Fredagspanelen 88: Speltester, DirectX 12 och Intel Skylake

Permalänk

Röstkontrollerad espressomaskin,
3D skrivare,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bygg den till en säkerhetskopieringsserver utanför hemmet (skydd för brand mm)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det var mycket grafiksnack nu i veckorna, nyheter om mantle och dx12.
Det tillkännagavs även att Valve tillsammans med Khronos skulle visa upp glnext på GDC

apropå hur ett kebabdjur ser ut.

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ruskigt bra! :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

aa nee för rendreringstiden, uppladdningstiden och processeringstiden har inget... INGET ALLS att göra med att ni kör en fullsaturerad och barnslig bakgrund. Nop, inte alls.

Vad är det som är barnsligt med den bakgrunden?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jahapp, så jag hade egentligen kunnat köra G-Sync på min 2420T om de inte var så giriga? Och jag som funderade på att slänga ut flera tusenlappar på att uppgradera skärmen just får att få den funktionen. Usch, kan inte vänta på 390X.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

aa nee för rendreringstiden, uppladdningstiden och processeringstiden har inget... INGET ALLS att göra med att ni kör en fullsaturerad och barnslig bakgrund. Nop, inte alls.

Skulle du kunna förklara hur renderingstid samt uppladningstid påverkas av bakgrunden?

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Medlem

Vilken tur att inget av sakerna ramla av bordet, med tanke på datumet som var.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det som sägs i videon (~24:30) ang. att StarSwarm inte är ett realistiskt test är egentligen inte sant, men jag antar att det beror på vad man kallar för "vanliga spel". StarCraft II är iaf enligt mig ett vanligt spel och det är ett utmärkt exempel på hur CPUn kan sätta stopp när det blir alldeles för mycket (inte nödvändigtvis komplicerad geometri, utan bara tillräckligt många drawcalls) som ska ritas upp på skärmen samtidigt.

Permalänk
Medlem

Emil var comedy gold! Ville bara säga det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Det som sägs i videon (~24:30) ang. att StarSwarm inte är ett realistiskt test är egentligen inte sant, men jag antar att det beror på vad man kallar för "vanliga spel". StarCraft II är iaf enligt mig ett vanligt spel och det är ett utmärkt exempel på hur CPUn kan sätta stopp när det blir alldeles för mycket (inte nödvändigtvis komplicerad geometri, utan bara tillräckligt många drawcalls) som ska ritas upp på skärmen samtidigt.

Eller MMORPG, som är en annan bra kategori för detta med många drawcalls när massor av karaktärer och objekt ofta ska ritas på skärmen samtidigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje03:

Skulle du kunna förklara hur renderingstid samt uppladningstid påverkas av bakgrunden?

Jag måste kontra med en följdfråga, vad vet du om komprimeringstekniker?

Snabbt och lekmannamässigt dock, om kontrasten och saturationen i en bild är hög.... samt att du kombinerar detta med ett högt antal keyframes... samt att motiven framför bakgrunden rör sig mycket... Ja, då måste detta så klart tas i anseende när videon behandlas och följdvis sparas digitalt.

Ett simpelt och enklare exempel. Säg att du skall beskriva en tavla som består av två olikfärgade rhomber, säg en röd och en grön på en svart bakgrund.
Du måste beskriva tavlan i rader och kolumner, där varje rad och kolumn är en centimeter hög/bred. Då kan denna beskrivas som följer:

rad #1 = 9 kolumner svart, 1 kolumn röd, 20 kolumner svart, 1 kolumn grön, 9 kolumner svart.
...
rad #5 = 5 kolumner svart, 10 kolumner röd, 10 kolumner svart, 10 kolumner grön, 5 kolumner svart.
...
rad #10 = 20 kolumner röd, 20 kolumner grön
...
rad #15 = 5 kolumner svart, 10 kolumner röd, 10 kolumner svart, 10 kolumner grön, 5 kolumner svart.
...
rad #20 = 9 kolumner svart, 1 kolumn röd, 20 kolumner svart, 1 kolumn grön, 9 kolumner svart.

Smidigt, inte så farligt egentligen. Men lägg nu till lite mer romber i tavlan på slumpmässiga ställen. Notera att du nu inte längre kan säga "20 X Y" utan blir oftare tvungen att säga 1, 2, eller 3 utav en färg och sedan byta... Ja, därför blir beskrivningen både mer komplicerad (tar mer tid) och tar större plats.
Alltså blir videor som har färgstarka och många kontrasterande färger större och tar längre tid att bearbeta.

Nu är det ju inte exakt såhär i verkligheten men analogin står sig för den okunnige, för stora ytor som inte behöver beskrivas speciellt mycket i detalj (i film, oftast sådant som är mörkt) går att beskriva som "identisk med grannen" och kan därför återanvändas.
Det var en tid då datorer och högupplösta filmer inte gick ihop speciellt bra ens när dom skulle visas på skärmen. Jag minns när man skulle kolla på filmer i 720p som började lagga (alltså, låg FPS) när det var mycket ljusa scener som skulle visas. Just för att ljusa scener har mer data kodade i sig som måste först och främst laddas från en långsam disk och sedan dekodas på en otillräcklig processor.

I dagsläget nyttjas dock GPU'n till dekodning i de flesta lägen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Jag måste kontra med en följdfråga, vad vet du om komprimeringstekniker?

Snabbt och lekmannamässigt dock, om kontrasten och saturationen i en bild är hög.... samt att du kombinerar detta med ett högt antal keyframes... samt att motiven framför bakgrunden rör sig mycket... Ja, då måste detta så klart tas i anseende när videon behandlas och följdvis sparas digitalt.

Ett simpelt och enklare exempel. Säg att du skall beskriva en tavla som består av två olikfärgade rhomber, säg en röd och en grön på en svart bakgrund.
Du måste beskriva tavlan i rader och kolumner, där varje rad och kolumn är en centimeter hög/bred. Då kan denna beskrivas som följer:

rad #1 = 9 kolumner svart, 1 kolumn röd, 20 kolumner svart, 1 kolumn grön, 9 kolumner svart.
...
rad #5 = 5 kolumner svart, 10 kolumner röd, 10 kolumner svart, 10 kolumner grön, 5 kolumner svart.
...
rad #10 = 20 kolumner röd, 20 kolumner grön
...
rad #15 = 5 kolumner svart, 10 kolumner röd, 10 kolumner svart, 10 kolumner grön, 5 kolumner svart.
...
rad #20 = 9 kolumner svart, 1 kolumn röd, 20 kolumner svart, 1 kolumn grön, 9 kolumner svart.

Smidigt, inte så farligt egentligen. Men lägg nu till lite mer romber i tavlan på slumpmässiga ställen. Notera att du nu inte längre kan säga "20 X Y" utan blir oftare tvungen att säga 1, 2, eller 3 utav en färg och sedan byta... Ja, därför blir beskrivningen både mer komplicerad (tar mer tid) och tar större plats.
Alltså blir videor som har färgstarka och många kontrasterande färger större och tar längre tid att bearbeta.

Nu är det ju inte exakt såhär i verkligheten men analogin står sig för den okunnige, för stora ytor som inte behöver beskrivas speciellt mycket i detalj (i film, oftast sådant som är mörkt) går att beskriva som "identisk med grannen" och kan därför återanvändas.
Det var en tid då datorer och högupplösta filmer inte gick ihop speciellt bra ens när dom skulle visas på skärmen. Jag minns när man skulle kolla på filmer i 720p som började lagga (alltså, låg FPS) när det var mycket ljusa scener som skulle visas. Just för att ljusa scener har mer data kodade i sig som måste först och främst laddas från en långsam disk och sedan dekodas på en otillräcklig processor.

I dagsläget nyttjas dock GPU'n till dekodning i de flesta lägen.

du verkar ju uppenbarligen ha nån form av kunskap angående IT. vad exakt vet ja inte då det är "Way över my head"

Följdfråga hur mycket påverkar bakgrunden när man ska köra om en film i H.264 / H.265 om man gör omkodningen på en I7 4790k och GTX 980.
om du gjorde om dekodning från nån gammal fredagspanel när det var stenväggen mot nya väggen nu kan man se en försämring i tiden det tar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du verkar ju uppenbarligen ha nån form av kunskap angående IT. vad exakt vet ja inte då det är "Way över my head"

Följdfråga hur mycket påverkar bakgrunden när man ska köra om en film i H.264 / H.265 om man gör omkodningen på en I7 4790k och GTX 980.
om du gjorde om dekodning från nån gammal fredagspanel när det var stenväggen mot nya väggen nu kan man se en försämring i tiden det tar ?

Jag har inte så fördjupade kunskaper i de olika formaten eller någonting att jämföra med, jag utgår från grundläggande principer i kompressions och digital videoteknik.
Men rent generellt sett, om din bild är komplex (mycket kontrast och många färgskiftningar) och den ändrar på sig mycket (byter form, färger eller roterar) så är det mer krävande än en stillbild.

Med det sagt, saker som bara förflyttar sig i sid eller höjdled är inte lika krävande då de flesta tekniker har förmåga att identifiera ytor som enbart panorerar.
Dvs, föreställ dig att du har en rullande text, det enda "nya" i nästa bildruta är den data som kommit in i bild. Nuvarande data återanvänds men ritas på ett nytt ställe och därför tar det inte upp lika mycket data eller kraft att rendrera en rullande text som det gör att rendrera en film med slumpad text i varje bildruta.

Det enda du "behöver" (om du nu bryr dig om rendreringstid, filstorlek och kvalitet) bry dig om är hur mycket av din bild som ändrar sig mellan bildrutorna och på vilket sett detta sker på.
Utöver det gäller det att hitta en VBR (Variable Bit Rate) som ger dig god kvalitet utan att för den sakens skull introducera kompressionsartefakter i tunga scener.

Sist men inte minst, man skall välja keyframe intervall utifrån dessa förutsättningar med. En keyframe är om komplett omritning av bilden, mellan keyframes så interpoleras och förflyttas bilddata från föregående keyframe runt.
Dvs, när en keyframe ritats så används i största möjliga mån existerande data och denna data förflyttas i sidled och höjdled samt skalas upp eller ner baserat på hur den uppfattats (av enkodern) ha modifierats.

Det finns säkerligen mer tekniska detaljer man kan gräva ner sig i. Men du gör bäst i att läsa/lära mer om detta i en text eller genomgång gjord av en specialist. Jag bara "råkar veta" (läs, komma ihåg) mycket om det efter att ha gjort detsamma på nätet för egenintresse.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt