Permalänk
Medlem

i7 4790k h100i, hög värme?!

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

Innan låg jag runt 25c i idle, och runt 40c när jag spelade CSGO.

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

Innan låg jag runt 25c i idle, och runt 40c när jag spelade CSGO.

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

Antagligen så har kylaren släppt lite. Släng på ny pasta så ska det nog lösa sig.
Även om du "bara" har flyttat den, så räcker det med att något juckar till.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

Innan låg jag runt 25c i idle, och runt 40c när jag spelade CSGO.

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

jag sitter med samma cpu och kylare fast med standrad fläktarna och har 35 grader i idle

Permalänk
Medlem

Hur du har luftflödet i lådan konfigurerat gör lite, om du har din radiator som enda utblåset nu men inte hade det innan så får du ju all värme från grafikkortet t.ex att gå igenom den och värmer upp mer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för rumstemp med 25C idle?

Permalänk
Medlem

Hur varmt är det i rummet? Varmare än förut?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Har lagt på helt ny kylpasta, kollat alla fläktar. Men antar att det helt enkelt är sämre luftflöde i detta chassi bara.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk

ifall du kör med standard klock alltså allt på auto och inte ändrat något så trycker de flesta Moderkort ca 1.3V till cpun därför kan den bli hyffsat varm för att bara köra standard 4GHz eller upp till 4.4GHz i turbo boost

gå in i bios och ändra ner vcore till typ 1.2V så ska du se att tempsen rasar

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nothingtoxic:

ifall du kör med standard klock alltså allt på auto och inte ändrat något så trycker de flesta Moderkort ca 1.3V till cpun därför kan den bli hyffsat varm för att bara köra standard 4GHz eller upp till 4.4GHz i turbo boost

gå in i bios och ändra ner vcore till typ 1.2V så ska du se att tempsen rasar

Nä tror inte det är problemet. Iofs TS, ladda hem CPU-Z och kolla volten.
50c i load är ju bra

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

Innan låg jag runt 25c i idle, och runt 40c när jag spelade CSGO.

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

Hej dalbjer,

Hur har du fläktarna installerade i 760T? 500R har ju mera plats för fläktar då den har en stor 200mm på sidopanelen och de hjälper ju till att höja luftflödet en hel del.

Dock är ju 30c i idle och 50c i CSGO inte några farligt höga temperaturer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej dalbjer,

Hur har du fläktarna installerade i 760T? 500R har ju mera plats för fläktar då den har en stor 200mm på sidopanelen och de hjälper ju till att höja luftflödet en hel del.

Dock är ju 30c i idle och 50c i CSGO inte några farligt höga temperaturer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tja!

Jag löste faktiskt allt genom att ta bort plattan på toppen, så luftflödet gick ut där uppe. Hade plattan på tidigare, trodde verkligen inte den gjorde så mycket skillnad. Men nu ligger jag på stadiga 27c i idle, runt 40c i load!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av dalbjer:

Tja!

Jag löste faktiskt allt genom att ta bort plattan på toppen, så luftflödet gick ut där uppe. Hade plattan på tidigare, trodde verkligen inte den gjorde så mycket skillnad. Men nu ligger jag på stadiga 27c i idle, runt 40c i load!

Härligt att de löste sig!