Snabbtest: Grafikprestanda i Evolve

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MugiMugi:

Körde monster introduktionen och hade överlag 65-70 FPS skulle jag säga där, runt samma CPU belastning som i multiplayer dessutom, inte så stor skillnad för min del.

I multiplayer så hamnar CPU belastningen ganska så jämnt 40% över alla kärnor, FPS'n hoppar dock mellan 45-60 FPS beroende på vad som händer, oftast runt ~50 skulle jag säga som medel.

Bytte program för att övervaka och fick lite bättre FPS då jag inte använde mig av en overlay, dvs varför siffrorna är lite högre en vad jag hadde innan

Edit: Samt muspekar buggen i spelet börjar gå mig på nerverna, måste starta om spelet bokstavligt talat varannan bana, spela som monster är roligt också... när man ska välja powers... och saknar muspekare är inte precis roligt... inte RNG på vad man får.
http://www.mugimugi.org/gpuresult.png

Edit: Körde ett test med Hyper threading avslagen och kan nu nämna att FPS'n ligger konstant över 60, oftast runt 70 och sneglar nu.... Så detta är nog boven i det hela, faktum är att detta är det första spelet jag har haft problem med HT nu i 4 års tid heh.

Intressant med HT! Processorn jag körde på kontoret har ju inte det, så kan helt klart vara skillnaden.

Jag får däremot rätt annorlunda mot dig även hemma med min 2600K, var tvungen att testa såklart. Nedan har jag ritat upp medel-FPS över cirka 220 sekunder, dels från slutet av tutorial (när man slåss mot hunters), dels från en "riktig" runda med gott om action. Som du ser är det ingen enorm skillnad, utan snittet ligger på typ samma. Konstigt att du får såpass stora variationer!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle knappast vara det första spelet där HT ger negativ prestanda och/eller spelupplevelse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

Skulle knappast vara det första spelet där HT ger negativ prestanda och/eller spelupplevelse.

Nej, det händer faktiskt ibland. Oftast handlar det dock om ett fåtal procent, det är sällan såpass stora skillnader som @MugiMugi verkar se. Det har också blivit mycket ovanligare på senare år, ska sägas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nvidia som enligt uppgift alltid ska ha så mycket bättre drivers

Permalänk
Skrivet av Segas:

FOV'n var ju hemsk dessutom, men det var kanske så du menade? Känns som att man tittar genom ett rör. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kameravinkeln är så skum. Som du säger ett rör dock snäppet över axeln på karaktären. Blev yr redan efter 30 sekunder.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Älskade alphan/betan men nu med ny 3440x1440 skärm kommer jag inte ens till menyn

Rätt jäkla uselt faktiskt då de tidigare sagt att de är medvetna om det. Kan ändra huvudupplösning på datorn men ja inte därför man köpt en 3440x1440 skärm. Att tillägga är att UI etc är väl anpassat för upplösningen väl inne spelandes.

Permalänk
Skrivet av Tunnland:

Älskade alphan/betan men nu med ny 3440x1440 skärm kommer jag inte ens till menyn
https://pbs.twimg.com/media/B9gHg9OIEAAYw-j.jpg

Rätt jäkla uselt faktiskt då de tidigare sagt att de är medvetna om det. Kan ändra huvudupplösning på datorn men ja inte därför man köpt en 3440x1440 skärm. Att tillägga är att UI etc är väl anpassat för upplösningen väl inne spelandes.

Haha nej.. Har en LG 34UM95 med samma upplösning. Hade exakt samma problem under Alphan. Hade ju hoppats på att det var löst nu i och med release. I feel your pain! :/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Älskade alphan/betan men nu med ny 3440x1440 skärm kommer jag inte ens till menyn
https://pbs.twimg.com/media/B9gHg9OIEAAYw-j.jpg

Rätt jäkla uselt faktiskt då de tidigare sagt att de är medvetna om det. Kan ändra huvudupplösning på datorn men ja inte därför man köpt en 3440x1440 skärm. Att tillägga är att UI etc är väl anpassat för upplösningen väl inne spelandes.

Testade också när det var beta med en 2560x1080 skärm och fick samma problem. Jag lyckades att byta upplösning genom att navigera med tangenterna. Kör man spelet i ett fönster så är siktet felplacerat (man skjuter alltid på sidan om där man siktar). Körde jag det i 1920x1080 i fullskärm så funkade det som det skulle, dock så är det ju inte så roligt att spela med en utsträckt bild. Jag vet inte om de har fixat problemet ännu, men om de inte har de så är det i princip ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, det händer faktiskt ibland. Oftast handlar det dock om ett fåtal procent, det är sällan såpass stora skillnader som @MugiMugi verkar se. Det har också blivit mycket ovanligare på senare år, ska sägas.

Kan nämna att det inte ens behöver påverka fps-mätaren, utan kan helt enkelt ge en sämre spelupplevelse som inte är lika lätt att mäta.

Far Cry 3 gav microstuttering-liknande problem om man hade HT aktiverat, något jag själv kan bekräfta, och tydligen ska det vara liknande problem med Far Cry 4, men där har jag inte själv kunnat bekräfta.
CS:GO är också ett spel som ger stuttering med HT aktiverat, dock inte alls i samma utsträckning som FC3.

Som tur är det ganska ovanligt, men jag har själv (med mitt förvisso minst sagt begränsade spelbibliotek) haft mer nackdel än fördel av HT i spel, så jag har det helt enkelt avaktiverat såvida jag inte ska benchmarka eller göra något CPU-tungt.

typo.
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det DX som gäller på både AMD och nvidia korten eller körs det mantle med AMD? Kanske inte finns stöd för d et i Evolve?
Imponerande siffror för 290x annars och väldigt annorlunda än det som synts i andra tester.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

nån som vet om du multiplayern har blivit mycket bättre sen evolve betan? kändes rätt seg när jag körde den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Är det DX som gäller på både AMD och nvidia korten eller körs det mantle med AMD? Kanske inte finns stöd för d et i Evolve?
Imponerande siffror för 290x annars och väldigt annorlunda än det som synts i andra tester.

Är ett Nvidia spel så inget stöd för Mantle. Ja är väldigt imponerande siffror för AMD i just ett Nvidia spel.

Är ju lite cross jag så jag har båda lagens kort. Gillar båda men märkt att AMD är betydligt enklare att handskas med när det gäller TV apparater. A8 och 270x i HTPC och I5 haswell och 970GTX i "gaming riggen". Håller just nu o tankar det på HTPCn så skall bli intressant o testa om det är fullt spelbart. Är ju ganska skönt med en kontroll o soffslöande när kidsen lagt sig. Sen slipper man ju frugans tjat om man sitter på kontoret o lirar hela natten.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Inaktiv

Tänk om 390 kortet va ute nu, oj oj

Permalänk
Medlem

Måste skaffa nytt grafikkort. Kunde inte ens spela upp videon utan att det laggade...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Nvidias Geforce Experience har ju ballat ur för många idag i och med de nya drivrutinerna, verkar vara något problem där som kanske påverkar prestandan i spelet.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande ens kör på argumentet att AMDs drivrutiner är skit jämfört med nvidia...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Nvidias Geforce Experience har ju ballat ur för många idag i och med de nya drivrutinerna, verkar vara något problem där som kanske påverkar prestandan i spelet.

Därför man ej använder den.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Alla Nvidiakort presterar dåligt i Evolve, inte bara GTX 970.

Möjligt att 970 tar extra mycket stryk dock då mitt 980 drar över 3,6gb vram på 1080p UTAN anti aliasing.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kör bara på ett av mina 290 av förklarliga skäl, men det fungerar kalasbra.

Spelet i sig behöver en Ready-knapp i matchmaking och en del småändringar i gameplay men i övrigt är det väldigt skoj.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Intressant med HT! Processorn jag körde på kontoret har ju inte det, så kan helt klart vara skillnaden.

Jag får däremot rätt annorlunda mot dig även hemma med min 2600K, var tvungen att testa såklart. Nedan har jag ritat upp medel-FPS över cirka 220 sekunder, dels från slutet av tutorial (när man slåss mot hunters), dels från en "riktig" runda med gott om action. Som du ser är det ingen enorm skillnad, utan snittet ligger på typ samma. Konstigt att du får såpass stora variationer!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5462435/evolve_bench.png

Vill ge dig en eloge för att du är så engagerad här i kommentarerna, och att du dessutom provkör hemma för att verifiera! Oavsett om det finns nyfikenhet och egenintresse bakom så tycker jag att det är ett otroligt "kund"(?)fokus.

Den här gånger var det du Emil, men det gäller även resten av er på redaktionen. Jag tycker att ni gör ert jobb j**ligt bra!

Props

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DerpMcDerp:

Vill ge dig en eloge för att du är så engagerad här i kommentarerna, och att du dessutom provkör hemma för att verifiera! Oavsett om det finns nyfikenhet och egenintresse bakom så tycker jag att det är ett otroligt "kund"(?)fokus.

Den här gånger var det du Emil, men det gäller även resten av er på redaktionen. Jag tycker att ni gör ert jobb j**ligt bra!

Props

Tack för berömmet, alltid kul att höra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men ändå har med grafiken att göra.

Jag blir så jävla åksjuk av spelet. Är inte "fov sliders" standard på PC spel nu för tiden? Klarar max 10min som monster sen är det kört. Som hunter känner jag mig spyfärdig redan vid kontakt med monstret av allt hoppande och skuttande och gnussande som man gör.

Något tips för hört att man kunde ändra i .ini i alphan?

Edit. Sitter på 50" och ca 2m ifrån men de skall väl inte göra något?

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Det här ser ut som ett spel som en 12-åring skulle älska...i en kvart.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Det här ser ut som ett spel som en 12-åring skulle älska...i en kvart.

3edgy5me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Möjligt att 970 tar extra mycket stryk dock då mitt 980 drar över 3,6gb vram på 1080p UTAN anti aliasing.

Fast är du säker på att det nyttjar 3,6 GB? Det kan också vara så att den helt enkelt allokerar/reserverar 3,6 GB vRAM.

Jag har svårt att tro att spelet faktiskt tar 3,6 GB i 1080p utan AA. Hade det varit 1440p däremot.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Fast är du säker på att den nyttjar 3,6 GB? Det kan också vara så att den helt enkelt allokerar/reserverar 3,6 GB vRAM.

Jag har svårt att tro att det tar 3,6 GB i 1080p utan AA. Hade det varit 1440p däremot.

Enligt mätaren i GPU-Z så gick den sakta men säkert upp till strax över 3,6 under matchen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Detta kanske är så att Cryengine 4 är mer anpassat för AMD? Annars är det kanske så att det är något fel på Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Lite offtopic men ändå har med grafiken att göra.

Jag blir så jävla åksjuk av spelet. Är inte "fov sliders" standard på PC spel nu för tiden? Klarar max 10min som monster sen är det kört. Som hunter känner jag mig spyfärdig redan vid kontakt med monstret av allt hoppande och skuttande och gnussande som man gör.

Något tips för hört att man kunde ändra i .ini i alphan?

Edit. Sitter på 50" och ca 2m ifrån men de skall väl inte göra något?

Sitter du längre ifrån hjälper det om det vore FOV relaterat, men det finns fler saker som kan göra en åksjuk.

För min del så mår jag väldigt illa på grund av head bobing, något jag själv inte tål, FOV har jag inte lika stort problem med.

Har du dock samma problem som jag, dvs Head bobing så har jag för mig du kan sätta detta till 'LOW' i inställningar för just Evolve, kan ha blandat ihop det med ett annat spel då jag provade två spel igår. Men jag TROR det var just i det här spelet jag såg inställningen, i så fall rekommenderar jag att sätta den så lågt som möjligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sitter du längre ifrån hjälper det om det vore FOV relaterat, men det finns fler saker som kan göra en åksjuk.

För min del så mår jag väldigt illa på grund av head bobing, något jag själv inte tål, FOV har jag inte lika stort problem med.

Har du dock samma problem som jag, dvs Head bobing så har jag för mig du kan sätta detta till 'LOW' i inställningar för just Evolve, kan ha blandat ihop det med ett annat spel då jag provade två spel igår. Men jag TROR det var just i det här spelet jag såg inställningen, i så fall rekommenderar jag att sätta den så lågt som möjligt.

Har ju soffan står där o sitta vid matbordet är inte acceptabel. Har en stor köks ö så har matbordet i vardagsrummet. OK tack skall testa när jag kommer hem. Vet att jag har stängt av det i alla tidigare spel man kan det i för det är sjukt irriterande. Tack så mycket för tipsen. Skall testa när jag kommer hem om det hjälper lite iaf. Spelet verkar ballt

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner