Permalänk
Avstängd

Överpris på processorer

Är sugen på att köpa en 4690K men vill inte betala runt 2300kr för en sådan. Ser att netonnet har den för 2190kr just nu men det är fortfarande för dyrt. 1800kr skulle jag kunna leva med men då får jag nog vänta ett tag.

Riktiga skitpriser just nu. Förbannade krona.

Köper nog en i mars till GTAV release i vilket fall som helst, så att mitt 290 får sträcka på benen ordentligt, men surt kommer det att kännas.

Ville bara skriva av mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Håller helt med.
Vi måste alla gå ihop för att trycka ner dollarn till rekordlåga nivåer. Det var ett par härliga år av låg dollar...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Är sugen på att köpa en 4690K men vill inte betala runt 2300kr för en sådan. Ser att netonnet har den för 2190kr just nu men det är fortfarande för dyrt. 1800kr skulle jag kunna leva med men då får jag nog vänta ett tag.

Riktiga skitpriser just nu. Förbannade krona.

Köper nog en i mars till GTAV release i vilket fall som helst, så att mitt 290 får sträcka på benen ordentligt, men surt kommer det att kännas.

Ville bara skriva av mig.

1800 eller 2200 är ingen märkbar skillnad tycker jag. Det rör sig om småpengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

1800 eller 2200 är ingen märkbar skillnad tycker jag. Det rör sig om småpengar.

Det kan man tycka, men det är ju en ganska stor procentuell skillnad ändå.

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

1800 eller 2200 är ingen märkbar skillnad tycker jag. Det rör sig om småpengar.

Har man hyfsat kneg ja. Men är man student eller med liknande ekonomi så är hundralappar guld. Fast då är kanske frågan om det är en bra investering ö.h.t.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag håller med! det är på tok för dyrt! kunde AMD göra en eller ett par vettiga cpu's som hängde på intel så kunde vi se ett priskrig!

Och vi kunde köpa cpu's till humana priser! jag personligen skulle aldrig lägga dem pengarna på en i5 cpu.

Permalänk
Medlem

Inte många år sedan man fick betala närmare 4000 kr för en vettig CPU. 2300kr är knappast dyrt. Mycket pengar för vissa, kanske, men inte dyrt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

En "bra" processor får man ju för mellan 3-5000 kr..
4670k är ju mellansegment, och för runt 2000kr är den ju helt överkomlig? 2200kr eller 1800kr spelar väl ingen större roll. Kanske kommer en deal på någon snart. Du får hålla ögonen öppna då, alternativt få Sweclockers-rabatt på typ CDON eller så

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Har man hyfsat kneg ja. Men är man student eller med liknande ekonomi så är hundralappar guld. Fast då är kanske frågan om det är en bra investering ö.h.t.

Dator>ekonomi>mat>familj så enkelt är det. Så länge ens egna digitalgubbe är nöjd kan man vara lugn

*Sen det med priser så köpte jag min i5:a för 2-3 år sedan för nära 2000 spän. Tycker det är värt priset när man ändå använder saken rätt så ofta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Inte många år sedan man fick betala närmare 4000 kr för en vettig CPU. 2300kr är knappast dyrt. Mycket pengar för vissa, kanske, men inte dyrt.

Det blir ännu billigare om man tänker på hur länge man kan utnyttja den innan man verkligen har ett behov av att byta ut den för att kunna använda ny mjukvara.

Detta är ju dock inget man kan veta i förväg... så lite av en chansning får man ju göra.

Permalänk
Avstängd

Har helt klart råd men tycker att 2300kr är lite väl saftigt för en i5 med tanke på att dom kostade 1800kr för ett halvår sedan. Märklig prisutveckling.

Tänkte mig ett nytt moderkort, lite minnen och är lite sugen på ett Phanteks Enthoo Pro. Använt AMD ett tag och vill gå över till Intel. Ny 27" 144Hz skärm hade jag tänkt mig med. Blir en till med Freesync senare. Bara en skärm kan man ju inte ha, eller hur?

Stör mig bara på ockerpriset på 4690K. Får hålla ögonen öppna efter kampanjer.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har helt klart råd men tycker att 2300kr är lite väl saftigt för en i5 med tanke på att dom kostade 1800kr för ett halvår sedan. Märklig prisutveckling.

Tänkte mig ett nytt moderkort, lite minnen och är lite sugen på ett Phanteks Enthoo Pro. Använt AMD ett tag och vill gå över till Intel. Ny 27" 144Hz skärm hade jag tänkt mig med. Blir en till med Freesync senare. Bara en skärm kan man ju inte ha, eller hur?

Stör mig bara på ockerpriset på 4690K. Får hålla ögonen öppna efter kampanjer.

inte för att vara den men i5orna har typ alltid legat runt 2000kr plus/minus någon hundralapp om jag minns rätt, samma med i7orna har alltid legat runt 3000kr plus/minus nån hundralapp

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

inte för att vara den men i5orna har typ alltid legat runt 2000kr plus/minus någon hundralapp om jag minns rätt, samma med i7orna har alltid legat runt 3000kr plus/minus nån hundralapp

i dec var alla priser låga graikkort som prossecorer i7 4790k köpte jag för 2500kr på dustin och tex r9 290tri-x var nere på 2195 på webhallen.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

i5 2500K kostade 1600Kr som lägst ungefär. Vet för jag byggde ett sånt system till polaren.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=771837

Min i7 920 betalade jag 2500Kr för.

Så ja dagens processorer är KLART dyrare än för 5-6 år sedan.

Det är också känt att genomsnittspriset för en processor har gått upp senaste åren. Tror tom swec hade en artikel om det.

Permalänk
Medlem

Intel Core i5-4670K låg ju väldigt stabilt på runt 1600-1700kr förra året.

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta göda Intel, det är de som tar ut enorma överpriser pga att folk köper deras delar oavsett om de verkligen måste ha dem eller inte, det minskar deras intresse att ens försöka sänka priserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi får väl övergå till dollar här, då kostar den inte mer nu än för 6 månader sen

Alternativt så kan saker och ting handlas i euro istället för dollar, då skulle den inte gått upp knappt nått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad Intel skulle kunna göra är att börja sälja CPUer utan GPU-del.
De flesta av oss använder ju inte hela CPUn, då vi har grafikkort.

Det skulle Intel kunna göra, men gör det inte.
För varför skall de göra det?
Konkurensen är vad den är och vi köper ju CPUer ändå...

Är det fler än jag som ser fram emot AMDs ZEN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Dator>ekonomi>mat>familj så enkelt är det. Så länge ens egna digitalgubbe är nöjd kan man vara lugn

Haha! Det var väldigt roligt (och sant) , tackar Har precis köpt gaminglaptop till min numera tillfredsställda digitalgubbe. Fick försvara den med näbbar och klor i prioriteringen mot dagisutgifter och annat strunt.
Läste upp ditt inlägg för frugan, men hon verkade inte bli klokare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad Intel skulle kunna göra är att börja sälja CPUer utan GPU-del.
De flesta av oss använder ju inte hela CPUn, då vi har grafikkort.

Det skulle Intel kunna göra, men gör det inte.
För varför skall de göra det?
Konkurensen är vad den är och vi köper ju CPUer ändå...

Är det fler än jag som ser fram emot AMDs ZEN?

Det gör de, bara inte i det här mellansegmentet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Sluta göda Intel, det är de som tar ut enorma överpriser pga att folk köper deras delar oavsett om de verkligen måste ha dem eller inte, det minskar deras intresse att ens försöka sänka priserna.

Detta har ju inte med Intel att göra utan med den svenska kronan mot dollarn. Valutakurser pratas det om, men vad vet jag. Tror inte att Intel skulle vara så sjuka i huvudet att dom skulle få för sig att höja priset på i5 med 500kr helt plötsligt. I sådana fall skulle det nog pratas om detta istället för valutakurser.

Finns ju inget vettigt AMD-alternativ till 4690K heller, så dom får nog skylla sig själva i det här fallet.

Skrivet av AndersBlomdahl:

i dec var alla priser låga graikkort som prossecorer i7 4790k köpte jag för 2500kr på dustin och tex r9 290tri-x var nere på 2195 på webhallen.

Fasiken vilka klipp. Grattis.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Vi kommer få vänja os vid dessa priser fick min 4790k för 2500:- var då bara 600 dyrare än i5:an.

den valuta politiken som riksbanken etc driver vill ha en stark dollar/svag krona så våra företag säljer
de låga priserna vi såg 6 mån sen och än längre bax var tack vara att USA inte återhämtade sig så snabbt från den ekonomiska krisen, nu är det Europa som har det taskigt, så vi kommer nog, tyvärr, se ännu högre priser, en dollar på 9 sek skulle inte förvåna mig.

Detta gör ju även att AMD blir dyrare, men bra för begagnat marknaden = )

-samtidigt som sagt, uppgraderar man var 6 år är det inga hemska summor, men är man student el så är allt dyrt!-

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Ja det är dyrt nu, köpte för ett år sen en 4770K för 2299:- det får man knappt en i5 nu för. Det blir så här med minusränta, meningen är att vi ska få inflation och det får vi i viss mån. CPUer är förmodligen bland det som stiger mest i pris då det importeras och dessutom betalas i dollar, den valuta som stigit mest.

Såvida inte kronan stärks mot dollarn kommer vi få leva med detta tills vidare. Kanske att AMD Zen kommer kunna göra något åt saken. För desktop-cpuer är annars intel ohotade numera, det är bara för "low power" de känner av konkurrens i form av Arm/Apple/Samsung/Nvidia m flera.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chipw00t:

Detta har ju inte med Intel att göra utan med den svenska kronan mot dollarn. Valutakurser pratas det om, men vad vet jag. Tror inte att Intel skulle vara så sjuka i huvudet att dom skulle få för sig att höja priset på i5 med 500kr helt plötsligt. I sådana fall skulle det nog pratas om detta istället för valutakurser.

Finns ju inget vettigt AMD-alternativ till 4690K heller, så dom får nog skylla sig själva i det här fallet.

Fasiken vilka klipp. Grattis.

Överprisad har inget med växelkurser att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja vi blir rätt körda av dollarn. Kollar man på prisutvecklingen av 4790K i USA har den legat på samma nivå i 6 månader om inte längre.
https://pcpartpicker.com/part/intel-cpu-bx80646i74790k?histor...

Motsvarande för 4690K ser likadan ut.
https://pcpartpicker.com/part/intel-cpu-bx80646i54690k?histor...

Skrivet av mrqaffe:

Överprisad har inget med växelkurser att göra.

Fast nu är det inte det som är orsaken till det stigande priset för oss i Sverige.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

är löjligt överpris på 4690k som typ är en 4670k som man kunnat få för 1600kr och drar man det ett par socket tillbaks till 2500k så har knappt prestanda ökat och intel bara mjölkar så innihelvete för en i5 är inte värd dom pengarna egentligen för så snabb är dom inte ...och vist har råd med en i7 idag om jag vill men handlar inte om att ha råd utan att det är ett jävla överpris på cpu då man förut kunde vänta sig ett rejält lyft för pengarna vid upgradering nu får man i det närmaste samma gamla cpu i ny pappkartong och ett par % extra prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ja... enda sedan intel började styra och införa k-modeller för att marknadsföra överklockning, så har det varit överpris för processorer. Jag köpte min E8300 för 990:- när E8400 lanserades. Överklockad så fanns det knappast något bättre. Framförallt sett till priset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Har man hyfsat kneg ja. Men är man student eller med liknande ekonomi så är hundralappar guld. Fast då är kanske frågan om det är en bra investering ö.h.t.

Datordelar är ingen bra investering på många år, nej.

Permalänk
Medlem

För våran egen industri är det då bra att växelkursen är kass mot dollarn.

Lite flådigt är det dock att 4790k har stigit med 500pix sedan augusti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja... enda sedan intel började styra och införa k-modeller för att marknadsföra överklockning, så har det varit överpris för processorer. Jag köpte min E8300 för 990:- när E8400 lanserades. Överklockad så fanns det knappast något bättre. Framförallt sett till priset.

Vad är det för snack? Det var dyrare innan dess, drog fram en gammal PCGamer från 2002 med annonser från komplett.se där du kan köpa en P4 på 1.8Ghz för 2895:- samt en Athlon XP 1800+ för 1995:-

Eller ett nummer från 2005, en Athlon 64 3500+ för 2479:-?

Sweclockers har fastnat i någon form av circlejerk där alla hatar på dagens priser, när man inte inser att priserna har ungefär legat på samma nivå i många år.

Idag kan du ju köpa en G3258 och vara glad, ännu billigare än vad du köpte din E8300 för.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB