Permalänk
Medlem

Får vi se billigare minnen igen?

Reagerade över att mina nuvarande minnen (Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW BLUE) när jag köpte dem kostade 365:-, vilket var 2012-09-25.
Idag kostar samma minnen 849:- styck.

Vet att minnestillverkaren hade någon brand i sin fabrik för ett par år sedan, men jag trodde inte det skulle påverka oss flera år framöver. Tror ni priserna kommer gå ner eller är dom här för att stanna?

Permalänk
Medlem

Priserna går alltid i vågor.
Med 100% säkerhet så kan man säga att det alltid är någon del i en PC som just när man vill handla är betydligt dyrare än "den var för bara 6 månader sen"
Spekulerar lite vilt men jag gissar på att minnestillverkare fokuserar mer på DDR4 än DDR3 jsut nu.
Vilket borde betyda att DDR3 priserna ligger kvar där dom är.
För oftast så är det någon nystartad fabrik som triggar ett litet priskrig, och jag tvivlar på att så många ställer om till DDR3 just nu.

Permalänk

Handlar väl mest om att dollarn har blivit så jäkla stark på sistone, och har därmed tvingat upp priserna på svenska marknaden. Bara kolla på Intels processorer exempelvis. Många produkter har gått upp i pris nyligen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Blir nog när DDR4 blir standard/masstillverkas som vi får se en nergång.
Just nu är det väl bara Enthusiast/Workstation/Server moderkorten som har DDR4.. när fler prisklasser får det kommer det förhoppningsvis bli bättre priser så 32GB och 64GB kits inte kostar skjortan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Handlar väl mest om att dollarn har blivit så jäkla stark på sistone, och har därmed tvingat upp priserna på svenska marknaden. Bara kolla på Intels processorer exempelvis. Många produkter har gått upp i pris nyligen.

Det är nog inte på grund av dollarn, RAM var bara jävligt billigt ett tag under 2012 ;).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Jag är lite konspiratorisk och tror att de har lite inofficiella karteller.
De vill gärna hålla priset uppe för att få lönsamhet. Tror inte de tjänade speciellt mycket på minnen just vid den tidpunkten.
Som sagt i en tidigare post så behövs det nog någon ny aktör för att starta ett priskrig igen och det kommer säkert inte innan DDR4 blir standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Reagerade över att mina nuvarande minnen (Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW BLUE) när jag köpte dem kostade 365:-, vilket var 2012-09-25.
Idag kostar samma minnen 849:- styck.

Vet att minnestillverkaren hade någon brand i sin fabrik för ett par år sedan, men jag trodde inte det skulle påverka oss flera år framöver. Tror ni priserna kommer gå ner eller är dom här för att stanna?

De fantastiskt låga priserna var ju jättetrevliga för oss konsumenter men det var inte alls bra för minnestillverkarna (syftar på de som faktiskt tillverkar DRAM).

Hursomhelst, flera av tillverkarna drog ned på tillverkningen av DRAM för datorbruk till förmån för annat som de tjänar bättre på (dyrare lågspänningsvarianter för mobiler m.m.). Redan där hade väl pristrenden börjat vända men sedan brann det ju hos SK Hynix vilket gav priserna en rejäl knuff. Se t.ex. http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20130509214852_C... (skriven några månader innan branden).

Jag vet inte, priserna kommer ju säkert kommer att gå ned, frågan är väl om de kommer nå närmelsevis lika lågt innan de vänder uppåt igen. Tillverkarna vill ju säkert inte se lika låga priser, de låga priserna till följd av kraftig överproduktion var en katastrof för deras del senast.

http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/05/05/here... kan också vara en läsvärd sammanfattning även om det inte är det allra senaste.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Det var inte rätt balans i tillgång och efterfrågan. Efterfrågan sjönk på pc delar därför att försäljningen av mobiler och surfplattor gick upp.
Fler tillverkare går över till högre andelar lågspänningsram, så priserna kommer nog inte att sjunka så mkt. Men det kommer nog att sjunka lite undan för undan. De funkar ju så, om det är en fri och sund marknad så kommer marknaspriserna att plana ut.
ok,he, Intels x processorer är väl undantaget där dom vägrar att gå ner i pris även om nån skulle bomba jänkarna till typ tredje kritaperioden

Permalänk
Rekordmedlem

Ja minnena kommer definitivt att bli mycket billigare att tillverka och förhoppningsvis märks det även på priset, frågan är kanske mera om vi i framtiden kommer att köpa lösa minnen eller om de sitter integrerade på cpun, 3d minnen direkt på cpun lär komma på samma sätt som nu AMD sätter minnena på gpu substratet, vi är på väg mot "enkretsdatorer" på ett annat sätt än de "klena" som finns idag, att bygga ihop de flesta funktionerna på en krets är inte längre tekniskt omöjligt utan lär bli standard, det ger ju möjlighet till mycket mindre datorer och oerhört kraftfulla portabla enheter, värsting hemmadatorerna kommer nog att bara bli till 2 huvuddelar (förutom ett litet moderkort att montera kontakter på) i framtiden, cpu och gpu med integrerade minnen och lagring.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20048-amd-radeon-300-serien-...
Priserna bör gå ner i framtiden men däremot lär inte ddr3 påverkas det minsta, det är en teknik som strax är på väg att fasas ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.