Permalänk
Medlem

Ta bort Windows Boot Manager i bioset?

Flashade om moderkortet till det nyaste firmware och även installerade om Windows. Nu har Windows Boot Manager dykt upp i bioset. Det här hände även med tidigare bios uppdateringen. Då flashade jag om igen och så försvann det. Nu blir jag inte av med det. Har läst lite på nätet att flasha om funkar men det har jag gjort nu ett antal gånger. Har Asus Z97-A. Windows 7. Hur blir jag av med det?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen bli av med Windows boot manager så kör nåt annat än windows

Permalänk
Medlem

Har din Z97-A bytt ut win loggan till asus vid start-up av win med senaste bios? Det gjorde min vet inte hur jag byter tillbaka.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Windows och UEFI.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren men inget som hjälper mig. Vill köra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tack för alla svaren men inget som hjälper mig. Vill köra Windows.

Så varför vill du ta bort det som tillåter windows att boota ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tack för alla svaren men inget som hjälper mig. Vill köra Windows.

Du vill köra Windows, men slippa möjlighet att boota?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

med boot manager menar du att man kan välja vilken windows installation du vill boota (och så räknar tiden ner från 10 sek eller nått sånt)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har kunnat ta bort den förut när jag flashade om bioset. Den här gången med nyare bios vill den inte försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag har kunnat ta bort den förut när jag flashade om bioset. Den här gången med nyare bios vill den inte försvinna.

Men VARFÖR vill du ta bort den?

Skrivet av ggwp:

Har din Z97-A bytt ut win loggan till asus vid start-up av win med senaste bios? Det gjorde min vet inte hur jag byter tillbaka.

Du har ju en inställning som heter "Boot Logo Display". Händer det något om du sätter den till disabled?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

I bioset ser jag SDD:n som Windows finns på sen finns en annan som heter Windows Boot Manager. Den kunde jag bli av med förut när jag bara flashade om bioset men inte den här gången. Har testat med Secure Erase av SSD:n och installerat om Windows men fortfarande vägrar och försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

I bioset ser jag SDD:n som Windows finns på sen finns en annan som heter Windows Boot Manager. Den kunde jag bli av med förut när jag bara flashade om bioset men inte den här gången. Har testat med Secure Erase av SSD:n och installerat om Windows men fortfarande vägrar och försvinna.

Och det är ett problem av vilken anledning? Windows Boot Manager läggs till som bootalternativ när du installerat Windows för att du ska använda det för att starta Windows.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du har ju en inställning som heter "Boot Logo Display". Händer det något om du sätter den till disabled?
http://i.gyazo.com/5c1bebfbd301d1cf1f5f5848f7cae3b4.png

Nehepp lemon, så enkelt var det inte denna gången. Tillsynes inget händer när jag togglar boot logo display. Men ASUS måste ju gjort en image hijack inuti OSet. Jag vet bara inte var... och varför

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nehepp lemon, så enkelt var det inte denna gången. Tillsynes inget händer när jag togglar boot logo display. Men ASUS måste ju gjort en image hijack inuti OSet. Jag vet bara inte var... och varför

Ouch, då styr nog den inställningen legacy boot screen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Och det är ett problem av vilken anledning? Windows Boot Manager läggs till som bootalternativ när du installerat Windows för att du ska använda det för att starta Windows.

Om jag kunde bli av med det förut så betyder det ju att den inte behövs. Anledning? Tycker att det är mest störande och om det gick förut så är vill jag gärna kunna köra så igen. Är inte hela världen. Måste finnas något sätt och bli av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Om jag kunde bli av med det förut så betyder det ju att den inte behövs. Anledning? Tycker att det är mest störande och om det gick förut så är vill jag gärna kunna köra så igen. Är inte hela världen. Måste finnas något sätt och bli av med det.

Jag har svårt att tro att funktionen lades till för att den är så otroligt onödig. Lägg den först i bootordningen och se glad ut istället.

Hur ofta tittar du egentligen på bootordningen och kan störa dig på att det finns en post som är bra att ha när man vill starta sitt operativsystem?

EDIT: Jag kan ju gissa vad skillnaden mellan WBM och din lagringsenhet bland valen är.
Lagringsenhet: "Nödvändiga filer för att dra igång systemet finns någonstans på den här disken. Leta lite i partitionstabellen så kanske du hittar något."
Windows Boot Manager: "Filerna finns på exakt dessa bitar: "

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen det löste sig och glömt uppdatera tråden men kan skriva ifall det kan hjälpa andra. Jag löste det genom att bara ha optiska (om man har en sån) och OS disken aktiverade i boot priority när jag installerade Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Nu var det ett tag sen det löste sig och glömt uppdatera tråden men kan skriva ifall det kan hjälpa andra. Jag löste det genom att bara ha optiska (om man har en sån) och OS disken aktiverade i boot priority när jag installerade Windows.

Vilken tur att du fick ditt icke-problem löst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vilken tur att du fick ditt icke-problem löst.

Det är inte lätt att vara perfektionist