Intel lanserar Skylake för stationära datorer till skolstarten

Permalänk

Well, jag har ju redan testat Haswell-E så då får jag ta och köpa detta med, varför bryta en tradition?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du lär nog inte vilja gå från sex kärnor Sandy Bridge‑E till fyra kärnor Skylake, även om IPC:n är en bit högre (såvida du inte bara spelar spel eller värderar energiförbrukning högt). Skylake‑E är väl ett naturligt nästa steg för er Sandy Bridge‑E-folk?

Mja, på senare tid så har jag funnit att jag inte nyttjar alla kärnorna så mycket. Jag renderar knappt längre, så det blir mest spel och benchmarks nu för tiden, och antalet spel som kan nyttja fler än 4 kärnor (för att inte nämna 12 trådar) effektivt kan man nog räkna på en hand.

Så att gå från SB-E till Skylake är inte helt uteslutet, om prestandan finns där.
Dock lär det väl ändå bli en "I7-6820k" när det är dags.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Lägger grunden med en ny GPU till sommaren och bygger på med en ny CPU, Moderkort och Minnen med Skylake till hösten. Det kommer att bli "najs".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När kommer Skylake-E då?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Mja, på senare tid så har jag funnit att jag inte nyttjar alla kärnorna så mycket. Jag renderar knappt längre, så det blir mest spel och benchmarks nu för tiden, och antalet spel som kan nyttja fler än 4 kärnor (för att inte nämna 12 trådar) effektivt kan man nog räkna på en hand.

Så att gå från en SB-E till en Skylake är inte helt uteslutet, om prestandan finns där.
Dock lär det väl ändå bli en "I7-6820k" när det är dags.

Det du behöver är ett spel som EVE online där det är vanligt att man har 3-4 klienter aktiva och spelar något vid sidan för att fördriva tiden, plus jabber, mumble, browser med 50+ tabbar. Varje enskild grej kör förmodligen bara en kärna men det samlar ihop sig till rätt mycket till slut.

Permalänk

Såja, ut med en 5770k så man för börja överklocka !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Faktum är att flyttalsprestanda med AVX har de senaste åren ökat så mycket att beräkningar med dubbel precision (64-bitar) är ungefär lika snabbt med AVX/AVX2 på Haswell som med många konsument-dGPUer

Du råkar inte ha några trevliga jämförelser att länka till eller så?
Eller ja, teoretiska siffror kan man kanske beräkna själv.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dollarn och dyra DDR4 priser (och DDR3) så lär detta bli en rätt ovärd uppgradering för många med lite nyare system, lär ju till och med bli sämre prestanda/kr nu, lär ju knappast få en i7a och 16GB ram runt 3500kr som man kunde ett tag och varken skylake eller DDR4 kommer öka prestandan märkvärdigt för många användare här.

Att prestandautvecklingen avtar känns rätt naturligt och är något man kan leva med men att prestanda/KR går åt fel håll (iaf i Sverige) är riktigt tråkigt.

Sen tycker jag det är lite larvigt att påstå att Intel tar det lugnt och liknande på grund av brist av konkurens från amd med tanke på hur deras r&d budget ser ut http://ycharts.com/companies/INTC/r_and_d_expense Hade nog dock vart trevligt för priserna i high end segmentet om amd hade mer att komma med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter på första generationen av Nahlem 920 överklockad till 3.5 GHZ.
Hoppas verkligen Skylake blir ett stort steg framåt!
Hittils har det typ bara varit senaste Extreme edition som var intressant men den drog på tok för mycket ström! Hoppas verkligen Skylake har varit värt väntan..för har velat uppgradera redan förra året.. Ser fram emot läckor och benchmarks..
Skulle dock suga om man köpte den 4 kärniga sedan kommer den i 8 kärnor kort därefter t.e.x ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Antar att det finns rätt mycket att förbättra vad gäller integrerad GPU på processorn dock.

Visst kommer antagligen GPU-delen se en relativt sett större förbättring än CPU-delen, men det stora lyftet för GPU brukar komma i "tick" d.v.s. med Broadwell. Sedan känns GPU-delen rätt ointressant, sedan IvyBridge är den tillräckligt snabb för "normal" användning ända upp till 4k, likaså fungerar enklare spel. För mer krävande titlar är iGPUerna överhuvudtaget inte nära att orka med.

Lite svårt att se vem målgruppen är för en halvbra GPU, de som vill spela lär välja dGPU och Nvidias Maxwell är ju riktigt trevlig i mobila enheter då den har så bra perf/W. De som inte spelar har redan haft tillräckligt snabba iGPU sedan länge. I.o.f.s. finns GPGPU prylar men med AVX512 blir det ett ganska smalt område där en iGPU kan spöa motsvarande utfört via CPU-delen. Med OpenCL är det som tur är väldigt enkelt att välja mellan CPU, iGPU och eventuellt dGPU runtime så man kan hålla alla möjligheter öppna.

Skrivet av Elgot:

Du råkar inte ha några trevliga jämförelser att länka till eller så?
Eller ja, teoretiska siffror kan man kanske beräkna själv.

Har inga jämförelse. Rent teoretiskt dubblas antal FLOPS man kan utföra jämfört med Haswell/Broadwell om klockfrekvensen är densamma. Som jag nämner ovan, en trevlig egenskap med OpenCL är att sådana program är designade att fullt ut kunna utnyttja den HW som finns på det lokala systemet så ett program som är utvecklat i OpenCL kan direkt använda AVX512 på en Skylake-maskin. Tyvärr är det väldigt få program som i praktiken använder OpenCL, inte speciellt många som skulle kunna använda det på något vettigt sett ens om man försökte

Edit: om du med "teoretisk" menar numeriska värden så kommer man upp till ca 1000 GFLOPS för "single precision" och ca 500 GFLOPS för "double precision" på en 4-kärnig modell klockad strax under 4GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Frågan är då om man ska satsa på Skylake +DDR4 eller passa på att köpa Haswell när det börjar reas ut om prestandaskillnaden blir obefintlig ....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Måste säga om man väntat sedan 2009 på ny cpu och så får man 4 kärnig "fake 8 kärnor" igen..tycker att på så jävla lång tid kunde dom fixat riktiga kärnor inga jävla HT virituella fake kärnor.. Hur som helst väntar med extrem spänning med skillnaden på IPC mellan min gammla Nahlem ock skylake. Även hur bra Skylake överklockar är viktigt. Tack vara att min Nahlem var så lätt överklockad i 1 ghz ytterligare så gjorde det att CPUn var mordern i 2 år till.. Hoppas det blir liknade med skylake... Hoppas framförallt att det inte blir en besvikelse denna gången! Ända sedan första Core i7 har varenda ny modell varit en besvikelse har inte haft någon mening att byta... vill ha en cpu som är åtminstonde dubbelt så snabb annars känns det meningslöst att lägga ut 25 000 för en ny dator.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Min i7 2600k tuffar på fint. Men är ändå sugen på att förnya. Tror inte själva processorbytet kommer att märkas så mycket. Tror att den största märkbara skillnaden kommer att bli på moderkortet/styrkretsen.

För min del vill jag i alla fall byta moderkort, USB 3 driversna är inte trevliga (lägger på runt 20 sek på boottiden, inte kul om man kör SSD och vill ha kort boottid). Så ja någon gång när jag är riktigt trött på denna bugg, så lär jag byta upp mig (kör på 2500K):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Längtar som spiken efter detta.

Skylake-S det här S'et är väl som "K" modellerna bara att den heter S nu istället?

Nja, S'et betyder väl att processorn är lägre klockad och därmed har lägre TDP.

Permalänk
Medlem

Min 2600K fungerar fint, men det vore bra om de kunde lansera Skylake för laptops snarast möjligt...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag sitter på första generationen av Nahlem 920 överklockad till 3.5 GHZ.
Hoppas verkligen Skylake blir ett stort steg framåt!
Hittils har det typ bara varit senaste Extreme edition som var intressant men den drog på tok för mycket ström! Hoppas verkligen Skylake har varit värt väntan..för har velat uppgradera redan förra året.. Ser fram emot läckor och benchmarks..
Skulle dock suga om man köpte den 4 kärniga sedan kommer den i 8 kärnor kort därefter t.e.x ?

5960x drar väl rätt mycket mindre än i7 920 och vad förväntar du dig? Att 8 kärnor ska dra lika mycket som 4? Och räkna inte med mer än marginellt bättre prestanda hos skylake mot Haswell, där emot är den ju stor mot en 920. Och räkna inte med en 8 kärnig mainstream processor från intel på flera år, vill du ha detta/behöver så får du helt enkelt kolla på e-serien. Och får jag fråga vad du ska göra där du tjänar mer på 8 lägre klockade kärnor mot 4 högre? För du kan inte få båda, och för de flesta ger det senare alternativet mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Måste säga om man väntat sedan 2009 på ny cpu och så får man 4 kärnig "fake 8 kärnor" igen..tycker att på så jävla lång tid kunde dom fixat riktiga kärnor inga jävla HT virituella fake kärnor.. Hur som helst väntar med extrem spänning med skillnaden på IPC mellan min gammla Nahlem ock skylake. Även hur bra Skylake överklockar är viktigt. Tack vara att min Nahlem var så lätt överklockad i 1 ghz ytterligare så gjorde det att CPUn var mordern i 2 år till.. Hoppas det blir liknade med skylake... Hoppas framförallt att det inte blir en besvikelse denna gången! Ända sedan första Core i7 har varenda ny modell varit en besvikelse har inte haft någon mening att byta... vill ha en cpu som är åtminstonde dubbelt så snabb annars känns det meningslöst att lägga ut 25 000 för en ny dator.

Det märks att Intel sparar pengar på att sälja billigare teknik till dyrare priser. Nu ryktas det om två kärnor som nästa revolutionerande steg!?! Är jag udda om jag säger att jag inte kommer acceptera en bärbar med mindre än 4 kärnor i nästa uppgradering, eller en stationär med mindre än 8(Riktiga såklart, ej HT). Det ser ut som att 2600K har många års tjänst kvar innan Intel faktiskt börjar leverera mer prestanda för pengarna vare sig det är parallellt eller enkeltrådigt. Skulle faktiskt kunna tänka mig färre kärnor än ovanstående om det var vassare enkeltrådsprestanda, men 10-15 % förbättring jmf. med Sandy ser jag inte som en rejäl förbättring.

Det är en besvikelse att se att CPU-prestandan har stagnerat i nya modeller, än större besvikelse att man inte kompenserar detta med sänkta priser. Hur många år sedan slutade egentligen Moores lag att gälla?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

5960x drar väl rätt mycket mindre än i7 920 och vad förväntar du dig? Att 8 kärnor ska dra lika mycket som 4? Och räkna inte med mer än marginellt bättre prestanda hos skylake mot Haswell, där emot är den ju stor mot en 920. Och räkna inte med en 8 kärnig mainstream processor från intel på flera år, vill du ha detta/behöver så får du helt enkelt kolla på e-serien. Och får jag fråga vad du ska göra där du tjänar mer på 8 lägre klockade kärnor mot 4 högre? För du kan inte få båda, och för de flesta ger det senare alternativet mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske den gör ? Men om jag ville köpa en ny vill man ju ha en som drar lite mindre, sedan vet jag inte hur Haswell E överklockade. Hur som är för sent nu då Skylake lansering närmar sig.

Tror du jag kan förvänta mig en 100% bättre prestanda från min överklockade 920 @3.5 GHZ ?
Är det rimligt ? 100% dvs dubbelt så snabb vore fan nice..

Jag är musiker och har en studio använder många mkt CPU intensiva program och cpun går konstant på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att öka IPC blir exponentiellt svårare, kanske inte är en slump att Intel (Haswell), IBM (POWER8) och Apple (Cyclone2) alla ligger på väldigt snarlika IPC-nivåer i program som helt körs ur lägsta nivå cache, utan snarare en hint om att man börjar närma sig mer fundamentala problem. Forskning pekar på att, i genomsnitt, finns inte speciellt mycket mer inneboende parallellism i en enskild instruktionsström än vad som kan möjliggöra att köra 2-2.5 instruktioner per cykel. Dagens CPU-designer där man prioriterat IPC ligger redan i detta intervall!

Det kallas Almdahl's Law. Här finns en fin graf över hur snabbt avtagande ökningstakten i beräkningskraften är om mjukvaran inte parallelliserar fullt ut.

OT

Om ni har överblivna kärnor så ladda gärna ner BOINC och kör några av World Comunity Grids projekt. Ni som håller till på det här forumet har många kraftfulla datorer som tomgångskör större delen av tiden, t.ex. när ni surfar. Det är slöseri med resurser. Dessutom så går det att ställa in programmet så att det automatiskt pausar när ni t.ex. spelar spel. Gör en insatts för att förbättra framtiden. BOINC parallelliserar fullt ut, 100%, eftersom alla work units körs i varsin kärna/tråd. FAQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det kanske den gör ? Men om jag ville köpa en ny vill man ju ha en som drar lite mindre, sedan vet jag inte hur Haswell E överklockade. Hur som är för sent nu då Skylake lansering närmar sig.

Tror du jag kan förvänta mig en 100% bättre prestanda från min överklockade 920 @3.5 GHZ ?
Är det rimligt ? 100% dvs dubbelt så snabb vore fan nice..

Jag är musiker och har en studio använder många mkt CPU intensiva program och cpun går konstant på knäna.

En I7 5820K är runt dubbelt så snabb som din 920 när alla trådar används.

I Cinebench flertrådat får en I7 860 som är likvärdig 920 498 poäng och 5820 1023. Sweclockers lyckades få upp sin 5820k i 4,5 GHz (vissa får mindre, vissa mer givetvis) och då ökade poängen i Cinebench till 1307. Räknar vi med din överklockning och tar 498 * 1,3 så får vi 647. Så en 5820K är ganska exakt dubbelt så snabb flertrådat. En 5960x är ännu snabbare, men kostar skjortan.

Det tråkiga nu är dollarkursen som gör att priserna är markant högre än för några månader sen.. Skylake närmar sig, men Skylake-E är låångt borta.

Broadwell-E först om ett helt år:

Citat:

För att avrunda det stationära stärks uppgifterna om en försening av Broadwell-E, som istället för tredje kvartalet 2015 är att vänta till första kvartalet 2016. Samtidigt handlar det om en förhållandevis ljummen uppdatering, då det maximala antalet upplåsta kärnor väntas stanna kvar vid åtta stycken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19989-intel-broadwell-k-till-varen-far-sallskap-av-skylake-i-sommar

http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960x-i7-5930k-och-i7-5820k-familjen-haswell-e/20#pagehead

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är en besvikelse att se att CPU-prestandan har stagnerat i nya modeller, än större besvikelse att man inte kompenserar detta med sänkta priser. Hur många år sedan slutade egentligen Moores lag att gälla?

Moore's law visar inte prestandan, utan antal transistorer i CPU:n.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Numera ligger ju inte fokus på stationära datorer heller utan på bärbara datorer, surfplattor, mobiltelefoner och servrar. Där ökar prestandan betydligt mer. Men det står inte helt stilla pp stationära sidan heller. I sluter av förra året släppte Intel t.ex. I7 5960x som första upplåsta CPU:n med 8 kärnor + HT. För spel ser vi nu lågnivå-API:er som Mantle, Direct X 12, GLNext och Metal som minskar behovet av monster-CPU:er för spel. Glöm inte att hårt optimerad mjukvara är minst lika viktig som stark hårdvara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TeTe:

Det kallas Almdahl's Law. Här finns en fin graf över hur snabbt avtagande ökningstakten i beräkningskraften är om mjukvaran inte parallelliserar fullt ut.

Amdahls beskriver maximal skalning över flera CPU-kärnor som var och en kör en egen instruktionsström givet den andel av uppgiften som måste köras på en enskild CPU-kärna, den har väldigt lite att göra med hur mycket potentiell parallellism det går att extrahera ur en enskild instruktionsström.

Däremot är lagen, ihop med Gustafssons lag, en väldigt bra illustration över varför mer än 2-4 kärnor i praktiken är meningslöst i en förkrossande majoritet av de program som körs på skrivbordet. Programmen har för stor andel som i praktiken är seriell (så Amdahl säger att det kommer vara problem med skalning) och framförallt är problemen man löser är inte tillräckligt stora (så Gustafssons lag säger att det inte går att rädda situationen).

Skrivet av MakeCoke:

Moore's law visar inte prestandan, utan antal transistorer i CPU:n.

Moores lag är en lag om/observation kring ekonomi. Den säger att den transistordensitet som ger lägst kostnad per transistor dubbleras ungefär vart annat år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av TeTe:

Det kallas Almdahl's Law. Här finns en fin graf över hur snabbt avtagande ökningstakten i beräkningskraften är om mjukvaran inte parallelliserar fullt ut.

OT

Om ni har överblivna kärnor så ladda gärna ner BOINC och kör några av World Comunity Grids projekt. Ni som håller till på det här forumet har många kraftfulla datorer som tomgångskör större delen av tiden, t.ex. när ni surfar. Det är slöseri med resurser. Dessutom så går det att ställa in programmet så att det automatiskt pausar när ni t.ex. spelar spel. Gör en insatts för att förbättra framtiden. BOINC parallelliserar fullt ut, 100%, eftersom alla work units körs i varsin kärna/tråd. FAQ.

Som tur är kör cpu:n i energisparläge vid surf (om man inte är osmart eller vill få den extra % överklockning). Så nej slöseri är det när man bara spelar på cpu:n och inte använder elen vettigt. Ska man sen vara riktigt eco så bör man inte surfa alls och googla absolut inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Well, jag har ju redan testat Haswell-E så då får jag ta och köpa detta med, varför bryta en tradition?

Offtopic men jag har svårt att tro att du sitter med en 6960X processor redan.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Offtopic men jag har svårt att tro att du sitter med en 6960X processor redan.

Ifall du inte tittat på resten av min sign så ser du bl.a GTX OLA

ifall du såg fredags panelen förra gången så

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeTe:

Ni som håller till på det här forumet har många kraftfulla datorer som tomgångskör större delen av tiden, t.ex. när ni surfar. Det är slöseri med resurser.

Ja, och...? Jag har betalat för det. Vad har jag för incitament till att upplåta min dator, elräkning och uppkoppling åt någon annan? Vad finns det för garantier att resurserna inte "slösas" med lika mycket där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, och...? Jag har betalat för det. Vad har jag för incitament till att upplåta min dator, elräkning och uppkoppling åt någon annan? Vad finns det för garantier att resurserna inte "slösas" med lika mycket där?

Det finns inga garantier, men väl utfästelser om att hålla sig till andemeningen kring icke vinstdrivande projekt. Resultaten som erhålls kommer att publiceras så att de blir fritt tillgängliga för alla som är intresserade.

Incitamenten varierar från person till person. Man kanske är intresserad av speciella områden, såsom astronomi eller fysik, men det kan också vara ett sätt att hjälpa sjuka och utsatta människor. Vissa donerar pengar till välgörenhetsorganisationer, andra väljer att betala en högre elräkning.

Det är viktigt att komma ihåg att man enbart ska räkna på den ökade elförbrukningen, eftersom en idlande dator behöver en hel del ström. Jag har en arbetsstation med två X5650 processorer, och den behöver 115W när den går på tomgång och 235W när alla 24 trådar kör med 85% belastning. Det innebär att projekten drar 120W, eftersom datorn ändå hade behövt 115W när jag surfar. Om datorn används till surfning cirka 2 timmar om dagen, alla månadens dagar, så blir det i mitt fall en merkostnad på cirka 14,6kr per månad (2kr/kwh inklusive moms och energiskatter). Dubblas tiden till 4 timmar om dagen så dubblas också kostnaden till 29,2kr per månad. Nu drar denna dator en hel del ström eftersom den har två processorer, båda från 2010 och på 32nm.

Man kan också köra projekt som tillåter beräkningar med grafikkort, men där blir kostnaden högre eftersom kraftfulla kort drar en hel del ström (uppåt 300w). I andra ändan av kostnadsskalan finns surfplattor. Plattor med Intels fyrkärniga Atom processorer, såsom Z3740, drar inte mer än 5-6W vid vägguttaget, totalt, när alla fyra kärnor är belastade fullt ut. Sådana plattor kostar inte många kronor i drift, även om de lämnas på dygnet runt i en hel månad. Just den processorn tillhör gruppen som har bäst beräkningskraft per watt. En billig men imponerande processor som finns i bl.a. Acer Iconia W4.

Jag är själv mest intresserad av projektet som går ut på att hitta ett nytt organiskt halvledarmaterial, som kan användas till bl.a. riktigt billiga solceller. Om de lyckas så kommer solcellerna kunna skrivas ut på ett böjligt plastmaterial, eller t.o.m. sprayas på fasaden som en sorts färg. Deras förmåga att omvandla soljus till ström blir kanske hälften av silikonets, men till 10% av kostnaden, och inom helt nya användningsområden, såsom tält med tyg som kan omvandla soljus till ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeTe:

Det finns inga garantier, men väl utfästelser om att hålla sig till andemeningen kring icke vinstdrivande projekt. Resultaten som erhålls kommer att publiceras så att de blir fritt tillgängliga för alla som är intresserade.

Incitamenten varierar från person till person. Man kanske är intresserad av speciella områden, såsom astronomi eller fysik, men det kan också vara ett sätt att hjälpa sjuka och utsatta människor. Vissa donerar pengar till välgörenhetsorganisationer, andra väljer att betala en högre elräkning.

Det är viktigt att komma ihåg att man enbart ska räkna på den ökade elförbrukningen, eftersom en idlande dator behöver en hel del ström. Jag har en arbetsstation med två X5650 processorer, och den behöver 115W när den går på tomgång och 235W när alla 24 trådar kör med 85% belastning. Det innebär att projekten drar 120W, eftersom datorn ändå hade behövt 115W när jag surfar. Om datorn används till surfning cirka 2 timmar om dagen, alla månadens dagar, så blir det i mitt fall en merkostnad på cirka 14,6kr per månad (2kr/kwh inklusive moms och energiskatter). Dubblas tiden till 4 timmar om dagen så dubblas också kostnaden till 29,2kr per månad. Nu drar denna dator en hel del ström eftersom den har två processorer, båda från 2010 och på 32nm.

Man kan också köra projekt som tillåter beräkningar med grafikkort, men där blir kostnaden högre eftersom kraftfulla kort drar en hel del ström (uppåt 300w). I andra ändan av kostnadsskalan finns surfplattor. Plattor med Intels fyrkärniga Atom processorer, såsom Z3740, drar inte mer än 5-6W vid vägguttaget, totalt, när alla fyra kärnor är belastade fullt ut. Sådana plattor kostar inte många kronor i drift, även om de lämnas på dygnet runt i en hel månad. Just den processorn tillhör gruppen som har bäst beräkningskraft per watt. En billig men imponerande processor som finns i bl.a. Acer Iconia W4.

Jag är själv mest intresserad av projektet som går ut på att hitta ett nytt organiskt halvledarmaterial, som kan användas till bl.a. riktigt billiga solceller. Om de lyckas så kommer solcellerna kunna skrivas ut på ett böjligt plastmaterial, eller t.o.m. sprayas på fasaden som en sorts färg. Deras förmåga att omvandla soljus till ström blir kanske hälften av silikonets, men till 10% av kostnaden, och inom helt nya användningsområden, såsom tält med tyg som kan omvandla soljus till ström.

Vänta nu, man gör väll knappast solceller av silikon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

En I7 5820K är runt dubbelt så snabb som din 920 när alla trådar används.

I Cinebench flertrådat får en I7 860 som är likvärdig 920 498 poäng och 5820 1023. Sweclockers lyckades få upp sin 5820k i 4,5 GHz (vissa får mindre, vissa mer givetvis) och då ökade poängen i Cinebench till 1307. Räknar vi med din överklockning och tar 498 * 1,3 så får vi 647. Så en 5820K är ganska exakt dubbelt så snabb flertrådat. En 5960x är ännu snabbare, men kostar skjortan.

Det tråkiga nu är dollarkursen som gör att priserna är markant högre än för några månader sen.. Skylake närmar sig, men Skylake-E är låångt borta.

Broadwell-E först om ett helt år:

http://www.sweclockers.com/nyhet/19989-intel-broadwell-k-till-varen-far-sallskap-av-skylake-i-sommar

http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960x-i7-5930k-och-i7-5820k-familjen-haswell-e/20#pagehead

Skickades från m.sweclockers.com

Denna post var ta mig fan den bästa sedan länge, gav mig lite nya perspektiv.
Viktigt att nämna är dock att man jänför 4 kärnors processor med 6 kärnor.

Min nuvarande cpu har 4 kärnor, men då jag sysslar mycket med ljud och plugins till mitt ljudprogram så är verkligheten sådan trots att multicore har varit standard i 10 år så att dom flesta ljudprogram jag använder bara använder 1 kärna, så ja... IPC är viktigast i verkligheten..och hög klockfrekvens för maxar man en kärna så blir det bara oljud av alltihop och ljud osv börjar hacka och låta dåligt.. Jag säger inte att mer kärnor inte är viktigt..men maxar man en kärna så brakar allt ihop så funkar det med ljudprogram.. tillverkare har på senare året blivit lite bättre att utvecka program som använder flera kärnor dock men de är en minoritet.
Får se vad skylake har att erbjuda men om den erbjuder liknande prestanda som 5820K så blir det ett givet köp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Visst kommer antagligen GPU-delen se en relativt sett större förbättring än CPU-delen, men det stora lyftet för GPU brukar komma i "tick" d.v.s. med Broadwell. Sedan känns GPU-delen rätt ointressant, sedan IvyBridge är den tillräckligt snabb för "normal" användning ända upp till 4k, likaså fungerar enklare spel. För mer krävande titlar är iGPUerna överhuvudtaget inte nära att orka med.

Lite svårt att se vem målgruppen är för en halvbra GPU, de som vill spela lär välja dGPU och Nvidias Maxwell är ju riktigt trevlig i mobila enheter då den har så bra perf/W.

Jag har en Haswell 4700K och grafikprestandan är grym, så även om jag inte kommer att uppgradera inom snart framtid, så tycker jag ändå det är roligt att följa utvecklingen av integrerade grafikkretsar på processorn.

Jag är ingen hardcore gamer och känner inget behov av ett köpa ett stort, dyrt, högljutt, strömhungrig dedikerat grafikkort som ändå mest kommer ligga i idle.

Men som casual gamer så tycker jag att grafiken i Haswell är rätt kompetent. Jo, visst den presterar inte som ett dedikerat high-end kort, men jag finner ändå att den för mig fungerar adekvat. Jag spelar ibland War§0w och Tesseract ibland något annat, och det flyter på bra även med höga grafikinställningar.
Jag är medveten om att en processor med integrerad grafikdel inte är rätt för alla, vissa har högre krav och behöver något som presterar bättre. Men personligen så för mig så är den integrerade grafikdelen i Haswell suverän, den är så bra att jag inte behövt köpa att dedikerat grafikkort, och ändå så känner jag att jag kan spela.
Så det är jättekul att processorer har integrerad grafikdel som blir bättre och bättre för varje generation.