Nästa VLC får stöd för Google Chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?

Om du upplever det så är det nog snarare fel på videokällan.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer fungera på VLC's androidapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?

Ja, det är ju fruktansvärt så dålig bild VLC levererar, man ser ju knappt vad det föreställer.....Herregud!

VLC ger ju så bra bild materialet överhuvudtaget kan leverera. Jag har bara testat ett fåtal av den miljard spelare som finns, men till dator är VLC den bästa jag testat.

Till surfplatta drar däremot BS-player längsta stråt, mest pga användargränssnittet som inte någon annan spelare är i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?

Har använt mpchc i många år men har gått över mer och mer till vlc av ren lathet. Det är enkelt och mycket bättre än förr, 5.1/7.1 går bra och bildkvalitén är bättre än förr.
Visst jag föredrar fortfarande mpchc.. men är så lat och orkar inte ställa in allt efter en ny installation.. i vlc bara funkar det.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ja, det är ju fruktansvärt så dålig bild VLC levererar, man ser ju knappt vad det föreställer.....Herregud!

VLC ger ju så bra bild materialet överhuvudtaget kan leverera. Jag har bara testat ett fåtal av den miljard spelare som finns, men till dator är VLC den bästa jag testat.

Till surfplatta drar däremot BS-player längsta stråt, mest pga användargränssnittet som inte någon annan spelare är i närheten av.

Testa att starta en hd film i vlc och mpc-hc sida vid sida så är det enorm skillnad.

Skrivet av LudvigLindell:

Har använt mpchc i många år men har gått över mer och mer till vlc av ren lathet. Det är enkelt och mycket bättre än förr, 5.1/7.1 går bra och bildkvalitén är bättre än förr.
Visst jag föredrar fortfarande mpchc.. men är så lat och orkar inte ställa in allt efter en ny installation.. i vlc bara funkar det.

Nu behöver du inte använda coreavc eller andra codecs med mpc-hc, bara ladda ner och starta.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara spegling av skrivbordet som saknas bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nu är det bara spegling av skrivbordet som saknas bara

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan spegling av skrivbordet! Gå in på Google Chrome webbläsare högerklicka på fliken "cast" spegla skrivbordet, sen tryck cast!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttagna*

Se § 7 i forumets regler för forumets policy gällande piratkopiering.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Testa att starta en hd film i vlc och mpc-hc sida vid sida så är det enorm skillnad.

Nu behöver du inte använda coreavc eller andra codecs med mpc-hc, bara ladda ner och starta.

Tack för tipset! Var tvungen och pröva då jag tänkte "Sån stor skillnad kan det väl inte vara". Kommer garanterat byta spelare. Synd bara att den pausar/startar när man trycker på filmen. Får rota i Settings och se om det går att ta bort

Forskat lite vidare. Det är tydligen en bug som finns med VLC och nvidia kort.
https://wiki.videolan.org/VSG:Video:Color_nVidia

Blev lite skillnad i VLC när jag ändrade i Nvidas kontrollpanel:

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Vilken nyhet!! precis inhandlat chromecast också

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Plex? Något som har fungerat i snart över ett år.

Ja den är bra men dåligt att den inte klarar rar filer som Kodi. Jobbigt att packa upp stup i kvarten.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ja den är bra men dåligt att den inte klarar rar filer som Kodi. Jobbigt att packa upp stup i kvarten.

Jag vet inte varför du ens packar dina filmer, du vinner absolut _INGET_ på att arkivera filmer i rar containers.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Testa att starta en hd film i vlc och mpc-hc sida vid sida så är det enorm skillnad.

Nu har jag installerat MPC-HC och gjort jämförelsen sida vid sida. Det är inte speciellt stor skillnad, men det finns en skillnad till MPC's fördel. MPC mejslar fram något bättre detaljer och ger generellt en något ljusare bild.

Men det största lyftet med MPC är frameraten. Av någon anledning tappar VLC ibland 20-30% av frame'sen och det märks tydligt, det småhackar hela tiden, trots att CPU'n (Phenom II 945BE) bara ligger på ca 45%. Har provat att lägga filen lokalt på SSD'n, men den tappar lika mycket frames iaf. MPC tappar inte en enda frame och flyter på fint.

Att VLC tappar frames har nog att göra med vilken codec som används eftersom alla filer inte tappar. Dessutom har jag inga större problem (tror jag) med tappade frames på HTPC'n (A10-6700) som också kör VLC.

Frågan är nu om man ska gå över till MPC efter att ha rotat sig med VLC i många år. Jobbiga i-landsproblem vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Finns redan spegling av skrivbordet! Gå in på Google Chrome webbläsare högerklicka på fliken "cast" spegla skrivbordet, sen tryck cast!

Man kan väl bara spegla en tab i chrome??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Man kan väl bara spegla en tab i chrome??

Skickades från m.sweclockers.com

När jag hade min PC kunde jag spegla hela skrivbordet, fungerade helt okej. Men i min Macbook så verkar det bara fungera att casta enstaka flikar.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Tack för tipset! Var tvungen och pröva då jag tänkte "Sån stor skillnad kan det väl inte vara". Kommer garanterat byta spelare. Synd bara att den pausar/startar när man trycker på filmen. Får rota i Settings och se om det går att ta bort

Forskat lite vidare. Det är tydligen en bug som finns med VLC och nvidia kort.
https://wiki.videolan.org/VSG:Video:Color_nVidia

Blev lite skillnad i VLC när jag ändrade i Nvidas kontrollpanel:

http://i.imgur.com/LTBzMZW.png

http://i.imgur.com/Rb5hxcS.png

Jag kommer också ihåg detta problem. Trodde det var något fel på min skärm. Allt var grådaskigt. Att inte nvidia har fixat detta ännu gör att jag hatar nvidia. Vid varje nyinstallation måste jag köra fixen.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Har använt mpchc i många år men har gått över mer och mer till vlc av ren lathet. Det är enkelt och mycket bättre än förr, 5.1/7.1 går bra och bildkvalitén är bättre än förr.
Visst jag föredrar fortfarande mpchc.. men är så lat och orkar inte ställa in allt efter en ny installation.. i vlc bara funkar det.

Funkar ens 5,1 ljud i VLC ? provade för några månader sen och den klara inte det.

Jaja VLC är fint den kan spela upp nästan all oavsett hur korrupt filen är (ibland i alla fall, varit med om den laggat fram med vissa klipp, medans andra spelare klarat den klockrent). Men finns betydligt roligare spelare att använda än VLC.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?

Skrivet av Daavido:
Skrivet av Lessismore:
Skrivet av Tilax:

Jag kör Nivida och ändrade Dynamic range på grafikkortet till 0-255 för det är precis det MPC-HC gör i sin spelare.

Här är en guide med flera olika åtgärder men det jag nämnde ovan räcker om man har Nvidia.
http://webtrickz.com/how-to-fix-washed-out-colors-issue-in-vl...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Varför vill man använda VLC när man ser på film när den ger så dålig bild?

Prova med en blu-ray film och en ny skärm så kanske bilden inte blir så dålig.. Beror ju lite på vad för material du spelar upp..

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Jag vet inte varför du ens packar dina filmer, du vinner absolut _INGET_ på att arkivera filmer i rar containers.

Dom kommer packade så att säga, inte att jag packar dom själv.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Har man vi fått något datum för när VLC kommer släppa version 3.0?
Det är alldeles för buggigt att streama en hel skärm...