Asus lanserar Geforce GTX 750 Ti Strix med 4 GB videominne

Permalänk
Medlem

Jag blir allt mer förvirrad...
Är inte 750ti en version på 750 som är lillebror till 760 som är lillebror till 780... Som ALLA tillhör den äldre generationen grafikkort.

ÄR inte, ^ ifrån bäst till sämst^ 980, 970,(780) 960 770, 760. 750ti/750 ... Rangordningen ?

Så vad ? om denna lista är någorlunda korrekt, är skälet till och vitsen med... ett 750ti, med 4Gb minne...
förutom att man kan återanvända kretsar, man kan klämma ur lite till... och man kan " sälja mer...!
( då de är äldre, därmed sämre, därmed snart passé... o.s.v. ?)

Eller, vad eller hur mycket av marknaden och hur den är uppbyggd, har jag missat... ?
-T.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- än mer åsikter.
Att det kan finnas, de som vill spara, inte ha råd... etc,
(men samtidigt lurar sig själv om de tror de gör en bra affär med ett köp av en sämre krets.. med mer minne (som om det skulle vara hela världen) för att elförbrukningen av denna krets är betydligt högre, algoritmer, minnes kretsuppbyggnad, etc m.m. Gör att det är 1 kort, men knappast ett av de bättre... man kan "köpa det om det passar en... men få.. kan sedan hävda, att de gjort en bra affär.. o.s.v. m.m. !......................... ) så att det kan passa några, innebär inte att det finns ett Stort behov, eller ens är.. vettigt att det skapats.. ! om man nu inte tror på, ... återvinning av äldre saker..! ) etc.
att det finns andra infallsvinklar, är... jag medveten om..
- försökte med detta sista inlägg, enbart utöka chansen att de som tycker allt handlar om... Att någon, skrev Ti istället för ti... (eller vice versa...) ska .... ha lite mer att tänka på...
eftersom de, missar hela inläggets grundläggande innebörd... och som de korkade tomtar de är, leker troll... och tycker detta är kul, som i sin tur är, något/ inget andra vettiga.. kan göra något åt... för troll..har gröt till hjärna.. och de borde, men kommer aldrig, för det har de inte förstånd till...
så läs å begrunda... de som vet, kan och förstår...
.... till trollen, finns det endast en kommentar som fungerar, .......god natt !

-T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Jag blir allt mer förvirrad...
Är inte 750ti en version på 750 som är lillebror till 760 som är lillebror till 780... Som ALLA tillhör den äldre generationen grafikkort.

ÄR inte, ^ ifrån bäst till sämst^ 980, 970,(780) 960 770, 760. 750ti/750 ... Rangordningen ?

Så vad ? om denna lista är någorlunda korrekt, är skälet till och vitsen med... ett 750ti, med 4Gb minne...
förutom att man kan återanvända kretsar, man kan klämma ur lite till... och man kan " sälja mer...!
( då de är äldre, därmed sämre, därmed snart passé... o.s.v. ?)

Eller, vad eller hur mycket av marknaden och hur den är uppbyggd, har jag missat... ?

Det finns inget vettigt skäl till att ge detta kortet 4 GB grafikminne, det är det som gör det så kul (och sorgligt på samma gång).

Och från bäst till sämst bland Nvidiakorten är:
980, Titan Black, 780 Ti, 970, Titan, 780, 770, 680, 960, 670, 760, 660 Ti, 580, 660, 570, 480...och först nu hittar vi GTX 750 Ti och alla de andra "skräpkorten" (GTX 650 Ti, GTX 650, GTX 550 Ti, m.fl.)

Ja, det är förvillande om man inte är intresserad och/eller insatt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det finns inget vettigt skäl till att ge detta kortet 4 GB grafikminne, det är det som gör det så kul (och sorgligt på samma gång).

Och från bäst till sämst bland Nvidiakorten är:
980, Titan Black, 780 Ti, 970, Titan, 780, 770, 680, 960, 670, 760, 660 Ti, 580, 660, 570, 480...och först nu hittar vi GTX 750 Ti och alla de andra "skräpkorten" (GTX 650 Ti, GTX 650, GTX 550 Ti, m.fl.)

När jag spelade BF3 på Intels integrerade grafik (HD4000 och även HD4600) i 720p/low så kunde jag leka ganska mycket med textur-inställningen med ganska försumbar effekt på frameraten.
Ett GTX750 kanske mao kan dra nytta av 4GB så länge man väljer att spela i 720p... Dessa 4GB används ju trots allt mest till just texturer, så det är möjligt att man får mindre micro-frysningar om man vill spela med riktigt detaljerade texturer, samtidigt som det kanske inte ger en brutal prestandadegradering ...i just 720p.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Mer kunskap åt folket, så de lägger sina pengar där det gör någon nytta istället.

Mitt fyra år gamla grafikkort klarar av att maxa Titanfall utan ansträngning, dock saknas det ~1GB grafikminne (ingen AA) för att spelet ska fungera felfritt och inte hackar till några gånger i minuten när grafikkortet stuvar om grafikminnet på grund av minnesflaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Mitt fyra år gamla grafikkort klarar av att maxa Titanfall utan ansträngning, dock saknas det ~1GB grafikminne (ingen AA) för att spelet ska fungera felfritt och inte hackar till några gånger i minuten när grafikkortet stuvar om grafikminnet på grund av minnesflaskhalsen.

Det finns alltid extremfall, undantag till regeln.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lastninja:

När jag spelade BF3 på Intels integrerade grafik (HD4000 och även HD4600) i 720p/low så kunde jag leka ganska mycket med textur-inställningen med ganska försumbar effekt på frameraten.
Ett GTX750 kanske mao kan dra nytta av 4GB så länge man väljer att spela i 720p... Dessa 4GB används ju trots allt mest till just texturer, så det är möjligt att man får mindre micro-frysningar om man vill spela med riktigt detaljerade texturer, samtidigt som det kanske inte ger en brutal prestandadegradering ...i just 720p.

Det är så klart aldrig någon nackdel med mycket minne, problemet i detta fall är ju att det extra minnet kommer med en massiv prisökning, vilket gör att du kan få mycket bättre kort, för de pengar som ett GTX750Ti 4GiB kostar.
Inet, som tillhör de billigast i detta fall, tar 2190kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |