Permalänk
Medlem

Högtalare sprakar.

Hej Sweclockers! Jag har byggt en audio switch som funkar genom att båda mina högtalare och hörlurar inkopplade till en switch som bestämmer vilket som skickar ljudet. Den ser ungefär ut såhär:

(Inte min bild men den funkar likadant). Så till mitt problem, när jag har så hörlurarna är aktiva så börjar mina högtalare ge ifrån sig ett sprakande som är passivt men något jobbigt. Någon som vet hur jag kan fixa detta utan att behöva stänga av högtalarna?
Headsetet jag har är: Qpad QH-90
Högtalarna: Harman Kardon SoundSticks III
Hjälp uppskattas /Tieem.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bara kopplar loss ingången på högtalarna så kan det komma in störningar som ger oljud, ingången är ju öppen, du behöver troligen koppla om så den blir jordad när du inte har en signal du vill lyssna på eller så får du stänga av förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du bara kopplar loss ingången på högtalarna så kan det komma in störningar som ger oljud, ingången är ju öppen, du behöver troligen koppla om så den blir jordad när du inte har en signal du vill lyssna på eller så får du stänga av förstärkaren.

Alright tack, ska checka om jag kan koppla så den alltid är jordad. Tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TIEEM:

Alright tack, ska checka om jag kan koppla så den alltid är jordad. Tack för svar!

Ingången ska bara vara jordad när den ska vara tyst, alltid jordad är lite drastiskt, det lär inte bli mycket musik då

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingången ska bara vara jordad när den ska vara tyst, alltid jordad är lite drastiskt, det lär inte bli mycket musik då

Hmmm, okej. Hur ska jag fixa det, eller hur ska jag löda så när den andra är på blir den andra jordad? Bild på hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Koppla samman alla jordpunkter på ett ställe, de behöver du aldrig bryta eller röra över huvud taget.

Ha sedan en omkopplare, typ den du har som växlar signal. Sätt sedan en till omkopplare (två poler, två lägen) som drar ner respektive högtalares signal till jord. Det finns även omkopplare som kortsluter de ingångar du inte väljer att ha aktiva automatiskt, du behöver i så fall bara en omkopplare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TIEEM:

Hmmm, okej. Hur ska jag fixa det, eller hur ska jag löda så när den andra är på blir den andra jordad? Bild på hur det ser ut http://cdn.instructables.com/FVE/XCE4/G68H9KZ1/FVEXCE4G68H9KZ...

Det fungerar inte med bara den brytaren om du har problem, du behöver helt enkelt kunna ansluts högtalarnas signalingång till jord när du inte ska spela på dem så att ingången inte kan plocka upp störningar.
En aktiv lösning med buffertar på utgången eller en mer avancerad omkopplare som inte bara växlar utan även jordar.

Det kanske fungerar att sätta in något resistor/kondensator mellan signal och jord på utgången till högtalarna, men det kommer ju att dämpa signalen lite också men det kan ju vara värt att prova för det är ju billigt och enkelt även om det inte är en perfekt lösning.
Eller så får du bygga ett riktigt buffertsteg eller köpa ett, typ nått sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=298562
Det finns ju även hörlursförstärkare som kan ge dig både knasterfrihetssfunktionen och bättre ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.