CPU Overload i Ableton och Guitar Rig 5 VST?

Permalänk
Medlem

CPU Overload i Ableton och Guitar Rig 5 VST?

Tjena! Har märkt att under vissa stunder jag använder Guitar Rig 5 i Ableton så blir tydligen min CPU överbelastad. Det finns vissa presets som verkligen dödar processon redan efter en spelad not och detta känns jävligt skumt med tanke på att jag har en i7 4790k och att den inte ens svettas vid BF4 och Far Cry 4 osv.

Jag kollade in lite på Aktivitetshanteraren och då var processoranvändningen inte särskilt hög. Mellan 5-10% och inga spikar i grafen. När jag satt och spelade med en "tung" preset så gick Ableton 9 upp till 25% av CPU-användningen. I resursövervakaren va ju CPU-användningen uppe i 100% stundtals men när jag tittade på de enskilda kärnorna och HT-kärnorna va det inga särskilda spikar.

Dessutom va "Systemavbrott" uppe i ca 9% av användningen. Har inte sett den där innan.

Men hur som helst, är det rimligt att Ableton 9 och Guitar Rig 5 verkligen överbelastar CPU eller är detta en tråkig bugg?

Permalänk
Medlem

Kör du 32bit? Har programet support för 8 trådar?
Prova att stänga av hyperthreading.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]