Permalänk
Medlem

Används mer minne vid mer ram?

Har nu 8 GB ram, började med 4 GB och då låg ram användningen ofta på ca 1,3 GB vid surf och liknande (skype, word, etc). Nu har jag 8 GB ram och ligger ofta på ca 2,5 GB använt. Om jag har 16 eller 32 kommer datorn fortsätta använda ca 1/4 - 1/3 ram då och helt enkelt ha mer info lagrat i ramminnet ifall datorn skulle behöva den? Eller kommer jag ligga kvar på mina 2,5 GB använt? Går det ställa in så att windows sparar mer saker i ramminnet. Det finns ju plats för en del till som borde kunna slippa läsas från SSD...

Ni med mycket ram hjälp mig!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Har nu 8 GB ram, började med 4 GB och då låg ram användningen ofta på ca 1,3 GB vid surf och liknande (skype, word, etc). Nu har jag 8 GB ram och ligger ofta på ca 2,5 GB använt. Om jag har 16 eller 32 kommer datorn fortsätta använda ca 1/4 - 1/3 ram då och helt enkelt ha mer info lagrat i ramminnet ifall datorn skulle behöva den? Eller kommer jag ligga kvar på mina 2,5 GB använt? Går det ställa in så att windows sparar mer saker i ramminnet. Det finns ju plats för en del till som borde kunna slippa läsas från SSD...

Ni med mycket ram hjälp mig!

Kanske inte att det just är en viss procent som används, men jag tror att OS:et uttnyttjar mer om det finns. Till en viss grad.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Oanvänt RAM är slöseri. Operativsystemet ska se till att allt alltid används, dock skall den dels som inte används av aktiva programs snabbt kunna rensas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Var kollar du för att se hur mycket ledigt minne du har? Windows brukar använda så mycket det bara går. Om du tittar i task manager under fliken Performance så finns fältet Physical Memory nere till vänster. Där får man en lite överblick över hur ramminnet används. Här finns en liten förklaring över vad allt betyder: http://brandonlive.com/2010/02/21/measuring-memory-usage-in-w...

Men kort och gott så är det bara det som ligger under Free som är oanvänt. Available är använt men kan frigöras väldigt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja allt minne bör användas och finns det mer så cachelagras mera, enskilda program förbrukar ju däremot inte mer minne om de utför exakt samma saker som i en maskin med lite minne.
Men tomt ram är meningslöst ram, man vill att allt ska vara fullt så att cpun slipper vänta på disklagringen.
Jag har 234 Mbyte ledigt av 16Gbyte just nu, kör inga speciella program utöver webbläsarna som tar ca 5Gbyte just nu och så 9 Gbyte till cache och så ca 2 Gbyte till win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja! Windows allokerar mera minne om det finns tillängligt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår används ca 3,8 GB ram här (med firefox (många flikar) steam osv ingång)

Varför används inte alla 8 GB?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Så vitt jag förstår används ca 3,8 GB ram här (med firefox (många flikar) steam osv ingång)

Varför används inte alla 8 GB?

Nope. Det som används är 8195Mb - 1094Mb dvs 7101Mb.
Det är "bara" 1094Mb som är oanvänt.

Permalänk
Medlem

Okej, men de 4,3 GB som står som "available" vad används de till?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kolla denna. Med den kan ni se exakt vad ert minne innehåller:

https://technet.microsoft.com/en-us/library/ff700229.aspx

Mycket användbart verktyg!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hölmiz:

Okej, men de 4,3 GB som står som "available" vad används de till?

Det är det minne program kan be om när de behöver, då töms cachen när "free" är använt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.