DirectX 12 i prestandatest mot AMD Mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Vad snackar du för goja? Nvidia ger stöd för DX12 i 400-serien och framåt.

Geforce 400-serien kom 2010, Radeon 7000-serien 2012.

Ett ögonblick där läste jag 4-serien och tänkte precis plocka fram mitt Geforce4Ti.

Men allvarligt, en dator med ett Geforce 400 eller Radeon 7000 är nog för svag i övrigt för att spela de senaste spelen bekvämt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ett ögonblick där läste jag 4-serien och tänkte precis plocka fram mitt Geforce4Ti.

Men allvarligt, en dator med ett Geforce 400 eller Radeon 7000 är nog för svag i övrigt för att spela de senaste spelen bekvämt.

/hulle.

GTX 400-serien visst, men HD 7000-serien fungerar utmärkt fortfarande om man ställer ner grafiken ett par snäpp.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det finns betydligt fler DX12 kompatibla kort idag än det finns Mantel kompatibla kort... Det borde väl säga något om vilka chanser Mantle har med tanke på att DX12 inte ens lanserats ännu?

"DirectX 12 will be essentially supported on all Fermi and later Nvidia GPUs, on AMD's GCN-based chips and on Intel's Haswell and later processors' graphics units"

Skrivet av Yoshman:

Med Windows10 kommer väl egentligen två nya versioner av DX som båda kräver den nya drivarmodellen WDDM 2.0. Om jag inte missförstått något så har båda samma renderingsfinesser, DX11.3 presterar ett "högnivå" API för alla dessa finesser m¨edan DX12.0 presterar ett "lågnivå" API som till väldigt stor del helt plockar bort drivrutiner från ekvationen för att i stället låta speltillverkarna direkt komma åt de ring-buffers som GPUer har där jobb kan köas.
https://traxnet.files.wordpress.com/2011/07/cb1.png?w=628

Om jag inte missat något så är det endast Nvidias Maxwell-kretsar som fullt ut stödjer alla finesser i DX11.3/DX12, men precis som tidigare DX-version kommer även andra kretsar få stöd för DX11.3/DX12 APIerna men det går inte att använda de finesser som HW-saknar. För Nvidia ska Fermi och framåt få stöd, för AMD är det GCN1.0 och framåt samt för Intel verkar det vara Haswell med Iris eller senare (oavsett Iris eller ej).

Det krävs alltså en driver med version WDDM 2.0 för att stödja DX12 APIet, det betyder inte att äldre kort saknar stöd för Windows 10 men de blir begränsade till äldre DX-versioner.

Nu ska man inte extrapolera allt för mycket från detta enda test, men ändå värt att notera att GTX980 är 55% snabbare än R9 290X när båda kör DX12 och 45% snabbare när den senare kör Mantle, betydligt större skillnad än man normalt ser i dagens DX-titlar. Hela poängen med DX12 är ju att ge direktaccess till GPU-enhetens ring-buffers så finns ju egentligen inget GPU-tillverkarna kan ändra/optimera i sina drivare.

Edit:CGN->GCN

Skrivet av Yoshman:

I fallet DX12 så är ju den viktigaste finessen mer eller mindre direktåtkomst till GPU-HW-köerna, det kommer alla GPUer att stödja om de får en WDDM 2.0 drivare. Är denna direktåtkomst som radikalt minskar kostnaden per "draw-call".

Sedan finns det lite nya effekter/renderings-finesser som kommer i DX11.3/DX12, dessa kommer bara kunna användas på kretsar som har HW-stöd för detta vilket idag begränsar sig till Nvidia Maxwell.

Ahem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag är inte fullt så övertygad. W10 må vara gratis, men jag tror ändå folk kommer vara skeptiska och avvakta.

Jag tror inte folk varit så skeptiska till Windows 8 om inte M$ pushat så hårt för att minska på användarnas valfrihet i hur användarinterfacet ser ut. Jag har inte bytt till Windows 8 av bl.a. det skälet, men kommer byta till Windows 10. Det finns många goda skäl att byta till Windows 10, särskilt som de lagt upp det med kostnadsfri uppgradering fr.o.m. Windows 7 inom ett år från release.

Skrivet av Gibbe:

DX12 är begränsat till ett enda OS.

Som råkar vara samma OS som 99,nånting% av alla PC-spelare använder.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Är ju separata saker här:
Alla Nvidias kort sedan Fermi, alla AMDs kort sedan GCN 1.0 samt Intel sedan Haswell kommer stödja den absolut viktigaste delen av DX12: möjligheten till lågnivåaccess vilket ger en konsol-lik effektivitet för "draw-calls".

Sedan finns en den specifika saker i DX11.3 (som också finns i DX12) där just nu endast Maxwell har fullt stöd verkar det som. Men det är ju inget konstigt, att stödja en viss version av DX hänger mest ihop med att det finns rätt driver-stöd men det betyder inte att ett kort stödjer alla finesser som den DX-version definierat.

I korthet betyder det att Fermi och GCN1.0 kort kommer kunna köra DX12 titlar, men de kanske inte kan rendera precis alla effekter som är möjligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som råkar vara samma OS som 99,nånting% av alla PC-spelare använder.

Nej, det är 0% eftersom Windows 10 inte släpps förrän till hösten. Räknar inte med beta. Och jag tror inte att majoriteten av ens Steamanvändare kommer byta till Windows 10 inom ett åt.

Skrivet av Yoshman:

Är ju separata saker här:
Alla Nvidias kort sedan Fermi, alla AMDs kort sedan GCN 1.0 samt Intel sedan Haswell kommer stödja den absolut viktigaste delen av DX12: möjligheten till lågnivåaccess vilket ger en konsol-lik effektivitet för "draw-calls".

Sedan finns en den specifika saker i DX11.3 (som också finns i DX12) där just nu endast Maxwell har fullt stöd verkar det som. Men det är ju inget konstigt, att stödja en viss version av DX hänger mest ihop med att det finns rätt driver-stöd men det betyder inte att ett kort stödjer alla finesser som den DX-version definierat.

I korthet betyder det att Fermi och GCN1.0 kort kommer kunna köra DX12 titlar, men de kanske inte kan rendera precis alla effekter som är möjligt.

Aha, jag trodde det var tvärtom.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Och jag tror inte att majoriteten av ens Steamanvändare kommer byta till Windows 10 inom ett åt.

Tja, vill man ha DX12 så byter man i alla fall.

Permalänk
Medlem

I den här länken http://www.anandtech.com/show/8544/microsoft-details-direct3d-113-12-new-features kommenterar en användare med följande:

Skrivet av inighthawki:

That depends entirely on what you mean by "high level programming"

DX12 is a completely new API. It is not a "superset" of D3D11 (that is, an 'ID3D12Device' won't contain the same interface functionality as 'ID3D11Device'). Instead they broke the APIs apart. those who want an easier programming model use 11. Those that want low level access use DX12. DX12 isn't meant for your average Joe. It's meant for hardcore engine developers like Epic, Id, etc. It requires a really deep understanding of the graphics hardware to use correctly, so it's not a hobbyist API.

Det verkar ju vettigt, om det stämmer. Någon här som är insatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någon här som är insatt?

nä, men det där är ju självklart.

det är också vad som de som menar att DX är framgent fullständigt ohotat inte riktigt verkar ta med i beräkningen. Mantle eller liknande är fullt utbytbart med DX för utvecklare som ändå främst kör tungt efter sina egna API och motorer. det finns ingen poäng att låsa in sig till en plattform om man inte måste, eller om man dessutom tjänar på att inte göra det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Självklart är det så.
Dock kommer AMD släppa en hel serie av dessa kort nu till våren, där Windows 10s lansering fortfarande spekuleras mellan sommar och höst.
Sen ska det noteras hur många av Nvidias kort som är rebrandade, och INTE stöder det, trots att de är i 600/700 serien.

Men åter igen, Mantle är OS oberoende, där du måste ha Windows 10 för DX12 + samtidigt ha ett spel som stöder det. %-mässigt ligger Mantle före idag, frågan är endast hur länge, för naturligtvis kommer DX12 ta över. Det folk verkar tro är dock att detta kommer ske på 2 dagar... vilket är löjligt.

Detta beror både på hur pass bra Windows 10 blir mot massan, samt hur lång tid det tar för utvecklare att göra DX12 kompatibel motor. Eftersom de redan lärt sig en del från mantle borde det förfoppningsvis inte ta så lång tid, men jag tror inte hyllorna komma vara fyllda med spel som är DX12 kompatibla till jul direkt.

Offtopic:
Hur är Mantel OS oberoende då det bara finns på Windows och ännu inte är släppt för andra företag att använda an på AMD GCN?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är det som gör Mantle lite underligt, AMD har inte överflöd av resurser, framförallt inte på programvarusidan så varför plöja ner massa resurser i något som man måste inse är chanslöst mot Microsofts DX om det ger ungefär samma fördelar? Nu kan AMD naturligtvis ha startat jobbet med Mantle redan innan Microsoft startade jobbet med WDDM 2.0 och DX12, men varför då fortsätta att jobba på det när man redan visste om vad som kommer med DX12?

Minns att Digital Illusions (utvecklarna bakom frostbite-motorn) jobbade riktigt tajt med AMD för att utveckla Mantle.
AMD kanske trodde att dom kunde göra ett bättre jobb än Microsoft? AMD kanske rent utav var ute efter ett så okompatibelt API som möjligt men istället lägga Mantle's krut på att pressa GCN till max? Just för att det är HW-nära så finns det kanske extra godis att vinna på att inte visa hänsyn till att det ska funka för alla arkitekturer.
Eller så var det bara en del av den naturliga evolutionen när deras HW hamnade i PS4 och XBONE. Kan ju rent utav ha efterfrågats av Sony då PS4 inte har DirectX så nånting måste ju erbjudas i programmeringsväg för att pressa dess HW till max. Antagligen det mest sannolika, eftersom prestandaoptimering brukar vara ett hett ämne hos konsollprogrammerarna.

Skrivet av Hulle:

Ett ögonblick där läste jag 4-serien och tänkte precis plocka fram mitt Geforce4Ti.
Men allvarligt, en dator med ett Geforce 400 eller Radeon 7000 är nog för svag i övrigt för att spela de senaste spelen bekvämt.

Haha, men så gjorde du samma misstag igen ändå.
"Radeon HD 7xxx" menar du väl ändå??? eller du kanske faktiskt menade ~14 år gamla "Radeon 7xxx"?

Skrivet av Sveklockarn:

Det finns många goda skäl att byta till Windows 10, särskilt som de lagt upp det med kostnadsfri uppgradering fr.o.m. Windows 7 inom ett år från release.

Om du går från Win7 tror jag inte den är helt kostnadsfri. Du tappar nämligen WMP's förmåga att spela upp DVD-filmer (kanske även Bluray beroende på om WMP i Win7 stödde detta). Detta skedde ju redan i Win8 att man var tvungen att betala extra för DVD/Bluray om man inte använde 3rd party lösning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Om du går från Win7 tror jag inte den är helt kostnadsfri. Du tappar nämligen WMP's förmåga att spela upp DVD-filmer (kanske även Bluray beroende på om WMP i Win7 stödde detta). Detta skedde ju redan i Win8 att man var tvungen att betala extra för DVD/Bluray om man inte använde 3rd party lösning.

Tillgänglig information säger att uppgradering från Windows 7 kommer vara kostnadsfri första året.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19932-windows-10-gratis-uppd...

WMP har jag personligen inte använt på åratal, men har svårt att tro att de implementerar några särskilda begränsningar för uppgraderingsversioner.