Windows 10 ger nya ikoner för papperskorgen, kontrollpanelen och favoriter

Permalänk
Skrivet av Aeones:

Vissa gillar uppenbarligen deras nya ikoner, som du enkelt kan läsa dig till i tråden. Skulle du föredra ett inlåst system där du inte kan ändra på något Det kan omöjligen passa allas smaker, därför är det då bra om det går att ändra på det man inte tycker om. Jag förstår inte riktigt problemet.

Jag har försökt ändra start ikonen i win 7 och det sluta med system krasch. Så nej tyvärr är det ingen garanti att få till det. Ms bör ta till sig att man kan välja olika teman eller som i android där man kan byta lätt byta ikoner (i alla fall i dom flesta launcher som finns att välja på i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna jämföra valmöjligheten i Windows och Linux ungefär som i en lägenhet. Det du har i grunden i båda är kärnan och sedan interfacet och därefter programmen. Det Linux har gjort är att dom har skapat en kärna där du lägger ett valfritt interface och sedan vilka program du vill.

Tittar man på Windows så har dom kärnan och interfacet mera sammankopplat men även en del program invävda i systemet på ett sätt att dom är tvingade om man inte på en djup nivå ändrar i systemet. Jämför man detta med en lägenhet så skulle kärnan vara själva stommen, dvs väggar, el, fönster, ventilation, vatten och element. Interfacet skulle vara köksskåpen, golv, tapeter, dörrar, lister, fast telefon, tv och internet och programmen skulle motsvara dina egna möbler och saker i köksskåpen.

Poängen är att jämför man detta Linux mot Windows så får du i Linux ganska lätt ändra i alla nivåer beroende på hur kunnig du är. Medans du i Windows i princip bara kan ändra färg på tapeterna och nästan har svårt att bestämma vilka tallrikar du ska ha i köksskåpen eller hur möblerna ska stå.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte för att jag bryr mig så jättemycket om ikoner men dessa var riktigt fula. Varför får vi en allt plattare och minimilistisk design nu när vi har såpass högupplösta skärmar? Bara att ösa på med detaljer!

För att denna distribution är till för allt från smartphones till projektorer. Som standard måste det följa med något som passar alla typer av produkter. Sen är det upp till en själv att byta ut dem om man inte är nöjd

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har försökt ändra start ikonen i win 7 och det sluta med system krasch. Så nej tyvärr är det ingen garanti att få till det. Ms bör ta till sig att man kan välja olika teman eller som i android där man kan byta lätt byta ikoner (i alla fall i dom flesta launcher som finns att välja på i alla fall).

Jag har gjort exakt det som du beskriver, fast i Windows 8.1. Inga problem hittills i alla fall. Det du beskriver med "launcher" - har du testat WindowBlinds någon gång? Var glad för att du inte har en Mac - där snackar vi brist på att ändra utseende.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Inte för att jag bryr mig så jättemycket om ikoner men dessa var riktigt fula. Varför får vi en allt plattare och minimilistisk design nu när vi har såpass högupplösta skärmar? Bara att ösa på med detaljer!

Det är helt enkelt mode just nu.
Även senaste IOS och OSX har blivit mer platt.

Som alltid så är konst/design något subjektivt (så det är ju lustigt hur alla vrålar och undrar HUR de kan vilja ha det så "fult". MS tycker inte det är fult.).

En del tycker att platt år tråkigt, andra tycker att vista-designen stack i ögonen och distraherade en.

Om 10 år kommer saker säkert börja bli som förr... vänta bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izekiller:

Det är helt enkelt mode just nu.
Även senaste IOS och OSX har blivit mer platt.

Som alltid så är konst/design något subjektivt (så det är ju lustigt hur alla vrålar och undrar HUR de kan vilja ha det så "fult". MS tycker inte det är fult.).

En del tycker att platt år tråkigt, andra tycker att vista-designen stack i ögonen och distraherade en.

Om 10 år kommer saker säkert börja bli som förr... vänta bara!

Nog fasiken kommer det att vara så, annars hade nog allt stått stilla i universum. Skillnaden är väl dom bilderna du länkade till visserligen var "begränsade", men dom hade till skillnad från Microsofts ikoner och färgval färger som man står ut att titta på. Det är där skillnaden ligger. Titta ut på förmiddagen strax innan lunch när det är som soligast i söder nu och snöigt. och titta på hur solen lyser och hur skuggor ser ut på hustak med snö och snön i sig själv. Det går ganska tydligt att se att det är en gultonat solljus och att snön inte är pappersvit utan gräddgul och att skuggor är matt mörk-turkosblå. Det vi ofta själva gör med belysning är att vi försöker skapa helvitt ljus och kolsvarta skuggor vilket i naturens mening inte finns. Vit färg och svart färg är något helt annat däremot.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Trevligt när man uppdaterar den här typen av smådetaljer. Det gör rätt mycket för helheten.

Permalänk
Medlem

Hur har dom tänkt, bra fula ikoner.. aja går väl säkert att köpa till något tema från Stardock i värsta fall.. men skärpning Microsoft lol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Hur har dom tänkt, bra fula ikoner.. aja går väl säkert att köpa till något tema från Stardock i värsta fall.. men skärpning Microsoft lol.

Jo, det känns helt klart som en nedgradering av ikonerna ifrån Windows 7.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Haha, det var bland det värsta jag sett någon gång.

Permalänk

Vad hände med 3D, flashig snygg grafik, skuggor, aero etc? Blir bara fulare för varje version.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Microsoft tanke är säkert att det ska se likadant ut på alla enheter. Telefon, läsplatta, laptop, hdtv (xbox) och stationär dator. Och utseenedet kan vara ok/acceptabelt på alla UTOM desktop, precis som Start Menyn fjaskot.
Samma gäller här, Win10 fjaskot kommer vara utseenedet. Där man tvingar på ett fult platt nerdummat gränssnitt.
Universal Apps ser ut som dagisapps.
Här bör MS göra Continuum grejjen. Där apps & GUI anpassar sig mellan läsplatta & desktop.
Enkelt, enfärgat, stora touchknappar när appet/gui är på Telefon, läsplatta, laptop och snygg 3d, menyer å massor med inställningar för desktop.

Permalänk
Medlem

Jag får nog stanna kvar på Windows 7 några år till, tills Microsoft gör om och gör rätt.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grimmy!:

Microsoft tanke är säkert att det ska se likadant ut på alla enheter. Telefon, läsplatta, laptop, hdtv (xbox) och stationär dator. Och utseenedet kan vara ok/acceptabelt på alla UTOM desktop, precis som Start Menyn fjaskot.
Samma gäller här, Win10 fjaskot kommer vara utseenedet. Där man tvingar på ett fult platt nerdummat gränssnitt.
Universal Apps ser ut som dagisapps.
Här bör MS göra Continuum grejjen. Där apps & GUI anpassar sig mellan läsplatta & desktop.
Enkelt, enfärgat, stora touchknappar när appet/gui är på Telefon, läsplatta, laptop och snygg 3d, menyer å massor med inställningar för desktop.

Jag kan förstå vissa delar i designtänket men telefonerna har ju högre upplösning idag än många har på datorn och grafikdelar som kan visa fler än 8 färger och det gör det väldigt svårt att förstå varför man ska göra allt så hiskeligt fult, det är ju knappast nått som får folk att välja win före Android, Jag ser hellre att man går mot 3d interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ikonerna är direkt fula. Problemet är att genom att ha ett alltfört stiliserat designspråk så motverkar de syftet med ikoner - att öka användbarheten.

En ikonbild är till för att man lättare och snabbare ska kunna hitta eller se syftet med ett objekt än om det representerades med (bara) text . Eftersom de här ikonerna saknar djup och har element roterade mot vad man är van vid så måste man stanna upp och kolla extra noga för att luska ut vad det är meningen att de ska föreställa - vilket ju är kontraproduktivt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Va i hela...? Med Vista kom aero glass, rundade kanter och fint genomskinliga grunkor. I windows 8 + 10 så tar vi steget tillbaka och kör på Windows XPs prestanda läge O_o. Vad är nästa grej? "Vi har tagit bort möjligheten att ändra skrivbordsbakgrund, den är nu precis som i XPs prestanda läge helt svart!"

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Varför kan MS inte bara fortsätta med Aero

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ojoj nästa I-landsproblem. Nu när vi tjatat oss tillbaka en startmeny så ska fasen INGEN RÖRA MINA IKONER
Twitterstorm på ingång 5.5 på richterskalan

Twitter är bara en klubb för narcisister där de kan berätta om sig själva. Inget vettigt har nånsin sagts på skitsidan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ett tag trodde jag nästan att jag satt och läste Youtube-kommentarer. Vilket jävla gnäll...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Microsoft tanke är säkert att det ska se likadant ut på alla enheter. Telefon, läsplatta, laptop, hdtv (xbox) och stationär dator. Och utseenedet kan vara ok/acceptabelt på alla UTOM desktop, precis som Start Menyn fjaskot.
Samma gäller här, Win10 fjaskot kommer vara utseenedet. Där man tvingar på ett fult platt nerdummat gränssnitt.
Universal Apps ser ut som dagisapps.
Här bör MS göra Continuum grejjen. Där apps & GUI anpassar sig mellan läsplatta & desktop.
Enkelt, enfärgat, stora touchknappar när appet/gui är på Telefon, läsplatta, laptop och snygg 3d, menyer å massor med inställningar för desktop.

Så vi skall alltså lida för att MS hoppas sälja fler telefoner...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Att läsa kommentarer här på SweC så fort det handlar om något med Windows är som att sitta och lyssna på ett gäng jävligt griniga gubbar som sagt samma saker i för många år att dom slentriant upprepar varandras ord utan att egentligen lyssna på vad de andra säger.

"Buhu! Min startmeny, blir att stanna på Windows 3.1 tills Microsoft skärper sig!"

För att vara ett forum med inriktning på teknologi finns det extremt många bakåtsträvare här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lektroo:

Att läsa kommentarer här på SweC så fort det handlar om något med Windows är som att sitta och lyssna på ett gäng jävligt griniga gubbar som sagt samma saker i för många år att dom slentriant upprepar varandras ord utan att egentligen lyssna på vad de andra säger.

"Buhu! Min startmeny, blir att stanna på Windows 3.1 tills Microsoft skärper sig!"

För att vara ett forum med inriktning på teknologi finns det extremt många bakåtsträvare här.

Att inte tycka om försämringar i form eller funktion gör inte att man är "bakåtsträvare". Jag tycker Aero och W7 är rätt nära det perfekta utseendet för mig men som jag skrev gillar jag det nya ikonutseendet i 10. Om jag fått välja mellan Aero/W7 och det "nya"? Aero/W7 alla dagar i veckan eftersom det både är tydligare, mer användarvänligt och ser trevligare ut, i mitt tycke alltså.

Undvik att missbruka ordet bakåtsträvare och spara det till sammanhang där det verkligen finns fog för att använda det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att inte tycka om försämringar i form eller funktion gör inte att man är "bakåtsträvare". Jag tycker Aero och W7 är rätt nära det perfekta utseendet för mig men som jag skrev gillar jag det nya ikonutseendet i 10. Om jag fått välja mellan Aero/W7 och det "nya"? Aero/W7 alla dagar i veckan eftersom det både är tydligare, mer användarvänligt och ser trevligare ut, i mitt tycke alltså.

Undvik att missbruka ordet bakåtsträvare och spara det till sammanhang där det verkligen finns fog för att använda det.

Så du menar att "jag håller mig till Win X" inte ekar genom varje kommentarstråd som handlar om Windows? Kollar bara spektaklet om startmenyn. Undra om folk ens visste att man kunde använda sökfunktionen i Metro UI. Bakåtsträvare som vill använda rudimentära funktioner. Jag tycker fortfarande jag har rätt när största delen av kommentarerna är bakåtsträvare.
Det är sånt gnäll att det bara blir tröttsamt, det är knappt värt att kallas kritik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lektroo:

Så du menar att "jag håller mig till Win X" inte ekar genom varje kommentarstråd som handlar om Windows? Kollar bara spektaklet om startmenyn. Undra om folk ens visste att man kunde använda sökfunktionen i Metro UI. Bakåtsträvare som vill använda rudimentära funktioner. Jag tycker fortfarande jag har rätt när största delen av kommentarerna är bakåtsträvare.
Det är sånt gnäll att det bara blir tröttsamt, det är knappt värt att kallas kritik.

Varför ska man acceptera förändringar som inte innebär att något blir bättre ? Om MS gör ett interface som är entydigt bättre eller inte förändras så är ju problemet löst. Att göra ett nytt interface som inte uppfattas som bättre är bara totalt vansinne och de har totalt misslyckats visa på vad som skulle kunna vara bättre med MUI och de som använder det har inte heller märk någon direkt fördel utan bara behövt lägga mycket tid på att lära om, det har varit så pass dyrt och kontraproduktivt att företag har ratat interfacet, om något så är den platta designen och MUI bakåtsträvande, det är som att kastas 30 år bakåt i tiden när det gäller interfacet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Minecraft 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kan inte tex. Google skapa ett OS för pc:s? Steam OS kanske blir något att ha? Microsoft behöver mer konkurrens. Detta hör inte hemma 2015 utan 1995 dessutom är det alldeles för små skillnader mellan nya Windows versioner som släpps. Finns knappt någon anledning att uppgradera...

Du måste missat att Google har satsat kraftigt på platt design den senaste tiden. Nya versionen av Android är i platt design och även Chrome börjar röra sig dit.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Undvik att missbruka ordet bakåtsträvare och spara det till sammanhang där det verkligen finns fog för att använda det.

Så sant som det var sagt!

Permalänk
Medlem

Det stora hela är inte så mycket om man har ett platt eller ett 3D design i sig. Utan mera vad det är för färger - och då pratar vi om hela nyansskalan, inte bara RGB. Vissa nyanser skriker mer en andra och det är det som Windows har använt sig av, samtidigt som dom är otydliga på platser där det behövs.

Färgnyanser påverkar mer än man tror och har du en bakgrund med en färgnyans och en fönsterlist med en närliggande nyans och ytterligare en yta för att t.ex. skriva in text så är en tydlig ram bra i vissa fall, samtidigt som att för hårda skillnader kommer att vara störande. Skulle du ha grön bakgrund, den gråa ramen här vara SOS-blå eller lila och rött textfält och turkos text när du skriver kommentarer här så skulle alla medlemmar här ha migrän dygnet runt eller snarare så skulle det inte vara medlemmar här.

Problemet är väl att Microsoft har gjort om till diskotekdesign, istället för vad man verkligen använder datorer, telefoner och surfplattor till.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är inte om det är svårt eller inte utan om MS garanterar att det alltid kommer att fungera och det gör de inte och mjukvaran är dessutom sluten.

Har du fått några indikationer på att det inte längre skulle gå att ändra tema i Windows 10?