Custom loop i ett Phanteks Enthoo Pro - behöver hjälp med delar och tips

Permalänk
Medlem

Custom loop i ett Phanteks Enthoo Pro - behöver hjälp med delar och tips

Hej!

Det är som så att jag har uppgraderat min dator under julen, med både nytt grafikkort (970 Strix) och en ny mammaplanka med en i5 4690k. Som avslutning i uppgraderingsarbetet tänkte jag därmed bygga mig en custom loop till hela paketet, dels för att underlätta vid framtida överklocking, men även för att jag vill testa på att färdigställa ett sådant här projekt ensam. För tillfället sitter allting i ett h440W med en H100i som kyler processorn. Och medan temperaturerna håller sig väldigt låga (även under överklockning av både grafikkort och processor) har jag tröttnat lite på utseendet(har köpt ny skärm samt Mionix-tangentbord, mus och musmatta, så skulle vilja ha något som kompletterar de lite bättre rent utseendemässigt) och pumpen i min H100i ger även ifrån sig ett eländigt coil whine som jag gärna skulle bli av med. Därför tänkte jag utnyttja denna möjlighet för att göra både ett bättre presterande system som även är tystare och i slutändan också snyggt att titta på. Ett hem värdigt mina fina delar helt enkelt. Dessutom är kunskapen bra att ha för framtiden.

Med bakgrundhistorien ur vägen kommer jag till mina frågor: Jag har väldigt svårt att hitta rätt i djungeln av olika delar som behövs för ett sånt här projekt, både rent allmänt och även rent specifikt vilken slags lösning som passar bäst till just Enthoo Pro. Därför tänkte jag se om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med att göra en liten lista på delar jag skulle kunna behöva samt ge länkar till guider inom ämnet (känns svårt att googla sig till bra guider när man inte vet vad som är bra eller ej inom ämnet). Finns det någon här som byggt en egen loop i just ett Enthoo Pro är det ju ännu bättre om denne kunde dela med sig av sin lösning.

Nedan följer alltså en liten lista med saker jag vore tacksam om jag fick svar på:

1. Vad det gäller prisklassen skulle jag kunna tänka mig att landa någonstans i mittenlägret, det vill säga inte de absolut billigaste delarna, men inte heller gräddhyllan av komponenter. Vilket märke rekommenderas då?

2. Hur många radiatorer skulle behövas för att effektivt kyla både grafikkort och processor i en loop? Nu tror jag inte det är hundra procent nödvändigt att kyla grafikkortet, utan processorn är viktigast. Däremot kanske det inte skadar att fixa en lösning som kyler båda. Nu vet jag att mängden radiatorer beror på var i chassit jag ska placera dem och hur stora de ska vara. Därför vore det trevligt om någon som byggt i just Enthoo Pro kunde komma med lite tips.

3. Vilka bra guider inom ämnet rekommenderar ni? Både allmänna och specifika för Enthoo Pro.

4. Om någon kunde göra en lista med de grundläggande prylarna som behövs för en välfungerande lösning vore jag extremt tacksam!

Nu kanske det känns som jag tar reda på för lite själv, men jag har aldrig varit för stolt för att fråga om hjälp med saker när jag vet att det finns de som är mycket mer kunniga än mig själv. Därför vore jag väldigt tacksam om dessa personer (det vill säga NI) kunde hjälpa mig komma igång med det här lilla projektet.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

1. EK har rimliga priser på sina tex radiatorer. Det många glömmer i priset är ofta fittings som kostar ca 40-50kr styck och snabbt behöver du 10 stycken. reservoar ca 300kr pump med topp ca 800-1000. Slang ca 200kr och sedan har du GPU block och CPU block. GPU block brukar ligga runt 1000kr och CPU för ca 600kr och uppåt. Summan blir ganska stor om man inte tar ett färdigt kit. Finns tex ek 360 kit som du kan komplitera med en extra radiator och GPU block.

2. för en gpu + cpu räkna en riktigt riktigt bra 360mm rad eller helst 2x240 rads (brukar räkna 2x120mm per block)

3. Finns jätte mycket bra och nyttigt på youtube. Linustech är fantastisk att lyssna på har har så många olika videor med förklaringar och visningar.

4. Enklaste att gå in på coolkerkit.se och prova sätt ihop en kundvagn om du ska ha costom. Annars har Inet.se ganska så begränsat utbud.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Skulle du rekommendera EKs startkit och sedan bygga på som bästa startpunkt för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

Om det är budgeten som är problem. Ja du kommer komma billigare undan

http://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360 + en radiator 250 eller 360mm beroende på vad du har för plats. kopplingar, slang och gpu block så är du klar för att köra!

EDIT: kan du lägga mer pengar. Sätt ihop ett själv, lite roligare och du får bättre urval om vad du vill ha och inte

EDIT 2: ser du får plats med en 480 rad i toppen till exempel Man ska inte överdriva men bara den skulle orka driva cpu och gpu

Permalänk
Medlem

Det där paketet ser ju bara för mysigt ut!

En sak bara: du säger paketet + en radiator, men jag får ju med en 360 i det paketet, och om jag kan placera den på ett bra sätt (vilket man säkerligen kan i ett Enthoo Pro, det är ju byggt för vattenkylning) så räcker ju det gott och väl antar jag?

Bara GPU-block, extra slang och kopplingar som eventuellt behöver kompletteras med, eller?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Det där paketet ser ju bara för mysigt ut!

En sak bara: du säger paketet + en radiator, men jag får ju med en 360 i det paketet, och om jag kan placera den på ett bra sätt (vilket man säkerligen kan i ett Enthoo Pro, det är ju byggt för vattenkylning) så räcker ju det gott och väl antar jag?

Bara GPU-block, extra slang och kopplingar som eventuellt behöver kompletteras med, eller?

Mjaaaaa en 360mm rad är tillräckligt för CPU och GPU men inte optimalt. Speciellt inte om du gillar att clocka. Då hade jag skaffat en radiator till.

Så kit + radiator + lite slang + 2 fittings + GPU block. Du kommer landa runt 5000-6000kr oavsett hur du gör desvärre

Men ja går gör det. Det är upp till dig hur du vill ha det bara rekommendationer

Permalänk
Medlem

det är 420 i toppen i pro, inte 480. 480 är på enthoo primo.

vad gäller krav på radiatoryta så beror det helt på vad du har tänkt dig, ts. jag kör dubbla 480 till ett 290x och en 4770k. det är väldigt överdrivet men innebär att jag kan köra fläktarna i 500 rpm i 100% gpu load och passivt i idle. hur mycket yta du behöver beror helt enkelt på:
1, vad du ska kyla
2, hur kräsen du är med temperaturer
3, hur kräsen du är med ljudnivå

jag skulle trycka i så många radiatorer du kan (utom 120 och 140 som jag skulle skita i).

köp hellre delar löst tycker jag. rekommenderar en d5 som pump om du vill ha det tyst, mycket nöjd med min.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7698868/2015-02-10 som exempel

Tog bar aen radiator i gögen 240mm men går givetvis med annan med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Det där paketet ser ju bara för mysigt ut!

Nja, räknar man på priserna för att köpa delarna löst så är det typ 3 kassa fläktar, 1 liter vätska, 1 Y-splitter och en PSU starter du får gratis genom det där paketet. Inget som motiverar ett köp, bättre att sätta ihop ett eget.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Nja, räknar man på priserna för att köpa delarna löst så är det typ 3 kassa fläktar, 1 liter vätska, 1 Y-splitter och en PSU starter du får gratis genom det där paketet. Inget som motiverar ett köp, bättre att sätta ihop ett eget.

Vet inte, tycker när jag köper exakt samma löst blir priset betydligt högre än så

Permalänk
Medlem

Det är inte så lite pengar det, hmm. Grejen är den att min dator funkar prima som det är nu. Klarar av alla spel jag slänger på den med de överklockar jag sitter på nu (står i signaturen), och är både stabil, sval och relativt tyst. Den främsta anledningen till custom loop är ju för att jag vill lära mig något nytt samt göra datorn mer personlig. Det skulle vara den sista riktigt stora uppgradering jag gjorde på ett bra tag, och innan det är gjort känns min gaminghörna inte riktigt komplett, trots att den presterar så bra som jag behöver för mina syften (spel och lite video/bildredigering).

Samtidigt känns 5000 - 6000 kr lite mycket bara för utseende och sysselsättnings skull. Det är svårt detta... Får fundera på det, men du ska ha tack för svar, och jag tar gärna emot mer tips och tricks, länkar till guider och liknande från andra här på forumet. Har ni tips på ett snyggt chassi annat än Phanteks Enthoo Pro som skulle passa bra för vattenkylning så länka gärna det med :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nja, räknar man på priserna för att köpa delarna löst så är det typ 3 kassa fläktar, 1 liter vätska, 1 Y-splitter och en PSU starter du får gratis genom det där paketet. Inget som motiverar ett köp, bättre att sätta ihop ett eget.

Tänkte mest på hur paketeringen såg ut, som sagt inte så bevandrad vad det gäller hur prisvärt det är :D.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

väldigt svårt att slå enthoo pro i prisklassen vad gäller vattenkylning.

det är så med vatten, det är dyrt och komplicerat. priset och arbetet som krävs jämfört med vad man får ut är inte så vettigt. det är mest något man köper för att man verkligen vill ha vattenkylningen med de låga temperaturerna, den låga ljudnivån och utseendet som det innebär även om det inte riktigt är "värt" det om man tittar på det objektivt.

du får välja själv om du tycker att det är värt det men jag tror att det går bort för de flesta av just det skälet.

Permalänk
Medlem

Om du inte har jättebråttom kan du hålla koll på marknaden (alternativt göra egen annons) och köpa lite använda saker så blir det mycket billigare. Många vattenkylningsdelar märks knappt när de är använda så det kan absolut vara värt det. Har själv köpt en del vattenkylning på marknaden och det har alltid funkat bra och dragit ned kostnaden en hel del.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

väldigt svårt att slå enthoo pro i prisklassen vad gäller vattenkylning.

det är så med vatten, det är dyrt och komplicerat. priset och arbetet som krävs jämfört med vad man får ut är inte så vettigt. det är mest något man köper för att man verkligen vill ha vattenkylningen med de låga temperaturerna, den låga ljudnivån och utseendet som det innebär även om det inte riktigt är "värt" det om man tittar på det objektivt.

du får välja själv om du tycker att det är värt det men jag tror att det går bort för de flesta av just det skälet.

Summerar det ganska bra tycker jag. Mitt första steg blir nog att byta chassi i vilket fall, och då tar jag ett chassi med goda möjligheter till vattenkylning i (Enthoo Pro förmodligen). Då får jag i alla fall bort mitt nuvarande chassi, som dessvärre tagit lite skada och som jag inte riktigt gillar färgschemat på (röd/svart H440W, tyckte det såg snyggt ut vid inköpstillfället), samtidigt som jag har möjligheter till custom loops när jag väl bestämt mig. Det enda problemet är väl att Enthoo Pro i det här fallet har ett väldigt "mjölkigt" glas, som sweclockers egna Jonas så fint beskrev det. Något du reagerat på i ditt Primo, eller syns delarna bra igenom det ändå?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Om du inte har jättebråttom kan du hålla koll på marknaden (alternativt göra egen annons) och köpa lite använda saker så blir det mycket billigare. Många vattenkylningsdelar märks knappt när de är använda så det kan absolut vara värt det. Har själv köpt en del vattenkylning på marknaden och det har alltid funkat bra och dragit ned kostnaden en hel del.

Bra tips, tack! Jo, tar man sig tid och energi samt inte bryr sig om att det är fabriksnytt kan man spara lite pengar!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Summerar det ganska bra tycker jag. Mitt första steg blir nog att byta chassi i vilket fall, och då tar jag ett chassi med goda möjligheter till vattenkylning i (Enthoo Pro förmodligen). Då får jag i alla fall bort mitt nuvarande chassi, som dessvärre tagit lite skada och som jag inte riktigt gillar färgschemat på (röd/svart H440W, tyckte det såg snyggt ut vid inköpstillfället), samtidigt som jag har möjligheter till custom loops när jag väl bestämt mig. Det enda problemet är väl att Enthoo Pro i det här fallet har ett väldigt "mjölkigt" glas, som sweclockers egna Jonas så fint beskrev det. Något du reagerat på i ditt Primo, eller syns delarna bra igenom det ändå?

Du får hålla ögonen öppna i galleriet. Bygger min costom loop i ett svart/rött H440w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Summerar det ganska bra tycker jag. Mitt första steg blir nog att byta chassi i vilket fall, och då tar jag ett chassi med goda möjligheter till vattenkylning i (Enthoo Pro förmodligen). Då får jag i alla fall bort mitt nuvarande chassi, som dessvärre tagit lite skada och som jag inte riktigt gillar färgschemat på (röd/svart H440W, tyckte det såg snyggt ut vid inköpstillfället), samtidigt som jag har möjligheter till custom loops när jag väl bestämt mig. Det enda problemet är väl att Enthoo Pro i det här fallet har ett väldigt "mjölkigt" glas, som sweclockers egna Jonas så fint beskrev det. Något du reagerat på i ditt Primo, eller syns delarna bra igenom det ändå?

nej jag tycker inte att primo har ett mjölkigt glas, det är dock tonat. han nämnde det inte i sin primo-recension och noterade i sin pro-recension att han inte hade märkt av det på primo. jag har aldrig sett pro på riktigt så jag kan inte riktigt svara bättre än så här. ingen har nämnt det i de andra recensionerna jag har sett av chassit så det lär inte vara något jätteproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nej jag tycker inte att primo har ett mjölkigt glas, det är dock tonat. han nämnde det inte i sin primo-recension och noterade i sin pro-recension att han inte hade märkt av det på primo. jag har aldrig sett pro på riktigt så jag kan inte riktigt svara bättre än så här. ingen har nämnt det i de andra recensionerna jag har sett av chassit så det lär inte vara något jätteproblem.

Nej, det kanske var bättre på Primo då. Har inte heller sett någon recension klaga på det, men i värsta fall har jag även hittat en worklog från en snubbe som bytt ut glaset på sin Enthoo Pro, så den kan jag ju följa om jag skulle vilja fixa till det själv om jag inte är nöjd med glaset. HardwareCanucks gillar jag att titta på, och de prisar Enthoo Pro till skyarna. Får nog bli ett sådant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Du får hålla ögonen öppna i galleriet. Bygger min costom loop i ett svart/rött H440w

Det ska jag göra du!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Alltså vattenkylning är inte värt det om man ser till pengarna man måste lägga och vad man vinner på det. 5000:- går åt om man bygger en normal loop med bra komponenter. Det ger (förhoppningsvis) en lägre ljudnivå och lägre temperaturer. Man kan kanske klocka lite högre, eller snarare du kan komma lite högre men det blir mycket stabilare än med luftkylning. Att tro att man får ut massa extra prestanda är lite av önsketänkande och endast sant i vissa situationer. För 5000:- kan man köpa två riktigt fina grafikkort med bra luftkylare. Så istället för vattenkyld setup med ett grafikkort kan man köra 3-way förutsatt att resten av dator hänger med.

Samtidigt så när man väl har köpt komponenter till vattenkylning så håller de väldigt länge. Förutsatt att man har lite koll på vad man häller i & förebygger alg-växt så kommer kylsystemet inte bli "gammalt". Radiatorer, (bra) pumpar, fittings och block går liksom bara inte sönder utan vidare. Man kan använda samma saker över flera uppgraderingar, bara blocken som måste bytas då och då. Så sett är vattenkylning värt det skulle jag påstå.

Med det sagt rekommenderar jag Mo-Ra radiatorer! Små 360 nä fy tusan, det ska vara ordentligt om man ska göra det! 9x120 minst!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo