Permalänk

Nytt ljud i bilen

Hej!
Nu behövs lite nytt ljud i bilen eftersom det gamla orginalet verkar vara spräckta. Är inte särskilt kunnig inom området så jag väder mig hit, är det bästa att byta allt? fram vid rutan, dörrarna och bak på hatthyllan eller kan man skippa högtalarna fram vid rutan? bara en liten fundering.
Inte riktigt säker än om jag vill kosta på något större bak i skuffen, beror helt på övriga priset.
Saab 900 aero -96

Vill inte betala allt för mycket. Skapligt bra bas/ljud som ska tåla lite när man höjer volymen

Kör med sterion: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/bilstereo/DEH2600U...

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Klart att du kan skippa vissa högtalare, det är bara att koppla ur dem ju.
Skulle rekommendera dig att mäta högtalarna och sedan surfa in på http://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/element

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Du menar mäta dem gamla som sitter i? var helt kassa ändå så vill byta.
Men vad skulle de vara till hjälp?

Permalänk
Medlem

Mäta med tumstock eller måttband alltså.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Haha dum man får vara, återkommer imorgon har lite annat som skall göras nu. Men tack för hjälpen.

Permalänk

Hatthyllan 15x23
Fram i 8x8
Dörrarna 13.5x3.5
Kanske inte stämmer på millimetern, vet inte hur standard måtten brukar vara men avrundning åtminstone 5 mm i sånna fall.
Men det här men slutsteg behövs väl inte? bara när jag ska ha någon mer form utan subwoofer?
Är riktigt kass som sagt

Permalänk
Skrivet av andreasepalm:

Hatthyllan 15x23
Fram i 8x8
Dörrarna 13.5x3.5
Kanske inte stämmer på millimetern, vet inte hur standard måtten brukar vara men avrundning åtminstone 5 mm i sånna fall.
Men det här men slutsteg behövs väl inte? bara när jag ska ha någon mer form utan subwoofer?
Är riktigt kass som sagt

Du kan driva högtalarna med endast stereon (funkar fin fint i min bil) Däremot får du ju lite bättre tryck med ett slutsteg

Permalänk
Medlem

Storleken För din 93a är 4" i instrument panelen 6.5" i dörrarna och 6x9or vid sidan av hatthyllan i bak.

Permalänk
Medlem

Vet inte var du bor, men jag gorde så att jag lettade upp och tog kontakt med ett företag som holler på med billjud i mitt närområde.

http://www.ullareddigital.se/
http://zimmaudio.se/sv/
Dom här två holler till i Halland men båda har post åder och hjälper gjärna till med olika frågor om billjud på e-mail.
Skälv köpte jag från zimmaudio (för några veckor sedan) till min bil då dom moterade också, men hadde det inte varit för Ullareddigital så hadde jag inte vetat att zimmaudio funits

Slutsteg behövs inte till vanliga högtalare, Bas därimot behöver det!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

satsa på att fixa ett bra framsystem..dvs alla högtalare fram..det är ju där du sitter o kör..sen bak kan du ju fixa senare om du vill vara snäll mot baksätespassagerarna. men det kräver att du skaffar ett slutsteg för att driva allt riktigt bra.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Spara pengarna och satsa på en ny bil? Du lär ju få högtalare på köpet iallafall. 96:a lär ju inte vara värd ens vad det krävs att få ett par dugliga högtalare och resten av kittet.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Vet inte var du bor, men jag gorde så att jag lettade upp och tog kontakt med ett företag som holler på med billjud i mitt närområde.

http://www.ullareddigital.se/
http://zimmaudio.se/sv/
Dom här två holler till i Halland men båda har post åder och hjälper gjärna till med olika frågor om billjud på e-mail.
Skälv köpte jag från zimmaudio (för några veckor sedan) till min bil då dom moterade också, men hadde det inte varit för Ullareddigital så hadde jag inte vetat att zimmaudio funits

Slutsteg behövs inte till vanliga högtalare, Bas därimot behöver det!

Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Spara pengarna och satsa på en ny bil? Du lär ju få högtalare på köpet iallafall. 96:a lär ju inte vara värd ens vad det krävs att få ett par dugliga högtalare och resten av kittet.

Min är faktiskt i riktigt få exemplar, plats på halva bilen nedtill och motor är i princip ny, så nja

Permalänk

Hehe ja Zadrok verkar prata i nattmössan

Men jag tycker du ska kika på lite sidor som brl, pmshopen och liknande och läs omdömen/recensioner.
Ljudia har jag bra erfarenhet med

Satsa på bra mid/diskant i storleken du har i dörrarna eller coax. Har du inte bas i dörrhögtalarna så tror jag det integrerade i stereon funkar bra
Sedan kan jag rekommendera Marquant bas från Jula. Jag har själv 2 stycken 12" basar men tydligen säljs dom inte. Grym bas enligt mig, i mina ögon låter de som kompisars märkesbaslådor som Gas etc för ett par tusen och dessa kostade 149 kr men det tråkiga är att dom slutat sälja 12" men 10" finns för 249kr och enligt mig totalt värt det om man har en bra låda. Jovisst kanske inte bästa kvalitén på ljudet men låter inte sämre än märkeslådor runt 1-2 tusen.

Och Marquant elementen är Väldigt lättdrivna, själv driver jag dom med 50watt i 8ohm, men specifikationer så är dom klassade i 150 watt i 4ohm.

Inom bas så är det viktigaste en VÄLBYGGD låda. De spelar lätt ifrån mina Proson 15 tums golvhögtalare i båda lågfrekvens och volym.

Sitter med telefon nu men kanske kan kika på några element sen när jag sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Spara pengarna och satsa på en ny bil? Du lär ju få högtalare på köpet iallafall. 96:a lär ju inte vara värd ens vad det krävs att få ett par dugliga högtalare och resten av kittet.

Haha vadå min första bil en Saab 93 aero
Bilen kostade 12 000kr
Fälgar med däck 22 000kr
Ljud 10 000kr

Är det inte så man köper bil?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Haha vadå min första bil en Saab 93 aero
Bilen kostade 12 000kr
Fälgar med däck 22 000kr
Ljud 10 000kr

Är det inte så man köper bil?

Fälgar och ljud följder endå med till nästa bil

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Haha vadå min första bil en Saab 93 aero
Bilen kostade 12 000kr
Fälgar med däck 22 000kr
Ljud 10 000kr

Är det inte så man köper bil?

Har alltid sagt att om jag köper bil kommer ljudet att kosta lika mycket som bilen, din prioritering är precis som den ska vara

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Originalljud i bil kan nog aldrig bli bra...

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fälgar och ljud följder endå med till nästa bil

Nja ganska liten chans för att det skulle vara så lätt haha:) varenda tillverkare har ju sina standarder och skit. Försöka få bra ljud i en bil är väl lite som att gå och köpa en Prius och tro att man räddar moderjord när man vet att det lär skita sig på vägen ändå, inte riktigt värt det imo...........:/

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Nja ganska liten chans för att det skulle vara så lätt haha:) varenda tillverkare har ju sina standarder och skit. Försöka få bra ljud i en bil är väl lite som att gå och köpa en Prius och tro att man räddar moderjord när man vet att det lär skita sig på vägen ändå, inte riktigt värt det imo...........:/

Sant, men saker som stereo, baslåda vissa högtalare brukar att få plats till nästa bil iaf något av det

Själv kör jag med Toyota Celica 87 där dörrarna inte får plats med något p.g.a. fönsterhissen, utan fått klämma in Ground Zero Iridium i orginalplatsen framme (10or) samt Ground Zero Titanium (10.5or) bak tillsammans med en JBL GT (dubbel 12or) som drivs av en MDS Torque T3.

Inga suveräna högtalare men fick tag på Ground Zero högtalarna för en femhundring och JBL med MDS steget för 3700kr på en REA för ett par år sen. Stereon kör jag en gammal goding CDX-M730 tillsammans med en AUX switch då Sony är Sony och kräver extern hårdvara att aktivera AUX utgången på enheten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du fått något nytt ljud i bilen än?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig skulle jag köpa ett framsystem med diskanter, mellanregister och delningsfilter.
T.ex detta kit -> http://www.mds.se/ts-1702c.html
Alternativ stycka upp och köpa delarna för sig och skaffa 4" till instrumentpanelen.

Sen skulle jag köpa en aktiv sub att ha bak t.ex -> http://www.mds.se/bass68.html
Dock skulle jag skaffa en mindre bas än 12" då jag tycker det låter bättre med 6.5" - 8" bas. Men jag hittade ingen i vettigt pris.

Det du har i hatthyllan skulle jag koppla ur tills du sparat ihop pengar till att köpa något bättre så de som sitter i baksätet får lite bättre ljudbild.

Sen en billig stereo http://www.mds.se/kenwood-kmm-121y.html eller http://www.mds.se/mvh-170ui.html.
Dock är det aux framtill och ska man ha någonting sitta i auxporten hela tiden så är det snyggare att ha aux på baksidan och dra fram en kontakt på ett snyggt sätt någon annanstans.
Stereon kan driva framsystemet men vore mycket bättre att spara lite till en slutsteg för framsystemet, t.ex http://www.mds.se/mds-fanatic-f2.html

Det du även skulle kunna göra är att är att köpa delningsfilter, diskanter, 4" som mellanregister och 6.5 basar. Men då bör du bygga lite i dörren/dörrsidan för att basen ska spela bra.

Notera att jag inte har större kunskaper än garage-häng med epatraktorer för en herrans massa år sen.

Permalänk
Skrivet av Locnox:

Om jag vore dig skulle jag köpa ett framsystem med diskanter, mellanregister och delningsfilter.
T.ex detta kit -> http://www.mds.se/ts-1702c.html
Alternativ stycka upp och köpa delarna för sig och skaffa 4" till instrumentpanelen.

Sen skulle jag köpa en aktiv sub att ha bak t.ex -> http://www.mds.se/bass68.html
Dock skulle jag skaffa en mindre bas än 12" då jag tycker det låter bättre med 6.5" - 8" bas. Men jag hittade ingen i vettigt pris.

Det du har i hatthyllan skulle jag koppla ur tills du sparat ihop pengar till att köpa något bättre så de som sitter i baksätet får lite bättre ljudbild.

Sen en billig stereo http://www.mds.se/kenwood-kmm-121y.html eller http://www.mds.se/mvh-170ui.html.
Dock är det aux framtill och ska man ha någonting sitta i auxporten hela tiden så är det snyggare att ha aux på baksidan och dra fram en kontakt på ett snyggt sätt någon annanstans.
Stereon kan driva framsystemet men vore mycket bättre att spara lite till en slutsteg för framsystemet, t.ex http://www.mds.se/mds-fanatic-f2.html

Det du även skulle kunna göra är att är att köpa delningsfilter, diskanter, 4" som mellanregister och 6.5 basar. Men då bör du bygga lite i dörren/dörrsidan för att basen ska spela bra.

Notera att jag inte har större kunskaper än garage-häng med epatraktorer för en herrans massa år sen.

Jag skulle nog aldrig köpt någon från MDS..
Skrytt watt bland annat.

Billiga basar: JBL GT5 12
Bra basar: Gladen

Och så skulle jag kört på Rockford Fosgate 6.5" system med diskanterna som följer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasepalm:

Hej!
Nu behövs lite nytt ljud i bilen eftersom det gamla orginalet verkar vara spräckta. Är inte särskilt kunnig inom området så jag väder mig hit, är det bästa att byta allt? fram vid rutan, dörrarna och bak på hatthyllan eller kan man skippa högtalarna fram vid rutan? bara en liten fundering.
Inte riktigt säker än om jag vill kosta på något större bak i skuffen, beror helt på övriga priset.
Saab 900 aero -96

Vill inte betala allt för mycket. Skapligt bra bas/ljud som ska tåla lite när man höjer volymen

Kör med sterion: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/bilstereo/DEH2600U...

Tack i förhand.

Om vi börjar med att säga såhär: Du får vad du betalar för, upp till en viss nivå. själv har jag alltid kör med DLS Reference ända sedan finbilen inhandlades 2007. aldrig blivit besviken och aldrig spelat sönder dem. behåller kontrollen mycket bra även vid extremt hög volym. Kithögtalare är bättre än koaxialer, alla dagar i veckan.

Undvik allt vad GAS eller MDS heter, det låter mycket men sällan bra.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Förstår att du inte vill byta ut bilen då NG900 inte ens existerar i Aero utförande så bilen lär vara värd en halv förmögenhet

Till ämnet: Det som ger mest för pengarna i en äldre Saab med Pioneer/Harman Kardoon systemen är först två vettiga 3,5" högtalare i instrument panelen, och sedan en lagom stor sub (typ 10") i skuffen som klarar av att spela relativt höga frekvenser. Sedan låter du baslådan ta hand om allt under typ 160hz. 6,5orna i Framdörrarna har en tendens att slå igenom vid inte alls så höga volymer och dom har riktigt knepig impedans så att byta dom rakt av är både knepigt och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Om vi börjar med att säga såhär: Du får vad du betalar för, upp till en viss nivå. själv har jag alltid kör med DLS Reference ända sedan finbilen inhandlades 2007. aldrig blivit besviken och aldrig spelat sönder dem. behåller kontrollen mycket bra även vid extremt hög volym. Kithögtalare är bättre än koaxialer, alla dagar i veckan.

Undvik allt vad GAS eller MDS heter, det låter mycket men sällan bra.

nu får du inte blanda ihop gas alpha med silver & pm pro eller GPX serien eller dra alla serier över samma kant....

kör själv med 2 st GAS Silver GS62K kit per dörr och låter både högt och bra men sedan finns fanboys av alla slag som klagar på gas/mds och andra märken just för att de är just det märket...
(kan tillägga att jag har kört med en hel del märken innan och blev helt klart överraskad av ljudet)

man köper högtalare beroende på vad man vill ha/vad plånboken tillåter

sedan har ALLA märken instegsserier som låter mindra bra men duger gott & väl för vanliga svenssons

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads