Permalänk
Medlem

Hur bra är FD Kelvin S36 egentligen?

Jag funderar på att skaffa FD S36 kylare till min nya rig, men blir lite tveksam när jag söker info.

Har tänkt använda den för att överklocka en 5820K, i ett NZXT H440 chassi. Förhoppningen är att få låg ljudnivå med bra kylning.

När jag kollar recensioner är den antingen i toppklass avseende både kylning och ljud, eller medioker och högljudd. Vet inte vilket jag ska tro på.

Är det någon här som vet hur det ligger till? Finns det bättre alternativ (tänker ej bygga custom loop)?
Hoppas de bra omdömena är att lita på, men känns lite för dyrt att chansa...

Permalänk
Avstängd

Jag kör med en. Funkar betydligt bättre än allt annat jag kört (H100i, Noctua U14S - D14, Be-quiet dark rock pro etc)

Har bytt fläktar till Gentle Typhoons och kör pumpen på 2000 rpm. Jag är kanonnöjd, grym prestanda!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör med en. Funkar betydligt bättre än allt annat jag kört (H100i, Noctua U14S - D14, Be-quiet dark rock pro etc)

Har bytt fläktar till Gentle Typhoons och kör pumpen på 2000 rpm. Jag är kanonnöjd, grym prestanda!

vart hitta du gentle typhoons dessa dagar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimMy2003:

vart hitta du gentle typhoons dessa dagar ?

Beställde 10 stycken från USA när jag insåg att dom var EOL

Köpte i slutet av förra året.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Beställde 10 stycken från USA när jag insåg att dom var EOL

Köpte i slutet av förra året.

Vad tycker du om pumpen i det stora hela?

Funderar på att köpa en men får inte riktigt någon uppfattning om ljudnivån på själva pumpen..:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör med en. Funkar betydligt bättre än allt annat jag kört (H100i, Noctua U14S - D14, Be-quiet dark rock pro etc)

Har bytt fläktar till Gentle Typhoons och kör pumpen på 2000 rpm. Jag är kanonnöjd, grym prestanda!

Kul att höra att du är nöjd!
Vad kör du för CPU och hur väl kyler den?

Hur är orginalfläktarna? Är det motiverat att beställa nya samtidigt eller funkar det bra med orginal? Jag gillar ju annars att fläktarna kommer matcha det vita chassit bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Vad tycker du om pumpen i det stora hela?

Funderar på att köpa en men får inte riktigt någon uppfattning om ljudnivån på själva pumpen..:/

På 12V är pumpen ganska högljudd, i allafall är mitt exemplar det. Men jag har ställt ner det så den kör på 2000 rpm istället för 2600 rpm. Då måste jag böja mer ner och hålla örat mot chassit för att höra den.

Dock har pumpen blivit betydligt tystare efter att ha använt den i ett par veckor.

Edit: Måste notera att jag jämför pumpljudet med både H100i och Swiftech H220. Så den är tystare än dessa.

Skrivet av DasIch:

Kul att höra att du är nöjd!
Vad kör du för CPU och hur väl kyler den?

Hur är orginalfläktarna? Är det motiverat att beställa nya samtidigt eller funkar det bra med orginal? Jag gillar ju annars att fläktarna kommer matcha det vita chassit bra.

4960X 4.5Ghz vid 1.3V. Ligger någonstans mellan 60-70 grader i Aidas stresstest med tre stycken Gentle Typhoon i 1000 rpm. Så även om jag ställt ner pumpen och fläktarna så kyler den riktigt bra. Jag testade aldrig de medföljande fläktarna då jag var så inställd på att använda Scythe-fläktarna så det kan jag inte riktigt uttala mig om. Vad jag läste mig till innan är att fläktarna ska vara rätt tysta i jämförelse med andra slutna lösningar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kör du pumpen på 9v för det varvtalet? Hur kontrolleras strömmen för att få den dit? Jag är lite osäker på hur det funkar...

Temperaturen verkar ju riktigt bra med den setupen.

Permalänk
Medlem

Vad har du förresten för övrig kylning datorn och vad kör du för grafikkort?

Funderar på om det går att få riktigt tyst. Det jag tänkt mig är ett FD S36 med fläktar och en 140mm som utblås. Sen Asus GTX970 som kyls passivt på låg belastning. Utöver det så Corsair HX850i som också kyls passivt vid låg belastning.

Hoppas att det kommer bli riktigt tyst när jag bara använder datorn till enkla saker, och inte låta särskilt mycket vid tyngre belastning. Om det låter lite vid full load kan jag leva med det. Händer bara vid rendering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Kör du pumpen på 9v för det varvtalet? Hur kontrolleras strömmen för att få den dit? Jag är lite osäker på hur det funkar...

Temperaturen verkar ju riktigt bra med den setupen.

Skrivet av DasIch:

Vad har du förresten för övrig kylning datorn och vad kör du för grafikkort?

Funderar på om det går att få riktigt tyst. Det jag tänkt mig är ett FD S36 med fläktar och en 140mm som utblås. Sen Asus GTX970 som kyls passivt på låg belastning. Utöver det så Corsair HX850i som också kyls passivt vid låg belastning.

Hoppas att det kommer bli riktigt tyst när jag bara använder datorn till enkla saker, och inte låta särskilt mycket vid tyngre belastning. Om det låter lite vid full load kan jag leva med det. Händer bara vid rendering.

Jag styr den med mjukvara via moderkortet, Asus AI Suite. Pumpen behöver bara en 3-pins fläktplats.

Alla komponenter finns i min signatur, men det är NZXT H630 och ett överklockat Asus 780 DC2. Alla fläktar är Aerocool Dead Silence på ~700 rpm.
Jag är ganska kräsen gällande ljudnivån på min dator, den enda gången jag hör min dator är om jag böjer mig ner under bordet och lyssnar. Det enda som faktiskt hörs, om än väldigt svagt är ju tyvärr pumpen, men det kommer man inte ifrån om man kör med vatten på det här viset.

Jag tycker det är mycket tyst, inte riktigt på samma nivå som en riktigt bra tornkylare kan bli. Men då den kyler bättre kan jag leva med det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk att spänningen blir lite tokig på det viset? Eller motsvarar 2000rpm kanske 9V? Vad jag förstått rekommenderar Fractal Design att man kör antingen på 12V eller 9V, medan t.ex. 6V inte rekommenderas.

Hursomhelst, jag har bestämt mig för att köra på S36;an. Det verkar som en riktigt bra produkt och borde passa perfekt till mitt bygge. Kan jag få datorn så tyst att jag måste böja med ned under bordet för att höra den, då kommer jag vara överlyclig. Min nuvarande dator hörs genom väggen in till sovrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Finns det inte risk att spänningen blir lite tokig på det viset? Eller motsvarar 2000rpm kanske 9V? Vad jag förstått rekommenderar Fractal Design att man kör antingen på 12V eller 9V, medan t.ex. 6V inte rekommenderas.

Hursomhelst, jag har bestämt mig för att köra på S36;an. Det verkar som en riktigt bra produkt och borde passa perfekt till mitt bygge. Kan jag få datorn så tyst att jag måste böja med ned under bordet för att höra den, då kommer jag vara överlyclig. Min nuvarande dator hörs genom väggen in till sovrummet.

Nej, det tror inte jag spelar någon roll. Pumpen är en Alphacool DC-LT Ceramic så det kommer inte vara några problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det inte risk att spänningen blir lite tokig på det viset? Eller motsvarar 2000rpm kanske 9V? Vad jag förstått rekommenderar Fractal Design att man kör antingen på 12V eller 9V, medan t.ex. 6V inte rekommenderas.

Hursomhelst, jag har bestämt mig för att köra på S36;an. Det verkar som en riktigt bra produkt och borde passa perfekt till mitt bygge. Kan jag få datorn så tyst att jag måste böja med ned under bordet för att höra den, då kommer jag vara överlyclig. Min nuvarande dator hörs genom väggen in till sovrummet.

Funderar på samma sak till samma chassi jag med. Tänker du ha radiatorn i toppen eller fronten? Själv vill jag ha den i toppen eftersom jag använder hårddiskburarna, men vet inte om det är så bra att sätta den där med så lite ventillationshål som det är. Är inblås eller utblås i toppen bäst?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500