Permalänk
Medlem

Långsam processor

Hej
Köpte detta uppgraderingspaket från Komplett:
https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-anniversary-editon...

Detta skulle vara snabbare än de komponenter jag hade innan.
Hade tidigare följande kompontenter:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.60v
ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+ mATX, AMD760G+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI

Förut kunde jag i princip ha uppe hur många flikar som helst och spela krävande spel. Nu ligger processorn på ungefär 50% när jag har uppe 8 flikar i firefox.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Säg gärna till om det är någon information som saknas. Tack.
-lofar

Permalänk
Medlem

Den processorn skulle jag vilja påstå presterar ungefär lika bra som din gamla. (Beroende på scenario etc)
Upplever du den alltså som mycket sämre?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Den processorn och din gamla är nog ungefär lika snabba direkt från fabrik med undantaget att din förra hade 4 kärnor kontra 2 på Intel-processorn.
Intel G3258 är en riktigt bra instegs-processor om du överklockar den då den överklockas väldigt bra men nackdelen med den är att den endast är 2-kärnig vilket vissa tyngre spel inte gillar.

Personligen så tycker jag nästan att du har nedgraderat dig men hur som helst så bör det inte vara några problem med att ha många Chrome-flikar uppe som du säger.
Det beror väl i och för sig på vad som är igång i de flikarna, är det massor strömmad video etc så kanske det är faktumet att du har 2 kärnor som ställer till det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Den processorn skulle jag vilja påstå presterar ungefär lika bra som din gamla. (Beroende på scenario etc)
Upplever du den alltså som mycket sämre?

Ja denna är mycket långsammare. Den ligger på 100% när man ska köra windows update haha.

Skrivet av Uzanar:

Den processorn och din gamla är nog ungefär lika snabba direkt från fabrik med undantaget att din förra hade 4 kärnor kontra 2 på Intel-processorn.
Intel G3258 är en riktigt bra instegs-processor om du överklockar den då den överklockas väldigt bra men nackdelen med den är att den endast är 2-kärnig vilket vissa tyngre spel inte gillar.

Personligen så tycker jag nästan att du har nedgraderat dig men hur som helst så bör det inte vara några problem med att ha många Chrome-flikar uppe som du säger.
Det beror väl i och för sig på vad som är igång i de flikarna, är det massor strömmad video etc så kanske det är faktumet att du har 2 kärnor som ställer till det.

De sa på komplett att den överklockade sig själv och att den var bättre än min förra.
Problemet är att jag bara har igång sidor som inte kräver särskilt mycket. T.ex. sweclockers tv.nu osv.

Permalänk
Medlem

Någon som har en tanke?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lofar:

Ja denna är mycket långsammare. Den ligger på 100% när man ska köra windows update haha.

De sa på komplett att den överklockade sig själv och att den var bättre än min förra.
Problemet är att jag bara har igång sidor som inte kräver särskilt mycket. T.ex. sweclockers tv.nu osv.

Nja, inte riktigt så. Försäljaren har nog blandat ihop modellerna. Dagens Pentium har inte Turbo för automatisk överklockning. Men denna modell du köpt är upplåst så att du kan överklocka den manuellt. De i din tur gör den rätt kraftfull om du väljer att överklocka den.

När de kommer till automatisk överöverklockning så är de Core i3, i5 och i7 som har den funktionen.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Nja, inte riktigt så. Försäljaren har nog blandat ihop modellerna. Dagens Pentium har inte Turbo för automatisk överklockning. Men denna modell du köpt är upplåst så att du kan överklocka den manuellt. De i din tur gör den rätt kraftfull om du väljer att överklocka den.

När de kommer till automatisk överöverklockning så är de Core i3, i5 och i7 som har den funktionen.

Okej, försökte överklocka den via a-tuning. Datorn kraschade direkt då tyvärr när jag ställde in den på ''turbo''.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processorkylare på din phenom II ?

Går den över 60c så klockar den ned sig till 800 mhz om jag minns rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lofar:

Okej, försökte överklocka den via a-tuning. Datorn kraschade direkt då tyvärr när jag ställde in den på ''turbo''.

Autoklock funkar sisådär och är inte alltid så pålitlig. Titta in i forumsdelen för kylning och överklockning så kan du lära dig att överklocka enkelt.
Utöver de du redan har så kan ett byte av kylare vara sin plats att byta ut.

Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för processorkylare på din phenom II ?

Går den över 60c så klockar den ned sig till 800 mhz om jag minns rätt.

Kruxet är att han redan har bytt till Intel Pentium så ingen AMD här längre.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Autoklock funkar sisådär och är inte alltid så pålitlig. Titta in i forumsdelen för kylning och överklockning så kan du lära dig att överklocka enkelt.
Utöver de du redan har så kan ett byte av kylare vara sin plats att byta ut.

Kruxet är att han redan har bytt till Intel Pentium så ingen AMD här längre.

Jag har en hydro 60 vattenkylare på cpun. Men får se om det verkligen hjälper med klockning då