Permalänk
Avstängd

Broadwell och Skylake

Vill få lite klarhet med dessa två... Jag är dåligt insatt och önskar lite kött på benen

Broadwell, ska släppas Q2 2015, och ska tillverkas i 14nm och ersätta haswell refresh?
Är fortfarande socket 1150 och kommer passa mitt z97 moderkort antar jag?

Sen kommer Skylake till hösten? 14nm? Socket 1151?

Vad kommer skilja broadwell från skylake? Båda tillverkas i 14nm
Bör man vänta på Skylake?
Är broadwell-k försenad är det därför de lanseras med så kort mellanrum?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt insatt själv heller, men jag vet att broadwell-k är försenad och att Intel inte ville skjuta upp framtida releaser och att det är därför det blir så lite mellanrum

Permalänk
Avstängd

De mesta är ännu lite rykten. De som är säkert är att Broadwell är i Socket 1150 och kommer bli kortlivad sett till när ersätraren släpps.
Skylake är i Socket 1151 och kommer stödja både DDR3 och DDR4.
Övrig info som finns är ännu rykten och de kan ingen hjälpa dig med.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evronius:

De mesta är ännu lite rykten. De som är säkert är att Broadwell är i Socket 1150 och kommer bli kortlivad sett till när ersätraren släpps.
Skylake är i Socket 1151 och kommer stödja både DDR3 och DDR4.
Övrig info som finns är ännu rykten och de kan ingen hjälpa dig med.

Ok då vet jag tillräckligt

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringarna som släppts tycker inte jag har gett fog till en uppgradering faktiskt. Går ju alltid att hoppas på att det kommer bli större skillnader mellan de gamla och nya lanseringarna denna gången, men som det ser ut nu känns det spontant inte som om man vinner någon märkbar prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deldehed:

Senaste uppdateringarna som släppts tycker inte jag har gett fog till en uppgradering faktiskt. Går ju alltid att hoppas på att det kommer bli större skillnader mellan de gamla och nya lanseringarna denna gången, men som det ser ut nu känns det spontant inte som om man vinner någon märkbar prestanda.

tror inte jag heller..möjligtvis att de går lite svalare.
Menar, hur mkt skiljer 4790k mot 2700k tex?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makn:

tror inte jag heller..möjligtvis att de går lite svalare.
Menar, hur mkt skiljer 4790k mot 2700k tex?

Cirka 10-15% snabbare i samma klockfrekvenser... alltså inte så mycket
Speciellt inte med tanke på Haswell's halvtaskiga överklockning jämfört med Sandy Bridge.

Det har inte hänt mycket på den stationära fronten de senaste åren inte men vi får väl hoppas att Skylake levererar lite, dock börjar det bli fysiskt svårt att göra IPC'n bättre på processorer samt höja klockfrekvenserna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

skillnaden kommer säkerligen vara liten, max 10% skulle jag gissa på

Tyvärr satsar Intel alla sina resurser på att göra processorerna strömsnålare, för små mobila enheter är en så mycket större marknad än datorer. Och Intel som redan dominerar dator marknaden har ju idag inte en chans mot ARM på den mobila marknaden.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop