NuForce uDAC 3 dör då man kör med hörlurar?

Permalänk
Medlem

NuForce uDAC 3 dör då man kör med hörlurar?

Jag köpte en NuForce uDAC 3 av Webhallen förra året runt mars. Den funkade perfekt i 4-5 månader. Sedan hände något skumt. När man anslöt hörlurar så kunde ljudet när som helst (5 minuter eller efter flera timmar) överröstas av en datastörning. Ungefär som ett brumm med pip och konstigheter. Alltså en massa missljud. Det enda sättet att få igång den normalt igen var att dra ur USB-kabeln och sedan sätt i den igen.

Provade:
Flytta DAC:en till två andra datorer samma problem.
Provade en USB2 port och en USB3 port på baksidan av datorn. Ingen skillnad.
Provade tre olika hörlurar. Ett par BD Dynamic One, Audiotechnica ATH-M50 och ett par billiga KOSS UR-50 (lättdrivna). Ingen skillnad.

Den enda gång de aldrig strular är när jag kör på lågnivåutgången på baksidan för att driva mina bordshögtalare.

Så jag fick den utbytt av Webhallen. Men det är exakt samma problem med den nya. Så jag läste lite på Prisjakt omdömme och de är en snubbe till (utöver mig själv) som har exakt samma problem. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2280070

Någon som har något förslag på vad man kan prova mera?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

En USB-isolator kanske kunde hjälpa

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

En USB-isolator kanske kunde hjälpa

Tror du de verkligen är nödvändigt? Borde inte apparaten vara kompatibel med en vanlig dator? Jag har för testskull provat DAC:en på min laptop med enbart batteridrift (för att uteslute elnätet), dock ingen skillnad. :/

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Rekordmedlem

Udac 2 var felkonstruerad med avsikt, vet inte om 3an också har liknade problem men Nuforce verkar inte så seriösa.
Du har nog hårdvaruproblem med hörlurssteget så du bör reklamera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hm, om störningarna inte förekommer på lågnivåutgången så är det väl nog förstärkardelen som är kass :-/

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Udac 2 var felkonstruerad med avsikt, vet inte om 3an också har liknade problem men Nuforce verkar inte så seriösa.
Du har nog hårdvaruproblem med hörlurssteget så du bör reklamera den.

Skrivet av FlyingFinn:

Hm, om störningarna inte förekommer på lågnivåutgången så är det väl nog förstärkardelen som är kass :-/

Får dra och byta den i morgon igen då. Ni har ingen rekommendation på en hörlursförstärkare som är erkänt stabil och funkar i längden? Måste vara lågnivå på den också så jag kan driva mina bordshögtalare. Gärna med ett pris runt 1.000-1.500kr.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Audioengine D1 verkar vara omtyckt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Udac 2 var felkonstruerad med avsikt, vet inte om 3an också har liknade problem men Nuforce verkar inte så seriösa.
Du har nog hårdvaruproblem med hörlurssteget så du bör reklamera den.

Skrivet av FlyingFinn:

Audioengine D1 verkar vara omtyckt.

Tack ska kolla upp dom. Ser ut att ha allt jag söker.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har du haft möjlighet att testa den på en annan dator?

Nu säger jag itne att det är så här, men en del Win 7 datorer har problem med USB 2/3 drivrutiner och kan därför ställa till det för vissa USB prylar. De tappar kontakten eller flippar ur totalt.

Har haft detta med min iFi DAC som "försvinner" från datorn efter cirka fem minuter. Men i en annan dator går det smärtfritt. Alternativet då enligt många forum är att stänga av USB 3 stödet på moderkortet. För min del var det inte aktuellt dock.

Men det låter somom NuForce har fortsatta problem med kvaliteten på UDac:arna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Har du haft möjlighet att testa den på en annan dator?

Nu säger jag itne att det är så här, men en del Win 7 datorer har problem med USB 2/3 drivrutiner och kan därför ställa till det för vissa USB prylar. De tappar kontakten eller flippar ur totalt.

Har haft detta med min iFi DAC som "försvinner" från datorn efter cirka fem minuter. Men i en annan dator går det smärtfritt. Alternativet då enligt många forum är att stänga av USB 3 stödet på moderkortet. För min del var det inte aktuellt dock.

Men det låter somom NuForce har fortsatta problem med kvaliteten på UDac:arna.

Har provat med min laptop. Samma problem där.

Jag var förbi Webhallen och fick en ny. Samma problem igen. Sjukt irriterande de här. Ska försöka lämna tillbaka den och hålla mig ifrån Nuforce. Får leva med det inbyggda ljudet i datorn i ett tag. De strular inte i alla fall. :/

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Låter väldigt konstigt att flera skulle ha samma fel? Det är inte så att din usb kabel har blivit klämd och skadad? Har själv en udac2 som fungerar kanon och har nyligen införskaffat ett avp 18 pro försteg från dem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Låter väldigt konstigt att flera skulle ha samma fel? Det är inte så att din usb kabel har blivit klämd och skadad? Har själv en udac2 som fungerar kanon och har nyligen införskaffat ett avp 18 pro försteg från dem.

Udac2 är ju felkonstruerad så att samtliga dacar klipper om signalen når 0 dB förutom problemen med kanalobalans som skiljer mellan olika exemplar, men en dac som inte klarar att "alla bitar är 1or" utan att klippa/dista pga konstruktionen är ingen seriös produkt, det är en skräpprodukt som inte borde släppts ut på marknaden, de kan ju inte ha haft nån särskilt bra koll på konstruktionen och inte heller ha mätt på dem under utvecklingen eller för den delen haft nån vettig kvalitetskontroll under produktionen, då hade man ju upptäckt att samtliga dacar klipper.
Nuforce har dessutom kommit med flummiga förklaringar till varför det är så, företaget ger inte nått särskilt seriöst intryck.
http://www.stereophile.com/content/nuforce-cdp-8-cd-player

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Har provat med min laptop. Samma problem där.

Jag var förbi Webhallen och fick en ny. Samma problem igen. Sjukt irriterande de här. Ska försöka lämna tillbaka den och hålla mig ifrån Nuforce. Får leva med det inbyggda ljudet i datorn i ett tag. De strular inte i alla fall. :/

En Fiio E10k kanske då. Den har 3.5mm stereo ut om jag minns rätt. Själv kör jag med Fiio E10, fungerar och har fungerat väldigt länge, både med win7 och win8.1 samt just nu win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Låter väldigt konstigt att flera skulle ha samma fel? Det är inte så att din usb kabel har blivit klämd och skadad? Har själv en udac2 som fungerar kanon och har nyligen införskaffat ett avp 18 pro försteg från dem.

+1
Jag har en udac 1 och hade samma problem för några år sen, men det löste sig genom att byta USB-kabel. Kabeln jag använder idag är ingen märkvärdig alls, men uppenbarligen var det nån form av glapp i den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Låter väldigt konstigt att flera skulle ha samma fel? Det är inte så att din usb kabel har blivit klämd och skadad? Har själv en udac2 som fungerar kanon och har nyligen införskaffat ett avp 18 pro försteg från dem.

Jag vet hur knäppt de låter. Jag har provat med originalkabeln som hängde med i varje paket och även med en lågförlustkabel som klarar 2amp, men ingen skillnad tyvärr.

Jag var förbi webhallen och fick pengarna tillbaka idag. Webhallen är fan grymma. Hade det varit någon annanstans hade de blivit krångel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

En Fiio E10k kanske då. Den har 3.5mm stereo ut om jag minns rätt. Själv kör jag med Fiio E10, fungerar och har fungerat väldigt länge, både med win7 och win8.1 samt just nu win10.

Tack för tipset. Jag stod och pratade lite med en kille på webhallen och han rekommenderade faktiskt att jag skulle kolla på just denna. Den verkar faktiskt väldigt lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Tack för tipset. Jag stod och pratade lite med en kille på webhallen och han rekommenderade faktiskt att jag skulle kolla på just denna. Den verkar faktiskt väldigt lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Fiio's E10k är en upphottad variant av min till åren E10, bättre krut i den efter jag läst lite, så jag kanske uppdaterar min mest använda dac/amp om ett tag.

Permalänk

Hittade ett tips från en annan tillverkare om dacen drevs via usb så hade vissa liknande problem som dig. Då var det p.g.a. energispar inställningar i Windows på usb porten.
https://www.native-instruments.com/en/support/knowledge-base/...
se nr 12

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Hittade ett tips från en annan tillverkare om dacen drevs via usb så hade vissa liknande problem som dig. Då var det p.g.a. energispar inställningar i Windows på usb porten.
https://www.native-instruments.com/en/support/knowledge-base/...
se nr 12

Tack för tipset. Fan. De provade jag aldrig förstås. Men de är konstigt att NuForce inkompetenta support aldrig berättade de och inte heller stod de något om de på deras hemsida heller.

Mina USB-portar är ju naturligtvis standardkonfigurerade. Men en fråga, som du kanske kan svara på, energisparsläget för USB-portarna är väl bara ett problem då systemet går ner i strömsparsläge? Mitt problem uppstod när allt var i fullt igång så att säga. Jag satt ju och spelade eller lyssnade på musik och kodade. Det kunde hända när som helst liksom.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum