Samsungs smarta tv-apparater smyger in reklam i filmer

Permalänk
Medlem

Hoppas detta nonsens försvinner, annars sitter jag kvar med min gamla "dumma" Sony + PC.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tycker som många att det här med smart-tv är ganska överdrivet. Ja de kan ju göra sina TV-apparater hur "smarta" som helst, det kommer ända aldrig slå en dedikerad HTPC.

Jag tror dock sånt här kommer bli mer vanligt allt eftersom mer traditionella tv-sändningar blir med impopulära. De måste ju kränga sin reklam på något sätt...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet. Sluta använda deras smart-tv funktioner istället. En chromecast eller valfri mediaspelare gör ett bättre jobb än vilken smart-tv som helst.

Permalänk
Medlem

Företag som försöker smyga in sådana här funktioner tror jag förlorar mängda på dom tricksen. Bara för att en teknik gör funktionen möjlig behöver den inte vara kommersiellt fördelaktig.Jag tycker att sådana här exempel visar på att företagen hamnat alltför långt ifrån kunderna och rekommenderas ett omtag vad gäller sina värderingskoncept.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0verseer:

Kanske går lite all in nu, men...
Är det bara jag som börjar bli smått skeptisk till all teknik vi tidigare tagit för givet som helst plötsligt gått och blivit "smart"?
Allt teknik som är "designad" för att "underlätta" det för oss, känns mer som att allt är en stor konspiration och uppbyggnad av "big data" databaser med information om oss och våra liv, relationer och intressen.

Telefoner ska låsas upp med fingeravtryck och har en mic och kamera som går att sätta igång remote.
TV's och spelkonsoler ska nu styras med röstkommandon, webcam och har möjlighet att samla in ljudupptagningar och information.
Smarta bilar lär väl snart på tapeten som ständigt rapporterar in slitage, hastighet m.m. över 4g samt position via gps.

Finns säkert massvis jag inte kommer på just nu, men börjar fan bli mörkrädd när jag tänker på följderna av det här...

Var tekniken med att befria oss, eller förslava oss? Det är frågan.

Det är ingen konspiration utan så det är, inget någon hymlar med heller.

Tekniken är designad för att underlätta för oss, och det är vi som köper den. Klassikern om att inget är gratis med Facebook är ju helt sant, men nu börjar även detta tänket smyga sig in på produkter vi faktiskt betalar för. Jag hoppas själv att detta ändras genom lagar, men som vanligt ligger lagarna ofta långt efter resten av samhället. Här tänker jag då på behovet ökad integritet och att man själv äger sin "egna" information, opt-out ska med lag vara default, dvs vill man ha en reklamfeature i sin TV ska den behöva aktiveras av användaren, inte vara aktiverad från fabrik.

Vår information blir hårdvaluta, finns tom företag som du själv kan sälja din köphistorik till och så får du som privatperson lite pengar..ett steg i rätt riktning iaf.

Angående smarta bilar så är det också redan här, dom självgående lär övervakas precis som du beskriver, och är mer eller mindre ett måste.

Blir precis som du också lite mörkrädd, och när en av världens största demokratier gör en Snowden så börjar man fundera på vad det är vi gör egentligen.
GPS positioner ska tydligen kunna skyddas av personuppgiftslagen, även om det är din arbetsgivares bil. Så allt är inte helt kört, det går bara förbannat långsamt. Sen är frågan också om hur den stora allmänheten vet eller ens bryr sig om sånt här? Läste om en undersökning häromdagen i Asien och där var det en stor mängd människor som såg Facebook som internet och inte fattade skillnaden...

Nu gick jag med all in och rantade på lite, men visst är det bajs. Men känner själv hur jag blir mer och mer avtrubbad, först pred, datalagringsdirektivet, Snökillen och nu det här (finns massor mer såklart).

Och för 50 år sedan fanns inget internet, det går fort.

Permalänk
Medlem

Inte helt säkert Blu-Ray spelaren fungerar

Skrivet av vinylens:

Villa ha en 46-50 tums monitor med 3D stöd nästa gång jag byter använder inga tv funktioner kör allt med en dator/bluray-spelare.
Då slipper man alla smart funktioner och kan bestämma allt med datorn.

Jag har en Panasonic DMP-BDT700 och den vägrar visa Sweflix. Jag kommer fram till sidan men så fort jag väljer en film hamnar jag på en reklamsida om hur man skulle kunna tjäna pengar. Men tar jag upp Youtube är det inga problem att se film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Annars är det ju alltid bra med en TV som helt enkelt bara är en bildpanel, så att det sedan är upp till mig att ansluta digitalbox, dator, chromecast eller vad jag nu vill se ifrån.

Är vad jag tänker göra.
Själv tittar jag sällan på "TV". Märkte att mina 2 TVn hade stått oanvända i 3-6 mån, så jag slängde den ena och gav bort den andra. Sa upp TV-Avgiften, och sparar lite pengar på det
De få gånger jag ser på film så är det hela filmen. Annars är det lite youtube eller netflix.

Skrivet av murklor:

Spelar väl ingen roll för tillverkarna. Så länge du börjat använda produkten räknar dom som att du accepterat deras användaravtal, vilket alltid innehåller liten finstilt text med att du avsäger dig alla rättigheter och att dom inte har något ansvar.

Ett liknande exempel är när spel installerar 3:e parts program utan minsta lilla varning (tex Archeage kör sitt Hackshield vilket i princip är ett rootkit).Det ligger så mycket skit på våra datorer idag att jag tror inte man vill veta omfattningen.

Detta är en anledning varför tyvärr piratade versioner är "bättre". Du slipper dessa extra program. Så spelstudiorna skjuter sig själv i foten.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha dum tv igen. Jag använder inget smart trams överhuvudtaget och det stör mig.

Dels har jag betalat för skiten och sen ska den sitta där och övvervaka mina media vanor, spela in ljud och en massa annat skit. Vill bara ha en stor monitor.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Ser inte riktigt problemet. Sluta använda deras smart-tv funktioner istället. En chromecast eller valfri mediaspelare gör ett bättre jobb än vilken smart-tv som helst.

Då har du ingen bra smart-tv. Jag har både en bra smart-tv och en chromecast och chromecasten samlar damm pga att den är sämre på precis allt.

Permalänk
Skrivet av Eight0808:

Då har du ingen bra smart-tv. Jag har både en bra smart-tv och en chromecast och chromecasten samlar damm pga att den är sämre på precis allt.

Själv ser jag ingen anledning till att använda min Tv,s smart funktioner då min desktop gör allting bättre och är kopplad till den 24/7.

Permalänk
Medlem

Kör själv med samsung smart tv och plex på nasen men har inte sett någon reklam.
Är riktigt smidigt att styra allt från fjärren.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Det här stämmer ju inte.

Jag jobbar på samsung support. använder en smart tv varje dag med plex netflix och liknande, och vi har inte haft ett samtal om det.

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en Sony 55" 3D utan Reklaminslag......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danboffe:

Det här stämmer ju inte.

Jag jobbar på samsung support. använder en smart tv varje dag med plex netflix och liknande, och vi har inte haft ett samtal om det.

Vad är det som inte stämmer?

Det verkar gälla ett gäng TVapparater som sålts i Australien. Antar att ni inte får in så mycket samtal därifrån.
Problemet här är väl inte främst att man vill få bort reklamen utan den större frågan är varför sådan kod läggs in i TVapparaterna från början. Även om funktionen skulle vara avaktiverad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
Jag har en Sony 55" 3D utan Reklaminslag......Klaus

Det är för att Sony tillsammans med Panasonic gör de bästa TV apparaterna.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Inaktiv

Det finns det som kallas för "Public Display":

https://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=12428

Inget försök att vara "smart", ingen TV-mottagare och ingen TV-avgift. Bara en stor skärm att hänga på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är det som inte stämmer?

Det verkar gälla ett gäng TVapparater som sålts i Australien. Antar att ni inte får in så mycket samtal därifrån.
Problemet här är väl inte främst att man vill få bort reklamen utan den större frågan är varför sådan kod läggs in i TVapparaterna från början. Även om funktionen skulle vara avaktiverad.

vad jag menar är att detta är inte aktuellt i Sverige så folk kan ta av sig foliemössorna.

Visa signatur

gege

Permalänk
Avstängd

Man borde inte få göra så här.

Jag har ingen TV men inte vill man ha en TV eller för känns inte som man kan lite på varken Samsung eller LG.
Och Sony har man ju aldrig litat på...

Permalänk
Avstängd

Smart

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser en naturlig följdfråga här. Varför lägga in en sådan funktion i en TV över huvud taget? Alltså även om funktionen skulle vara avaktiverad...

Försöker inte försvara Samsung. I länken jag postade så skriver de nåt om att tillverkarna länge har försökt hitta nya sätt att utöka sina "låga" vinster. Finns flera fulingar som gjorts.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Din logik går inte ihop...

Om nu redaktionen på Sweclockers väljer att publicera en artikel efter diskussioner på ett forum betyder ju inte att nyhetsvärdet är mindre för det. Händelsen är inte isolerad till vare sig Reddit eller Australien utan har diskuteras i minst ett par månader på flera bloggar och forum.

Enligt Samsung är det så. Jag ser självklart ingen anledning till att de inte skulle kunna ljuga, men har dem uttalat sig så bör det finnas med i artikeln. Något nyhetsvärde kan omöjligt finnas i forum-inlägg på en helt orelaterad sida. Jag kan i så fall läsa det där och då, om det är något som berör mig. Skulle det däremot vara ett problem för majoriteten av Samsungs apparater så är det värt en rapport, men då gärna ifrån en oberoende sida med dokumenterad fakta om hur, varför och vilka apparater det påverkar.

Annars skulle vi svämmas över om "artiklar" med form-inlägg ifrån missnöjda konsumenter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

vad jag menar är att detta är inte aktuellt i Sverige så folk kan ta av sig foliemössorna.

Varför skulle Samsung bygga in en funktion som de kan tjäna pengar på och endast ha planer på att ha den på australiensiska TV-apparater?

Permalänk
Medlem

Hmm jag har den nyaste tvn från 7 serien men ingen Yahoo-sekretess att stänga av under smart hub privacy.
Så vi kanske slipper

/UE60H7005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det verkar gälla ett gäng TVapparater som sålts i Australien.

Den 16:e december 2014 bloggade en kille från Chicago om reklam på sin TV så det är inte bara Australien.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Fast kom igen nu, du påstod ju nyss att smart tv'n kunde göra en massa smarta grejer och bla bla.. Hade det varit en så pass smart tv hade du aldrig behövt använda mediaspelaren, någonsin igen. Det finns ju absolut inget syfte med att ha en smart tv om du måste switcha mellan 3 grejer - mediaspelare, dator, Smart-funktioner. På sin höjd bör det vara smart-funktioner samt dator- och det är väl för att man vill ha en bättre surf eller spel-upplevelse, inget annat.

Jag är inte emot idén om smart-tv's - men dom är inte smarta förrän dom kan köra Kodi och/eller Plex utan en massa tjaffs. Och ja, jag vet att vissa tv modeller numera har Plex - men det fungerar ju tydligen inte speciellt bra med en massa reklamer mitt i uppspelningen.

Jag skrev: "Och fast jag har en smart tv så är den med kopplad till både dator och mediaspelare, det ena måste ju inte utesluta det andra" D v s rätt verktyg till sin plats....

Jag skrev inte: "att smart tv'n kunde göra en massa smarta grejer och bla bla" Vad är egentligen "en massa smarta grejer och bla bla" ?

Tror du får ta o reda ut lite vad som menas med smart Tv!

Klart att man vill ha datorn kopplad till sin tv - För att spela, om man nu känner för att spela i soffan (?)

Klart att man vill ha HTPC kopplad till sin Tv - För att se en Blu-ray film om man känner för det (?)

Klart att man vill ha inbyggd "smart tv" för att se Netflix direkt (?) med tv:ens fjärr tar mig två klick, det är niiiice.

Så en en gång skriver jag " rätt verktyg till sin plats"

Sen att det tillkommer femtiotalet "appar" i min smart Tv, som kan göra rätt roliga saker , kan jag inte uttala mig om, då jag bara provat ca 5st.

Har en Sony Smart Tv, och är jättenöjd!

Och om jag skall vara ärlig, det som stör mig mycket i denna tråden är att många skriver, dels dom som skriver att dom kräker galla på Samsung, och skriver "bojkotta Samsung" etc "Reklam-grejen-som-nyheten-handlar-om" berör ju inte ens svenska konsumenter! Så varför bry sig

Och dels dom som tror att en smart tv är ren skit, vilket inte är fallet. Smart tv är väldigt bra på sina områden.

Och att få en smart tv, och en bra panel som visar fin bild är fullt möjligt idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight0808:

Då har du ingen bra smart-tv. Jag har både en bra smart-tv och en chromecast och chromecasten samlar damm pga att den är sämre på precis allt.

Möjligt. Panasonic var usla på smarttv. Å andra sidan hade de bäst bildkvalitet så jag valde det före smart-tv. Sen känner jag inte till ngn smart-tv som klarar av att spela upp bluray

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Det är för att Sony tillsammans med Panasonic gör de bästa TV apparaterna.

Panasonic i vardagsrummet och Sony i sovrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har en Panasonic DMP-BDT700 och den vägrar visa Sweflix. Jag kommer fram till sidan men så fort jag väljer en film hamnar jag på en reklamsida om hur man skulle kunna tjäna pengar. Men tar jag upp Youtube är det inga problem att se film.

Det kan inte vara så att youtube är en app i TVn, medan Sweflix försöker du nå via via Tv:ns webbläsare som absolut inte är att jämföra med en webbläsare på en dator?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är någon tillverkare som inte gör sånt? LG gör ju det uppenbarligen med men hur är det med tex Philips? I annat fall väntar man med smart TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag har två Samsung Smart TV, en i 9000 serien och en i 8000 och kör Plex dagligen och har aldrig sett detta. Jag har dock betalat Plex för livstid om det kan vara nått Plex gör för att få in pengar.

Har också samsung smart tv och plex, Har inte betalat för plex och har ändå aldrig sett detta

Någon i sverige som fått reklamen?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Möjligt. Panasonic var usla på smarttv. Å andra sidan hade de bäst bildkvalitet så jag valde det före smart-tv. Sen känner jag inte till ngn smart-tv som klarar av att spela upp bluray

Usla tycker jag inte att de är. Har en VT60 och Netflix appen funkar bra. Sen kan jag streama mkv från xbmc utan problem. Men använder datorn med xbmc kopplad till tv till 99%.

Det sura är att de saknar Svt app, HBO app.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled