Klockning av AMD A8-6600K pendlande volt och frekvens?

Permalänk
Medlem

Klockning av AMD A8-6600K pendlande volt och frekvens?

Hej hej!

Vill börja med att berätta att detta är första gången jag ger mig på att klocka en CPU.
Och ja, jag vet, men facit i hand så skulle jag köpt Intel men jag var dumsnål vid köptillfället

Till saken:
Mitt moderkort heter GA-F2A88XM-HD3

Ghz innan klock = 3.7

Jag har ändrat core clock ratio till 45. Vilket då blir 4.5 GHz.
Har ändrat CPU Vcore till + 0.1XX.

I idle får jag 1.500 i Core Voltage i CPU-Z.
Är väl rätt så maffigt men tycker att det är lite klurigt att få ner det via bios.

Till min fråga:
Efter jag gjort alla justeringar har jag läst att man ska göra ett Prime95 test i minst en timme. Vilket jag nu gjort.

1. GHz:en pendlar från 2.4 (som lägst) till 4.5
2. Volten pendlar från 1.009 till 1.501

Allt detta pendlande, vad kan det bero på?
Som sagt, är helt frön på detta men rent logiskt så är kanske anledning att CPU:n inte får jämn ström hela tiden?

Tack för hjälpen!

/Richard

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

nja +0,1 blir ju en ökning från 1.4 till 1.5 testa med 0.050 och ta bort det du tidigare satte

att den drar ner i hastighet och spänning är bara för att spara ström helt enkelt den behöver inte köra på fullt ut när det inte är någon belastning direkt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Finns följand så koppla bort dem strömspar,trottling samt turbo, annars pendlar frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nja +0,1 blir ju en ökning från 1.4 till 1.5 testa med 0.050 och ta bort det du tidigare satte

att den drar ner i hastighet och spänning är bara för att spara ström helt enkelt den behöver inte köra på fullt ut när det inte är någon belastning direkt

Skrivet av nikitalord:

Finns följand så koppla bort dem strömspar,trottling samt turbo, annars pendlar frekvensen.

Har testat att dra ner hastighet och spänning utan resultat. Även tagit bort alla strömsparande funktioner men det hjälpte inte heller

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Att hastigheten pendlar kan bero på att den blir varm. Vad har du för kylare?
Sedan bör en A8-6600K ligga på 3.9GHz som stock.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att hastigheten pendlar kan bero på att den blir varm. Vad har du för kylare?
Sedan bör en A8-6600K ligga på 3.9GHz som stock.

Jag har en Corsair Hydro H60 v2. Inte den bästa men den fungerar

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Hej hej!

Vill börja med att berätta att detta är första gången jag ger mig på att klocka en CPU.
Och ja, jag vet, men facit i hand så skulle jag köpt Intel men jag var dumsnål vid köptillfället

Till saken:
Mitt moderkort heter GA-F2A88XM-HD3

Ghz innan klock = 3.7

Jag har ändrat core clock ratio till 45. Vilket då blir 4.5 GHz.
Har ändrat CPU Vcore till + 0.1XX.

I idle får jag 1.500 i Core Voltage i CPU-Z.
Är väl rätt så maffigt men tycker att det är lite klurigt att få ner det via bios.

Till min fråga:
Efter jag gjort alla justeringar har jag läst att man ska göra ett Prime95 test i minst en timme. Vilket jag nu gjort.

1. GHz:en pendlar från 2.4 (som lägst) till 4.5
2. Volten pendlar från 1.009 till 1.501

Allt detta pendlande, vad kan det bero på?
Som sagt, är helt frön på detta men rent logiskt så är kanske anledning att CPU:n inte får jämn ström hela tiden?

Tack för hjälpen!

/Richard

Jag gillar AMD APU för priset och klockvänligheten och är riktigt bra HTPC prollar. Så säg inte att du är dumsnål. Dom är bra på sin grej och till syftet att vara billiga HTPC prollar mm.

Nu till Topic!
Nog ingen risk att CPU blir varm med en H60 som kyler. Dock har jag själv lillebror till ditt MB i min HTPC. Det är ingen kylning på VRM så därför "pendlar" den sådär för att inte steka ditt MB. Min 6600K är på 4,5 också men pendlar under stresstestet efter en stund. Aldrig märkt av det i spel för väldigt lite stressar din processor så mycket som ett stresstest gör. Spelar även Evolve på den tsm med ett R9 270x. Funkar galant.

Så antingen byter du MB till ett kort som är bra vid överklockning eller så gör du som jag och låter det vara. 6600K är en riktigt bra HTPC prolle och klockar helt fantastiskt men tyvärr finns det MB som inte är dom bästa i världen. Gigabyte har tyvärr bara VRM kylning på sina lite värre kort. Inbitna "SweC´are" skrik inte rakt ut nu men jag rekommenderar ASUS och ASRock kort.

1,475 kör jag i vcore och funkar fin fint. Kyls med H80i och håller 45 vid stresstestet. Testade köra på 1.400 men fick bluescreen efter ca 1 timme spelande då.

mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag gillar AMD APU för priset och klockvänligheten och är riktigt bra HTPC prollar. Så säg inte att du är dumsnål. Dom är bra på sin grej och till syftet att vara billiga HTPC prollar mm.

Nu till Topic!
Nog ingen risk att CPU blir varm med en H60 som kyler. Dock har jag själv lillebror till ditt MB i min HTPC. Det är ingen kylning på VRM så därför "pendlar" den sådär för att inte steka ditt MB. Min 6600K är på 4,5 också men pendlar under stresstestet efter en stund. Aldrig märkt av det i spel för väldigt lite stressar din processor så mycket som ett stresstest gör. Spelar även Evolve på den tsm med ett R9 270x. Funkar galant.

Så antingen byter du MB till ett kort som är bra vid överklockning eller så gör du som jag och låter det vara. 6600K är en riktigt bra HTPC prolle och klockar helt fantastiskt men tyvärr finns det MB som inte är dom bästa i världen. Gigabyte har tyvärr bara VRM kylning på sina lite värre kort. Inbitna "SweC´are" skrik inte rakt ut nu men jag rekommenderar ASUS och ASRock kort.

1,475 kör jag i vcore och funkar fin fint. Kyls med H80i och håller 45 vid stresstestet. Testade köra på 1.400 men fick bluescreen efter ca 1 timme spelande då.

mvh

Tack för ditt svar!
Jag kommer köra såhär tills jag köpet nytt/tills allt brinner upp

I load har jag 78 grader och idle 49. Har testat allt! Min kylare är snart ett år gammal så den ska ju prestera än. Vet inte om det är ett "måndags ex" eller dylikt.

Just nu har jag 1.464 i vcore och det funkar bra

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Tack för ditt svar!
Jag kommer köra såhär tills jag köpet nytt/tills allt brinner upp

I load har jag 78 grader och idle 49. Har testat allt! Min kylare är snart ett år gammal så den ska ju prestera än. Vet inte om det är ett "måndags ex" eller dylikt.

Just nu har jag 1.464 i vcore och det funkar bra

Vilket program kollar du temp med? Hade ett problem trodde jag med tempen förut för mina låg höga också tyckte jag. Sen upptäkte jag att dom flesta program testar på "sockeltemp" istället för den faktiska tempen med det tyvärr bristande stödet för A8 6600K. HW monitor funkade för mig att se varje kärnas temp och tror din är betydligt svalare en 78 om du sitter på en rätt monterad H60 och bara 1.464 i volt Finns dom där extrem klockarna som över 5,5 GHz har bra temp med slutna vatten system.

Sockeltempen kan bli betydligt högre en 78 innan det börjar "skita sig" för att skydda sockeln. Richland har "MOT" på 74C innan den börjar vilja throttla, ge bluescreen och reboota sig och sådant tjafs.

Hoppas du är nöjd med prollen fölr jag har skitkul med min Episkt roligt att streama från gaming riggen till den och spela maffiga spel i soffan. Sen spel som Tomb Raider och andra "handkontroll" spel funkar galant i över 60 FPS i 1080p på den.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner