Behöver hjälp med att välja nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja nytt moderkort.

Hej,

Jag har just nu en "Intel Core i7 2600" processor men känner för att uppgradera. Har även ganska dåliga ram minnen då mitt moderkort inte stödjer mer än 1333MHz.

Har precis gått från ett gtx 770 till 980 så det är det där med cpu, ram minnen och moderkort som ska uppgraderas.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/48114

Det här är vad jag har plockat ihop men vet inte riktigt vad jag ska ha för moderkort. Jag vill kunna ha plats för ett extra grafikkort.

Ni får gärna länka andra ram minnen/cpu ifall ni rekommenderar mig ngt annat.

Jag har även vattenkylning så kylning lär nog inte bli ngt problem med processorn. (Corsair H100i Hydro)

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Om du har "K" varianten av 2600 behöver du absolut INTE uppgradera. Då kan du överklocka istället och vinna mycket prestanda. Annars ser paketet bra ut och ett populärt moderkort är Asus Z97-A

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Om du har "K" varianten av 2600 behöver du absolut INTE uppgradera. Då kan du överklocka istället och vinna mycket prestanda. Annars ser paketet bra ut och ett populärt moderkort är Asus Z97-A

Min kompis rekommenderade detta. https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-5-socket-1150/815060#!...

Verkar lite dyrt men vet inte riktigt

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för moderkort nu? Och om du har K varianten eller inte?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Får man fråga vad du har för moderkort nu? Och om du har K varianten eller inte?

För ett år sen trodde jag att jag faktiskt hade k varianten men det har jag inte XD Står bara 2600 på speccy och på "dator -> egenskaper"

Så nej jag har inte K varianten.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

För ett år sen trodde jag att jag faktiskt hade k varianten men det har jag inte XD Står bara 2600 på speccy och på "dator -> egenskaper"

Så nej jag har inte K varianten.

Lite tråkigt.

Men skriv gärna vilken budget det hela handlar om

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker detta kortet ser väldigt trevligt ut. Är inte något värstingkort, men tänkte mest på att du tyckte MSI-kortet var dyrt.
https://www.komplett.se/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker detta kortet ser väldigt trevligt ut. Är inte något värstingkort, men tänkte mest på att du tyckte MSI-kortet var dyrt.
https://www.komplett.se/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951

ser helt okej ut men jag vill också att det stödjer bättre ram minnen. typ 2133MHZ.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Lite tråkigt.

Men skriv gärna vilken budget det hela handlar om

5000kr för cpu, moderkort och ram minnen.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flaxiiz:

ser helt okej ut men jag vill också att det stödjer bättre ram minnen. typ 2133MHZ.

2133MHz är inte en standardhastighet utan räknas som överklockning. Det står på Asus sida att 1600MHz är max på grund av "chipset limitations". Så vill du tvunget kunna ändra det så får du satsa på ett Z97 kort. Då ökar också priset om du vill ha kylflänsar på VRM osv.

Sedan är det inte säkert att detta med 1600MHz stämmer utan att man kan gå in och sätta högre hastighet manuellt i BIOS. Man kan också argumentera för att det inte ger så särskilt mycket boost av att välja snabbare minnen. Det ska till mycket speciella förhållanden för att du ska ha nytta av snabbare minnen än 1600MHz. Det är inte bara klockningen som spelar roll för hur snabba minnen är, utan även CL. Du bör ha så låg CL som möjligt. Minnena du länkar är CL11 vilket drar ner prestandan en hel del, nästan till samma nivå som 1600MHz CL9.

Kan också säga att jag inte gillar moderkorten från MSI med KillerNic som det du länkat. Deras drivrutiner är inte friska utan käkar minne. Det finns fixade drivrutiner som gör problemet avsevärt mindre, men även med dem är det vissa som har problem. Samtidigt så ger KillerNic inget mervärde.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör fortfarande oklockad 2600K och har ännu inte känt behov av att byta oavsett vad jag gör. Jag tror du kan lägga pengarna på något som ger mer utbyte/krona. Spelar i 1440p med 290X och inte märkt några problem att tala om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker överklocka till skyhöga nivåer och inte tänker stoppa in ett till grafikkort i burken längre fram känns det inte direkt som att du behöver lägga mer än runt tusingen på moderkort. Finns många trevliga Z97-kort i den prisklassen, själv gillar jag Asus kort och deras Z97-P (som förvisso har stöd för Crossfire men ej SLI) finns för 990:- på Komplett.