Intel "Skylake" Core M möjliggör surfplattor liknande Ipad Air 2

Permalänk
Melding Plague

Intel "Skylake" Core M möjliggör surfplattor liknande Ipad Air 2

Processormakaren Intel satsar stenhårt på fläktlöst och med nästa generation Core M möjliggörs mer slimmade formfaktorer, samtidigt som prestandan sägs gå uppåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Vill framförallt ha en bärbar dator med Skylake! Den måste vara passiv och ha högupplöst skärm, vilket jag utgår från att dessa kommer ha. Möjligen kanske man kan våga sig på en hybrid av något slag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat köpa en hybrid platta/laptop. Kanske kommer någonting med dedikerad GPU-tom?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mer och mer satsas på små lågeffektslösningar.
Vilket på sätt och vis är trevligt.
Men snart så kommer Intel att inse att dom inte knycker marknadsandelar från google/apple etc utan från sin egna laptopmarknad.

Vad vi behöver nu är att dessa nya platformar hamnar i någon form av standardformat.
Som t.ex ett istickskort som kan monteras i vad som hellst.
Tänk en bildskärm med en 100*100*5mm "slot" på baksidan som gör om skärmen till en AIO lösning.
Eller ett bärbart tomchassi som bara har batteri, skärm och tangentbord och sagda "slot" på undersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänk en bildskärm med en 100*100*5mm "slot" på baksidan som gör om skärmen till en AIO lösning.

Det här är faktiskt ett väldigt intressant förslag. Ett standardfäste för ett kort på säg 15x15 cm med eDP, ljud, usb, ethernet, wifi och strömkontakt som standard, övriga portar som kan vara av intresse (firewire, thunderbolt, eSATA etc) monteras direkt på kortet med standardkontakter.

Som vanlig svensson väljer man då fritt bildskärm - storlek, kvalitet, paneltyp etc - och ett instickskort med passande prestanda för just den personen. Skulle något paja på kortet eller man vill uppgradera är det en smal sak att bara byta kort och behålla skärmen. Tänker mig att det i första hand skulle vara företag och skolor som är intresserade av en sådan lösning, men det är ändock en betydande marknad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Mer och mer satsas på små lågeffektslösningar.
Vilket på sätt och vis är trevligt.
Men snart så kommer Intel att inse att dom inte knycker marknadsandelar från google/apple etc utan från sin egna laptopmarknad.

Vad vi behöver nu är att dessa nya platformar hamnar i någon form av standardformat.
Som t.ex ett istickskort som kan monteras i vad som hellst.
Tänk en bildskärm med en 100*100*5mm "slot" på baksidan som gör om skärmen till en AIO lösning.
Eller ett bärbart tomchassi som bara har batteri, skärm och tangentbord och sagda "slot" på undersidan.

Tror Intel inte bryr sig det minsta om de säljer Y-serien (Core M) eller U-serien (15W), det är ungefär samma listpris på Y-serien som i3/i5 i U-serien.

Vad man nog främst vill med Core M är att styra bort kunder från BayTrail/CherryTrail som har låga marginaler då det är ARM-pris (och även ARM-prestanda). Svårigheten här är nog att försöka förklara varför pekplattor behöver kraften från Core M, utan bra förklaring kring detta är ju frågan varför någon ska betala så pass mycket mer för Core M.

För ultratunna laptops är det enklare att motivera Core M, alla som kört BayTrail i vanliga Windows vet att det går men det känns direkt att det sitter en gräsklipparmotor under huven.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Core M har varit det man har väntat på. Har alltid stört mig på hela Atom serien, och de användningsområden den användes för passade den inte för. Den är för klen för att ens driva runt windows 8 för en behaglig upplevelse.

Intel gjorde ett bra steg som lanserade "ultrabook" standarden, så fler tillverkare började släppa datorer med Core serien som mer liknade MacBook i kvalitet/design och ställde dessutom krav på batteritiden. Plus massa andra saker som jag säkert inte har koll på. I och med Core M så kan man använda samma plattform för både Ultrabooks och Tablets och Hybrider. Tror intel vinner mycket där. När det kommer till prestandasegmentet kommer det fortsätta att sälja i alla fall Core i5 och i7 för de som måste ha en bärbar dator för tyngre uppgifter.

På företagsmarknaden har vi för flera år sen nått en platå till vad som behövs. Windows 8.1 är lättare att driva än windwos 7 var. På kontoret där jag jobbar skulle jag kunna byta ut allas datorer till första gen i3 med windows 8.1 och ssd och INGEN skulle märka någon prestandaskillnad mot senaste gen, vi har gått från att ha 2-3års livscykel på datorerna till 4-5år, det tjänar intel inte pengar på.

Nu med Core M finns det för första gången en bra anledning att byta ut maskinparken, dels för att få fläktlösa datorer, kunna jobba mer mobilt med längre batteritider, sluta köpa in separata plattor m.m. fördelarna är många. De tidiga hybrierna som tex Dell försökte kränga med Windows RT och Atom var i min mening helt meningslösa... Jag kunde inte se ett enda användningsområde för dessa där jag jobbade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det här är faktiskt ett väldigt intressant förslag. Ett standardfäste för ett kort på säg 15x15 cm med eDP, ljud, usb, ethernet, wifi och strömkontakt som standard, övriga portar som kan vara av intresse (firewire, thunderbolt, eSATA etc) monteras direkt på kortet med standardkontakter.

Som vanlig svensson väljer man då fritt bildskärm - storlek, kvalitet, paneltyp etc - och ett instickskort med passande prestanda för just den personen. Skulle något paja på kortet eller man vill uppgradera är det en smal sak att bara byta kort och behålla skärmen. Tänker mig att det i första hand skulle vara företag och skolor som är intresserade av en sådan lösning, men det är ändock en betydande marknad.

WiFi + antenner slängs såklart med på kortet.
I övrigt så behövs ju bara ett knippe USB så kan allt annat lösas.
Tanken är ju att lagring skall ligga centralt, eller i "molnet" (avskyr det uttrycket...).
Och med en strömförbrukning på under 5 watt för SOC (och högt räknat under 10w för "systemet") så behövs ju ingen extra strömförsörjning.
Inte heller behöver man krångla till kylningen, utan täcklocket kan agera kylfläns.
Och dom som t.ex behöver lite extra grafik "oomph" skaffar en skärm/TV/tangentbord/etc med 2 slots, en för systemet och en för grafiken.

Helt klart framtiden !
Fantastiskt att SWC var först med denna nyhet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror Intel inte bryr sig det minsta om de säljer Y-serien (Core M) eller U-serien (15W), det är ungefär samma listpris på Y-serien som i3/i5 i U-serien.

Vad man nog främst vill med Core M är att styra bort kunder från BayTrail/CherryTrail som har låga marginaler då det är ARM-pris (och även ARM-prestanda). Svårigheten här är nog att försöka förklara varför pekplattor behöver kraften från Core M, utan bra förklaring kring detta är ju frågan varför någon ska betala så pass mycket mer för Core M.

För ultratunna laptops är det enklare att motivera Core M, alla som kört BayTrail i vanliga Windows vet att det går men det känns direkt att det sitter en gräsklipparmotor under huven.

Hm, sitter en 3775 i min T100 och den känns som en vanlig dator.
Men visst kan man hitta saker som den måste fundera lite extra på
Däremot så märker man att lagringen stoppar upp prestandan rejält.

intel kommer dock få problem att motivera folk att betala laptoppriser utan att få just en laptop.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Hm, sitter en 3775 i min T100 och den känns som en vanlig dator.
Men visst kan man hitta saker som den måste fundera lite extra på
Däremot så märker man att lagringen stoppar upp prestandan rejält.

intel kommer dock få problem att motivera folk att betala laptoppriser utan att få just en laptop.

Intressant att vi uppfattar dessa enheter så olika. Har en Z3770 (Dell Venue 11 Pro) och skulle säga att diskprestanda är helt OK, långt snabbare än en mekanisk disk, men naturligtvis inte SATA3 SSD-prestanda. Surf och sådant är ju inga problem, men har man lite fler saker på gång samtidigt eller gör något lite mer krävande (kompilering eller liknande) så känns det att det saknas kraft i CPU-delen.

Går ändå att göra rätt avancerade saker, kör bl.a. Linux under VirtualBox på den maskinen och den orkar hyfsat dra runt IDEer som Eclipse och Visual Studio. D.v.s. inga tvivel om att det går att jobba på maskinen, men det är något jag bara gör i brist på andra enheter.

Z377x helt klart ett lyft över Z374x som sitter i de flesta BayTrail-maskiner, den förra har runt 25% bättre CPU-kraft. Men jämför Z377x mot Core M i Jacobs test av Core M baserade Venue 11 Pro, den massakrerar BayTrail-modellen CPU- (och GPU-) mässigt.

Håller med om priset: om man inte kan hitta nya användningsområden för pekplattor där det krävs CPU/GPU-kraft motsvarande Core M lär det blir svårt att motivera priset.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"gör det möjligt för partner att ta fram surfplattor motsvarande Ipad Air 2"?
Det är möjligt redan nu fast inte med Intel SoC?
Eller är det bara att Intel är lite självgoda och pratar bara om sina egna SoC och deras GPU som drar ner dom?...

EDIT: Förstår inte varför intel inte bara ger upp och köper design av nVidia eller nått. Intel lär nog ha råd att licensiera en GPU.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zeg:

EDIT: Förstår inte varför intel bara inte ger upp och köper design av nVidia eller nått. Intel lär nog ha råd att licensiera en GPU.

Har du sett prestandajämförelserna mellan Core M och andra systemkretsar som lämpar sig för pekplattor? CPU-mässigt är Core M överlägsen och GPU-mässigt matchar den Tegra X1 som i sin tur är rejält mycket snabbare än allt annat, inklusive Apples A8X.

Så vad ska Intel köpa? Däremot är det så att Intel på senare tidig tagit hjälp från Nvidia i form av licensiering av flera av deras GPU-relaterad patent.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du sett prestandajämförelserna mellan Core M och andra systemkretsar som lämpar sig för pekplattor? CPU-mässigt är Core M överlägsen och GPU-mässigt matchar den Tegra X1 som i sin tur är rejält mycket snabbare än allt annat, inklusive Apples A8X.

Så vad ska Intel köpa? Däremot är det så att Intel på senare tidig tagit hjälp från Nvidia i form av licensiering av flera av deras GPU-relaterad patent.

Var mest att dom just tog upp iPad Air 2 specifikt som bara kändes knepigt tycker jag.
Sen så tänkte jag på Intels inbyggda GPU på alla deras plattformer. Om dom lyckas få till den GPU prestandan i ett passivt kylt SoC så är det suveränt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv

Och just när de äntligen kommer med processorerna som man väntat på sedan man var ett litet spädbarn så ska ska de göra den totalt världelös med ansiktsscanner och allt annat skit.

Jag var aldrig nåt större fan av linux, provade på lite hobbynördande bara men det vart för mycket skrivande och för lite kompabilitet. Men nu känns det som om man snart inte har något val längre, och det märks ju att man inte är ensam om de tankarna längre nu när microsoft börjar ge bort sin mjukvara runtom över världen.

Permalänk
Medlem

Vore grymt med detta i en media streamer, passivt kyld med bra GPU som kan accelerera lite vanliga codecs. Dags att kasta ut Fusion-boxen känner jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag använder Apples produker mycket till mina studier, eftersom det passar mig just till det ändamålet, men det känns lite som att de har målat in sig i ett hörn med Ipad (och till viss del Iphone) eftersom fördelarna är strakt kopplade till ARM arkitekturen. Bra batteritid, många bra appar, relativt snabb. Om nu motståndarlägret kommer ha samma (eller bättre) prestanda, samma (eller bättre) batteritid, men också kommer kunna erbjuda alla fördelar med x86, så lär hela iOS bli en kyrkogård rätt fort.

Förutsatt att de inte släpper hybriden "MacPadTouch S Plus", med operativsystemet "OS X MutantGoat".

OffT: Hur kan man göra en så (IMO) schysst mobil som 6+, och inte tillverka en lika schysst stylus. Dom hade fått kalla den för vilket djur eller tecken dom vill och sälja den för en överprisad tusing, fast att den är gjord av halvsovande, undernärda, självmordsbenägna barn i Asien, och jag hade säkert köpt den med gravyr ändå, men att man ska behöva ta på sig fulstövlarna och modigt vandra ut i tredjepartsdjungeln är fan inte okej.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har du sett prestandajämförelserna mellan Core M och andra systemkretsar som lämpar sig för pekplattor? CPU-mässigt är Core M överlägsen och GPU-mässigt matchar den Tegra X1 som i sin tur är rejält mycket snabbare än allt annat, inklusive Apples A8X.

Så vad ska Intel köpa? Däremot är det så att Intel på senare tidig tagit hjälp från Nvidia i form av licensiering av flera av deras GPU-relaterad patent.

Apple missa att få med den senaste revisionen av PowerVR i sin A8X så ska INTEL göra något som är "liknade Ipad Air 2" så måste de sikta bra mycket högre än PVR GXA6850. Nya 7 serien är mellan 35% och 100% snabbare (beroende på vilket test man kör). I skarven oktober - november 2015 lär vi se en ny Ipad Air som är runt 50% snabbare än dagens.

EDIT: förutsatt att de inte är beredda på att hamna på efterkälken under en generation till.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt