Permalänk
Medlem

Hög ljudnivå trots nya komponenter

Hej!
Har haft under lång tid problem med att min dator låter högt. Har nu satt in ett tyst nät agg och ordnat en vattenkylare för CPU:n.

Tycker dock att min nya cpu fläkt låter mer än den förra trots att vattenkylning ska vara bättre & tystare.
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare, är den CPU kylare som sitter i. Har försökt att ändra inställningar i speedfan men det har ingen effekt.
Intel Pentium Anniversary Edition G3258 Denna cpu har jag men har bytt ut den medföljande fläkten.
Är det någon som kan hjälpa mig så att datorn blir tystare?:) Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad hade du för kylare innan?

Permalänk
Medlem

H60 med stock fläktar kommer aldrig vara tystare jämförd med en bra luft kylare, typ phanteks tc14 eller noctuas d15.

Om du fortfarande har ångerrätt på kylaren, skicka tillbaks och köp en bra luft kylare
Voila.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vad hade du för kylare innan?

Intel Pentium Anniversary Edition G3258 Den medföljande CPU fläkten till denna cpu hade jag:)

Skrivet av zeleni:

H60 med stock fläktar kommer aldrig vara tystare jämförd med en bra luft kylare, typ phanteks tc14 eller noctuas d15.

Om du fortfarande har ångerrätt på kylaren, skicka tillbaks och köp en bra luft kylare
Voila.

Men vattenkylning har jag hört på flera håll ska vara tystare?

Det finns ingen inställning jag kan göra eller något jag gjort fel som gör att den låter högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

H60 med stock fläktar kommer aldrig vara tystare jämförd med en bra luft kylare, typ phanteks tc14 eller noctuas d15.

Om du fortfarande har ångerrätt på kylaren, skicka tillbaks och köp en bra luft kylare
Voila.

Eller börja med att ställa in fläktarna ordentligt. En G3258 är en otroligt sval CPU, där det inte behövs mycket RPM på fläktarna för att hålla den sval.

Beroende på vad du har för moderkort, kan du ha en programvara från tillverkaren där du kan ställa in fläktarna, eller så kan du ställa in det i BIOS. Ge fan i speedfan.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Att AOI-vattenkylare skulle vara tystare än vettiga luftkylare är en myt (eller säljarpropaganda). Pumpljudet är svårt att komma undan, och de medföljande fläktarna brukar inte vara alltför effektiva.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Eller börja med att ställa in fläktarna ordentligt. En G3258 är en otroligt sval CPU, där det inte behövs mycket RPM på fläktarna för att hålla den sval.

Beroende på vad du har för moderkort, kan du ha en programvara från tillverkaren där du kan göra det, eller så kan du ställa in det i BIOS. Ge fan i speedfan.

Jag har följande moderkort: ASRock LGA1150 Z97M Anniversary https://www.komplett.se/asrock-z97m-anniversary-socket-1150/8...
Varför ska jag inte använda speedfan? Ska försöka se om jag kan ordna det i BIOS samt kolla upp om det finns programvara men osäker på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Men vattenkylning har jag hört på flera håll ska vara tystare?

Riktig vattenkylning går att få ohörbar. Sluten vattenkylning kommer du aldrig få lika tyst som en bra luftkylare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Jag har följande moderkort: ASRock LGA1150 Z97M Anniversary https://www.komplett.se/asrock-z97m-anniversary-socket-1150/8...
Varför ska jag inte använda speedfan? Ska försöka se om jag kan ordna det i BIOS samt kolla upp om det finns programvara men osäker på den punkten.

Kollade snabbt på ASRocks hemsida, men jag kunde inte hitta något. Det finns garanterat settings i BIOS så du kan ställa ner fläktarna på en mjukare fläktkurva, eller helt enkelt fixera RPM på 600-700rpm.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Har själv det och finns fan controll för detta

man kan ta manuell silent turbo disable
så den står på max som standard och då låter det lite
men tar man på silent så är det väldigt minimalt

jag har själv ett asus moderkort och använder då asus ai suit för att styra fläktar o div
vågar inte säga om den fungerar till andra märken
men alla märken borde ju ha någon typ av hårdvaru kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Riktig vattenkylning går att få ohörbar. Sluten vattenkylning kommer du aldrig få lika tyst som en bra luftkylare.

Ja hur då tack?

Skrivet av Carlj:

Kollade snabbt på ASRocks hemsida, men jag kunde inte hitta något. Det finns garanterat settings i BIOS så du kan ställa ner fläktarna på en mjukare fläktkurva, eller helt enkelt fixera RPM på 600-700rpm.

Gick in i bios och satt fläktarna på silent mode men det hjälper inte särskilt.

Skrivet av Logan84:

Har själv det och finns fan controll för detta

man kan ta manuell silent turbo disable
så den står på max som standard och då låter det lite
men tar man på silent så är det väldigt minimalt

jag har själv ett asus moderkort och använder då asus ai suit för att styra fläktar o div
vågar inte säga om den fungerar till andra märken
men alla märken borde ju ha någon typ av hårdvaru kontroll

Tycker du att det programmet fungerar bra för dig? Det borde ju vara något med mjukvara att göra då den är helt ny.
Hittar inget program på deras hemsida som kan styra fläktarna:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Jag har följande moderkort: ASRock LGA1150 Z97M Anniversary https://www.komplett.se/asrock-z97m-anniversary-socket-1150/8...
Varför ska jag inte använda speedfan? Ska försöka se om jag kan ordna det i BIOS samt kolla upp om det finns programvara men osäker på den punkten.

Jag har ett ASRock Z97e-itx (eller nått sånt, mini-itx iaf) och en h60, vettig luftkylning får inte plats i chassit.
Pumpen låter en del, det går inte komma ifrån, men använder Arocks A-tuning för att sätta en fläktkurva för radiatorfläkten.
Mycket tystare nu, satte 30% om temp är under 50grader.

Edit: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97M%20Anniversary/?cat=Downlo...
Nr 2 under utility.

Permalänk
Medlem

"ASRock XFast LAN Utility ver:9.05" listas på http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97M%20Anniversary/index.us.as...

Kanske kan vara ngt?

Edit: Öh, läste fel, LAN utility, inte FAN utility...
My bad.

Permalänk
Medlem

Om du har Corsairs system sitter väl fläkten kopplad till CPU blocket och då är det väl Corsair Link programmet man ställer in fläktkurvan i eller?

Permalänk
Medlem

Ska prova med a-tuning. Hoppas verkligen det fungerar!
Verkar endast fungera med speedfan. Fått ner volymen nu litegrann:)

Permalänk
Medlem

Fungerade inte A-tuning? Dum fråga, radiatorfläkten sitter väl på moderkortets 4-pin CPU plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striff:

Om du har Corsairs system sitter väl fläkten kopplad till CPU blocket och då är det väl Corsair Link programmet man ställer in fläktkurvan i eller?

Link fungerar bara ifall du har en H80/100i.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Hej!
Har haft under lång tid problem med att min dator låter högt. Har nu satt in ett tyst nät agg och ordnat en vattenkylare för CPU:n.

Tycker dock att min nya cpu fläkt låter mer än den förra trots att vattenkylning ska vara bättre & tystare.
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare, är den CPU kylare som sitter i. Har försökt att ändra inställningar i speedfan men det har ingen effekt.
Intel Pentium Anniversary Edition G3258 Denna cpu har jag men har bytt ut den medföljande fläkten.
Är det någon som kan hjälpa mig så att datorn blir tystare?:) Tack på förhand!

Vad har du för chassifläktar? Kör du dessa i 12 eller 7 volt? Blir din cpu inte speciellt varm kan du alltid köra fläkten till H60 i lägre varvtal som några redan nämnt här.

Mitt system blev bra mkt tystare när jag fick ner hastigheten på chassifläktarna. Sen handlar det mycket om hur mkt fläkten till cpu-kylaren måste gå upp i varv för att kyla.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Fungerade inte A-tuning? Dum fråga, radiatorfläkten sitter väl på moderkortets 4-pin CPU plats?

Lyckats få ner ljudet ytterligare med det nu faktiskt:)))) Jag har kopplat in 4-pin på moderkortet om det är det du efterfrågar

Skrivet av Carlj:

Link fungerar bara ifall du har en H80/100i.

Ah I see!

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad har du för chassifläktar? Kör du dessa i 12 eller 7 volt? Blir din cpu inte speciellt varm kan du alltid köra fläkten till H60 i lägre varvtal som några redan nämnt här.
Har för närvarande inga chassifläktar installerade. Varvtalet går inte att kontrollera på CPU i speedfan av någon anledning. Men verkar dock fungera i a-tuning.
Mitt system blev bra mkt tystare när jag fick ner hastigheten på chassifläktarna. Sen handlar det mycket om hur mkt fläkten till cpu-kylaren måste gå upp i varv för att kyla.

Den går upp i varv ibland bara utav att t.ex. starta spotify haha

Permalänk
Medlem

Länk till rätt mjukvara
hitta inte via asus sida så hoppas denna är ok

http://downloads.tomsguide.com/AI-Suite-II,0301-55295.html

Permalänk
Medlem

Som nämnts, använd ett fläktmotstånd till pumpen på H60n. Hade själv problem med att pumpen lät som f-n tidigare men efter att ha satt satt dit ett fläktmotstånd är den i det närmaste knäpptyst. Efter lite laborerande är ett varvtal på kring 2800 rpm lagom sett till ljud och temp. Stock körs pumpen i ca 4200-4400 rpm.

För att få tyst på fläktarna hade jag använt pwm fläktar med Speedfan för att styra dem. Kör själv med ett par coolermaster jetflo. Väldigt högljudda när dem inte körs som PWM. Men med pwm och en bra fläktkurva i Speedfan är dem knappt hörbara. CPU temp ligger på 35-40C vid surf och film tittande. Fläktarna ligger då kring 400 rpm = tyst.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottmoss:

Som nämnts, använd ett fläktmotstånd till pumpen på H60n. Hade själv problem med att pumpen lät som f-n tidigare men efter att ha satt satt dit ett fläktmotstånd är den i det närmaste knäpptyst. Efter lite laborerande är ett varvtal på kring 2800 rpm lagom sett till ljud och temp. Stock körs pumpen i ca 4200-4400 rpm.

För att få tyst på fläktarna hade jag använt pwm fläktar med Speedfan för att styra dem. Kör själv med ett par coolermaster jetflo. Väldigt högljudda när dem inte körs som PWM. Men med pwm och en bra fläktkurva i Speedfan är dem knappt hörbara. CPU temp ligger på 35-40C vid surf och film tittande. Fläktarna ligger då kring 400 rpm = tyst.

A-tuning fungerar inte att styra fläkten eller speedfan av någon anledning. De arbetar som de vill utan att jag kan styra dem. Kan dock styra GPU fläkten till viss del.
Har du något tips på program så jag kan styra fläkten till tystare nivåer?
Kan du förklara det där med fläktmotstånd för en som inte är så insatt tack?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

A-tuning fungerar inte att styra fläkten

Vad konstigt, jag kan i FAN-tastic tuning som finns i A-tuning ställa in fläktkurvor för de fläktar som är kopplade till moderkortet.
Kanske är olika funktionalitet för olika modeller av deras moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Vad konstigt, jag kan i FAN-tastic tuning som finns i A-tuning ställa in fläktkurvor för de fläktar som är kopplade till moderkortet.
Kanske är olika funktionalitet för olika modeller av deras moderkort.

Jag kan ställa in fläktkurvan men problemet är att den följer inte kurvan jag ställt in. Hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att åtgärda problemet.

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår. Men har tyvärr ingen aning heller isf. Hoppas du hittar en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Ok, jag förstår. Men har tyvärr ingen aning heller isf. Hoppas du hittar en lösning.

Tack! Jag har kontaktat deras support:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

A-tuning fungerar inte att styra fläkten eller speedfan av någon anledning. De arbetar som de vill utan att jag kan styra dem. Kan dock styra GPU fläkten till viss del.
Har du något tips på program så jag kan styra fläkten till tystare nivåer?
Kan du förklara det där med fläktmotstånd för en som inte är så insatt tack?:)

Har dessvärre inga andra förslag på annan mjukvara än de som nämnts i tråden. Vet att på vissa mobo så måste man in i bios och ändra hur fläktarna ska styras. Läste någonstans att man ibland måste välja "silent fan curve" i bios för att speedfan skall fungera.

Sedan det där med ett fläktmotstånd är bara om du upplever att pumpen i H60n väsnas. Min förde ett jäkla väsen, faktum är att den lät mer än fläktarna i datorn... och det jag gjorde var att ta ett vanligt fläktmotstånd för att sänka spänningen över pumpen.
Det brukar följa med fläktmotstånd med vissa fläktar, så det är inte helt omöjligt att du redan har ett fläktmotstånd liggandes bland dina datorgömmor. Ser ut som en liten förlängnings sladd till tre- eller fyr- pins kontakt, ofta med en kabelstrumpa på.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w