behövs ljudkort till stationära datorer längre?

Permalänk

behövs ljudkort till stationära datorer längre?

förr hade jag jämt ett,men sen jag köpte ny dator för nåt år sen så har jag bara använt det på moderkortet,
men då undrar jag, drar det nån kraft från datorn?
kan det bli sämre prestanda i spel av att ha ljudet via moderkortet?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darknessviking:

förr hade jag jämt ett,men sen jag köpte ny dator för nåt år sen så har jag bara använt det på moderkortet,
men då undrar jag, drar det nån kraft från datorn?
kan det bli sämre prestanda i spel av att ha ljudet via moderkortet?

Idag köper man dedikerade ljudkort av främst två orsaker - funktioner och finesser samt bättre ljud i hörlurar.
Prestandamässigt gör det ingen skillnad.

Själv skulle jag inte vilja vara utan ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nope

Nej.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har aldrig behövts men det kan ju vara roligare med ljud
Det har nog däremot aldrig varit så lite "behov" som nu, dels så finns det många som ansluter hembio, då dumpas signalen ut via grafikkortet, många använder usbanslutna dacar eller headset.
Det är alltså ofta mycket litet behov för att spela upp ljud, däremot är det ju fortfarande vanligt med analogt anslutna mikrofoner men många har ju usb anslutning även där, behovet är alltså mycket mindre än det tidigare varit och det beror mest på din kringutrustning hur du ska ansluta mot datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig kunnat vara utan mitt Lynx two B och inget jag har testat vare sig i ljudkortsväg eller försteg/reciver är i närheten.
Det är 6 kanalskort med analoga utgångar, enda nackdelen är att det kostar/kostade en heldel och det tillsammans med datorn agerar försteg till 2/flerkanals återgivning.
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Jag hade aldrig kunnat vara utan mitt Lynx two B och inget jag har testat vare sig i ljudkortsväg eller försteg/reciver är i närheten.
Det är 6 kanalskort med analoga utgångar, enda nackdelen är att det kostar/kostade en heldel och det tillsammans med datorn agerar försteg till 2/flerkanals återgivning.
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12

Det låter ju som nått som en extern dac av nån sort skulle göra bättre
Visst finns det bra ljudkort men de är ju sällan/aldrig lika bra som en extern dac eller hembioprocessor när det gäller att få ut ljud ur datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter ju som nått som en extern dac av nån sort skulle göra bättre
Visst finns det bra ljudkort men de är ju sällan/aldrig lika bra som en extern dac eller hembioprocessor när det gäller att få ut ljud ur datorn.

Njao,
Visst finns det flerkanaliga Dacar men dom jag har testat hänger inte med plus att jag vill att Pc:n ska ta hand om allt.
Vilket inkluderar delningsfilter (5,1 - 2,1), rumskorrigering och slutligen Dacbiten. Så fort man ska gå digitalt ut för att koppla på en flerkanalig Dac så blir det med en gång svårare att få full frihet. Men visst finns det program för att hantera den biten med men varför inte hålla det enkelt och med produkter från Pro-världen?
Ljudkortet hanter inte signalen som 5,1 utan som 6 separata kanaler så jag kan dela och hantera signalen precis som jag själv vill.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man har för moderkort och vad man ska göra. En del moderkort har bättre ljudkort än andra och lösningar som duger utmärkt för spel, film och musik. Ska man skapa musik duger de dock inte och vill man ha riktigt bra kvalitetsljud(som man oftast inte kan höra ändå) så bör man skaffa ett bättre ljudkort. För min egen del är det mest gammal vana. Jag kör dock med det inbyggda nu med dugligt resultat, men det beror bara på att mitt moderkort är trasigt och inte hittar de Essence kort jag trycker i, grrrr. Det sitter dock nåt special ljudchip på mitt moderkort.
Bygger du inte datorn själv så tycker jag att du ska nöja dig med det inbyggda.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Så länge DU själv är nöjd med ljudet så är ju inga problem.

Jag själv skulle inte kört med det inbyggda, då jag trvis kalas med mitt gamla x-fi från -05 som fortfarande hänger med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Att köpa ett ljudkort är ett av det bästa köpen jag gjort, but keep in mind att så fort du har fått smaken av gräset på andra sidan finns det ingen återvändo - man blir en kräsen parvel... iallafall jag.

Jag hade knåpat ihop 2 gamla högtalare som låg drällandes så dom passade i moderkortets ljuduttag och hade dom under en längre tid, inget speciellt alls. Men en vacker dag testades dom på en väns dator som hade ett Creative Sound Blaster Z ljudkort, och min haka drog i backen. Det var som om alla världens änglar hade samlats i mitt lökiga rum och sjöng i ljuv harmoni att jag skulle köpa ett likadant. Tro fan att jag gjorde det också!

Nu sitter jag med ett sådant ljudkort i burken, 2 st monitorer på varsin sida av skärmen och, here comes the kicker - en 69 kronors bordsmikrofon från Clas Ohlson placerad 20 cm från monitorerna, och kan poppa på off-the-charts med volym samtidigt som jag sitter i Skype och joddlar med polarna. Ett ljudkort har alltså andra fördelar också, jag har inte haft ett headset på mig på jag vet inte hur länge, vilket jag upplever som väldigt befriande.

Jag var 100% nöjd innan min vän kom och förstörde allting, nu är jag 500% nöjd. Men tänk på att 100% nöjd kommer alltid förbli 100%

Ha det!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt ett ljudkort men sitter dock på ett par hörlurar med inbyggt 7.1 surround ljud. Är väldigt nöjd med det men det är ju inte som att man inte är sugen på att testa, särskilt efter att ha läst kommentarerna här.

Kanske köper ett för skojs skull. Några tips isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com