Permalänk
Medlem

Intel core i7 950.

Så jag har haft denna processor i några år nu och undrar om jag är tvungen och byta ut den nu eller om den duger fortfarande till kommande spel 2015?

Den är ej överklockad.

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sibbe90:

Så jag har haft denna processor i några år nu och undrar om jag är tvungen och byta ut den nu eller om den duger fortfarande till kommande spel 2015?

Den är ej överklockad.

Beror helt på hur bra grafikkort du har. Om du vill ha ett high end-grafikkort, typ GTX 980 eller något kommande från AMD är det dags att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på dina krav.

Men överklockning kan vara trevligt att ta till ibland, så överväg det om du kommer fram till att du vill ha mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Har ett gtx660 för tillfället vilket jag tänkt byta till ett r9 290x.

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Tror du klarar dig med att överklocka Min 980X (visserligen 6 kärnor men ändå) tuffar på och kommer nog klara GTX 780 i SLI som jag planerar att skaffa snart!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sibbe90:

Har ett gtx660 för tillfället vilket jag tänkt byta till ett r9 290x.

Om du vill kan du ju överklocka och uppgradera om något år. Den extra kylningen kommer att vara användbar i framtiden också.

Se till att skaffa en bra kylare, i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att köra den processorn stock är som att köra en Ferrari som Fiat i min mening..
med en okej eftermarknads kylare kan du köra den processorn på 4 gh lätt.. din processor negitva inverkan på en high end kort lär vara o betydligt då och du kommer märka en stor allmän skillnad..

Permalänk
Medlem

Okej några förslag på kylare?

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12S
Noctua NH-U14S (har den själv, super bra!)

En budgetvariant är Cooler Master Hyper 212 EVO som funkar väldigt bra för priset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar blir en 212 evo då och sen överklocking av processorn så får den duga ett tag till

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sibbe90:

Tack för alla svar blir en 212 evo då och sen överklocking av processorn så får den duga ett tag till

Eftersom i7 950 alstrar mycket mer värme än dagens processorer behövs nog en högre presterande kylare. Jag hade kört på en Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

212 evo funkar galant på 4gh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

212 evo funkar galant på 4gh..

bygger det här på egen erfarenhet? vad har du då för vcore och vad får du för temperaturer?

håller nog med kazen_90, 212 evo är ganska klen i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

212 evo funkar galant på 4gh..

Håller med dem kazen_90 och versions när det kommer till detta.
CM 212 Evo hade nog funkat bra med en liten överklockning men vid 4GHz hade tempsen varit höga.

Visa signatur

Desktop aka HOF: Haf922, GIGABYTE X58A-UD5, Intel i7-950(4.2GHz) med Corsair H100i, 6x2GB Corsair Dominator 1600MHz (1333Mhz), MSI Geforce GTX 970 TwinFrozr V, 80gb Corsair SSD, 1 TB WD:Black, Corsair HX650
Laptop: Macbook Air 2013

Permalänk
Medlem

vill egentligen inte lägga ut allt för mycket på en kylare just nu vad är det billigaste alternativet om evo inte räcker?

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibbe90:

vill egentligen inte lägga ut allt för mycket på en kylare just nu vad är det billigaste alternativet om evo inte räcker?

Antingen så kör du en lite mildare överklockning på prollen och köper en 212 evo eller så köper du en rejäl kylare för runt 600kr.
I bilden nedan kan du jämföra de olika kylarna. BeQuiet! Shadow Rock Slim kostar 400kr (dvs 100kr mer än CM 212 Evo) ändå ger den inte någon chockerande prestanda ökning. Köp en 212 Evo och prega på en till fläkt så borde du kunna få en "decent" överklockning.

Visa signatur

Desktop aka HOF: Haf922, GIGABYTE X58A-UD5, Intel i7-950(4.2GHz) med Corsair H100i, 6x2GB Corsair Dominator 1600MHz (1333Mhz), MSI Geforce GTX 970 TwinFrozr V, 80gb Corsair SSD, 1 TB WD:Black, Corsair HX650
Laptop: Macbook Air 2013

Permalänk
Medlem

mitt tips är att köra på en ordentlig kylare, jag köpte en 212 evo och jag får inte ut mer än 4.8 ghz jag räknade inte med att det skulle bli så mycket varmare än 2600k, eller 3570k, det sura är att cpun klarar 5.0 ghz men då hamnar den för nära 90c jag vill helst att min ska ligga under 80, att haswell blev så varma tänkte jag inte på då, vilket jag ångrar idag, jag fick montera på en extra fläkt för att den skulle hålla sig på max 78c vid 4.8ghz:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sibbe90:

vill egentligen inte lägga ut allt för mycket på en kylare just nu vad är det billigaste alternativet om evo inte räcker?

Det är dumt att snåla. En bra kylare kommer att vara dig trogen i många år, även vid en uppgradering. Jag hade köpt en Noctua D14 eller bättre. Du kan ju använda den till din nya processor också.

Annars kan du så klart strunta i det och köra stockkylaren, om du vill. Men onödigt att lägga ut pengar på något halvdant enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har den här CPUn, och en GTX980. Jag upplever inte att CPUn skulle strypa grafikkortet, och CPUn är oftast inte "i botten" medan jag spelar. Å andra sidan kan det hända att jag i alla fall skulle få en viss prestandaskjuts med en bättre CPU. Men det känns inte akut med ett byte. Min CPU är lite överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har samma rigg och jag testade med en vertikal kylare men fick byta igen till Noctua NH-C12P (Har utgått och ersatts) För att jag märkte att det behövs en fläkt som blåser ner på moderkortet. Det verkar som om designen av moderkorten kräver en kylare som även kyler nordbryggan. Men Du kanske har en separat fläkt på den.

Förövrigt så kör jag ett GTX970 (3,5Gb) på min rigg och får runt 20k poäng i FM-testerna, ej överklockad då jag är rädd om min elräkning, så den rullar på rätt bra.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag gick full potato för ett par år sen och skaffa eyefinity kör med 2x 7970 och en i7 950 det ända problemet jag har stöd på är lite höga tempar till mitt Corsair H80.

Min nya dröm är att sälja mina 3 skärmar och mina kort bygga en vattenkyld obsidian 250d med ett Gtx 980 men jag skulle tänka mig ha kvar min nyvarande i7 950 dock är det ett P6 delux v2 MB. Som gör jag inte får plats i obsidian 250d.

Så egentligen behöver jag inte uppdatera haha men jag vill… jag kommer vänta till se vad det här året har ett erbjuda och sen kanske jag gör mitt move! Ska jag bygga det jag vill bygga kommer jag en då landa runt 16k utan själva vattenkylningen som jag säkert räknar på 5000 extra.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar NH-D14. Vet för jag körde NH-U12P med i7 920 i 3.7Ghz och ska man inte bli döv genom att maxa ut fläktarna så var en NH-U12P minimum då gamla i7 920,930 och 950 går varmt satan i gatan vid full last vid OC. 180-200W är inget problem att pumpa ut.

Sedan kan du med noctua lätt uppgradera i framtiden. Bara köpa till eller maila deras support så kan man ofta gratis få uppgraderingskit.

Jag har haft min NU-U12P till både LGA1366, AM3, LGA1150. Min NH-D14 har jag haft till LGA1366 och nu LGA2011 och jag har enbart spenderat 99Kr extra på ett LGA2011 kit för jag ville ha det bums istället för att be Noctua om ett gratis kit.

Noctuas kylare betalar av sig med tiden.

Som sagt risken är att du blir besviken över en 212 på den varma processorn.
Inte jämförbart med tex 2600Kr eller något sådant. Dom är som fisar i rymden i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

bygger det här på egen erfarenhet? vad har du då för vcore och vad får du för temperaturer?

håller nog med kazen_90, 212 evo är ganska klen i sammanhanget.

Skrivet av HojteN:

Håller med dem kazen_90 och versions när det kommer till detta.
CM 212 Evo hade nog funkat bra med en liten överklockning men vid 4GHz hade tempsen varit höga.

Av egen erfarenhet körde jag min i7 920 på 4gh med en kylare från zalman som klart inte är lika bra som evo 12 och på load kom jag upp till temperaturer omkring 80, med min 950 på 4 gh hamna jag på temp strax under 70.. och snackar vi om spel som bf4 så hamnar tempsen vid 50.. och allt detta var på mitt gamla 1 gen antec sonata chassi med usel ventilation..

till saken igen 4gh är en lagom och lätt clock för den processorn, det är först när man ska förbi 4,3 som det krävs mycket mer volt och där kommer värme problem samtidigt samt att vinsten är lite, så 4 gh och en okej eftermarknadskylare är galant.