Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Bara jag som tycker moduvents som luckorna i toppen heter är skit ? Jag va försiktig och tog det sakta men säkert, lyckades knäcka 2 ändå, sitter och väntar på snabblimmet nu.... mummel

En sak till som jag önskar chassit hade haft är möjlighet att sätta den lilla hårddiskburen på något sätt högst upp där 5.25" platserna är. Det skulle ge mycket bättre luftflöde för den övre fläkten på framsidan.

Annars verkar chassit väldigt fint hittills måste jag säga. Var väldigt trevligt att bygga i som sades på recensionen (förrutom moduvent-luckorna då).

Hej!
Hur gjorde du när du försökte plocka bort dem? På sweclockers så måste de ha fuskat lite för det absolut säkraste och "lättaste" sättet är att ta bort dem är med hjälp av en hand ifrån insidan av burken och trycka uppåt. Alternativt använda en liten mejsel och bryta försiktigt men det känns inte lika bra. Den främsta plattan måste man egentligen ta bort högra sidoplåten för att komma åt till 100 %. Kanske finns en enklare väg att gå men detta är i alla fall den mest säkra metoden.

Här är en riktigt bra recension som är lite mer ingående än sweclockers och som även pekar på en del brister i dammskyddet på detta chassi. Hade jag sett denna innan jag köpte chassit så kanske jag hade valt ett mer dammskyddat ifrån början men vi får hoppas att det blir bra ändå. Där kan du även se vad jag menar med demonteringen av plattorna.

https://www.youtube.com/watch?v=q7FVSLNyJsw

Skall själva bygga i detta chassi till helgen.

God jul!

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem

Köpte r5 för 3 veckor sedan. Har inte ens en modulär psu och ändå hade jag inga problem att gömma kablar! Sjukt nöjd! Stilrent med fönstret också om man väjer det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag äger ett ethoo pro och är toknöjd. Bara det att du kan skruva om hela chassit som du vill ha det är riktigt finurligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Än sålänge så är jag lite missnöjd med detta chassit. Det låter mer än mitt carbide 500r som är helt öppet och som har fler fläktar. Sedan var det flera av skruvarna och deras infästning som var under all kritik gällande kvalitet, dvs dåliga gängor. På plussidan så är det ett väldigt snyggt chassi (har varianten med fönster) och att det är ganska lätt att jobba i trots att det är ett miditower. Hade dock förväntat mig bättre ljuddämpning. Kylningen är också ganska dålig om man jämför med mitt fulltower, Visst, mitt fulltower hade dubbelt så många fläktar men ljudnivån är det inte så stor skillnad på eftersom fläktarna måste snurra snabbare för att få ner tempen. Skall se hur det blir när man får tag på fler chassifläktar då det är grafikkortet samt cpukylaren som låter mest. Kanske kan ställa ner fläktarna på åtminstone cpukylaren om jag får lite bättre ventilation i chassit.

Edit: Har nu tweakat lite med fläktarna till bland annat grafikkortet och cpukylaren så nu är burken i princip ljudlös men håller samtidigt relativt låga temperaturer i vila. Vill man pressa burken lite så ökar ljudnivån och tempen en del men då man oftast ändå spelar under dessa omständigheter så är det inget man märker av särskilt mycket. Det mest negativa just nu är att en av kontakterna till fläktstyrningen verkar vara kass "out of the box" då jag märkte att frontfläkten inte snurrade över huvud taget men när jag sedan bytte kontaktuttag så gick den igång, vilket är väldigt tråkigt. Vet inte hur sugen jag är på att riva ur alla delar och skicka tillbaka chassit bara för att en kabel är kass men samtidigt är det väldigt smidigt att kunna köpa en extra chassifläkt och koppla in på denna kontroller för lite extra kylning. Det skall alltid vara något som killen sa som sket i vasken....

Monterade en SSD på baksidan av moderkortsplåten och den ligger i skrivande stund just nu runt 32-33 grader vilket är lite mer än när den satt i vanliga hårddiskvaggan. Uppenbart är väl att det blir aningen sämre luftflöde över disken när den sitter bakom på det viset. Vet inte riktigt om det är någon temp att oroa sig över dock gällande livslängd osv men får väl kika lite på det lite senare kanske.

Permalänk
Medlem

Tror ni det skulle kunna vara möjligt att få plats med ett E-ATX mobo (30.5x 26.4) i lådan?
Tänkte om man sätter 2-3st mobo spacers på varandra så de kommer upp en bit så de inte täcker för kabelhålen och att kortet kommer ut från den "vikeln" som hålen sitter i?
Är tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Köpte detta chassi för ett par veckor sedan, ersatte FDs Arc. Vilken skilldnad! Är speciellt kär i låsmekanismen som var en riktig mardröm på Arc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DopeP:

Tror ni det skulle kunna vara möjligt att få plats med ett E-ATX mobo (30.5x 26.4) i lådan?
Tänkte om man sätter 2-3st mobo spacers på varandra så de kommer upp en bit så de inte täcker för kabelhålen och att kortet kommer ut från den "vikeln" som hålen sitter i?
Är tacksam för hjälp

Äger själv inte denna låda men låter rangligt. Antingen kommer I/O plåten och insticks korten inte att passa in då hela moderkortet förskjuts med 1-2 moderkortsdistanslängder.
Alternativt, om extra moderkortsdistaner bara sätts på den sidan som vätter mot kabelhålen (kommer nog bli jobbigt att få moderkortsskruvarna att passa in i distanserna då), kommer morderkortet att bli snett och därmed bli väldigt bökigt att få instickskort att passa med PCI-hålen.
Såvida du inte plockar fram vertygslådan och justerar själv, så går det nog inte att få in ett E-ATX. Förutom om du skippar instickskort, då kanske kan det gå, men vill du vara utan grafikkort bara för att få i ett E-ATX?

Permalänk

En bra recension av ett utmärkt chassi, stilrent, tyst praktiskt och välbyggt!

En bra recension av ett utmärkt chassi, stilrent, tyst praktiskt och välbyggt!

Det finns plats för två front fläktar och två botten med filter och ljud dämpad placering bara en bak för utsug utan att göra chassit bullrigare, luckorna i toppen går utmärkt använda för öka utsuget från fläkt till kylare men det blir bullrigare utan luckor!

Jag fann en lösning med öppna luckor för dämpa ljudet och en då ha utmärkt luft flöde!
Har skickat in lösningen till Fractal får se om de tycker min design passar med deras design!

De vore roligt att se om de fungerar lika bra i verkligheten som på papper.
(Jag gjorde en papp modell för att se hur den ser ut såg ok ut!)

Men de är lättare i teori än praktik men denna är nödvändigt för det andra.
Om jag byggde en prototyp så skulle det bli i ljud isolerings material lätt skära till och limma ihop.
En 3-d skrivare få ut modell se om den duger direkt i samma material som locken och en kant profil av standard locken fungerar bra med en ren profil modell eller de behövs någon modifiering,
från tätning till kombinera materialval.

Edit pga. Uppmärksammat problem med vibration från hårddiskar.

Define R5 - vibration från hårddiskar #15698319

En liten andel av användarna har problem med vibrationer som fortplantar sig i chassi från hårddisk-vaggorna
Chassi tillverkaren Fractal Design är bra på att ta till sig kritik och göra något åt det, förbättra produkten.
Möjlig lösning:
Att göra den främre översta delen lite smalare så den inte ligger i mot hårddisken (se bilden i länken överst)
Använd mjukare dämp-material på hårddisk vaggorna, gör hålen i metallen större för skruvarna så det är ingen metall metall mellan hårddisken och vaggan lägg till dämpning även på undersidan ha ett par brickor och använd lite längre skruvar.

Om det här fungerar som tänkt och det inte behövs någon ändring i fästena så förar in det på nya enheter chassin som levereras.

De få som har problem med vibrerande hårddiskar byta vaggorna de är få som behöver bytta för de har hårddiskar med mycket vibrationer en liten andel som har problem andel har krympt ytligare med användandet av SSDer och hårddiskarna är så stora att det inte behövs så många för lagring.
Lämna utbytes där Define R5 säljs, det är lätta och tåliga så de kan även skickas direkt med post.

Om plan A inte fungera en plan B trolig orsak att det inte gick göra infästningen smalare fallerar
8 damp kuddar (ovan och under) med hål 4 längre skruvar och fyra brickor, fäst hårddisken på undersidan, vilket gör att om man har behov av många 2½ diskar platser så går det placera en innan montage av 3½ disken.
Så antalet max diskar inte ändras men för varje mycket vibrerande 3½ disk så minskar antalet som kan användas.

Edit pga. Uppmärksammat problem med vibration från hårddiskar.
Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

En bra recension av ett utmärkt chassi, stilrent, tyst praktiskt och välbyggt!

Det finns plats för två front fläktar och två botten med filter och ljud dämpad placering bara en bak för utsug utan att göra chassit bullrigare, luckorna i toppen går utmärkt använda för öka utsuget från fläkt till kylare men det blir bullrigare utan luckor!

Jag fan en lösning med öppna luckor för dämpa ljudet och en då ha utmärkt luft flöde!
Har skickat in lösningen till Fractal får se om de tycker min design passar med deras design!

De vore roligt att se om de fungerar lika bra i verkligheten som på papper.
(Jag gjorde en papp modell för att se hur den ser ut såg ok ut!)

Men de är lättare i teori än praktik men denna är nödvändigt för det andra.
Om jag byggde en prototyp så skulle det bli i ljud isolerings material lätt skära till och limma ihop.
En 3-d skrivare få ut modell se om den duger direkt i samma material som locken och en kant profil av standard locken fungerar bra med en ren profil modell eller de behövs någon modifiering,
från tätning till kombinera materialval.

Låter najs! Ska bli kul att se vad de svarar! Alltid bra med folk som tänker själva!

Kommer också köpa det där chassit efter den där recensionen. Svensk kvalitet

Permalänk

Har detta chassit, köpte förra veckan till andra datorn.
Måste säga att jag älskar detta chassit.
Men som det sägs ovan, blir bullrigare med luckorna borttagna.
Har en Cooler master 120 XL slutet vattenkylning som jag satte bak, så då flyttade jag original fläkten till toppen. Men detta i min smak lät för mycket så tog och satte den fläkten fram istället.
Har även tagit bort hårddisk burarna då jag endast använder 1st 3.5" och 1 st SSD
Väldigt svalt och tyst, med endast medföljande fläktar och vattenkylaren fast dom står på high.
Innan hade jag Cooler Master v8 kylare, fick plats med den stora kylaren. I mitt antec 1200 så går det inte stänga sidan när denna är monterad.
Monteringen var perfekt, allt passade som handen i handsken.

10/10p från mig

Kommer rekommendera detta chassit till alla som frågar mig.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem

Underbart chassi i alla aspekter.

Klockren recension, hjälpte mig med mitt beslut att skaffa detta chassi.

Visa signatur

Corsair Air 740 | ASUS Maximus X Apex | Intel Core i7 8700K @ 4.9GHz & Noctua NH-D15 | MSI Gaming X Trio GTX 1080 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 4300MHz | Samsung 850 PRO 1TB SSD | WD Green 1TB HDD | Seasonic Prime Titanium 650W | ASUS Essence One & Philips Fidelio X2

Permalänk
Medlem

Tycker precis som föregående persons inlägg att denna recension är otroligt bra och den hjälpte mig otroligt mycket när det kom till att välja chassi!

När det kommer till själva chassit är jag helt betagen, det andas kvalitet från topp till tå och jag kan helt enkelt inte vara mer nöjd. Det är superlätt att bygga i och mångsidigheten är något som jag verkligen uppskattar. Har för tillfället satsat på att få ett så ljudlöst system som möjligt och tillsammans med en NH D-15 och totalt tre stycken F-D Dynamic Gp-14 (chassifläktarna är kopplade till den inbyggda fläkt-hubben och körs på lägsta hastighet) är datorn helt knäpptyst samtidigt som alla temps i hela datorn ligger på behagliga nivåer även vid spelande.

Hade tankar på att kanske öppna upp chassit mer för att få ner temperaturen ytterligare men i dagsläget känns det som att ljudnivån är viktigare. För tillfället öppnar jag bara upp luckan i fronten och drar på chassifläktarna lite om jag tycker att mer ventilation behövs och är alltid gött att möjligheten till ännu bättre ventilation finns där (öppna upp toppen och sätta i fler fläktar) ifall det skulle behövas i framtiden.

Vet att detta är en gammal recension och kanske inte är så många som fortfarande läser denna men gillar detta chassi så pass mycket att jag helt enkelt bara måste dela med mig och hoppas såklart att det kanske kan vara nyttig information för någon annan som är på jakt efter ett nytt chassi att helt enkelt förälska sig i!

Permalänk
Medlem

Behövs bara 8 moderkortsskruvar i detta chassi?

Blev förvånad när jag såg att en skruv redan satt där från början, och den verkar inte ha gängor. Ett ATX har ju hål för 9 skruvar.

Minns en gång för 6-8 år sedan, när ja fick problem med min dator och då sa folket till mig att sätta i alla skruvar till moderkortet. Och av någon anledning löste det mitt problem då.

Så, behöver man bara 8 skruvar till moderkortet (ATX) i detta chassi?

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk

Define R5 kan vara världens mest universella chassi! Både i estetik och funktion. Jag ångrar bara att jag inte såg/läste Jonas recension före montering, då jag förstörde tre pins i min USB3-connector på mitt sabertooth :'(. Nåväl, nu har jag en ursäkt att uppgradera.

Permalänk
Skrivet av Loweann:

Behövs bara 8 moderkortsskruvar i detta chassi?

Blev förvånad när jag såg att en skruv redan satt där från början, och den verkar inte ha gängor. Ett ATX har ju hål för 9 skruvar.

Minns en gång för 6-8 år sedan, när ja fick problem med min dator och då sa folket till mig att sätta i alla skruvar till moderkortet. Och av någon anledning löste det mitt problem då.

Så, behöver man bara 8 skruvar till moderkortet (ATX) i detta chassi?

Den fasta skruven är ett geni-drag! Förr behövde man ju halvskruva i alla skruvar, sedan rätta till moderkortet för att sedan dra åt alla skruvar. Den fasta piggen jordar moderkortet på undersidanoch håller moderkortet perfekt på plats redan vid första skruven.

Permalänk
Medlem

Dette var ända chassis i prisklassen som har plats för mer än 3 diskar och 5.25 slottar.
Har en R4, men den är nu såld, så känns inte som en jätte stor uppgradering.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W