Valve visar nya Steam Machines på GDC

Permalänk
Medlem

Hoppas "alla" kör linux och steam machine lagom tills nästa generations konsoler kommer då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

DirectX funkar inte ens på alla versioner av Windows. Nu semast måste man uppgradera till Windows 10 för att få DX12.

Nästa OpenGL, kallad glnext, kommer inte vara så begränsat.

Vilken tur att windows 10 är gratis för dom med windows 8? Det problemet du snackar om är mer eller mindre icke-existentiellt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Valve behöver tänka på helheten, tänka på vad folk gör med sina datorer (HTPC's) förrutom spela.
De ha redan visat Big Picture, handkontroll, designförlag/formfaktor och kravspec på hårdvara, men vad ska man göra med det?

Valve behöver visa:
* Mediastreaming
* Stöd för playkanaler (vad det nu heter)
* Kompatibilitet mot Windows
* Synkning mot bärbara enheter
* Webbläsare (viktigast av allt)

Självklart går allt detta att göra(?), men Valve måste paketera det till Svensson utan att behöva meka och tokläsa forum.
Jag har svårt att se hur Svensson kan tänka sig att köpa en Steam Machine bara för att spela på. De som inte ser skillnad på 720p @30fps (medium detail) och 1080p @ 60fps (ultra detail), behöver övertygas med annat.

Tror inte att steamOS är något för svensson i dagsläget, kanske när steamOS 2 kommer ut samtidigt som xbox one^2 och ps 3,14/1*2 kommer ut.
Det är alldeles för tekniskt, och att göra mycket skulle kräva tangentbord för att kunna göras smidigt i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur det kommer att gå, hur det kommer att till 100% funka men jag tycker det är en grymt skön idé.
STEAM OS har förmågan att skapa en mer enhetlig nivå för spelutveckling där konton och tjänster börjar bli viktigare än bara hårdvaran.

Om STEAM OS fungerar smidigt (vilket jag inte tycker att Linux gör riktigt ännu) kan det nog med lite finurlighet bli ett riktigt medie system. Lösa de bitar som folk vill att en dator skall lösa i dagsläget för just medie utbudet i hemmet. Musik, film och spel. LINUX har ju en massa stöd för filtyper redan och om man bara kan fixa ett ordentligt BluRay stöd skulle ett minimalistiskt system kunna bli ett snabbt och effektivt system för hemmet.

STEAM OS lär ju åtminstone se till att skapa uppmärksamhet för folk och kan nog tämligen snabbt bli en kär bit för indie utvecklare.

Permalänk
Inaktiv

Flopp. Enda sätter dessa konsoller lyckats var om de lanserades samtidigt som de presenterats. Som någon var inne på innan så har de helt missat tidpunkten för en lyckad lansering. Valve borde ge upp hårdvarubiten helt och istället börja blicka åt det mobila hotet där de idag inte har något att komma med. En vettig steamklient i mobilen och cross play för gemensamma titlar och strömning förslagsvis. Kanske en egen mobil och tabletserie?

Vad gäller mjukvara tycker jag steamos är onödig och tillför inget. Viktigare att lägga ner energi på själva steamklienten för linux-baserade OS och få ett bra spelutbud och stöd för spel. Onekligen har en hel del hänt sedan jag gick från att ha kört Kubuntu (och andra distros) primärt i flera år till Windows XP och senare 7 under 2008. Men som det ser ut idag så kan jag inte se satsningen hittills som något som skulle uppnå mina behov, även om jag är lite sugen på att slänga in en distro och se hur Metro-spelen fungerar.

För mig är PC för spel bara en av de plattformar jag spelar på. Med mitt senaste tillskott PS4 så lär det bli mer multiplattformstitlar på den framöver. Stor fördel när spelen går att sälja när jag tröttnat på de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

äh, steam fungerar så bra i windows, känns onödigt med en steambox. DÄREMOT hade Origin behövts göra som en steambox, för deras spel suger apa o få det att funka med windows. bf4 har jag köpt för 6 månader sedan och fortfarande idag kan jag ej få igång den.

Jag tycker origin ska bygga en origin box! lol. men ingen kommer köpa den för alla BF spel är ju i princip likadana hahaha.

gillar steambox konceptet, men BARA om jag får bygga i den själv :D. älskar o mecka.

ser egentligen ingen poäng med en steambox om det inte lyckas fixa webbläsare o allt sådant.. men då har vi ju liksom en pc igen... hmm de här blev svårt.

En PC kommer ALLTID vara bättre än konsoll/Mac/Linux burk. sorry men de e så bara. mest kompatibilitet, renodlad gaming koncept samtidigt som man kan betala räkningar, läsa aftonbladet, bränna musik/filmer och redigera videos. Det Mac en gång var bra på med Media redigering, har nu PC kommit ikapp och gått förbi i hästlängder. därför jag har 3 datorer med i7or

visst det är dyrare. men så skönt att veta att jag kan göra ALLT på mina PC:ar. haft 3 Macs innan.. men de slutade me att de bara samla damm i garderoben, de är ju så oerhört begränsade som maskiner!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

En vanlig PC är överlägsen detta trams; vad är det man kan göra med denna pryl som motiverar ett köp istället för en gaming-pc?

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

En PC kommer ALLTID vara bättre än konsoll/Mac/Linux burk. sorry men de e så bara. mest kompatibilitet, renodlad gaming koncept samtidigt som man kan betala räkningar, läsa aftonbladet, bränna musik/filmer och redigera videos. Det Mac en gång var bra på med Media redigering, har nu PC kommit ikapp och gått förbi i hästlängder. därför jag har 3 datorer med i7or

visst det är dyrare. men så skönt att veta att jag kan göra ALLT på mina PC:ar. haft 3 Macs innan.. men de slutade me att de bara samla damm i garderoben, de är ju så oerhört begränsade som maskiner!

Håller inte med för fem öre. Den enda Windows är bättre på är spel (spelprestanda och spelutbud). Det är enbart därför jag ibland startar om i Windows, men det blir allt mer sällan. Vet inte hur länge sen det var du körde Mac, men att OS X skulle vara ”oerhört begränsat” låter absurt i min öron. Mycket smidigare operativsystem än Windows, både att jobba i (GUI) och hur mycket behandling det kräver i form av underhåll. Har svårt att se var begränsningarna i OS X som operativsystemet skulle ligga.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Så synd att de flesta dömmer bort SteamOS utan att ha testat en riktig release. Valve sa redan från början att de inte ville ha den testad som en färdigt produkt innan den släpps i skarp version. Det var ju också en av anledningarna till att de avsiktligt gjorde den svår att installera (jämfört med en vanlig distro). En annan anledning är antagligen också att det var för mycket ihophackat för att få Debians installer att hantera det med automatik.

Steam Machines kanske de skulle ha väntat med tills SteamOS hade närmat sig ett färdigt OS. Å andra sidan hade de fått massiv kritik för att desperat försöka rädda SteamOS då...

Att man inte kan göra annat än spela i SteamOS är dock bara en myt, troligen startad av samma personer som spekulerar om hur hårt SteamOS Machines kommer att floppa. Det går att slå på ett skrivbordsläge som i princip bara går tillbaka till Debians skrivbord där du kan använda den som en vanlig dator.

Personligen ser jag SteamOS som något mycket större än ett OS. Om det lyckas så kommer inte bara spel att bygga på OpenGL, monopolet med "only on [proprietär konsoll]" kommer att minska avsevärt när alla speltillverkare kan samsas om ett OS.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Personligen ser jag SteamOS som något mycket större än ett OS. Om det lyckas så kommer inte bara spel att bygga på OpenGL, monopolet med "only on [proprietär konsoll]" kommer att minska avsevärt när alla speltillverkare kan samsas om ett OS.

Att ersätta ett upplevt monopol med ett Steam-monopol är en utveckling jag inte vill se. Spel på PC är snudd på dubbellåst i dagsläget. Windows är ett de facto monopol och sedan Steam-DRM klienten på detta. Jag har svårt att se att Nintendo, Sony och speciellt Microsoft skulle vilja ha med detta att göra då Valve är en konkurrent.

Nej jag tror inte på monopol som lösning för att bryta (upplevd) monopol. Dock är jag överlag pro-Linux så det mesta som gynnar detta är jag för. Lite stötande att DRM, låsta plattform, stängd mjukvara och urusel kundtjänst skulle vara något som skulle "rädda" Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att ersätta ett upplevt monopol med ett Steam-monopol är en utveckling jag inte vill se. Spel på PC är snudd på dubbellåst i dagsläget. Windows är ett de facto monopol och sedan Steam-DRM klienten på detta. Jag har svårt att se att Nintendo, Sony och speciellt Microsoft skulle vilja ha med detta att göra då Valve är en konkurrent.

Nej jag tror inte på monopol som lösning för att bryta (upplevd) monopol. Dock är jag överlag pro-Linux så det mesta som gynnar detta är jag för. Lite stötande att DRM, låsta plattform, stängd mjukvara och urusel kundtjänst skulle vara något som skulle "rädda" Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu formulerade jag mig lite klantigt; menade att *nix skulle bli den nya plattformen med OpenGL, inte nödvändigtvis SteamOS eller ens Linux för den delen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Nu formulerade jag mig lite klantigt; menade att *nix skulle bli den nya plattformen med OpenGL, inte nödvändigtvis SteamOS eller ens Linux för den delen.

Ah, något sådant skulle jag se som något bättre.