Permalänk

Vattenkylningshjälp

Alphacool NexXxoS ST30 FC 360

Alphacool VPP655 utan top

Alphacool XT45 FC 240

EK-CSQ 10/16mm G1/4 Black

EK-D5 X-RES 140 CSQ Acetal

EK-Ekoolant Blood RED 1L

EK-FC Bridge TRIPLE Parallel CSQ Plexi

EK-FC780 GTX Ti - Nickel

EK-FC780 GTX Ti Backplate Black

EK-Supremacy EVO - Nickel (Original CSQ)

Masterkleer 10/16 transparent

Kommer det funka i ett corsair 540 air med mina specs? Hur många fittings behöver jag och tror ni radiatorytan kommer räcka för överklockning av cpun?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ska fungera fint i Air 540, jag hade dock bytt slang till Primochill samt vad ska du ha EK-FC Bridge TRIPLE till? Har du 3st 780Ti som ska kylas? Du behöver 2 fittings per komponent, in och ut.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det kommer räcka.
Om jag var du skulle jag köpa klart vatten och färgad slang i stället för tvärt om.

Sim kvickstick säger behöver du två fittings/komponent men ta några extra så slipper du vänta om någon skulle vara kass eller du bara tappar bort en. Och gärna ett par vinklade fittings för att lättare komma åt där det är snävt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köp INTE ek's blod red, den är hemsk!
Efter två månaders användning så var min helt svart, missfärgade mina block till helvetet och att få bort rester ur radiatorerna är nästan omöjligt.

Kör på en mayhems pastel istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Köp INTE ek's blod red, den är hemsk!
Efter två månaders användning så var min helt svart, missfärgade mina block till helvetet och att få bort rester ur radiatorerna är nästan omöjligt.

Kör på en mayhems pastel istället

Skickades från m.sweclockers.com

Min mayhem pastel blood red blev mörklila, nästan svart efter ca en månads användning. Otur? Kanske, men efter det har jag bara använt klart vatten med färgade slangar. Den lila färgen passade inte in så bra i temat i burken

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Min mayhem pastel blood red blev mörklila, nästan svart efter ca en månads användning. Otur? Kanske, men efter det har jag bara använt klart vatten med färgade slangar. Den lila färgen passade inte in så bra i temat i burken

Det är precis samma som ek's blood red, det är helt enkelt en vätska man ska hålla sig borta från!

Min pastel red nu efter 6 månader med datorn avstängd max några timmar sen den fylldes och den ser fortfarande precis ut som när jag fyllde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag använder destillerat vatten +lite glykol de funka fint med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jygge:

Jag använder destillerat vatten +lite glykol de funka fint med

Kan vara värt att nämna att de PVC baserade slangarna inte klarar Glykol utan löses långsamt upp av glykolen. En vanlig orsak till mjölkiga slangar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Okej, tackar för hjälpen. Får tänka hur jag ska dra allt nu

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Blir nog bra men skulle personligen tagit en PWM styrd pump av Laing DDC modell istället, typ: MCP-35X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Blir nog bra men skulle personligen tagit en PWM styrd pump av Laing DDC modell istället, typ: MCP-35X

fast för kostnaden av en DDC PWM får man ju en D5 och det är ju grymt mycket mer värt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

XSPC D5 Photon 270 Reservoir/Pump Combo

Är den något att ha? Den var rätt snygg nämligen

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Köp INTE ek's blod red, den är hemsk!
Efter två månaders användning så var min helt svart, missfärgade mina block till helvetet och att få bort rester ur radiatorerna är nästan omöjligt.

Kör på en mayhems pastel istället

Skickades från m.sweclockers.com

Rött är en hemsk färg vilket märke man än väljer. Många gör felet att inte skölja sina radiatorer ordentligt innan första användning, det kan skapa mycket problem! Jag håller dock med dig, Mayhems Pastel! <3 Jag har aldrig haft problem med Mayhems Pastel, kan färga slangara men detta är normalt. Körde Pastel Orange i 2 år innan jag rev mitt loop, såg ut som nytt! förutom slangen som blivit ljus orange dvs. Jag byter dock alltid slang vid rengörning i vilket fall som helst.

Skrivet av Milansson:

XSPC D5 Photon 270 Reservoir/Pump Combo

Är den något att ha? Den var rätt snygg nämligen

Grymt snygg är den! Funderat på en själv.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan vara värt att nämna att de PVC baserade slangarna inte klarar Glykol utan löses långsamt upp av glykolen. En vanlig orsak till mjölkiga slangar.

Mina slangar är från hydroscan dom tål upp till hydraulolja den biter bra på slang så för mig är det lugnt
Köpte där för jag orka inte vänta när det var bara slang som fattades .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Mina slangar är från hydroscan dom tål upp till hydraulolja den biter bra på slang så för mig är det lugnt
Köpte där för jag orka inte vänta när det var bara slang som fattades .

Låter dyrt att köpa sådan slang. Är de inte lite styvare och svårare att böja.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

den är lite styvare men inte svår att böja för del den håller rundheten fin i böjarna en 9,5 x 15 slang stabil som attan viker inte sig i första taget ok den kosta lite bara 125 + moms fast jag fick spill bit billigt 1,5 och 1,6 m för 130 kr

såg att max bar tryck på den är 60 bar mmm
undra om radiator ser ut som ett segel då

dom har mycket spill sömfria rör efter tillverkning som man kan få gratis eller för en billig peng
Om man ska ta sånt och bygga med sen polera upp rören är special rör.
Ska kolla in om dom har nån lämplig dimension dom har alla dimensioner men sen hitta nån som passa på kopplingarna är en annan sak .
Tänkte för Tube 12/16mm eller 10/12 kan bli snyggt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Givaren sitter fint ska bara löda till en koppling till power lampan på datorn givaren är slutande lysdioden tänds när det är dax att fylla på.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-...
Nästa bild på övertryck ventil funka som på fyllnings hatt
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-...
är ganska nöjd med bygget

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

fast för kostnaden av en DDC PWM får man ju en D5 och det är ju grymt mycket mer värt!

Hehe japp men vill ligga på absoluta toppen så...

Skämt å sido D5 är såklart en superb pump menar inget annat det är snarare en smaksak, mcp 35x är lite dyr det är sant men den är ju också iaf idagsläget bäst av alla konvetionella PC wc pumpar så håller inte med dig att D5 skulle vara en bättre pump överlag på något sett alls!

Swiftech's pump har snäppet bättre tryck, är 8% mer effektiv och dumpar mindre värme ut i loopen enligt de tester jag sett men dom är båda mycket fina kvalitets pumpar så mestadels en smaksak skulle jag säga, vill man ha tystast möjliga dator i idle så ju en pwm styrd pump som kan gå ner långt i varvtal utan att helt tappa orken helt i en medium/high restriction loop att föredra i vilket fall.

Skulle en DDC (oavsett modell och märke på klisterlappen) trots allt gå sönder i framtiden så är det billigt pch enkelt att laga, bara att löda dit en ny pcb från tex DIYINHK istället för att behöva köpa en helt ny pump vilket i längden blir dyrare.

DDC är dessutom riktigt kompakt och liten för den prestandan med rätt topp monterad så passar i dom flesta utrymmen.

Kika lite här kanske?

http://martinsliquidlab.org/pump-planning-guide/

http://martinsliquidlab.org/2011/03/10/pump-noise-testing-rou...

..och inte minst denna när vi ändå pratar D5/mpc 35x (DDC)

http://martinsliquidlab.org/2011/02/25/swiftech-mcp-35x-reser...

Något annat som jag personligen tycker är rätt coolt med DDC pumpar är att dom går kallare ju mer restriktiv loopen i sig är vilket är rätt udda och värt att nämna, finns även tester på det online. Till TS, välj inte D5 eller DDC bara för att, planera vad du vill ha för loop, fundera på eventuella utbyggnader i framtiden och välj vad som passar just din rigg likväl som din plånbok bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Hehe japp men vill ligga på absoluta toppen så...

Skämt å sido D5 är såklart en superb pump menar inget annat det är snarare en smaksak, mcp 35x är lite dyr det är sant men den är ju också iaf idagsläget bäst av alla konvetionella PC wc pumpar så håller inte med dig att D5 skulle vara en bättre pump överlag på något sett alls!

Swiftech's pump har snäppet bättre tryck, är 8% mer effektiv och dumpar mindre värme ut i loopen enligt de tester jag sett men dom är båda mycket fina kvalitets pumpar så mestadels en smaksak skulle jag säga, vill man ha tystast möjliga dator i idle så ju en pwm styrd pump som kan gå ner långt i varvtal utan att helt tappa orken helt i en medium/high restriction loop att föredra i vilket fall.

Skulle en DDC (oavsett modell och märke på klisterlappen) trots allt gå sönder i framtiden så är det billigt pch enkelt att laga, bara att löda dit en ny pcb från tex DIYINHK istället för att behöva köpa en helt ny pump vilket i längden blir dyrare.

DDC är dessutom riktigt kompakt och liten för den prestandan med rätt topp monterad så passar i dom flesta utrymmen.

Kika lite här kanske?

http://martinsliquidlab.org/pump-planning-guide/

http://martinsliquidlab.org/2011/03/10/pump-noise-testing-rou...

..och inte minst denna när vi ändå pratar D5/mpc 35x (DDC)

http://martinsliquidlab.org/2011/02/25/swiftech-mcp-35x-reser...

Något annat som jag personligen tycker är rätt coolt med DDC pumpar är att dom går kallare ju mer restriktiv loopen i sig är vilket är rätt udda och värt att nämna, finns även tester på det online. Till TS, välj inte D5 eller DDC bara för att, planera vad du vill ha för loop, fundera på eventuella utbyggnader i framtiden och välj vad som passar just din rigg likväl som din plånbok bäst.

DDC är en bra pump när det gäller att spara plats, det håller jag med om!

Men om man har plats för en D5 så är det utan tvekan ett bättre val.

Här ser man ganska tydligt att en D5 vario är överlägset mycket bättre än en MCP 35x

En D5 som inte är direkt skruvad till chassit är knäpptyst, jag kör min på 4 och den driver min loop utan problem samtidigt som den är tyst

*EDIT*
Dessutom finns ju D5 som PWM också till samma pris som en DDC PWM (fast man behöver ju en topp förstås)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

"Här ser man ganska tydligt att en D5 vario är överlägset mycket bättre än en MCP 35x"

Fast det där är ju iaf vad jag kan se enbart en graf vad gäller ljudnivåer vid olika flöden eller missar jag något? Ifall det är vad du menar med överlägset mycket bättre så håller med att D5 faktiskt är snäppet tystare vid likvärdig prestanda, dock inte överlägset i min mening då det trots allt enbart skiljer nån enstaka db samt med pwm styrning så kan ju båda modellerna gå ner tillräckligt för att det inte skall vara störande i idle men men såklart personliga referenser spelar ju också in så?

Samma Martin du länkar en bild ifrån skriver ju själv att det handlar om 8% till Swiftech's fördel vad gäller effektivitet och det då till Swiftech's fördel. mpc35x behöver inte heller nån eftermarknads topp då det redan sitter en effektiv topp med G1/4 gängor monterad från fabrik, det + pwm styrningen är varför den är snäppet dyrare än andra DDC's.

DDC's hade ju dock mer havererade pumpar för ett antal år sedan med tidigare modeller, idagsläget verkar dom båda modeller riktigt stabila och bra så i slutändan handlar det ju ändå om personliga preferenser. Personligen tycker jag inte man kan gå fel med någon av dessa pumpar, resten är ju upp till var och en samt vilken situation man är i, pris, vad som finns i lager för tillfället osv.. Dvs ingen är överlägsen den andra på något sett överlag men det finns små skillnader som kan få en att föredra en framför den andra, är nån enstaka db viktigt ta D5, är effektivitet viktigare ta en mpc35x, oavsett så är det inga stora skillnader det handlar om. För andra är priset den avgörande faktorn och har man inte en tok-restriktiv multi block loop så kanske tex en EK DCP är rätt val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men om man har plats för en D5 så är det utan tvekan ett bättre val.

idd, enda som är bättre med ddc än storleken

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+