Permalänk

Enermax Liqmax 120S TAA vs Hyper 212 evo

Hej har tänkt överclocka mitt system och undrar om min 212 evo e bättre än en Enermax Liqmax 120S TAA såg den på rea för 299 på netonnets hemsida men jag hittar inte mycket om den kylaren vilken e bäst och är det värt att köpa enermaxen?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Den kyler nog bättre, men låter ganska mycket mer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Den kyler nog bättre, men låter ganska mycket mer.

Blir väl ett custom loop istället när nya cpuer släpps

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

Nu slut i lager och säljs inte mer hos NetOnNet. Min ligger hemma ouppackad men ska testa när jag har tid att installera. Kommer då jämföra med en Corsair H80i som ska bytas ut. Kommer skriva om detta i denna tråden senare.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Ångrar mig och monterar Enermax Liqmax 120S TA i min surfdator istället med TX3 Evo 200 kr kylare på en i5 4690K och då blir min test endast om ljudet. Men hinner kanske köra 5 minuter Prime för nöjets skull och jämföra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Färdigmonterat och ljudtestat. Nu åteger inte mobilen hela det höga ljudet men i alla fall jag kan inte vara i samma rum när fläkten till Enermax Liqmax 120S TA startar.

Ljud-Test CoolerMaster Hyper TX3 Evo

Ljud-Test Enermax Liqmax 120S TA

Sedan vet jag inte om detta spelar någon roll men fläkten ligger nästan på pumpen.

Backplate var trixig att få dit i mitt Corsair Obsidian 350D. Fick rycka bort plast-låspinnarna för att kunna få bort skruvarna så jag kunde trä i backplaten utan att lyfta moderkortet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Meh.. blir inte mycket överclock med en sån liten fis kylare. Slutna kylare är inte särkilt mycket bättre än direkt-monterad. Bara mer smidigt, blockerar inte minnen osv på moderkort. Ska du ha till nån överclock så satsa på lite rejälare doningar från EKWB eller liknande.

Här har du ett kanon paket med allt du behöver för att komma igång till lite billigare pris iom paket.

https://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

Ska du överklocka på riktigt ska du ha aktiv kyl, torr is, eller kväve.

Permalänk
Avstängd

Ska inte överklocka Köpte kylaren billigt och ville testa om den var tyst vilket den absolut inte var. Nu bytte jag 4pins kontakterna så fläkten går på CPU kontakten och pumpen på Chassi kontakten och fick 90% tystare men inte lika tyst som med den lilla Hyper TX3 Evo så snart kommer min kylare ut på marknaden i avdelningen skänkes.

Skumt att jag inte kommer in i Bios efter montering. Tänkte köra fläkt och pumpstyrning därifrån. Har på "normal" men vill testa "silent" Har ett Gigabyte B85 (därför ingen överklockning).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Återställde BIOS med något program jag hämtade från Gigabyte så till slut kom jag in och satte fläktarna på silent och nu står jag ut. 5 grader mer i IDLE men det är okej. Står då på ruta ett efter att bytt ut min billiga TX3 Evo men alltid kul att greja.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera denna kylare, köpte en till min lan/extraburk. Böt ut fläkten mot cooler masters seidon 2 fläkt innan jag ens testat enermax fläkten, men det största problemet för mig är pumpen!

Ett högfrekvent surr som i videorna ovan.
Hörde pumpen överallt i en lägenhet på 90kvm där datorn stod instängd i ett av sovrummen.

Däremot seidon 120 v2, som reades ut för samma pris för några veckor sen, den sköter sig betyderligt bättre ljudmässigt!
Mitt tips är att vänta ut nästa rea på denna om man är ute efter en vettig kylare under 300kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Kan verkligen inte rekommendera denna kylare, köpte en till min lan/extraburk. Böt ut fläkten mot cooler masters seidon 2 fläkt innan jag ens testat enermax fläkten, men det största problemet för mig är pumpen!

Ett högfrekvent surr som i videorna ovan.
Hörde pumpen överallt i en lägenhet på 90kvm där datorn stod instängd i ett av sovrummen.

Däremot seidon 120 v2, som reades ut för samma pris för några veckor sen, den sköter sig betyderligt bättre ljudmässigt!
Mitt tips är att vänta ut nästa rea på denna om man är ute efter en vettig kylare under 300kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Du får dra ner hastigheten rätt bra på pumpen som då ska vara i chassi-fan 4 pin. Gjorde jag och nu helt ljudlöst med orginalfläkten på 4pin cpu-fan. Att det låter när man spelar och pumpen varvar upp gör mig inte mycket.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Du får dra ner hastigheten rätt bra på pumpen som då ska vara i chassi-fan 4 pin. Gjorde jag och nu helt ljudlöst med orginalfläkten på 4pin cpu-fan. Att det låter när man spelar och pumpen varvar upp gör mig inte mycket.

Får försöka mig på det, har ställt ner den rätt saftigt redan men kan ju säkert gå lägre än ~50%. Trixigt bios på just det moderkortet den ska brukas på, men går nog att ordna i mjukvara tack för tipset och det lilla ljuset i tunneln angående denna kylare.
Mvh,
Wille

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tycker att det är nada skillnad på temperaturen att köra med lägre pumphastighet med den pumpen. Om man nu inte pressar datorn något fruktansvärt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)