Kan man laga ljud kabel med sockerbit?

Permalänk

Kan man laga ljud kabel med sockerbit?

Katten har nämligen bitit sönder ljud kabeln till mina högtalare kan jag laga detta med typ socker bit eller något annat enkelt? Vet att man typ tvina ihop sladdarena men har inte tåla modet till det har redan försökt ett par gånger men får inte till det.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Katten har nämligen bitit sönder ljud kabeln till mina högtalare kan jag laga detta med typ socker bit eller något annat enkelt? Vet att man typ tvina ihop sladdarena men har inte tåla modet till det har redan försökt ett par gånger men får inte till det.

Om du inte har tålamodet att tvinna ihop två par kablar tror jag inte du har tålamodet till att använda en "sockerbit".
De gånger jag har gjort det med tvinning och valfri tejp har det ju inte tagit mer än några minuter. Har svårt att tro att det skulle finnas något snabbare eller/och enklare sätt.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Om du inte har tålamodet att tvinna ihop två par kablar tror jag inte du har tålamodet till att använda en "sockerbit".
De gånger jag har gjort det med tvinning och valfri tejp har det ju inte tagit mer än några minuter. Har svårt att tro att det skulle finnas något snabbare eller/och enklare sätt.

Jag var rädd för det...

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Inte tålamod till att tvinna? Det tar ju ungefär lika lång tid som att starta den här tråden. Good luck!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du kan.
Är det en bra metod ? Nej.
Löda och krympslang är bättre om du ska skarva eller korta kabeln eller byt ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Kan man laga ljud kabel med sockerbit?"

Nej, inte utan en kopp kaffe.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

"Kan man laga ljud kabel med sockerbit?"

Nej, inte utan en kopp kaffe.

"tihi" Men utifall du eller någon annan inte vet vad en sockerbit är i dessa sammanhang så bifogar jag en bild.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873351086110.jpg (I detta fallet en lång radda sådana).

Permalänk
Medlem

ja det går utmärkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort det med mina högtalare, det skulle vara temporärt men det har varit så i runt 2 år nu. Det går, men det är ingen bra lösning egentligen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

jisses

vissa trådar få en att se att dagen kanske inte var så tråkig iallafall. det tar alltså 1min att tvinna tråden och eltejp och har du inget oxid emellan så lär det funka ypperligt tills du har lust köpa lödkolv och tenn..

kanske orka köpa kabelkanaler så inte katten kommer åt sladdarna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

"ljudkabel"?
Är det en vanlig tvåledarkabel, eller någon mera avancerad variant(type 3.5mm tele stereo)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

"ljudkabel"?
Är det en vanlig tvåledarkabel, eller någon mera avancerad variant(type 3.5mm tele stereo)

Antagligen tre ledare men det blir inte speciellt mycket mer komplicerat ^^

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt. Det håller bra och försämrar inte ljudet.

Permalänk
Medlem

Gå oldschool, löd och krympslang. Episkt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det funkar utmärkt. Det håller bra och försämrar inte ljudet.

Nja säger jag, (givetvis beroende på preferser och och vad man har för system i övrigt) har själv hemmabio för ett antal :

Dold text

och vad jag har upplevt någon gång för länge sedan är att bara skruvkontakten på högtalaren inte är ordentligt åtdragen så kan det börja knastra i högtalaren. (konstig mening det där men hittar inte vad det kan vara..) Nåja jag poppar popcornen och väntar med spänning på att diskussionen urartar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Absolut kan du göra det. Så länge du håller dig på ljud med frekvens under ungefär 1 GHz skall det fungera prima!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Jag har själv gjort det med mina högtalare, det skulle vara temporärt men det har varit så i runt 2 år nu. Det går, men det är ingen bra lösning egentligen.

Dåliga lösningar fungerar inte lika länge.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det här håller i alla väder, är garanterat katt-proof och godkänd av alla möjliga institut för användande i lågspänningsinstallationer. Snyggt dessutom ....

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Det här håller i alla väder, är garanterat katt-proof och godkänd av alla möjliga institut för användande i lågspänningsinstallationer. Snyggt dessutom ....

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

Jo, men i runda slängar 400:- för att skarva en kabel?
Den bör vara rätt dyr/speciell kabel för att det skall vara någon ekonomi i det.
(jag använder det i jobbet, hemma? not so much)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag säger som Mulle Meck. "Det går om man vill, låt oss pröva!"

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Eqon:

Det här håller i alla väder, är garanterat katt-proof och godkänd av alla möjliga institut för användande i lågspänningsinstallationer. Snyggt dessutom ....

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

tror du allvarligen att TS skulle spendera 418kr på reparera en sladd om han inte har tålamod att tvinna två kablar..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

tror du allvarligen att TS skulle spendera 418kr på reparera en sladd om han inte har tålamod att tvinna två kablar..

Tvinna är väl knappast bättre än sockerbit.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Tvinna är väl knappast bättre än sockerbit.

själv klart inte men låt oss titta på fakta.

  1. tvinna 2-3 kablar borde vara enklare än att fixa en "sockerbit"

  2. TS har inte tålamod att fixa en "sockerbit" och laga kabelbrottet.

hur stor är chansen att X köper kabelskor för 418kr och lagar det på ett bättre sätt..? på en skala 0-10 vad skulle du uppskatta det till ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Katten har nämligen bitit sönder ljud kabeln till mina högtalare kan jag laga detta med typ socker bit eller något annat enkelt? Vet att man typ tvina ihop sladdarena men har inte tåla modet till det har redan försökt ett par gånger men får inte till det.

om det är vanliga högtalarkablar så är det ju bara koppar..skala av lite mera av höljet på kabeln så du har lite mera att tvinna med, sen på med eltejp.. du kan ju bara inte misslyckas med det.. klart på kortare än 2min. tycker synd om dig om du är såå stressad att du inte kan avverka tex 10min eftersom du är ovan med tvinnande.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Skaffa en lödkolv, lödtenn och en rulle el-tape.

Ett hem utan ovanstående är inte komplett.

Positiv bi-effekt: du kan laga din kabel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.