Microsoft varumärkesskyddar Windows 365

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant, kan ju också vara så att Windows bakas in med andra tjänster så som Office 365, Xbox Live osv... och skapar ett stort paket.
Det intressanta med Office 365 är ju egentligen inte Office paketet i sig för där ger inga större under mellan versionerna men att få i stort sett obegränsad molnlagring på Onedrive är nog intressant för många, just nu får man 1TB men enligt källor som Paul Thurrott och Mary Jo Foley så skall detta tak bli obegränsat över tid.
Jag tror dock inte att de som skaffar Windows 10 behöver oroa sig för att behöva betala en prenumeration efter första året utan detta skulle kunna bli nästa version av Windows och det kan mycket väl bli ett rent Windows 11 som man kan köpa idag och en Windows 365 prenumeration där Windows, Office, Xbox Live och obegränsad Onedrive lagring ingår för flera användare, perfekt för ett hushåll med flera datorer och barnens spelkonsol.
Jag ser fram emot vad som händer hos Microsoft just nu och tycker att nya VD Satya Nadella är inne på helt rätt spår.

Permalänk
Medlem

Windows som månatligt eller årligen abonnemang är inget jag vill ha iallafall, om det skulle vara enda alternativet, håller jag kvar en gammal version istället, eller troligast slänger ut Windows helt.

Samma gäller program som har prenumerationsmodell tex Office 365, nej tack.
Likaså webbaserade program, usch nej tack.

Likaså molnlagring via tredje part är helt ointressant för min del, vill jag ha "moln" fixar jag det själv med egen full kontroll över det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Om det fungerar som Office365 och jag får licens till 5 datorer hemma för 700/år så är det välkommet.

hmm, jag köpte mitt Windows 7 2009, 1800kr st för 2, 1200kr st för 3 av dem, så 7200kr. De räknas fungera till 2020 som längst, dock är den nu ca 5 år sedan och det "nya kommer snart" så säg 6 år.
7200kr / 6 år = 1200kr.

Mjo, det kan löna sig, förutsatt att inga restriktioner sker. Retail kan jag ju använda lite hur jag vill, byta moderkort, dator mm 100 gånger om jag så vill. Jag kan även efter 2020 använda det fortfarande.

För den som bara har en dator hemma så är 700kr/år dyrt dock. Vågar säga att du nästan måste ha 3 st datorer för att "gå jämnt upp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så länge som man inte är tvungen att "uppgradera" (jag syftar så klart på Win 7 -> Win 8.x) så kan det väl vara ok.

Med en vettig prismodell så kan det ju vara intressant.

Jo, ska inte vara något tvång och fungera som alla andra program man har subscription på där man går ner i nån "bing" version om man inte betalar eller något liknande där hela datorn infekteras med bing överallt

Skrivet av nackskägg:

Måste ju vara sjukt billigt i så fall, med tanke på hur lite en windows-licens kostar.

jo, skulle själv max betalat kanske 250kr om året för detta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo, ska inte vara något tvång och fungera som alla andra program man har subscription på där man går ner i nån "bing" version om man inte betalar eller något liknande där hela datorn infekteras med bing överallt

WTB Bing antivirus... it's only purpose is to purge Bing from all PCs

Permalänk
Medlem

Sa det för att tag sen när nyheterna om "gratis" Win10 kom - Microsoft har tittat på spel som WoW och vill ha en del av folk-är-för-lata-för-att-sluta-subscriba kakan, lol.

I slutändan kommer det förmodligen bli så här:

En dator har en livslängd på 3 år. Säg att operativsystem kostar 1000kr. MS får 1000kr år 1, 1000kr år 4, 1000kr år 7 etc. Så efter 7 år har dom tjänat 3000kr på att du köpt 3 datorer.

Men som subscription... Du får gratis uppdatering! Installera om hur mycket som helst på 1 dator i hemmet! Win11 kommer vara gratis! Etc osv. Microsoft slår stort på att du inte behöver köpa nåt nytt, så länge du har subscription. Kanske rent av reward program om du subscribat länge.

Futtiga 79kr/mån låter väl bra? Ingenting ju! Mindre än WoW och det är ju bara ett spel, inget operativsystem.

På samma 7 år som ovan har MS då tjänat 6600kr på dig.

Score!

Och det är bara privatpersoner. Tänk alla företag nu som kör Windows 2000, XP, Vista etc... Dom är skyldiga MS miljoner ju. Förmodligen miljarder. Med subscription - förmånliga om du köper många licenser förstås - så blir det minsann stop för leechers som inte uppdaterar sig. Även om dom inte uppdaterar sig så får dom betala per månad för sin Windows 2000 licens förstås... men Win 10 är gratis! Hur awesome är inte det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Sa det för att tag sen när nyheterna om "gratis" Win10 kom - Microsoft har tittat på spel som WoW och vill ha en del av folk-är-för-lata-för-att-sluta-subscriba kakan, lol.

I slutändan kommer det förmodligen bli så här:

En dator har en livslängd på 3 år. Säg att operativsystem kostar 1000kr. MS får 1000kr år 1, 1000kr år 4, 1000kr år 7 etc. Så efter 7 år har dom tjänat 3000kr på att du köpt 3 datorer.

Men som subscription... Du får gratis uppdatering! Installera om hur mycket som helst på 1 dator i hemmet! Win11 kommer vara gratis! Etc osv. Microsoft slår stort på att du inte behöver köpa nåt nytt, så länge du har subscription. Kanske rent av reward program om du subscribat länge.

Futtiga 79kr/mån låter väl bra? Ingenting ju! Mindre än WoW och det är ju bara ett spel, inget operativsystem.

På samma 7 år som ovan har MS då tjänat 6600kr på dig.

Score!

Och det är bara privatpersoner. Tänk alla företag nu som kör Windows 2000, XP, Vista etc... Dom är skyldiga MS miljoner ju. Förmodligen miljarder. Med subscription - förmånliga om du köper många licenser förstås - så blir det minsann stop för leechers som inte uppdaterar sig. Även om dom inte uppdaterar sig så får dom betala per månad för sin Windows 2000 licens förstås... men Win 10 är gratis! Hur awesome är inte det?!

det är bra för microsoft iallafall och kanske inte lika bra som oss men om du vill köra den metoden så är de deras val men 249kr / år eller kanske 29kr / månad är väl mer "normal" prisnivå jämfört med priserna som varit förut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Windows 10 får månadsavgift?

Då förstår jag varför det är gratis att uppdatera till Windows 10.

Jag behåller nog mitt Windows 7 i några år till.

Och appråpå livslängd på PC så det känns som att man skulle kunna ha samma dator i 10 år... det händer ju inte så mycket på CPU sidan numera om man säjer så.

Permalänk
Medlem

Jävla nötter MS är alltid pengarkåta och snåla samtidigt hoppas de failar mer allt de gör

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Sa det för att tag sen när nyheterna om "gratis" Win10 kom - Microsoft har tittat på spel som WoW och vill ha en del av folk-är-för-lata-för-att-sluta-subscriba kakan, lol.

I slutändan kommer det förmodligen bli så här:

En dator har en livslängd på 3 år. Säg att operativsystem kostar 1000kr. MS får 1000kr år 1, 1000kr år 4, 1000kr år 7 etc. Så efter 7 år har dom tjänat 3000kr på att du köpt 3 datorer.

Men som subscription... Du får gratis uppdatering! Installera om hur mycket som helst på 1 dator i hemmet! Win11 kommer vara gratis! Etc osv. Microsoft slår stort på att du inte behöver köpa nåt nytt, så länge du har subscription. Kanske rent av reward program om du subscribat länge.

Futtiga 79kr/mån låter väl bra? Ingenting ju! Mindre än WoW och det är ju bara ett spel, inget operativsystem.

På samma 7 år som ovan har MS då tjänat 6600kr på dig.

Score!

Och det är bara privatpersoner. Tänk alla företag nu som kör Windows 2000, XP, Vista etc... Dom är skyldiga MS miljoner ju. Förmodligen miljarder. Med subscription - förmånliga om du köper många licenser förstås - så blir det minsann stop för leechers som inte uppdaterar sig. Även om dom inte uppdaterar sig så får dom betala per månad för sin Windows 2000 licens förstås... men Win 10 är gratis! Hur awesome är inte det?!

Yepp. Så skulle det kunna bli.
Men det låter aningen dystopiskt. Finns ju fler vägar att ta ;).
Om vi antar att Microsoft tänkt sig att erbjuda ett konkurrerande alternativ till nuvarande produkt till hemanvändare istället för att ta sig an ett annat segment så tror jag inte att en så hög månadskostnad för privatpersoner skulle accepteras. Låter rimligare med ett cirkapris på någon hundring eller två om året. Det skulle fortfarande ge bra mycket större inkomster per såld laptop/färdigbyggd dator från stortillverkarna än vad de får med nuvarande modell.

Aja, den som lever får se. Finns rätt lite att gå på än så länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att detta händer. Många andra har nämnt att det kan inkludera program som Office eller tillgång till Onedrive. Jag själv upplever att jag klarar mig bra på Openoffice som ersättning till Word som vore det ända programmet jag skulle ha använt om jag hade Office-paketet. Och sedan litar jag inte ett skvatt på molnlagring då jag aldrig skulle kunna veta att jag har kontroll över min data där, likaså vad gör jag om de servrarna inte skulle gå att nå vid något tillfälle? Fler HDDer får det bli.
Varför kan inte Microsoft bara göra en uppdaterad Windows 7 som ser exakt likadan ut, men kan använda DX12 eller liknande? Jag skulle betala svindyrt för att få ÄGA ett sådant OS.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk

Om Win365 endast handlar om prenumeration på Windows-uppdateringar känns det ok.
Men det vore riktigt snuskigt om datorn kan få för sej att bajsa på sej, o vägrar starta helt plötsligt när man inte har tillgång till internet o kan förnya.
Vore oxå förargligt om Win365 helt plötsligt slutar funka på en viss hårdvara för att WDDM3.0 drivrutiner helt plötsligt krävs.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Jag vill inte prenumerera på mjukvara som privatperson. Köper jag ett opertaivsystem så ska det vara en engångskostnad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som sagt det är många som inte gillar Microsoft här men skulle tro att merparten sitter med just Windows som system, om sanningen skall fram så har väl Microsoft över 90 procent av marknaden på desktop sidan (har ingen fakta på detta dock, bara ett antagande).
Om man har flera datorer i hemmet så kan ett abonnemang vara fördelaktigt jag tror dock inte man bara kommer ha Windows som dragplåster för ett sådant här betalsätt utan det kommer nog ingå mera tjänster för pengarna.
Inga andra system har lyckats knuffa ner Windows från tronen men däremot är inte Windows den kassasuccé som den än gång varit.
Till de som tycker "moln" lagring är dåligt kan man ju bara undra? Hur gör ni backuper på det ni absolut inte vill bli av med, Lägger ni grejerna på en extern HDD och lägger hos en kompis eller hyr ni ett bankfack för detta, spelar ju ingen större roll om ni har flera hårddiskar men alla finns i eran bostad för då blir det ju ingen säker backup om det värsta skulle hända med brand som ett exempel.

Permalänk
Medlem

Haha, namnet för tankarna till Windows 386 (och dess flummiga reklam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Som sagt det är många som inte gillar Microsoft här men skulle tro att merparten sitter med just Windows som system, om sanningen skall fram så har väl Microsoft över 90 procent av marknaden på desktop sidan (har ingen fakta på detta dock, bara ett antagande).
Om man har flera datorer i hemmet så kan ett abonnemang vara fördelaktigt jag tror dock inte man bara kommer ha Windows som dragplåster för ett sådant här betalsätt utan det kommer nog ingå mera tjänster för pengarna.
Inga andra system har lyckats knuffa ner Windows från tronen men däremot är inte Windows den kassasuccé som den än gång varit.
Till de som tycker "moln" lagring är dåligt kan man ju bara undra? Hur gör ni backuper på det ni absolut inte vill bli av med, Lägger ni grejerna på en extern HDD och lägger hos en kompis eller hyr ni ett bankfack för detta, spelar ju ingen större roll om ni har flera hårddiskar men alla finns i eran bostad för då blir det ju ingen säker backup om det värsta skulle hända med brand som ett exempel.

Jag blir hellre av med informationen än att den hamnar i fel händer.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Tycker de är felaktigt att jämföra med Office 365. Där betalar du också för att Microsoft hostar din mail och hela de kittet. Åtminstone vad gäller den varianten av Office 365 som jag har. Det är en löpande kostnad för MS att hosta dessa servar och 1TB One Drive och allt som ingår. Skulle vara mycket märkligt om Windows skulle gå samma väg. På vilket sätt går de motivera löpande kostnad för Windows? Förutom att du får alla nya versioner "gratis" vad mer är syftet med en sådan modell i så fall? Känns ytterst tveksamt. Skulle nog vara bättre om Windows ingick med Office 365 licensen istället i så fall. De skulle jag uppskatta på jobbet men inte privat.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Skulle man köra en prenumerationslösning enligt det tidigare Work and play erbjudandet där man för $199 (tillfälligt tom $149) fick Office 365 Home, Xbox Live Gold, Xbox Music Pass, and Skype Unlimited under ett år så vette tusan om jag inte skulle hoppa på det.

http://www.microsoft.com/en-us/workandplay/Overview

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Skulle man köra en prenumerationslösning enligt det tidigare Work and play erbjudandet där man för $199 (tillfälligt tom $149) fick Office 365 Home, Xbox Live Gold, Xbox Music Pass, and Skype Unlimited under ett år så vette tusan om jag inte skulle hoppa på det.

http://www.microsoft.com/en-us/workandplay/Overview

Slänger man dessutom in en rabatterad Xbox One och Lumia så hade de nog sålts i rejäla mängder.