Permalänk

2*8 eller 4*4gb minne till x99

hej
ser i trådarna att medlemmar har blandade x99 uppsättningar.
Vad gäller undrar jag?

Permalänk
Medlem

Så länge du inte i framtiden tänker uppgradera med massor av 8GB-stickor så kör på fyra 4GB-stickor, för att utnyttja X99-plattformens stöd för quad-channel memory (då har du ju trots allt fortfarande möjlighet att ha totalt 32GB RAM om du skulle vilja det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Så länge du inte i framtiden tänker uppgradera med massor av 8GB-stickor så kör på fyra 4GB-stickor, för att utnyttja X99-plattformens stöd för quad-channel memory (då har du ju trots allt fortfarande möjlighet att ha totalt 32GB RAM om du skulle vilja det)

Jag har 3x4gb i mitt x99. Förlorar jag någon prestanda generellt genom att använda 3 stickor istället för 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Jag har 3x4gb i mitt x99. Förlorar jag någon prestanda generellt genom att använda 3 stickor istället för 4?

Ja, du bör köpa en sticka till. Men om prestanda förlusten är mätbar beror på vad du gör med datorn, det är möjligt att du inte märker någon ökning i prestanda med fyra stickor.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Ja, du bör köpa en sticka till. Men om prestanda förlusten är mätbar beror på vad du gör med datorn, det är möjligt att du inte märker någon ökning i prestanda med fyra stickor.

Jag surfar och spelar allt mellan himmel och jord. Jag laddade nyss ned cpu-z och där står det att mina minnen körs i(har)? 1066Mhz. Är det för att datorn inte kräver mer för vad den gör för tillfället? Dem ska ju trots allt ha 2,1Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Jag surfar och spelar allt mellan himmel och jord. Jag laddade nyss ned cpu-z och där står det att mina minnen körs i(har)? 1066Mhz. Är det för att datorn inte kräver mer för vad den gör för tillfället? Dem ska ju trots allt ha 2,1Ghz.

Skulle kolla om xmp-profilen har laddats i bios, stickor körs sällan i full hastighet utan att man ställer in det i biosförst.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Jag har 3x4gb i mitt x99. Förlorar jag någon prestanda generellt genom att använda 3 stickor istället för 4?

http://www.legitreviews.com/ddr3-memory-performance-analysis-...

Fanns en bättre artikeln som gick in mer på djupet men den hittar jag inte lägre. Men artikeln ovan kommer fram till samma sak.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zalkan92:

Jag surfar och spelar allt mellan himmel och jord. Jag laddade nyss ned cpu-z och där står det att mina minnen körs i(har)? 1066Mhz. Är det för att datorn inte kräver mer för vad den gör för tillfället? Dem ska ju trots allt ha 2,1Ghz.

DDR står för Double Data Rate. 1066 MHz ger således effektivt 2133 MHz. Dina minnen körs alltså i rätt frekvens.

TS, jag skulle säga fyra stickor. Började själv med det, men fick lägga till fyra till när jag insåg att jag fyllde 16 GiB. Så nu är jag "fast på 32 GiB", men det räcker nog ett tag.

Om inte annat så skulle ju två stickor se väldigt fult ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver bandbredden av fyra stickor såkör 2x8. Lättare att uppgradera, byta till annan dator (t.ex m-itx som bara har två platser) och förmodligen att sälja i framtiden.

Behöver du minnesbandbredden så skulle du nog redan ha fyra stickor med totalt 32 gb.

Mvh

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Använd alltid så få och så stora minnen som går, hastighetsskillnaden är försumbar och expansionsmöjligheten är det man har nytta av, mera ram är alltid bra och man bör aldrig begränsa sig i onödan genom att skaffa många små minnen som tar upp de dyrbara minnesplatserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

DDR står för Double Data Rate. 1066 MHz ger således effektivt 2133 MHz. Dina minnen körs alltså i rätt frekvens.

TS, jag skulle säga fyra stickor. Började själv med det, men fick lägga till fyra till när jag insåg att jag fyllde 16 GiB. Så nu är jag "fast på 32 GiB", men det räcker nog ett tag.

Om inte annat så skulle ju två stickor se väldigt fult ut.

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/103...

Uj uj! mycket snyggt!
Kan nämna att jag var tvungen att köpa 16GiB till min HTPC, (8 GiB hade ju räckt), eftersom det bara fanns set på 16GB, om man ville ha guldfärgade minnen med 2400MTransfer/s.
Moderkortet har ju guldfärgade kylflänsar, och snyggt blev det.
Får väl kompletera med 2 till, så det blir ännu enhetligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |