Lite frågor från en okunning en angående min vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Lite frågor från en okunning en angående min vattenkylning.

Nu inatt vaknade jag av att det lät som typ en stenrös eller högt skrapande. Efter att öppnat upp datorn så identifiera jag att det kom ifrån vattenkylningen. Valde ihop den här datorn från komplett.se för 2 år sen.med hjälp av en lite mer kunnig kompis.Iaf kunnigare än jag..å han föreslog vattenkylning.Vilket jag ångrat då jag läst om att det håller inte så lång tid osv. så är nog inget för mig som inte vet hur man byter ut ett slutet vattenkylningssystem.

Är ett h40 corsair hydro series.sluten vattenkylning. Iaf så visste jag inte vad jag skulle göra..prova å starta om datorn..(som om det skulle hjälpa) iaf efter ca 3eomstarten gav jag upp.sen lät jag den stå på å efter typ 10 minuter börja den låta lite mindre å efter typ 20 minuter var ljudet borta igen å nu låter den helt normalt.

är det pumpen som håller på att ge upp eller gå sönder eller vad kan det vara?? har 1 år kvar på garantin. ska man skicka in den eller? Önskar jag var kunnig så jag kunde lösa detta själv eller att jag valt luftkylning....

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara luft i den. Du kan byt ut slangar occh lägga till en reservoar om du vill ordna enpermanent lösning. Då är du på god väg mot komplett vattenkylning.
Annars kar du se till att slangarna sitter på botten av radiatorn och toppen av pumpen så att luften håller sig i radiatorn.
Om det inte fungerar får du nog köpa ny kylare

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Om ljudet kommer från CPU området är det pumpen annars kan det vara en fläkt som packat ihop.

Jepp, det är bara att kontakta supporten för att få info om hur du returnerar delen till dem.

video som visar hur man monterar en h50 men det är samma system på h40. för att montera lös den behöver du bara reversera processen. Kolla med supporten men du kan nog lämna kvar ramen som håller pumpen på plats, du behöver bara lossa på den för att få loss pumpen. du kommer att behöva alkohol (alsolsprit funkar bra) för att få bort den gamla kylpastan och ny kylpasta (MX- 4 eller NT H1 är bra) en dutt i storlek av ett riskorn i centrum av pumpen är allt som behövs före montering.

https://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Min H60 låter som f** om jag kör pumpen på högt varvtal (4000-ish, om jag minns rätt). Låter ungefär som ett ganska högfrekvent rasslande. Har du någon aning om hur hårt du kör pumpen? Kanske kan vara något dylikt

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det kan mycket väl vara pumpen, men för att vara på säkra sidan nu när den inte låter längre.

1. Ladda ner ett litet program som heter HWmonitor och kontrollera din CPU temp.
2. Känn på slangarna som går från pumpen till radiatorn, är någon av dem varma, vibrerar dem?

OM det är så att din pump gett upp så bör du montera loss den och skicka tillbaka den. Du kan alltid höra med komplett om de är villiga att ersätta dig med en luftkylare av någon form istället för en ny H40.

Förslagsvis en 212 EVO, de är riktigt prisvärda. Alt. en Noctua U14-S om du känner för att lyxa till det. Att montera av din H40 samt att montera dit en ny alt. en luftkylare är inte alls särskilt svårt om man bara tar det lugnt och följer instruktionerna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar allihopa!

Den samme: är definitivt från CPU området.Fläkten har jag redan fått byta då den typ gänga ur eller nåt å börja skrapa så det ljudet känner jag igen så nu är det en fractal design R2 silent series i den som funkar bra.

Reflect: Vet inte hur hårt jag kör den men troligen inte särskilt hårt alls. Den enda siffran jag hitta var i MSI controlcenter där står det att cup fan går i 1250 ungefär.

Xyborg: Står att temperature på min I5 3570k ligger på 58-59 grader på alla processorkörnor utan en som ligger på ca 52.package också 59.
Den ena slangen är lite varm men inte den andra.Ingen av dom vibrerar just nu.

Kan addera att det hände något liknande för kanske ett halvår sen...Lät dock inte lika extremt då men var ungefär samma förfarande med att den efter nåra starter utan förbättring å sen plötsligt efter å vart i gång i ett tag började låta mindre å mindre för att sen sluta. Utan att veta nåt känns det ju som det kommer in luft i systemet eller liknande. Om det nu inte är pumpen som hakar upp sig eller nåt..men har funkat sen dess utan ljudproblem eller annat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av couchboy:

Tack för alla svar allihopa!

Xyborg: Står att temperature på min I5 3570k ligger på 58-59 grader på alla processorkörnor utan en som ligger på ca 52.package också 59.
Den ena slangen är lite varm men inte den andra.Ingen av dom vibrerar just nu.

Kan addera att det hände något liknande för kanske ett halvår sen...Lät dock inte lika extremt då men var ungefär samma förfarande med att den efter nåra starter utan förbättring å sen plötsligt efter å vart i gång i ett tag började låta mindre å mindre för att sen sluta. Utan att veta nåt känns det ju som det kommer in luft i systemet eller liknande. Om det nu inte är pumpen som hakar upp sig eller nåt..men har funkat sen dess utan ljudproblem eller annat.

Vad gjorde du när du uppmätte den temperaturen? Var det i ett spel eller när du bara hade datorn på i Windows? Om den blir nästan 60 grader varm utan att du belastar datorn är det nog något som inte står rätt till, förutsatt att du inte sitter med datorn i en bastu. Vid en rumstemperatur runt 20 grader brukar intels processorer ligga runt 25-35 grader vid låg/ingen belastning.

EDIT: Använd "citera" knappen när du vill svara på något någon annan skrivit, så vi vet att du har svarat. Annars är risken stor att din tråd bara försvinner i mängden utan att vi någonsin hittar hit igen. Då kan vi inte hjälpa dig

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad gjorde du när du uppmätte den temperaturen? Var det i ett spel eller när du bara hade datorn på i Windows? Om den blir nästan 60 grader varm utan att du belastar datorn är det nog något som inte står rätt till, förutsatt att du inte sitter med datorn i en bastu. Vid en rumstemperatur runt 20 grader brukar intels processorer ligga runt 25-35 grader vid låg/ingen belastning.

EDIT: Använd "citera" knappen när du vill svara på något någon annan skrivit, så vi vet att du har svarat. Annars är risken stor att din tråd bara försvinner i mängden utan att vi någonsin hittar hit igen. Då kan vi inte hjälpa dig

gjorde inget speciellt.Jag ladda hem programmet HWmonitor som du tipsa om å kollade upp temperaturerna i programmet nu. Är bara idle i windows så gör inget speciellt.Sitter inte i en bastu utan i min lägenhet i normal rumstemperatur. Så jag vet inte vad som kan vara fel....Det låter ju inge bra alls..vad ska man göra tycker du? Temperaturerna har varit sådär höga typ väldigt länge.iaf sista 1 å ett halvt åren av de 2 åren jag haft denna dator. var först då jag installera "core temp" program jag fick med på skiva å där har temperaturerna varit liknande.

Permalänk
Medlem

Min gissning är luft i blocket/pumpen med tanke på tempraturen eller så beror tempsen på inkorrekt montering. Ljudet kom nog ifrån pumpen då luft kan ha gått igenom/fastnat i pumpen. Jag skulle säga att du byter ut den.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av couchboy:

gjorde inget speciellt.Jag ladda hem programmet HWmonitor som du tipsa om å kollade upp temperaturerna i programmet nu. Är bara idle i windows så gör inget speciellt.Sitter inte i en bastu utan i min lägenhet i normal rumstemperatur. Så jag vet inte vad som kan vara fel....Det låter ju inge bra alls..vad ska man göra tycker du? Temperaturerna har varit sådär höga typ väldigt länge.iaf sista 1 å ett halvt åren av de 2 åren jag haft denna dator. var först då jag installera "core temp" program jag fick med på skiva å där har temperaturerna varit liknande.

Hmm. Ja, detta kombinerat med oljudet gör att det låter som en defekt pump. Alt. Felaktig montering. Sjunker temperaturen om du trycker ner pumpen mot CPUn? I så fall sitter den inte korrekt monterad. (obs, du måste hålla koll på temperaturen samtidigt som du gör detta, temperaturen stiger på någon sekund igen om du släpper pumpen och tittar på skärmen)

Hjälper inte det är det med stor sannolikhet fel på den. Då är det bara att byta.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag hade det där problemet en gång (Första gången jag monterade vattenkylning). Jag hade satt pumpen på CPU-fan kontakten och det gav för låg volt. Satte den senare med en adapter jag fick med kylningen direkt på PSU och det försvann.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

tack för alla tipsen.har mailat lite fram å tillbaka till komplett.se som tycker att temperaturen är skäl nog att ta in den för kontroll å göra ett stresstest på datorn.även om det inte kan konstatera ljudet på plats. så kommer skicka in den till dom. får väl bara hoppas man inte får tillbaka inget konstaterat fel å en räkning.