Explosioner låter ihåligt

Permalänk
Medlem

Explosioner låter ihåligt

Har ett par Dali Zensor 7 till en HK AVR370. När jag kollar film och det exploderar så låter det inte verkligt. Det bästa sättet att beskriva ljudet är att det låter som man lyssnar i en snäcka eller liknande. Ihåligt på något sätt.

Det är endast explosioner eller liknande som låter fel, alltså borde det inte vara något fel på högtalarna. Det ska väl inte ha någon betydelse att jag enbart har 2.0 inkopplat? Jag har ju ställt in receivern på 2.0.

Mycket störande då det förstör inlevelse i filmerna, så jag är tacksam för alla tips jag kan få!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Recievern borde mixa så att det låter skapligt.
Är en av högtalarna fasvänd ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det låter som om du fasat högtalarna fel.
Kolla att högtalarkablarna är rättkopplade

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Recievern borde mixa så att det låter skapligt.
Är en av högtalarna fasvänd ?

Skrivet av mrqaffe:

Ja det låter som om du fasat högtalarna fel.
Kolla att högtalarkablarna är rättkopplade

Tack för snabba svar!

Har dubbelkollat kopplingarna. + på receivern är kopplad till + på högtalaren, samma sak med -. Använder texten på högtalarkabeln som referens så det är inte jag som slarvat när jag följt kabeln.

Som sagt så låter allt annat bra, även musik. Borde inte det mesta låta konstigt ifall högtalarna skulle vara fasvända?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zache_:

Tack för snabba svar!

Har dubbelkollat kopplingarna. + på receivern är kopplad till + på högtalaren, samma sak med -. Använder texten på högtalarkabeln som referens så det är inte jag som slarvat när jag följt kabeln.

Som sagt så låter allt annat bra, även musik. Borde inte det mesta låta konstigt ifall högtalarna skulle vara fasvända?

Hur ser din högtalarsetup ut ? Har du angivit att du har 2 fullregisterhögtalre fram och inget annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dynamikbegränsning aktiverad av misstag? Typ någon night mode eller liknande?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser din högtalarsetup ut ? Har du angivit att du har 2 fullregisterhögtalre fram och inget annat ?

Inställningar står på 2.0.

Skrivet av FEA:

Dynamikbegränsning aktiverad av misstag? Typ någon night mode eller liknande?

Kollade igenom det och upptäckte att Dolby Volume var påslaget på Medium. Stängde av det helt och hållet nu. Kan dock inte testa det på hög volym ikväll så det får vänta tills imorgon.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser din högtalarsetup ut ? Har du angivit att du har 2 fullregisterhögtalre fram och inget annat ?

Skrivet av FEA:

Dynamikbegränsning aktiverad av misstag? Typ någon night mode eller liknande?

Det var 'Dolby Volume' som var boven. Det ändrar ljudet så att ljudnivån ska ligga på samma nivå hela tiden vilket resulterar i konstigt ljud när nivån plötsligt ökar.

Har stängt av detta tidigare men hade bytt ingångar och därmed profil i receivern nu så det var aktiverat i de nya profilerna som standard. Som vanligt räckte det att någon som ser på det med nya ögon, tack för hjälpen!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein