2.0 Högtalare till kök ~2000kr

Permalänk
Medlem

2.0 Högtalare till kök ~2000kr

Hallå allesammans!

Vill ha lite musik till köket här i lägenheten, dock har jag lite problem med vad jag ska införskaffa!
Jag är inte jätte intresserad utav radio eller liknande, utan vill helst ha ett 2.0 system.

Jag har funderat på lite alla möjliga varianter utav högtalare som t.ex. Studiophile BX5 D2 men där uppstår problemet med hur jag ska koppla dem. Har även tittat på D-amp + Dynavoice Magic S-4 EX
Källan jag kommer använda blir mobiltelefonen och surfplattan kopplat med bluetooth, men att bluetooth finns på högtalarna är inte viktigt då det finns adaptrar att köpa för att lösa det problemet

Budgeten ligger runt 2000kr. Kan gå högre om det kommer göra stor skillnad rent ljudmässigt.

Så vad har ni för bra förslag att komma med?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hallå allesammans!

Vill ha lite musik till köket här i lägenheten, dock har jag lite problem med vad jag ska införskaffa!
Jag är inte jätte intresserad utav radio eller liknande, utan vill helst ha ett 2.0 system.

Jag har funderat på lite alla möjliga varianter utav högtalare som t.ex. Studiophile BX5 D2 men där uppstår problemet med hur jag ska koppla dem. Har även tittat på D-amp + Dynavoice Magic S-4 EX
Källan jag kommer använda blir mobiltelefonen och surfplattan kopplat med bluetooth, men att bluetooth finns på högtalarna är inte viktigt då det finns adaptrar att köpa för att lösa det problemet

Budgeten ligger runt 2000kr. Kan gå högre om det kommer göra stor skillnad rent ljudmässigt.

Så vad har ni för bra förslag att komma med?

Körde en D-amp + magic S-4 till datorn ett tag, var väldigt missnöjd med ljudet när de stod för ljudet själva.
Körde dom som bakhögtalare till hemmabio sedan och där fungerade de väldigt bra.

Nu kommer du skratta men testa nedanstående högtalare! Det är 30 dagars öppet köp så du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd. Jag blev helt paff över ljudet de levererar.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/dockning--stereo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Körde en D-amp + magic S-4 till datorn ett tag, var väldigt missnöjd med ljudet när de stod för ljudet själva.
Körde dom som bakhögtalare till hemmabio sedan och där fungerade de väldigt bra.

Nu kommer du skratta men testa nedanstående högtalare! Det är 30 dagars öppet köp så du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd. Jag blev helt paff över ljudet de levererar.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/dockning--stereo...

Det var synd, annars såg ju paketet bra ut
Jag har tittat på just de högtalarna, men blev fundersam på om de har Bluetooth aptx eller inte, och hur pass de påverkar kvalitén på ljudet.
Men du är nöjd med dem? Och spelar de högt? Eftersom de ska stå i köket och spelas på när det lagas mat, diskar osv

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Det var synd, annars såg ju paketet bra ut
Jag har tittat på just de högtalarna, men blev fundersam på om de har Bluetooth aptx eller inte, och hur pass de påverkar kvalitén på ljudet.
Men du är nöjd med dem? Och spelar de högt? Eftersom de ska stå i köket och spelas på när det lagas mat, diskar osv

Ja dom spelar väldigt bra. Mer än väl till köket.
Finns baslåda man kan köpa till om man vill, tror inte du kommer behöva det. Och smidigt med bluetooth.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då bara om jag vinner mycket ljudkvalitet på att lägga säg 500kr till på högtalarna istället för att köpa dem..... Läser man på recensionerna så är det ju lite delade meningar till hur de spelar :-/

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hur tror ni en sådan här Sony SRS-7 står sig kontra de tidigare nämnda högtalare?
Jag är ju generellt lite emot kompakt system då de ofta presterar lite sämre än separata, men den har ju fått riktigt bra betyg!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hur tror ni en sådan här Sony SRS-7 står sig kontra de tidigare nämnda högtalare?
Jag är ju generellt lite emot kompakt system då de ofta presterar lite sämre än separata, men den har ju fått riktigt bra betyg!

Den där är ju mer tänkt som en portabel högtalare, och har därför inte alls lika bra ljud som ett par BX5 D2 eller liknande.
Det är ju bra ljud för att vara så liten, och så portabel, men som sagt, jämför man med riktiga högtalare så låter det illa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag måste få ställa en fråga i denna tråd:
Är det inte bortkastade pengar att lägga ner på så fina högtalare som BX5 D2, när ljudet ändå ska levereras via BT? Jag tänker mig att mycket av kvalitén i filerna försvinner i den trådlösa överföringen? Eller är det faktiskt lönsamt att köra FLAC-filer via BT till bättre högtalare? Frågan borde väl kanske vara: Hur mycket begränsar en BT-överföring kvalitén?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Den där är ju mer tänkt som en portabel högtalare, och har därför inte alls lika bra ljud som ett par BX5 D2 eller liknande.
Det är ju bra ljud för att vara så liten, och så portabel, men som sagt, jämför man med riktiga högtalare så låter det illa.

Ungefär exakt så jag också tänkte/tycker

Dessa såg ju onekligen intressanta ut, något du själv provat?
Och hur står sig dem mot BX5 D2orna?

EDIT: Kollar man enbart på frekvens området så går ju BX5orna ner lite lägre, men frågan är ju hur man upplever det?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Ungefär exakt så jag också tänkte/tycker

Dessa såg ju onekligen intressanta ut, något du själv provat?
Och hur står sig dem mot BX5 D2orna?

EDIT: Kollar man enbart på frekvens området så går ju BX5orna ner lite lägre, men frågan är ju hur man upplever det?

5"-element kan inte gå så vidare lågt överlag, så det är nog ingenting man hör skillnad på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Dessa såg ju onekligen intressanta ut, något du själv provat?
Och hur står sig dem mot BX5 D2orna?

EDIT: Kollar man enbart på frekvens området så går ju BX5orna ner lite lägre, men frågan är ju hur man upplever det?

Jag har en nära vän som har kört med dessa ett bra tag och det låter förvånansvärt bra. Han har kompletterat med en baslåda då han hade en ståendes. Men jag tycker då inte det behövs om man bara ska slölyssna i köket. Kanske om man som han har dem i sovrummet och kikar på film och sådant med dem också.

Åk till hifiklubben och låna hem ett par, man brukar ju få göra det när det gäller lite mindre produkter hos hifiklubben.

Har däremot ingen aning om hur dessa står sig emot M-Audio då jag aldrig lyssnat till dem. Men, dem ligger ju i samma prisklass och skulle tro att dem spelar väldigt lika med skillnader i nyanser av ljud, eller hur man nu ska uttrycka sig...

Oavsett så duger båda lätt till kökslyssnande.

Permalänk
Föredetting

Har inte provat dessa själv (än), men har ett par på ingång: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Något suspekt skotskt märke som Corsair köpt upp. Verkar ha tilltalat folk även för £400, verkar hyfsat lovande: http://www.simpleaudio.com/media/74327/hfc232_s_audio_reprint...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har inte provat dessa själv (än), men har ett par på ingång: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Något suspekt skotskt märke som Corsair köpt upp. Verkar ha tilltalat folk även för £400, verkar hyfsat lovande: http://www.simpleaudio.com/media/74327/hfc232_s_audio_reprint...

Har för mig att jag sett en review av linustechtips på dessa (där han jämför med andra) kan vara värt att kolla på.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Jag har en nära vän som har kört med dessa ett bra tag och det låter förvånansvärt bra. Han har kompletterat med en baslåda då han hade en ståendes. Men jag tycker då inte det behövs om man bara ska slölyssna i köket. Kanske om man som han har dem i sovrummet och kikar på film och sådant med dem också.

Åk till hifiklubben och låna hem ett par, man brukar ju få göra det när det gäller lite mindre produkter hos hifiklubben.

Har däremot ingen aning om hur dessa står sig emot M-Audio då jag aldrig lyssnat till dem. Men, dem ligger ju i samma prisklass och skulle tro att dem spelar väldigt lika med skillnader i nyanser av ljud, eller hur man nu ska uttrycka sig...

Oavsett så duger båda lätt till kökslyssnande.

Jaa, får nog nästan göra det, nej baslåda känns lite overkill att ha i köket kan jag tycka ^^
Men Ja, då är ju Hifiklubbens alternativ enklast

Skrivet av Meantek:

Har inte provat dessa själv (än), men har ett par på ingång: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Något suspekt skotskt märke som Corsair köpt upp. Verkar ha tilltalat folk även för £400, verkar hyfsat lovande: http://www.simpleaudio.com/media/74327/hfc232_s_audio_reprint...

Dess såg ju coola ut, men som du säger känns det ju lite risky att köpa något såpass oprovat som den verkar vara

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Jag hade köpt en högtalare med bt & spotify connect. Typ sonos play3 eller liknande fyller ett kök med ljud utanproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag hade köpt en högtalare med bt & spotify connect. Typ sonos play3 eller liknande fyller ett kök med ljud utanproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Nog för att Sonos verkar otroligt smidigt, så känns det inte jätte aktuellt iom att jag bara ska ha högtalare i köket, hade jag letat efter en multiroom lösning så hade det varit ett givet val

känns nu som att det lutar åt Argon 6340a tillsammans med Spotify Gramofon

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Behöver inte vara sonos finns gott om mindre högtalare som har bt & spotify connect. Känns överkurs med att köra två fullstora högtalare för att få lite musik i köket. Enklare med något som enbart kräver en strömsladd och diskret kan stå på fönsterbrädan eller i hörnet på bänskivan eller liknande

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kan meddela alla att det blev ett parArgon 6340A och tycker det låter ypperligt i köket, lagom med volym och basen gör sig riktigt bra trots att många påpekad den som avsaknad (kan bero på placering, då mina står ganska bra in i ett hörn)

Tack för hjälpen alla

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090