Permalänk
Medlem

Corsair ram, 8gb 3,96 usable.

Letade efter trådar men inga hjälpte.

Köpte ny dator för några dar sen, byggde ihopp den och den startade inga problem installerade windows och diverse program.
tills jag märkte att det bara är 3.96 gb användbart.

jag har 64 bitars, har installerat på både windows 7 och 8 och båda får samma.

om jag kollar i bios står det att det är 8192 gb installerat men "enabled size" 4096.

förstår inte riktigt vad som är fel, trodde det var os först men det visade sig att det inte var.
har kollat runt i bios efter lösningar men hittar inga.

är det fel på moderkort/ram ?

tacksam för svar.

/j3tplain

Permalänk
Medlem

Här har ni bild från cpuz

http://valid.x86.fr/1tqsb8

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3tplain:

Här har ni bild från cpuz

http://valid.x86.fr/1tqsb8

Jag hade exakt detta problemt en gång. Sökte runt hur länge som helst. Sen bytte jag plats på minnerna och då blev allt ram usable.

Ingen aning varför det var så eller hur det ens fungerar men men.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag hade exakt detta problemt en gång. Sökte runt hur länge som helst. Sen bytte jag plats på minnerna och då blev allt ram usable.

Ingen aning varför det var så eller hur det ens fungerar men men.

Får testa nu, strax tillbaka med svar.

Permalänk
Medlem

Hjälpte inte att byta plats på dom, har dom i slot 1 och 3.

Permalänk
Medlem

Testa dem en o en. Funkar båda som de ska?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Testa dem en o en. Funkar båda som de ska?

Testade dom en och en igår, datorn bootade inte men någon av dom i ensam.

Permalänk
Medlem

Med vissa generationers moderkort måste en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Testar 1 minne i taget i alla minnes platser och sen olika kombinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Med vissa generationers moderkort måste en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Testar 1 minne i taget i alla minnes platser och sen olika kombinationer.

oki, strax tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Med vissa generationers moderkort måste en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Testar 1 minne i taget i alla minnes platser och sen olika kombinationer.

Tackar för detta, detta löste mitt problem.

testade runt som du sa och det fixade sig.

har dom i slot 3 och 4 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3tplain:

Tackar för detta, detta löste mitt problem.

testade runt som du sa och det fixade sig.

har dom i slot 3 och 4 nu.

Har du läst i mannualen vilket som tillhör vilken lane? Jag hade ett moderkort som bara fungerade med minnerna i slot 2 och 4 för det var lane 1.

Så du inte går miste om lite gratis prestanda

Skönt att det fungerar igen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har du läst i mannualen vilket som tillhör vilken lane? Jag hade ett moderkort som bara fungerade med minnerna i slot 2 och 4 för det var lane 1.

Så du inte går miste om lite gratis prestanda

Skönt att det fungerar igen.

Läste manualen, stog att det skulle vara 1 och 3. Men då fungerade dom inte som dom skulle.

Det får bli såhär, nu har jag dom på 1600 mhz och 8 gb istället för 4.
först satt dom på 1334 vilket jag inte heller förstod.

Tack för alla svar, denna tråd kanske hjälper nån annan för det fanns rätt många med samma problem.

/j3tplain

Permalänk
Medlem

Även om minnena och moderkortet klarar av 1600MHz så räknas det som minnes överklocknings att höja. Moderkorts hemsidor bruka ha OC eller * vid den hastigheten för att visa det.

Det betyder att du först ska ställa in minnenas timing (latens) och spänning (volt) så den utgår från rätt värden innan du ens drömmer om att höjer minnenas hastighet (frekvens) till 1600MHz.