Permalänk
Medlem

Processorn fast i "viloläge"

Hej,

jag upptäckte nyligen att det började smålagga när jag använde datorn. Det laggade när jag t.ex. höll på i chrome eller spelade lite CSGO. Jag hittade snabbt att problemet var processorn och att den på något sätt har fastnat i "viloläge", den vill helt enkelt inte klocka upp sig själv från multi på 8 (kör normalt med 44). Det har aldrig hänt mig förut och jag har startat om datorn, ändrat till original inställningarna i BIOS två gånger men ingenting fungerar.

Jag har tagit en bild när jag kör IntelBurn test och kollat aktiviteten på processorn med coretemp.

Vad kan det vara för fel?

http://imageshack.com/a/img909/1482/Kil6zM.png

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort, ram mm? (läste att processorn var 4690K)

Cmos reset kan fungera

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Vilket energischema står datorn på?
Ändra till Hög prestanda.
Stäng av speedstep eller vad det heter i bios om det inte är det du redan har ändrat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Hej,

jag upptäckte nyligen att det började smålagga när jag använde datorn. Det laggade när jag t.ex. höll på i chrome eller spelade lite CSGO. Jag hittade snabbt att problemet var processorn och att den på något sätt har fastnat i "viloläge", den vill helt enkelt inte klocka upp sig själv från multi på 8 (kör normalt med 44). Det har aldrig hänt mig förut och jag har startat om datorn, ändrat till original inställningarna i BIOS två gånger men ingenting fungerar.

Jag har tagit en bild när jag kör IntelBurn test och kollat aktiviteten på processorn med coretemp.

Vad kan det vara för fel?

http://imageshack.com/a/img909/1482/Kil6zM.png

Hur ser det ut i denna menyn.

Dold text
Permalänk

win + x / energisparläge. Maxprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Vad har du för moderkort, ram mm? (läste att processorn var 4690K)

Cmos reset kan fungera

asrock z97e-itx/ac
8 gb hyperX ram

--

Prestandan stog på balanserad och processorn reagerade när jag ändrade till max. Problemet nu är att multi är konstant på 44 med en konstant volt (1.2322). Det är iofs bättre än att den ligger nere på 7xx Mhz och fiser men det har inte varit så tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Prestandan stog på balanserad och processorn reagerade när jag ändrade till hög. Kan inte förstå hur den kunde ändra sig automatiskt.. =\

Man måste inte köra på maxprestanda för att den ska klocka upp sig. Om den inte klockar upp sig när du kör balanserat så är nåt galet. Som du redan fått tips om så prova att göra en BIOS reset

Permalänk
Medlem

Att ta ur batteriet var inte så lätt på ett mitx och inte hjälpte det heller.

Lejonkung hade redan postat svaret tidigare. Jag var bara värdelös på att leta mig djupare in i powerinställningarna. Balanserad hade ändrats från min 5% - max 100% till min 5 - max 5.. Hur kan det ändras bara sådär?