Koppla ihop två subwoofers.

Permalänk
Medlem

Koppla ihop två subwoofers.

Hejssan,

har länge suttit och tänkte på en ide om att försöka koppla ihop två stycken ljudsystem. Har för tillfället vid min gaming dator ett Sony SRS-D8 2.1 högtalar system och jag undrar nu om man kan på något sätt koppla ihop ett Creative Inspire T6060 med en simpel kabel fundering.

Jag har inga färdigheter inom kablar etc, så förhoppningsvis kan en riktig proffs säga om detta är ens möjligt!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Hejssan,

har länge suttit och tänkte på en ide om att försöka koppla ihop två stycken ljudsystem. Har för tillfället vid min gaming dator ett Sony SRS-D8 2.1 högtalar system och jag undrar nu om man kan på något sätt koppla ihop ett Creative Inspire T6060 med en simpel kabel fundering.

Jag har inga färdigheter inom kablar etc, så förhoppningsvis kan en riktig proffs säga om detta är ens möjligt!

Nja, du kan ju mata båda systemen via en y kabel, det ger ljud men det är ju inte samma som att koppla ihop bara basarna, det kan du inte göra utan att modifiera så du får passande anslutningar och det är knappast värt jobbet, men en förgrening kostar inte många kronor så det kan du ju prova med http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-... nått sånt eller kanske ännu hellre en med korta kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt så går det men att samköra två olika subbasar är svårt, beroende på deras olika karaktäristik släcker de ut eller förstärker de ljudet för varandra på ett mycket svårkontrollerat sätt.

Permalänk

Som sagt, dubbla subbar av olika märke och modell är i princip aldrig en bra grej.

Permalänk
Medlem

Borde väl funka om man har något aktivt frekvensfilter som delar av subbarna? tex 60-80hz och 80-120hz. Vet inte va man skulle tjäna på det dock...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm