Ljudkort och kablar till krk rokit 6.

Permalänk

Ljudkort och kablar till krk rokit 6.

Hejsan, jag har kollat på och fastnat för studiomonitorn krk rokit 6, och funderar på att beställa två stycken ifrån Thomman.de. Nu sitter jag och funderar på ifall man behöver något ljudkort till dessa ifall man ska koppla in dom i datorn, eller om datorns egna ljudkrets duger bra?

Om det behövs, vad skulle ni rekommendera för ljudkort isåfall? Hade isåfall tänkt mig ett usb-ljudkort.

Jag ska använda dessa monitorer för att lyssna på musik, spela lite spel och titta på endel filmer. Alltså ingen musikproduktion eller liknande som troligtvis ställer lite högre krav. Jag har även funderat på att vid behov köpa en krk 10s subwoofer vid ett senare tillfälle.

Om jag nu bestämmer mig för dessa, vad för kablar skulle ni rekommendera isåfall för att koppla in kalaset? Som ni nog har märkt vid detta laget så är jag ganska grön på detta, så det får ni ha överseende med!

Tack på förhand

Patrik

Permalänk

I normala fall vid konserter osv så kopplar man ju en "högtalarkabel" (1/4) i uttaget på högtalaren till en mixer / stagebox. (Main left/right) Jag ser inte riktigt vilka utgångar högtalaren har men jag kan knappast tänka mig att det fungerar / blir lika bra att koppla till ett litet integrerat ljudkort. Jag utgår ifrån att dessa inte har möjlighet att kopplas via en tunn "Aux-kabel" med ett grönt skafft, du vet... Utan evenntuellt kan jag tänka mig att det blir 2 utgångar på en högtalarkabel som är 1/4, som du sedan får konvertera till 2 st 3.5mm och sedan koppla dessa till en kabel som konverterar dessa 2 till EN 3.5mm? Det är min gissning.

Just denna mysteriska kabel som kopplar samman 2 3.5mm till en 3.5 kommer jag ej ihåg namnet på, men fick faktiskt hjälp gällande detta av en god man här på sweclockers (Mr.quaffe).

En regel är ju att man förlorar "prestanda" när adaptrar är inblandade så om du är en audiofil så är ju ett ljudkort att föredra. Kommer underlätta allt och försäkra dig om att du ej förlorar viktiga frekvenser runt mellanregistret!

Permalänk

Så länge du inte oroar dig för att förlora frekvenser via kablar så duger ju vilken kabel som helst, som inte är den billigaste. Kan nämna att jag har en Audiobox 22VSL, eftersom jag lirar gitarr via den och har möjlighet att koppla MIDI etc... Men jag har givetvis utgångarna som krävs för att koppla monitorer osv.

Kan inte säga något dåligt om ljudkortet men vet inte om det är helt rätt för dig just i detta syfte. Det är "hi-z" vilket vad jag kommer ihåg förbättrar ljudsignalen ifrån gitarr och var en utav anledningarna till att jag skaffade det. Har också 2 spakar varav en kontrollerar Main audio och den andra headphones, så att byta ifrån högtalare till hörlurar är väldigt smidigt.