Permalänk
Medlem

Grund till speldator - vill dubbelkolla

Som rubriken lyder vill jag kort dubbelchecka ett par saker: bygger (för första gången) en ordentlig speldator, och hade ganska svårt att få en referensram gällande RAM-minnen. De främsta generella rådet jag fått är att man inte skall snåla på minnet.

Än så länge har jag fäljande grunduppsättning:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690k
CPU-fläkt: CoolMaster 212 Evo

efter viss research fastnade jag på följande minnen, men det känns ändå som att jag valde det lite för stor utsträckning på måfå:
http://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-Schwarz-Arbeitsspeiche...
vad jag förstått, skall dessa vara low profile, vilket krävs för Evo-fläkten.
Vad jag är säker på är att jag vill ha 16 GB fördelat på två minnen (2x8).

En annan fråga som dyker upp efter att ha sett denna tråd (http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1353222-msi-z97-gam...)
är om man möjligen inte skall "nöja sig" med ett MSI Z87-G55. Vad jag förstått är det inget dåligt kort heller, även om det är en generation senare.
Budgeten är inget problem, samtidigt är det en smula dumt att ge ut pengar för funktioner man inte använder: båda korten går att SLI:a och jag utgår från att båda har integrerat WLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

De främsta generella rådet jag fått är att man inte skall snåla på minnet.

Nej minne kan man inte få för mycket av, däremot kan du helt skippa alla färgglada kylflänsar och annat lull-lull av det enkla skäl att det är helt onödigt. Jag kan rekommendera att du köper lågprofil-kylflänsar oavsett vad du använder. Corsair är inte bättre än något annat märke, såsom Kingston osv.

Skrivet av SweGer:

CPU-fläkt: CoolMaster 212 Evo

Den kylaren har en sämpig monteringsanordning, kan ju vara bra att känna till.

Skrivet av SweGer:

är om man möjligen inte skall "nöja sig" med ett MSI Z87-G55. Vad jag förstått är det inget dåligt kort heller, även om det är en generation senare.

Z87 är ett enklare ("sämre") chipset. Jag skulle inte rekommendera det, framförallt för att det stödjer färre SATA 6 Gbit/s-portar och saknar M.2-stöd.

Skrivet av SweGer:

jag utgår från att båda har integrerat WLAN.

Inget av korten har trådlöst nätverk, om det är det du undrar.

Ska du flytta runt datorn mycket eller har du något annat skäl till att vilja ha WLAN?

Permalänk
Medlem

Är det enbart gaming du ska pyssla med så (enligt alla benchmarks jag kollat på) räcker det med 8gb 1600mhz minnen, märken spelar enligt dessa benchmarks ingen större roll heller, så på min dator tog jag det billigaste som fanns, vilket var rekommenderat på bla.a /r/buildapc. Vi snackar alltså om 1-2 fps skillnad i benchmarks och inget spel just nu kräver mer än 8gb, så vill du komma billigt undan kör på de.

När det gäller moderkort så är en del stabilare än andra, jag skulle rekommendera att köpa ett tidigare generationens moderkort för på dom sprillans nya är det ofta mycket strul med optimiseringar och du kommer bara få sitta och flasha bios hela tiden för att få alla senaste optimiseringar. Ska du inte heller hålla på och överklocka och hålla på så räcker det med bililgaste du kan hitta, kolla bara så att dom har alla uttag och komponenter du behöver.

Har du tänkt streama över huvud taget? Lägg lite mer pengar där istället på en i7'a, jag trodde men 4670k skulle räcka men funderar på att köpa en i7'a nu istället.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Med "att snåla" var det främst prislappen det gällde, är ~140 euro för 2x8 rimligt? Annars har jag i diverse tabeller inte heller sett någon nämnvärd skillnad mellan t.ex Corsair, Kingston, Crucial, Gskill etc.

OK, är en Noctua (t.ex D14) lättare att montera? Den lär ju vara tystare dessutom.

Egentligen tänker jag inte flytta datorn, men dess kommande placering och routerns placering förutsätter en avig kabeldragning.
Vad måsta man lägga till WLAN-stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Är det enbart gaming du ska pyssla med

Ja, samt sporadiskt tittande på film.

Skrivet av Veen:

När det gäller moderkort så är en del stabilare än andra, jag skulle rekommendera att köpa ett tidigare generationens moderkort för på dom sprillans nya är det ofta mycket strul med optimiseringar och du kommer bara få sitta och flasha bios hela tiden för att få alla senaste optimiseringar.

Vad har du själv för moderkort? Det föreslagna MSI-kortet verkar vara speciellt designat för gaming.

Skrivet av Veen:

Har du tänkt streama över huvud taget? Lägg lite mer pengar där istället på en i7'a, jag trodde men 4670k skulle räcka men funderar på att köpa en i7'a nu istället.

Streama film menar du, från t.ex. Netflix? Jag vet inte, inte så värst. Innan funderade jag faktiskt på en i7 4790k, men den verkade inte värst mycket snabbare än i5:an och dessutom 1k dyrare. Dessutom fick jag intrycket av att man behöver "devil's canyon" för att undkomma diverse barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem

CPU kylare burkar ha decibelnivåer i specifikationerna, men dom flesta är ganska tysta, noctua är bra märke dessutom.

Vad gäller minnena, ta det billigaste du hittar. Här är en bench som jag refererade till tidigare

Som du ser vinner t.o.m 1600 mhz i det testet. Billigaste jag hittade var http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Men nu vet jag ju inte om dom är för höga för att din fläkt ska få plats.

Permalänk

Corsair Vengeance LP är relativt låga. Ska nog fungera finfint med en CPU kylare tillsammans med dessa. Beror ju givetvis på hur mycket plats du har i chassit. Så de inte krockar med kylaren. Har nyligen installerat 2 stycken 4gb minnen på ett Asus H97M-PLUS moderkort. Har dock inget annat för tillfället att tillgå än originalkylaren till en i5 4460. Men det fungerar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Är det enbart gaming du ska pyssla med så (enligt alla benchmarks jag kollat på) räcker det med 8gb 1600mhz minnen,

Det är 2015, finns ingen anledning att bygga en ny dator med ynka 8 GB RAM.

Skrivet av Veen:

När det gäller moderkort så är en del stabilare än andra, jag skulle rekommendera att köpa ett tidigare generationens moderkort för på dom sprillans nya är det ofta mycket strul med optimiseringar och du kommer bara få sitta och flasha bios hela tiden för att få alla senaste optimiseringar.

Ehh, vad har du haft för moderkort? Nyare revisioner är normalt sett stabilare, inte minst p.g.a. att gamla problem patchats bort. Eller menar du att han ska köpa någon gammal utdöende plattform för att få ett "stabilare" moderkort?

Skrivet av Veen:

Ska du inte heller hålla på och överklocka och hålla på så räcker det med bililgaste du kan hitta, kolla bara så att dom har alla uttag och komponenter du behöver.

Generellt kan det vara stora kvalitetsskillnader på de allra billigaste korten, detta brukar även avspegla sig i hur lång garantitid de har, därför är detta inget särskilt bra tips. Vid en viss prisnivå så får man också mer påkostade komponenter, bättre VRM osv.

Skrivet av Veen:

Har du tänkt streama över huvud taget? Lägg lite mer pengar där istället på en i7'a, jag trodde men 4670k skulle räcka men funderar på att köpa en i7'a nu istället.

Du får nog definiera vad du menar med "streama", om du menar att valfri i5:a är otillräcklig.

Skrivet av SweGer:

Med "att snåla" var det främst prislappen det gällde, är ~140 euro för 2x8 rimligt? Annars har jag i diverse tabeller inte heller sett någon nämnvärd skillnad mellan t.ex Corsair, Kingston, Crucial, Gskill etc.

Vilket land bor du i? Priserna på minnen går upp och ner, men om du jämför priser med likvärdiga grejer från andra leverantörer så får du en god uppfattning om priset är rimligt.

Skrivet av SweGer:

OK, är en Noctua (t.ex D14) lättare att montera? Den lär ju vara tystare dessutom.

Ja, och Noctua gör betydligt trevligare grejer.

Skrivet av SweGer:

Egentligen tänker jag inte flytta datorn, men dess kommande placering och routerns placering förutsätter en avig kabeldragning.
Vad måsta man lägga till WLAN-stöd?

Trådlöst nätverkskort, men bara så att du vet om det redan nu så kommer uppkopplingen att suga för att t.ex. spela med. Idag finns det säkert adaptrar och routers m.m. som inte är lika dåliga som de var förr, men räkna med olika typer av lagg.

Skrivet av SweGer:

Det föreslagna MSI-kortet verkar vara speciellt designat för gaming.

Att tillverkarna slänger in buzzwords såsom "Gaming" i modellbeteckningen är marknadsföring. Köp ett med Z97-chipset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweGer:

OK, är en Noctua (t.ex D14) lättare att montera? Den lär ju vara tystare dessutom.

212 evo är mycket lätt att montera, ingen skillnad från noctua. Dessutom mycket tyst. Ska du inte överklocka för glatta livet så räcker en 212 evo mycket bra, ska du pressa det sista droppen ur cpun så kör du på noctua. Asus z97-a är också ett utmärkt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Streama film menar du, från t.ex. Netflix?

Nej jag menar streama ditt spelande på t.ex twitch. Det går halvbra med min processor men i CS:GO t.ex där jag verkligen behöver all fps jag kan få så känner jag lite halvlagg när jag streamar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är 2015, finns ingen anledning att bygga en ny dator med ynka 8 GB RAM.

Pengar kanske inte är något problem för vissa, men ska man bygga en dator enkomt till gaming så finns det ingen anledning att slänga pengar på något som inte kommer göra märkbar skillnad.

Skrivet av Sveklockarn:

Ehh, vad har du haft för moderkort? Nyare revisioner är normalt sett stabilare, inte minst p.g.a. att gamla problem patchats bort. Eller menar du att han ska köpa någon gammal utdöende plattform för att få ett "stabilare" moderkort?

Har ett z87x-ud3h och det var väldigt instabilt med massa felaktiga hårdvaruerrors som orsakade false-positive bluescreens, först för cirka ett halvår sedan kom det bios som åtminstånde fixade problemet för mig, fick även bättre prestanda med det. Kanske generaliserade alla moderkort med att nyare har sämre optimeringar men har förstått att andra haft liknande problem då jag hittade lösningen till mina bluescreens då en snubbe förklarade just detta om moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Pengar kanske inte är något problem för vissa, men ska man bygga en dator enkomt till gaming så finns det ingen anledning att slänga pengar på något som inte kommer göra märkbar skillnad.

Har ett z87x-ud3h och det var väldigt instabilt med massa felaktiga hårdvaruerrors som orsakade false-positive bluescreens, först för cirka ett halvår sedan kom det bios som åtminstånde fixade problemet för mig, fick även bättre prestanda med det. Kanske generaliserade alla moderkort med att nyare har sämre optimeringar men har förstått att andra haft liknande problem då jag hittade lösningen till mina bluescreens då en snubbe förklarade just detta om moderkort.

Kanske är mitt moderkort eller något annat som spökat, men innan jag köpte ytterligare 8gb till min gamingrigg och till slut få totalt 16gb, så hade jag problem med att BF4 hade ojämna fps och småhackade lite (nästan frös någon sekund etc). Efter att jag satte i 8gb till så fungerade allting utan några problem alls. Stabila fps, inga frysningar eller något sådant. Ska förövrigt sägas att de enda programmen jag hade uppe under "testerna" var Chrome (inte mer än kanske 5 tabar), Spotify, Skype och spelet i fråga, mao inget krävande egentligen?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Pengar kanske inte är något problem för vissa, men ska man bygga en dator enkomt till gaming så finns det ingen anledning att slänga pengar på något som inte kommer göra märkbar skillnad.

Om du har "tillräckligt" eller 256 GB RAM kommer inte märkas någon skillnad, men det är ju för att försäkra sig om att man har tillräckligt som man inte snålar på minnet. TS skriver även "Budgeten är inget problem". En stor fördel med mer minne är att allt vad swap heter kan stängas av.

Skrivet av Veen:

Har ett z87x-ud3h och det var väldigt instabilt med massa felaktiga hårdvaruerrors som orsakade false-positive bluescreens, först för cirka ett halvår sedan kom det bios som åtminstånde fixade problemet för mig, fick även bättre prestanda med det. Kanske generaliserade alla moderkort med att nyare har sämre optimeringar men har förstått att andra haft liknande problem då jag hittade lösningen till mina bluescreens då en snubbe förklarade just detta om moderkort.

Problemen med ditt moderkort säger nog mer om Gigabyte än om moderkort i allmänhet, knappast något som per automatik löses av att man köper ett äldre chipset. Är man orolig är det såklart inte fel att googla en produkts namn ihop med t.ex. "problems" för att få grepp om vanligt förekommande fel.

Skrivet av retro123:

212 evo är mycket lätt att montera, ingen skillnad från noctua.

Förutom en hög lösa muttrar samt en plåtbygel som ska balanseras på kylaren medan man skruvar ihop eländet?

Nej, monteringsanordningen lämnar tyvärr mycket att önska på 212 Evo.

Permalänk
Inaktiv

Det du bör titta noga på, som jag inte sett att någon nämnt, är väl att du inte ska köpa något moderkort utan att kolla upp info kring det väldigt noga. Det finns t ex de med "Killer NIC" som jag förstått gör nätverket så instabilt det kan bli..

Skrivet av Veen:

Är det enbart gaming du ska pyssla med så (enligt alla benchmarks jag kollat på) räcker det med 8gb 1600mhz minnen

Ehm.. Vet du vad spelen som är krävande äter? Skyrim+mods tar för mig 16gb ram och äter upp en extra 10-20gb på disken.. En kille i en annan tråd som inte kunde spela BF4 för att han fick slut på minne, han hade förvisso 6gb och avstängd pagefil. Poängen är att 8gb inte duger längre, men ska man bara spela spel som CS:GO så duger det självklart bra med 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det du bör titta noga på, som jag inte sett att någon nämnt, är väl att du inte ska köpa något moderkort utan att kolla upp info kring det väldigt noga. Det finns t ex de med "Killer NIC" som jag förstått gör nätverket så instabilt det kan bli..

Ehm.. Vet du vad spelen som är krävande äter? Skyrim+mods tar för mig 16gb ram och äter upp en extra 10-20gb på disken.. En kille i en annan tråd som inte kunde spela BF4 för att han fick slut på minne, han hade förvisso 6gb och avstängd pagefil. Poängen är att 8gb inte duger längre, men ska man bara spela spel som CS:GO så duger det självklart bra med 8gb.

Har spelat och streamat skyrim fullmoddat alla hd texturer, lighting effects, water effects, RUBBET med 100+ fps inga problem alls. BF4 vet jag ingenting om men BF3 var i alla fall skitdåligt optimerat, var dock inga problem att spela/streama de heller med 100+ fps, med 8gb ram dvs.

Har även spelat Dishonored, Bioshock Infinite, Batman arkham origins, metro last light, alla dessa spel maxade med 100+ fps 8gb ram aldrig fått slut på ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom en hög lösa muttrar samt en plåtbygel som ska balanseras på kylaren medan man skruvar ihop eländet?

Nej, monteringsanordningen lämnar tyvärr mycket att önska på 212 Evo.

Ok, det är ju inte noctuakvalitet förstås men för 300:- så påstår jag att den är väldigt prisvärd, för att tycka att den är speciellt svår att montera så måste man nog ha tummen mitt i handen..;) Men visst, eftersom pengar inte var något problem så kör på en noctua, jag skulle valt en NH-D15.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veen:

Har spelat och streamat skyrim fullmoddat alla hd texturer, lighting effects, water effects, RUBBET med 100+ fps inga problem alls. BF4 vet jag ingenting om men BF3 var i alla fall skitdåligt optimerat, var dock inga problem att spela/streama de heller med 100+ fps, med 8gb ram dvs.

Har även spelat Dishonored, Bioshock Infinite, Batman arkham origins, metro last light, alla dessa spel maxade med 100+ fps 8gb ram aldrig fått slut på ram.

Asså det blev inte bättre fps för mig av att gå från 8 till 16gb ram, men det var inte längre någon spelcrash/blåskärm för att det var slut på minne. Jag snittar väl 50 då jag har ett 270x och troligen en hel del fler mods, har även enb som drar ner fpsens avg med 30..
Det bör dock nämnas att jag har en del program igång samtidigt som t ex ramslukaren chrome. Detta gör självklart problemet större, men de flesta jag känner till, vill ha mer än spelet igång, vilket är varför jag säger att 8gb absolut inte duger.

Permalänk
Medlem

OK, tack för föer svar!
Jag överväger Noctua.
Och nej, twitcha planerar jag inte att göra.

Skrivet av Sveklockarn:

Vilket land bor du i? Priserna på minnen går upp och ner, men om du jämför priser med likvärdiga grejer från andra leverantörer så får du en god uppfattning om priset är rimligt.

Kollat runt lite mer nu, här i Tyskland verkar priset på motsvarande minnen variera mellan 120 och 160 euro.

Skrivet av anon186252:

Det du bör titta noga på, som jag inte sett att någon nämnt, är väl att du inte ska köpa något moderkort utan att kolla upp info kring det väldigt noga. Det finns t ex de med "Killer NIC" som jag förstått gör nätverket så instabilt det kan bli..

Vad menar du egentligen med "killer NIC"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweGer:

Vad menar du egentligen med "killer NIC"?

Jadu, det är en nätverkskorts tillverkare som det varit väldigt mycket ståhej om. Det ska förbättra gaming upplevelsen men gjorde raka motsatsen. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det funkade men det fanns många trådar om det på Sweclockers och på annat håll sist jag kollade.
Det är väl kanske inte alla deras kort men tillräckligt för att jag ska hålla mig långt borta

Permalänk

Vill du ha WLan så är det bara å köpa till ett kort eller en usbsticka för just det. är du ingen hardcore gamer så lär du inte märka av FPS drops.

Edit:
Noctus NH-U12S lär räcka långt om du inte ska klocka eller bara klocka lite.
http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Som rubriken lyder vill jag kort dubbelchecka ett par saker: bygger (för första gången) en ordentlig speldator, och hade ganska svårt att få en referensram gällande RAM-minnen. De främsta generella rådet jag fått är att man inte skall snåla på minnet.

Än så länge har jag fäljande grunduppsättning:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690k
CPU-fläkt: CoolMaster 212 Evo

efter viss research fastnade jag på följande minnen, men det känns ändå som att jag valde det lite för stor utsträckning på måfå:
http://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-Schwarz-Arbeitsspeiche...
vad jag förstått, skall dessa vara low profile, vilket krävs för Evo-fläkten.
Vad jag är säker på är att jag vill ha 16 GB fördelat på två minnen (2x8).

En annan fråga som dyker upp efter att ha sett denna tråd (http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1353222-msi-z97-gam...)
är om man möjligen inte skall "nöja sig" med ett MSI Z87-G55. Vad jag förstått är det inget dåligt kort heller, även om det är en generation senare.
Budgeten är inget problem, samtidigt är det en smula dumt att ge ut pengar för funktioner man inte använder: båda korten går att SLI:a och jag utgår från att båda har integrerat WLAN.

Själv tycker jag att 8gig räcker men är har du 16gig. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

212evo kylaren är lätt att montera sålänge tummen sitter där den ska!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

212evo kylaren är lätt att montera sålänge tummen sitter där den ska!

Visst, jag kan också säga att jag tycker att den är lätt att montera, baserat på hur många datorer jag byggt genom åren. Det är inte lika med att det är lätt för en nybörjare. Har f.ö. liten förståelse för varför folk försöker snåla in ett par hundra på att köpa en budgetkylare, när t.ex. Noctua levererar en så mycket bättre produkt till en ringa merkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visst, jag kan också säga att jag tycker att den är lätt att montera, baserat på hur många datorer jag byggt genom åren. Det är inte lika med att det är lätt för en nybörjare. Har f.ö. liten förståelse för varför folk försöker snåla in ett par hundra på att köpa en budgetkylare, när t.ex. Noctua levererar en så mycket bättre produkt till en ringa merkostnad.

Den är lätt att montera, att man köper en 212evo? För att man anser att den räcker kanske?

För egen del föredrar jag Arctic Freezer 30 serien.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det jag fick höra är " RAM är RAM" och märket spelar inte jättestor roll. Så länge de har samma hastighet etc kommer du inte märka skillnad.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410