Acers gamingskärm XG270HU utrustas med AMD Freesync i mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Optimalt vad menar du :3
Är ju awsome

har ju dock två PC så

Är det alltså två olika platser med 3 skärmar vid varje? För det är sweet, sitter så på jobbet just nu;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Den skärmen rättfärdigar åtminstone priset jämfört med SWIFT

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Är det alltså två olika platser med 3 skärmar vid varje? För det är sweet, sitter så på jobbet just nu;)

Dold text

Så atm, men sen när andra datorn är klar så blir det plats för hela bordet.

så 1x IPS höger och 6x skärmar till vänster.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Den skärmen rättfärdigar åtminstone priset jämfört med SWIFT

Tycker inte jag, då den har hög bezel, och är svin viktigt för mig tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Tycker inte jag, då den har hög bezel, och är svin viktigt för mig tex.

Och den här med TN rättfärdigar priset mer och är dessutom 1200kr billigare än SWIFT

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Och den här med TN rättfärdigar priset mer och är dessutom 1200kr billigare än SWIFT

Men ser inga 120Hz +.
Bara det jag är intresserad av.
Och den har hög Bezel med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och den här med TN rättfärdigar priset mer och är dessutom 1200kr billigare än SWIFT

Helt annan målgrupp än Swiften dock, den är bara på 60 Hz, och har 4K istället för WQHD.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Men ser inga 120Hz +.
Bara det jag är intresserad av.
Och den har hög Bezel med.

Som jag ser det så är det enda du gör är att försvara ditt inköp av skärm då du inte vill se det som ett nederlag att bli besviken på den då den var dyr. Det är en TN och det spelar ingen roll hur "påkostad" den är, den har fortfarande TN's svagheter som t.ex betraktningsvinklarna.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Som jag ser det så är det enda du gör är att försvara ditt inköp av skärm då du inte vill se det som ett nederlag att bli besviken på den då den var dyr. Det är en TN och det spelar ingen roll hur "påkostad" den är, den har fortfarande TN's svagheter som t.ex betraktningsvinklarna.

Försvarar?, behöver jag inte göra för finns ingen annan skärm som har det den har.

Besviken över vadå?, att den va dyr aha det vet jag om och det är inget problem, om det va ett problem hade jag inte köpt dom.

Och att det är en TN är inget problem för den är stört bra för att vara TN, och betraktningsvinkel har jag inga problem med för 5 öre, och jag har en Eizo IPS hemma så det löser sig.

Jag köper hårdvara inte känslor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

2560x1440 hade varit fint. Dock blir spel betydligt mer tungdriva jämfört med 1080p.

I mitt fall måste jag nog köra på en 1080p skärm (med någon form av synkteknik), om jag inte samtidigt ska behöva uppgradera grafikkortet till något som inte ens finns idag.

Känns typ som minst bör ha GTX 980 för 1440p, fast helst snabbare å mer vram. :\

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som jag ser det så är det enda du gör är att försvara ditt inköp av skärm då du inte vill se det som ett nederlag att bli besviken på den då den var dyr. Det är en TN och det spelar ingen roll hur "påkostad" den är, den har fortfarande TN's svagheter som t.ex betraktningsvinklarna.

Eller så slutar du tro att du vet vilken skärm som är bäst för andra. Jag har numera, efter att ha använt ROG Swift några månader, både 1440p och 120hz+ som baskrav för att en skärm alls ska vara intressant och då finns det helt ärligt inte så mycket och välja på.

Optimalt vore typ 144hz, 4k, G-sync, 27-30" och IPS men ja, det lär inte hända på ett tag och då är Swift eller liknande det bästa som finns. Citerar Thomas Ytterberg som antagligen kan mer om skärmar än vi alla kan ihop:

"Asus ROG Swift PG278Q kostar som en smärre Greklandssemester, men då är den också en milstolpe vad gäller prestanda och funktioner för gaming. Skärmen är enastående välbyggd och helt fokuserad på uppgiften. Paneltypen är förvisso TN och dras med den vanliga nackdelen med sämre betraktningsvinkel. Likväl är det den bästa TN-baserade skärm vi stött på och vinklarna utgör sällan några problem i praktiken."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Den finns där i alla fall. En bra TN har också tillräckligt bra färgåtergivning för att vara svårt att skilja från en IPS med blotta ögat.

Enda riktiga problemet med en bra TN är betraktningsvinklarna, men jag brukar inte flytta runt huvet på så sätt att det spelar roll för min del när jag sitter framför skärmen. Det märks också mest på statiska likfärgade områden, vilket inte är samma problem i spel.

Ja, det är samma här. Jag har en Dell 24" IPS och en Asus Swift TN. Därför är mina åsikter grundade på egen faktiskt upplevelse.

Men det är samtidigt en väldigt stor skillnad i syfte på dessa skärmar som du använder som måttstockar, du drar alla IPS skärmar över en kant när du jämför en arbetsstationsskärm mot en som är skapad rent i syfte att vara en spelskärm. Det blir en helt och hållet orättvis jämförelse.

Olika storlekar, olika upplösningar, olika uppdateringsfrekvenser, den ena har G-sync mm.

Det går inte ens och jämföra dessa skärmar på ett sätt som skulle ens vara relevant för konversationen eller som måttstock för att jämföra paneltyper.

Skrivet av tvelander:

Jag köper hårdvara inte känslor.

XD Ett råd som dom flesta borde följa!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Dyrt, 5000 för en TN panel men det är kanske att vänta med freesync.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Den skärmen är något att vänta på till skillnad ifrån denna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Den skärmen är något att vänta på till skillnad ifrån denna.

Bara en korkad människa skulle göra det. IPS till spel är problematiskt eftersom du har högre inputlag.

Utöver det, om du absolut måste ha IPS, så är denna skärm bättre:

http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Exakt samma specs men till ett pris på ca 500 dollar(vilket brukar bli 5000 kr i svenska riksdaler).

Alltså 3000 kr mindre. Dock är det adaptive sync men som artikeln påpekar, så kommer det inte att hindra dem med AMD-kort.

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. Om du har NV kort... skyll inte på mig att du köper GPUer från giriga tillverkare. Enjoy your 3.5 VRAM! (Och att betala 3000 kr extra för att Nvidia vill ta betalt för en teknologi som finns att få gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Den skärmen rättfärdigar åtminstone priset jämfört med SWIFT

Det kan du ju inte veta förrän du sett tester på den. Bara för att det är IPS betyder det inte att det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Bara en korkad människa skulle göra det. IPS till spel är problematiskt eftersom du har högre inputlag.

Utöver det, om du absolut måste ha IPS, så är denna skärm bättre:

http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Exakt samma specs men till ett pris på ca 500 dollar(vilket brukar bli 5000 kr i svenska riksdaler).

Alltså 3000 kr mindre. Dock är det adaptive sync men som artikeln påpekar, så kommer det inte att hindra dem med AMD-kort.

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. Om du har NV kort... skyll inte på mig att du köper GPUer från giriga tillverkare. Enjoy your 3.5 VRAM! (Och att betala 3000 kr extra för att Nvidia vill ta betalt för en teknologi som finns att få gratis)

Vi får väl se vilken kvalité skärmarna håller. Jag betalar mer än gärna för en skärm med bra kvalité tillskillnad från till exempel Swiften som folk får byta ut hela tiden och dras med enorma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Var det inte AHVA ? Vet att skillnad mellan IPS och AHVA är nästintill noll, men tyckte jag kommer ihåg det från någonstans ? Äsch, kan säkerligen ha fel.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Umbrellas:

Bara en korkad människa skulle göra det. IPS till spel är problematiskt eftersom du har högre inputlag.

Utöver det, om du absolut måste ha IPS, så är denna skärm bättre:

http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Exakt samma specs men till ett pris på ca 500 dollar(vilket brukar bli 5000 kr i svenska riksdaler).

Alltså 3000 kr mindre. Dock är det adaptive sync men som artikeln påpekar, så kommer det inte att hindra dem med AMD-kort.

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. Om du har NV kort... skyll inte på mig att du köper GPUer från giriga tillverkare. Enjoy your 3.5 VRAM! (Och att betala 3000 kr extra för att Nvidia vill ta betalt för en teknologi som finns att få gratis)

Och vart är testerna på free-sync?
Nä finns inga, då väntar vi.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dyrt, 5000 för en TN panel men det är kanske att vänta med freesync.

i 1440 och 144hz.

Inte speciellt dyrt men ok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och vart är testerna på free-sync?
Nä finns inga, då väntar vi.

Nej, nej. På Sweclockers måste man såga allt som är lite dyrare än "vanliga" prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Den skärmen är mitt nästa stora köp, hoppas mitt grafikkort pallar något lite högre upplösning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas att det snart dyker upp lite tester på dessa nya tekniska bildskärmsunder. Sen finns det ju inga garantier på att dessa skärmar inte kommer dras med diverse tekniska problem likt de som vissa ägare av Asus Swift har haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Var det inte AHVA ? Vet att skillnad mellan IPS och AHVA är nästintill noll, men tyckte jag kommer ihåg det från någonstans ? Äsch, kan säkerligen ha fel.

AHVA, IPS, PLS... near as makes no difference.

Problet med den skärmen är snarare att eventuella köpare kan få för sig att det är en VA-panel när dom läse AHVA.

Skrivet av Umbrellas:

http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Exakt samma specs men till ett pris på ca 500 dollar(vilket brukar bli 5000 kr i svenska riksdaler).

Alltså 3000 kr mindre. Dock är det adaptive sync men som artikeln påpekar, så kommer det inte att hindra dem med AMD-kort.

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. )

Med den höga dollarn går det inte riktigt längre att räkna SEK pris genom att gånga dollar-priset med 10, och sen så står det ju faktiskt 599 dollar och inte 500 dollar i artikeln, så skärmen lär nog snarare landa runt 7000:- än 5000:-.

Sen är jag väldigt sugen just nu att skriva något om korkade människor som för ett argument genom en artikel dom tydligen inte helt har läst igenom själva, men jag låter nog bli.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Bara en korkad människa skulle göra det. IPS till spel är problematiskt eftersom du har högre inputlag.

Utöver det, om du absolut måste ha IPS, så är denna skärm bättre:

http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Exakt samma specs men till ett pris på ca 500 dollar(vilket brukar bli 5000 kr i svenska riksdaler).

Alltså 3000 kr mindre. Dock är det adaptive sync men som artikeln påpekar, så kommer det inte att hindra dem med AMD-kort.

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. Om du har NV kort... skyll inte på mig att du köper GPUer från giriga tillverkare. Enjoy your 3.5 VRAM! (Och att betala 3000 kr extra för att Nvidia vill ta betalt för en teknologi som finns att få gratis)

Samma? Är inte acer's ips 144hz 4ms med ulmb och gsync medans asus är 120hz 5ms freesync. Sen vet jag inte om jag tror att det är samma då nvida har gjort ett utalande om mjukvaru gsync för laptop och hårdvaru till premium skärmar. Då mjukvaru inte var lika bra. Sen kanske det är skitsnack.. men det får tiden utvisa.

Rättelse om ips, tft central säger såhär om acer skärmen: " While the press release mentions IPS as the panel technology, we expect this to be based on the AU Optronics AHVA panel (IPS-type) we discussed back in September. Not to be confused with their similarly named AMVA technology (VA-type), this panel technology is for all intents and purposes the same as LG.Display's IPS technology, in all but the name."

Permalänk
Medlem

2st minimala pappsmällare som högtalare, i en gamingskärm dessutom....Fail!

Permalänk
Medlem

Trist att de lägger in högtalare och grejer som boostar priset. Men 4999 kr dag ett med lite sänkningar här och där är rättvist. Om inte Asus kontrar rejält så blir det en 390X och denna för min nästa burk helt klart.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Igen bara korkade människor skulle betala 3000 kr extra istället för en annan skärm med exakt samma specs. Om du har NV kort... skyll inte på mig att du köper GPUer från giriga tillverkare. Enjoy your 3.5 VRAM! (Och att betala 3000 kr extra för att Nvidia vill ta betalt för en teknologi som finns att få gratis)

G-sync och FreeSync (Adaptive sync) funkar inte på samma sätt.

Jag har inte hittat så mycket konkret info, men som jag förstått det så skulle det fungera ungefär såhär:

  • Med G-sync skickar grafikkortet över nästa bildruta till skärmen när den är klar, oavsett hur lång eller kort tid det har tagit att rendera den. Detta kräver speciell hårdvara i skärmen för att mellanlagra bildpunkterna för att undvika "tearing".

  • Med Adaptive Sync säger grafikkortet till skärmen vilken refresh rate den tror att den kommer att behöva i framtiden .. dvs. den gör en uppskattning. Grafikkortet kan kanske behöva mer tid på sig än den beräknat, i vilket fall det skulle bli ett hack i alla fall. Om det tar mindre tid än uppskattat så blir grafikkortet något idle. Det troligaste är nog att grafikkortet lägger till lite marginal till sina uppskattningar för att undvika hack.

G-sync borde i teorin alltså ha snabbare uppdatering än FreeSync, men FreeSync är i alla fall bättre än 60Hz v-sync eller tearing.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av IceDread:

Muah, dyr Tn panel... dåliga betraktningsvinklar och dålig färgåtergivning, nej tack. Bra dock att 1440p marknaden fortsätter växa, det är framtiden.

Dock så hade väl SWIFT-skärmen riktigt bra TN-panel som kunde nästan jämföras med en IPS?

Så jag har förstått det på reviews och folk som använder den.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Tyvärr bara g-sync men intresant ändå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar