Permalänk

Intel i7 4790K temp?

Hej alla på sweclockers!

Nu är det så att jag har uppgraderat min CPU från en Intel i5 4690K 3,5 Ghz till en Intel i7 4790K 4,0 Ghz båda två kör/körde jag oklockade.
Så nu har jag en liten fråga gällande temperaturer, jag har en Corsair H75 som jag har kylde min i5 med som låg stabilt på 31 grader ungefär och 42-45 grader vid spel typ som CS:GO och nu när jag installerade den nya CPU (i7) så gjorde jag rent pumpen på kylaren med isopropylalkohol (stavning?) så allt blev rent och snyggt och la på en klick ny kylpasta på processorn och monterade dit pumpen igen och nu när datorn är på lågvarv så att säga ligger den relativt stabilt på typ 40 grader och vid spel (CS:GO) typ 47-52 grader . Vet att detta inte är farligt högt men kan de vara jag som gjort något fel att jag tagit för lite kylpasta eller för mycket eller att kylpastan inte härdats ännu eller är detta en normal temperatur och jag kan vara lugn?

Ursäkta rörigt inlägg, men vill inte att mina nya prolle ska gå åt helvete

Med vänlig hälsning

Perkele27

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

när du spelar så belastas inte processorn särskilt mycket, 52 är svalt, under 80 grader så är allt OK. säg till när du kommer över 80 grader, då kan du börja oroa dig ;).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Vad va anledningrn till att du bytte prolle?

Permalänk
Medlem

hyper-threading gör att processorer går lite varmare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

hyper-threading gör att processorer går lite varmare

Tveksamt, mer sannolikt att det är hög VCore för att klara av 4.4GHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tveksamt, mer sannolikt att det är hög VCore för att klara av 4.4GHz.

ja så är det ju så klart. i vilket fall som helst så går det lite varmare med ht, drar upp strömförbrukningen ett snäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkele27:

Hej alla på sweclockers!

Nu är det så att jag har uppgraderat min CPU från en Intel i5 4690K 3,5 Ghz till en Intel i7 4790K 4,0 Ghz båda två kör/körde jag oklockade.
Så nu har jag en liten fråga gällande temperaturer, jag har en Corsair H75 som jag har kylde min i5 med som låg stabilt på 31 grader ungefär och 42-45 grader vid spel typ som CS:GO och nu när jag installerade den nya CPU (i7) så gjorde jag rent pumpen på kylaren med isopropylalkohol (stavning?) så allt blev rent och snyggt och la på en klick ny kylpasta på processorn och monterade dit pumpen igen och nu när datorn är på lågvarv så att säga ligger den relativt stabilt på typ 40 grader och vid spel (CS:GO) typ 47-52 grader . Vet att detta inte är farligt högt men kan de vara jag som gjort något fel att jag tagit för lite kylpasta eller för mycket eller att kylpastan inte härdats ännu eller är detta en normal temperatur och jag kan vara lugn?

Ursäkta rörigt inlägg, men vill inte att mina nya prolle ska gå åt helvete

Med vänlig hälsning

Perkele27

Dold text

vad ligger din volt på cpun? risken är om du inte uppgraderat biosen till gen4 stödd version så fläskar den på lite mer vcore än nödvändigt.
försök ha den runt 1.0-1.1V låst manuellt ställd
Ladda ner cpu-z eller aida64 gratis-program o kolla cpu-vcore inne i windows även under belastning så ser du om den ökar successivt för då kan den vara ställd på adaptive mode.
Men annars är ju load-temp bra vilket är huvudsaken, så jag tror vcore osv. är hyffsat rätt ställd.
Om inte förvisso du har fläktprofiler som kör ala byggfläkt-mode såklart 4000rpm ^^

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

ja så är det ju så klart. i vilket fall som helst så går det lite varmare med ht, drar upp strömförbrukningen ett snäpp.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3842?k=fadafd72fe50c...

Då vi saknar ViD för processorerna SweC har testat så kan man inte se någon korrelation mellan HT på och av mellan en i5:a och en i7:a i de mätningar de har gjort.

De behöver testa på samma CPU med samma ViD, växla HT på och av.
Så vitt jag vet så pratar vi om runt 5W mellan HT på och av, de 25W som den testdata du länkar har troligen med andra saker att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Vad va anledningrn till att du bytte prolle?

Anledningen varför jag bytte prolle var att förhoppningsvis börja streama och syssla lite mer med media och redigering.

Skrivet av fAkkFejz:
Dold text

vad ligger din volt på cpun? risken är om du inte uppgraderat biosen till gen4 stödd version så fläskar den på lite mer vcore än nödvändigt.
försök ha den runt 1.0-1.1V låst manuellt ställd
Ladda ner cpu-z eller aida64 gratis-program o kolla cpu-vcore inne i windows även under belastning så ser du om den ökar successivt för då kan den vara ställd på adaptive mode.
Men annars är ju load-temp bra vilket är huvudsaken, så jag tror vcore osv. är hyffsat rätt ställd.
Om inte förvisso du har fläktprofiler som kör ala byggfläkt-mode såklart 4000rpm ^^

Vet ej om denna bilden säger så mycket men såhär ser du ut just nu och jag lirar HoN för tillfället.

EDIT: Kan även tillägga att jag varit inne i BIOS och stängt av Turbomode och Speedstep, vet ej om det spelar någon större roll fick det tipset i alla fall av en bekant.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkele27:

Anledningen varför jag bytte prolle var att förhoppningsvis börja streama och syssla lite mer med media och redigering.

Vet ej om denna bilden säger så mycket men såhär ser du ut just nu och jag lirar HoN för tillfället.
http://i57.tinypic.com/mi1e7d.jpg

EDIT: Kan även tillägga att jag varit inne i BIOS och stängt av Turbomode och Speedstep, vet ej om det spelar någon större roll fick det tipset i alla fall av en bekant.

om den vcoren verkligen stämmer lär du vilja stänga av datorn och ändra genast till 1.2 V jag är förvånad om din cpu ens fungerar i den vcoren:O
Så sänk i bios så snabbt du kan och uppdatera sedan bios, det där är bara farligt för cpun om inte programmet nu säger fel,

fast skulle den vcoren stämma borde ju temperaturen stigit nå galet:/, men gå in i bios och kolla vad din vcore ligger på, och står det verkligen 1.8 vcore lär du vilja sänka den genast, jag har inte hört talas om en cpu som överlever den vcoren länge:P som max på 4790k skulle jag väl säga 1.35 vcore,

sedan brukar jag personligen ha igång både turbocore och speedstep om jag verkligen inte har svårt att komma högre än jag vill få ut:)
jag personligen tycker det är onödigt att köra cpun i 4.8 ghz hela tiden när datorn används så jag brukar överclocka via turbocore men sätta alla kärnor på hastigheten jag vill ha:) så cpun inte går onödigt varm eller drar onödigt mycket ström;)

Permalänk
Medlem

1.81V?!?! Det är lite.... högt. (typ 50% för högt.)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perkele27:

Anledningen varför jag bytte prolle var att förhoppningsvis börja streama och syssla lite mer med media och redigering.

Vet ej om denna bilden säger så mycket men såhär ser du ut just nu och jag lirar HoN för tillfället.
http://i57.tinypic.com/mi1e7d.jpg

EDIT: Kan även tillägga att jag varit inne i BIOS och stängt av Turbomode och Speedstep, vet ej om det spelar någon större roll fick det tipset i alla fall av en bekant.

Aktivera Speedstep igen, den drar ner energianvändning och gör CPU:n svalare i Idle och även när den klättrar upp i belastning under korta intervall.

Turbomode bör du ha igång, ger 10% mer prestanda och anpassar sig dynamiskt efter behovs.

Skrivet av superpwnguin:

1.81V?!?! Det är lite.... högt. (typ 50% för högt.)

1.81V Vcore är galet högt, tror nog det är sensorfel då ViD ligger på 1.057V

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Aktivera Speedstep igen, den drar ner energianvändning och gör CPU:n svalare i Idle och även när den klättrar upp i belastning under korta intervall.

Turbomode bör du ha igång, ger 10% mer prestanda och anpassar sig dynamiskt efter behovs.

1.81V Vcore är galet högt, tror nog det är sensorfel då ViD ligger på 1.057V

Var inne i BIOS nu och gjorde Turbomode och Speedstep enable igen och såg även att BIOS Version var 1008 x64 har ingen aning vad det innebär samt att min VCORE låg på 1,056V vilket verkar vara okej? Mer tips tar jag gärna emot hur jag kan optimera min processor utan att behöva överklocka. Överklockning får bli ett framtida projekt då jag inte riktigt är 100 % säker på hur man gör ännu utan måste läsa på lite till innan jag vågar ge mig in i det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Avstängd

Lite för mycket svammel i tråden.

Detta är saker vi kan konstatera: Din processor verkar gå helt korrekt, temperaturer är låga och fina, spänningen ser bra ut.

Allting ser ut som det ska och du behöver inte oroa dig. Svårare än så behöver vi inte göra det

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perkele27:

Var inne i BIOS nu och gjorde Turbomode och Speedstep enable igen och såg även att BIOS Version var 1008 x64 har ingen aning vad det innebär samt att min VCORE låg på 1,056V vilket verkar vara okej? Mer tips tar jag gärna emot hur jag kan optimera min processor utan att behöva överklocka. Överklockning får bli ett framtida projekt då jag inte riktigt är 100 % säker på hur man gör ännu utan måste läsa på lite till innan jag vågar ge mig in i det.

1.056VCore i bios låter alldeles lagom, när du belastar CPU:n så stiger detta värde dock. I OS såg det ut som att sensorn var helt fel men du har nog inget att oroa dig för.

Temperaturen och Spänningarna ligger mycket bra till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lite för mycket svammel i tråden.

Detta är saker vi kan konstatera: Din processor verkar gå helt korrekt, temperaturer är låga och fina, spänningen ser bra ut.

Allting ser ut som det ska och du behöver inte oroa dig. Svårare än så behöver vi inte göra det

Skrivet av DavidtheDoom:

1.056VCore i bios låter alldeles lagom, när du belastar CPU:n så stiger detta värde dock. I OS såg det ut som att sensorn var helt fel men du har nog inget att oroa dig för.

Temperaturen och Spänningarna ligger mycket bra till.

Aha okej tack det låter skönt så nu kan jag vara lugn.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk

Skadas en i7 4790k när de ligger på 50-60 grader när man spelar in + spelar CS:GO?
Eller är de som tidigare inlägg att dom klarar värme upp till 70-80c?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Schnuggles:

Skadas en i7 4790k när de ligger på 50-60 grader när man spelar in + spelar CS:GO?
Eller är de som tidigare inlägg att dom klarar värme upp till 70-80c?

Haswells egna värmeskydd går in vid 90 grader. Då klockar den ner sig automatiskt för att inte bli varmare - för att inte skadas. Så 50-60 grader är helt normalt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dom klarar högre än 80grader men dom flesta brukar dra gränsen där för vad som är bekvämt för 24/7 användning. 50-60grader är kanontemps.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Haswells egna värmeskydd går in vid 90 grader. Då klockar den ner sig automatiskt för att inte bli varmare - för att inte skadas. Så 50-60 grader är helt normalt.

Tack