Precis uppgraderat, hur får jag 5.0 ljud?

Permalänk
Medlem

Precis uppgraderat, hur får jag 5.0 ljud?

Fick idag min efterlängtade center och extra kabel så jag kunde koppla in mina 3 högtalare till mitt befintliga stereo setup. Då stärkaren är lite äldre och saknar hdmi så har jag fått koppla tv till den med en coax kabel. Det funkar bra och jag får ut surround ljud från t ex svt1.

Dock kollar jag på det mesta via min Chromecast som då går via hdmi in i tvn så ljudet får alltså gå genom tvn via coax till stärkaren. När jag då försöker streama en film från min dator till chromecasten så får jag bara ut stereo ljud.

Så min tv fungerar alltså inte som en passthrough när jag kör HDMI>optiskt men antenn>optiskt funkar utmärkt.

Någon som vet vad jag kan göra åt detta eller är det bara att köpa en ny förstärkare? Kan nämna att tvn saknar optisk, har bara coax. Kan också skriva det att jag är osäker på om jag faktiskt har en coax kabel. Det ser ut som en och det funkar att skicka ljud, men det står faktiskt video på själva sladden.

Permalänk

HDMI och optiskt/coax har olika protokoll (eller vad man nu kallar det) då HDMI klarar av en större datahastighet. Därför kan man inte spela upp HDMI-ljud rakt av till /optiskt/coas utan måste ha någon form av decoder. Det är sällan tv-apparater har det och därför skickar den istället den enda ljud den kan, stereo. När du kör antenn dock så används den standard som optiskt/koax använder, och därför kan även tv:n skicka ljudet vidare.

Tyvärr vet jag ingen annan lösning än att du köper en ny förstärkare.

En coax-kabel skiljer sig lite mellan en vanlig sladd med RCA-kontkter. Den har ett visst motstånd för att det inte ska bli för mycket störningar som kan hindra signalen. På kortare avstånd fungerar det dock oftast med vanlig kabel med RCA-kontakter. Har man längre så blir det inte ljudkvalitén som påverkas, utan ljudet kommer då antingen upphöra helt eller hacka. Man får alltså inte "sämre" ljud som många tror.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Okej ja det låter ju vetttigt!

Dock hittade jag denna, undrar om det skulle funka: http://www.ebay.com/itm/HDMI-to-HDMI-Optical-SPDIF-RCA-L-R-Au...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Okej ja det låter ju vetttigt!

Dock hittade jag denna, undrar om det skulle funka: http://www.ebay.com/itm/HDMI-to-HDMI-Optical-SPDIF-RCA-L-R-Au...

Tyvärr inte. Står tydligt i beskrivningen att den inte har stöd för dolby digital eller dts, utan endast ta stereo-ljudet från hdmi och ut till rca/spdif.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Tyvärr inte. Står tydligt i beskrivningen att den inte har stöd för dolby digital eller dts, utan endast ta stereo-ljudet från hdmi och ut till rca/spdif.

Kan det vara så?

This devices can extract the digital 2CH PCM stereo audio signal from the HDMI input and convert it to 2CH analog stereo output through its RCA style L/R analog output AND SPDIF output at the same time. The SPDIF output can support 5.1CH audio including Dolby Digitla 5.1CH and DTS 5.1CH;

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kan det vara så?

This devices can extract the digital 2CH PCM stereo audio signal from the HDMI input and convert it to 2CH analog stereo output through its RCA style L/R analog output AND SPDIF output at the same time. The SPDIF output can support 5.1CH audio including Dolby Digitla 5.1CH and DTS 5.1CH;

Om den ljudkälla, alltså via hdmi-kabeln, man spelar upp från början har dolby digital 5.1/dts 5.1, exempelvis en vanlig dvd (inte blueray) så kan jag tänka mig att det fungerar eftersom signalen inte behöver dekodas. Men om det däremot är okomprimerat ljud, som bara hdmi har stöd för och inte spdif, då kan inte den adaptern omvandla till surroundljud utan endast ta ut stereo-ljudet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tror det finns viss risk att din TV inte kan skicka ut annat än stereo från allt utom TV-sändningar p.g.a. lite spärrar som ska stoppa piratande av filmljud eller liknande (HDCP-krav som stoppar).

Så är det med min TV. Där går det bara att få ut surround från TV-sändningar. Annars kommer bara stereo ut från optiska utgången om källan är något annat.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Tror det finns viss risk att din TV inte kan skicka ut annat än stereo från allt utom TV-sändningar p.g.a. lite spärrar som ska stoppa piratande av filmljud eller liknande (HDCP-krav som stoppar).

Så är det med min TV. Där går det bara att få ut surround från TV-sändningar. Annars kommer bara stereo ut från optiska utgången om källan är något annat.

Som jag nämnde tidigare i tråden så har det med kodningen av hdmi och spdif, och inte skydd mot piratkopiering. Det är två olika standarder när det gäller ljudet. Om exempelvis en förstärkare bara har spdif-ingång så kan den inte spela upp ljud från hdmi då ljudet har en het annan kodning och datahastighet som inte spdif klarar av. Därför får du bara stereoljud från optiska utgången på din tv när du ser på någon källa med hdmi. TV:n kan inte koda om ljudet från hdmi till spdif, men däremot ta ut stereoljudet. Skulle du däremot koppla in en källa där samma standard används som i spdif, då kan TV:n skicka vidare surroundljud, och därför får du exempelvis surroundljud från tvsändningar då de använder spdif-standarden och inte hdmi-standarden.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Som jag nämnde tidigare i tråden så har det med kodningen av hdmi och spdif, och inte skydd mot piratkopiering. Det är två olika standarder när det gäller ljudet. Om exempelvis en förstärkare bara har spdif-ingång så kan den inte spela upp ljud från hdmi då ljudet har en het annan kodning och datahastighet som inte spdif klarar av. Därför får du bara stereoljud från optiska utgången på din tv när du ser på någon källa med hdmi. TV:n kan inte koda om ljudet från hdmi till spdif, men däremot ta ut stereoljudet. Skulle du däremot koppla in en källa där samma standard används som i spdif, då kan TV:n skicka vidare surroundljud, och därför får du exempelvis surroundljud från tvsändningar då de använder spdif-standarden och inte hdmi-standarden.

Mycket möjligt att du har rätt, men detsamma gäller även om jag försöker skicka ljud via HDMI/ARC till receivern (alltså bara surround från TV-sändningar). Är det p.g.a. begränsningar i ARC?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hdcp, det är alltså spärrat med avsikt, det finns egentligen inga tekniska begränsningar att köra ut ljudet via coax eller optik eftersom de med god marginal klarar hastigheten, optobussarna är med riktig kontakt 1000 gånger snabbare än hdmi men Sony ville tvinga in hdcp i det mesta så det blev som det blev och en tv får inte lämna ut högupplöst surroundljud på annat än hdmi arc om man inte använder tvmottagaren i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Mycket möjligt att du har rätt, men detsamma gäller även om jag försöker skicka ljud via HDMI/ARC till receivern (alltså bara surround från TV-sändningar). Är det p.g.a. begränsningar i ARC?

ARC har jag inte lika mycket koll på tyvärr. Om både tv och förstärkare har stöd för surround via ARC så kanske det är en inställning på TV:n/förstärkaren?

Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hdcp, det är alltså spärrat med avsikt, det finns egentligen inga tekniska begränsningar att köra ut ljudet via coax eller optik eftersom de med god marginal klarar hastigheten, optobussarna är med riktig kontakt 1000 gånger snabbare än hdmi men Sony ville tvinga in hdcp i det mesta så det blev som det blev och en tv får inte lämna ut högupplöst surroundljud på annat än hdmi arc om man inte använder tvmottagaren i den.

Rent fysiskt så har du helt rätt, spdif klarar rent fysiskt att skicka den mängden data. Men ser man till den standard som används så klarar inte protokollen av den hastigheten. Det var det jag menade när spdif inte klarade av den datamängden, att begränsningen är i protokollen. Så om man skulle programmera en egen sändar- och mottagarkrets kopplad till en optisk/coaxial-kontakt så skulle det fungera. Hoppas ni förstår vad jag menar

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla manualerna hur du använder arc, det går väl att koppla chromcasten till förstärkaren också, den är egentligen som vilken normal signalkälla som helst så sätt den på en ingång på förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej ja det låter ju vetttigt!

Dock hittade jag denna, undrar om det skulle funka: http://www.ebay.com/itm/HDMI-to-HDMI-Optical-SPDIF-RCA-L-R-Au...

Jag köpte storebrorsan till den där. Kör datorn och xbox1 in i den sen ut till projektorn. Då får jag iaf välja på om jag vill köra 5.1 eller 2.0 till min förstärkare.

http://www.ebay.com/itm/181590835647?_trksid=p2060778.m2749.l...

Permalänk
Skrivet av Lurta:

Jag köpte storebrorsan till den där. Kör datorn och xbox1 in i den sen ut till projektorn. Då får jag iaf välja på om jag vill köra 5.1 eller 2.0 till min förstärkare.

http://www.ebay.com/itm/181590835647?_trksid=p2060778.m2749.l...

Ser ut att fungera!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!