Amazon ger 20 procent tillbaka till missnöjda kunder med Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja. I och med hur lösningen ser ut får man ju 192GB/s istället för 224 eller hur det var, då de där sista 0.5GB får en "egen" minnesbus. Men jag hade föredragit ramminnet alla gånger jämfört med det här.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQE6p5r1tYE

Fast det där beror nog snarare på hur farcry hanterar det. Det var ett ganska orealistiskt exemepel, även om det är dåligt att det alls blir sånna fel.

Han har ju redan i första exemplet dragit upp inställningarna så högt så han fått en skön CPU-bottleneck, och datorn orkar inte ens trycka ut 50fps, det är redan ospelbart i min mening. Hade han ställt in spelet på spelbara inställningar så hade han aldrig lyckats komma upp i 3.5GB. Dessutom verkar han ju köra SLI? Det kan ju också ha någonting med det att göra, inte första gången SLI krånglar. Deusstom är Fracry 4 omöjligt att få ett flyt i oavsett inställningar /hårdvara. Buggfest..

Men det är darför jag jag skrev i nån tidigare tråd att det kanske inte hade varit så dumt att släppa ett nytt bios som bara stänger av de där sista 0.5gb helt, då detta verkar hanteras dåligt av spelen/drivrutinen i vissa situationer, även om det är mycket snababre än att skriva till RAM när minnet är slut på GPU.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Menar du föreslagna grafikinställningar? Detta finns även hos AMD

Aah, det hade jag missat. Ja då går det ju att stryka den fördelen, såvida den inte fungerar bättre än AMD's lösning då dvs.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra ifall man nu inte vill returnera kortet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Frågan hur man kommer lösa saken här i Norden, om ens lyckas ta efter detta på samma villkor.
På sin höjd har vi väl att se fram emot en mindre prissänkning på ett redan stigande konsumentpris.

Om det nu inte blir en Cashback igen vill säga ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur extra minnesrymd används när huvudminnet tar slut på grafikkortet men jag antar att det inte förlängs till en stor pool utan att man använder både RAM och den sista halva gigabyten på gtx 970 snarlikt. Det blir en form av swapminne.

Här börjar det bli problem med vinkling av verkligheten. Sådär ser det inte ut för alla som spelar det spelet med et gtx970. Jag har vänner som spelar just det spelet på en 1440-skärm med gtx970 helt utan problem.
Klippet ser förfärligt ut, det håller jag med om och så skulle jag inte heller vilja ha det. Men orsaken till det här är något annat. Dålig mjukvara, dåliga drivrutiner eller kanske ett defekt grafikkort.
Det är inte så att kortet är felfritt när man använder nästan allt minne, men de grafiska artefakterna tror jag inte har att göra med den problematiken utan det är något annat.
Kortet skulle som sagt ha marknadsförts med rätt mängd minne. Men jag håller inte med dig om att det skulle vara bättre att hugga bort den sista snutten minne helt. Bättre att använda det som de gör nu iaf.

Något annat som var skumt med klippet också var att när han var under 3,5GB så använde datorn (enl OSD uppe till vänster) ca 5,5GB till 6GB ram minne (inte Vram), och när han var över 3,5GB Vram så stod det att datorn använde nästa trippla mängden ram, vilket är väldigt skumt. Varför ska spelet börja använda så mkt ram OM inte Vramen når sitt tak, för då lägger den ju över texturer och annat från Vram till vanlig Ram. Men så är inte fallet då Varm'en var på stadiga 3,7GB-3,8GB.

Han har dessutom stängt av kommenterar till klippet och har uppdaterat klippet med info om att han ska fortsätta testa. Så antingen snackar han skit så det stinker om det, dvs en bluff video. Eller så är felet antagligen inte äns på grafikkortet utan mer av en drivrutinsfråga eller bugg/dålig optimering i spelet.

Måste dock säga att Nvidia borde ta ansvar för sitt snesteg och antingen ge en refund i någon form som amazon/newgg gör, eller åtminstone ge ut gratis spel. De kanske jobbar på en fix/workaround? Det vore ju det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle-Kabel:

Jag sitter precis och ska handla ett GTX 970, känner inte ett GTX 980 är värt det nästan dubbla priset. Men skulle ni säg rekommendera att jag skaffar ett 290X istället? Eller kanske ett GTX 780?

Mitt moderkort stödjer inte SLI eller Xfire så vill definitivt ha en singelkortslösning

EDIT: Kanske värt att tillägga jag spelar i 1080p, har hört jag inte ens kommer utnyttja alla 3,5Gb då?

Köpte ett gtx 970 ändå fast jag läst om detta problem och min erfarenhet hittils är jag märker då inget
Spelar BattleField 3/4 Hardline betan Far Ccry 3/4 och diverse annat utan att stöta på några problem i 1080p
Skulle jag köpt ett annat hade det nog blivit ett 290x annars hade jag väntat och sett vad nya 380 serien från AMD presterat när dom kommer senare i år

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

låter rimligt för man fick ett 20% sämre grafikkort än vad som stog i specifikationerna!

Citat:

Prisavdrag ska motsvara försämringen i varan mot vad den borde ha presterat. Det finns en hel del källor på nätet som bänkat 980 mot 970 under 3,5 gb och över 3,5 gb för att se hur stor fps förändring de har mot varandra. Problemet är att den förändringen är ca 1-4 % vad jag kan hitta. Så lagligt sett har ni rätt till 1-4% prisavdrag

#15213886

Skulle nog vilja säga att den inte alls är 20% sämre utan mer som det skrivs i den post som jag länkade till 1-4% sämre

Permalänk
Medlem

Bästa kompromissen hittills. Känns som en helt rättvis och smidig lösning.

Permalänk
Medlem

Så hur skall man formulera sig på det bästa sättet om man köpt ett GTX 970 och man är missnöjd med sin produkt och få ett byte eller en möjlighet att få någon slags ersättning?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Så hur skall man formulera sig på det bästa sättet om man köpt ett GTX 970 och man är missnöjd med sin produkt och få ett byte eller en möjlighet att få någon slags ersättning?

Det bästa är nog om du tydligt beskriver för butiken exakt hur den felatiga specen ställer till det för dig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Otroligt bra lösning för mig som inte är arg nog att lämna tillbaka kortet(Har iofs också sålt mitt 670 som det ersatte)

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

FInns inget nuvarande AMDkort jag skulle bytt mitt 970 mot! Otroligt roligt att folk har panik för nått 99.9% inte märker av. Skulle det märkas sjunker prestandan med 3%. Haha folk borde klaga ännu mer på drivrutinsreleaserna som påstår sig ger 5-20% ökning varje release!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

FInns inget nuvarande AMDkort jag skulle bytt mitt 970 mot! Otroligt roligt att folk har panik för nått 99.9% inte märker av. Skulle det märkas sjunker prestandan med 3%. Haha folk borde klaga ännu mer på drivrutinsreleaserna som påstår sig ger 5-20% ökning varje release!

Håller med om att det kanske hype'as lite väl, men nVidia har gjort fel, punkt.
Ang drivrutinsprestanda är det inte jämförbart. Både AMD och nVidia säger UPP TILL xx% ökning. Det är skillnad mot att säga att man får xx% ökning.

Permalänk
Medlem

Och undertiden så fortsätter Nvidia att förneka fel och hävda att kortet fungerar som det ska...

Känns som att droppen har börjat urholka stenen, eller hur säger man?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Blandat känsla här med ny inköpte Asus 970... spela just nu fint på 1080p 120hz.. Men målet ar att köpa skärm med högre upplösning,,
kanske måste sälja kortet vidare för en strunt summa!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Dem har rätt att säga att det är 4gb, eftersom det faktiskt är 4gb. Sen om dem resterande 500 megabyten inte fungerar lika bra så har ju det inget med saken att göra.

Tycker Nvidia kunde gett resterande kunder ett spel eller dylikt, någonting för att visa ödmjukhet till kunderna efter "screw-upen". Börjar gilla AMDs hån mot Nvidia mer och mer nu när jag såg "only in the U.S. (även fast jag tyckte att det var löjligt gjort i början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Dem har rätt att säga att det är 4gb, eftersom det faktiskt är 4gb. Sen om dem resterande 500 megabyten inte fungerar lika bra så har ju det inget med saken att göra.

Nej. Om man reklamerar med en hastighet för minnet och en storlek för minnet, så måste det antas att denna hastighet gäller hela minnet.
PS. Kolla in skillnaden mellan de och dem.

Permalänk
Skrivet av beh:

Nej. Om man reklamerar med en hastighet för minnet och en storlek för minnet, så måste det antas att denna hastighet gäller hela minnet.
PS. Kolla in skillnaden mellan de och dem.

3.5 gb + 500 (512) megabyte blir 4 gb, deal with it. Inte ens ditt försök att hoppa på felstavning kan förändra det.

Simma lugnt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

3.5 gb + 500 (512) megabyte blir 4 gb, deal with it. Inte ens ditt försök att hoppa på felstavning kan förändra det.

Visst, det är inget fel på GTX 970.

Permalänk
Skrivet av beh:

Visst, det är inget fel på GTX 970.

Säkerligen inte roligt att äga ett sådant om man siktar på att hamna nära 100% usage. Vad jag poängterade var anledningen till att dem inte ändrar specifikationerna (och ändrar boxarna) till "3.5gb + 500".

Jag själv äger inget 970 men har glidit in på ett par trådar där just detta ämnde diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Säkerligen inte roligt att äga ett sådant om man siktar på att hamna nära 100% usage. Vad jag poängterade var anledningen till att dem inte ändrar specifikationerna (och ändrar boxarna) till "3.5gb + 500".

Jag själv äger inget 970 men har glidit in på ett par trådar där just detta ämnde diskuteras.

Tja, vissa butiker har ändrat specifikation på GTX 970 baserade GPUer där ursprungstalen inte stämde (ROPs, L2 Cache samt just hur minnesbandbredden fördelas över minnet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det bästa är nog om du tydligt beskriver för butiken exakt hur den felatiga specen ställer till det för dig.

mm nå köpte mitt kort med tanke på att i framtiden skulle jag äga en 144hz skärm som jag gör och då ville jag ha ett grymt kort och jo det är det men t.ex. i dragon age inquisition ser jag dagligen lag i spelet samt tycks modellen jag köpte ha ett ganska stort fel i designen av kortet, det är för tungt för min pci slot sedan jag köpt kortet har kortet böjt sig en aning, men jag vet inte om jag kan ta upp detta med försäljaren.. :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

#15213886

Skulle nog vilja säga att den inte alls är 20% sämre utan mer som det skrivs i den post som jag länkade till 1-4% sämre

1-4% på AVG plus ibland -50% på vissa frame så effekten blir icke signifikant skillnad på avg FPS och hemskt microstutter, i alla fall på 5760x1080.

Mitt 970 har nu varit en och en halv vecka i verkstad, så nu börjar det så småningom handla om att istället för att köpa ett till 970 (som var typ planen) förlorar NVidia mig som kund. Jag förstår att dem flesta upplever ingen problem och det här är mest non-issue på 1080p, men kortet fungerar inte för surround.