Ljudkort med 5.1 via optiska utgången

Permalänk

Ljudkort med 5.1 via optiska utgången

Jag har tagit upp min gamla dator för att köra som streamingdator. Det inbyggda ljudkortet har bara 2.0 via sin optiska utgång. Förstärkaren jag har hat saknar HDMI in- och utgång så ett grafikkort med hdmi är inget alternativ just nu. Så jag undrar helt enkelt om det finns ett ljudkort med 5.1 via optiska utgången?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Prezident:

Jag har tagit upp min gamla dator för att köra som streamingdator. Det inbyggda ljudkortet har bara 2.0 via sin optiska utgång. Förstärkaren jag har hat saknar HDMI in- och utgång så ett grafikkort med hdmi är inget alternativ just nu. Så jag undrar helt enkelt om det finns ett ljudkort med 5.1 via optiska utgången?

Tack på förhand

Du behöver ljudkort som kan "packa" ljudsignalen till Dobly Digital eller till DTS.
Dom funktionerna kallas för "Dolby Digital Live" (DDL) eller "DTS Connect".

Har dock själv ingen koll på vilka alternativ det finns som är nyare än 5-6 år

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ett väldigt gammalt ljudkort om det inte klarar att mata ut DD/DTS, det är standardfunktioner som till och med moderkorten sköter om, är du helt säker på att du inte ställt in det fel ?
Vad är det för moderkort/ljudkrets ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du behöver ljudkort som kan "packa" ljudsignalen till Dobly Digital eller till DTS.
Dom funktionerna kallas för "Dolby Digital Live" (DDL) eller "DTS Connect".

Har dock själv ingen koll på vilka alternativ det finns som är nyare än 5-6 år

Nej, Dolby Digital Live och DTS Connect är nått annat, det är enkodrar för att göra om analogljud till DD/DTS, det innebär iofs att man kan mata ut surround, men det behövs inte för att mata ut en signal som redan är i DD/DTS format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det TS förmodligen har kollat är vad Windows rapporterar och det är mycket riktigt 2.0 via en optisk anslutning. Däremot klarar kortet med all säkerhet av att mata ut 5.1 ljud som redan är packat till DD/DTS.

DD Live och DTS Connect är bra funktioner om man även vill ha ut ljud från spel i fler kanaler än 2, men de är ganska ovanliga.
Det är dock inte bara för analoga ljudströmmar utan en förutsättning för att de ska fungera är att ljudet är eller omvandlas till digitalt först.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Jag har ett gammalt ASUS P5E-Deluxe, det har en inbyggt optisk utgång som som bara verkar stöda stero native så att säga. Det går inte att ändra i inställningarna till 5.1 eller 7.1 för de optiska signalerna. Så ja, det är ett lite äldre moderkort. Men i övrigt fungerar systemet klockrent för streaming och uppspelning av dvd-film. Förstärkaren tar bara emot stereosignaler från datorn även om jag spelar en dvd-film med 5.1 ljud.

Permalänk
Medlem

Det finns inga ljudkort som klarar mer än 2 kanaler via optisk om man inte komprimerar ljudströmmen. Det är ingenting som bara ditt moderkort är begränsat av. Det du behöver göra är att ställa in så att ditt uppspelningsprogram skickar ut ljudet som "bitstream" men då måste filmen också ha Dolby Digital eller DTS ljud.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, Dolby Digital Live och DTS Connect är nått annat, det är enkodrar för att göra om analogljud till DD/DTS, det innebär iofs att man kan mata ut surround, men det behövs inte för att mata ut en signal som redan är i DD/DTS format.

Enkodrar för att göra DIGITALT flerkanalsljud till DD/DTS, oftast.
Jag kanske bara antar för mycket, men jag antar att frågeställingen mestadels berör ljud som inte redan levereras som DD/DTS. Större delen av all flerkanal är ju inte det

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prezident:

Jag har ett gammalt ASUS P5E-Deluxe, det har en inbyggt optisk utgång som som bara verkar stöda stero native så att säga. Det går inte att ändra i inställningarna till 5.1 eller 7.1 för de optiska signalerna. Så ja, det är ett lite äldre moderkort. Men i övrigt fungerar systemet klockrent för streaming och uppspelning av dvd-film. Förstärkaren tar bara emot stereosignaler från datorn även om jag spelar en dvd-film med 5.1 ljud.

Ok, konstigt att det inte funkar, de nämner ju tom ansluta hembio i manualen, men det ska funka med ett:
https://www.komplett.se/asus-xonar-dg/608554?cks=ASS&assoc=B9...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Enkodrar för att göra DIGITALT flerkanalsljud till DD/DTS, oftast.
Jag kanske bara antar för mycket, men jag antar att frågeställingen mestadels berör ljud som inte redan levereras som DD/DTS. Större delen av all flerkanal är ju inte det

Det korrekta är att det enkodar diskret flerkanalsljud i realtid till DD/DTS, analogt var lite felskrivet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det korrekta är att det enkodar diskret flerkanalsljud i realtid till DD/DTS, analogt var lite felskrivet.

Precis. Och det är just det man brukar ha behov av då man enbart har tillgång till S/PDIF-interface.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag måste erkänna att jag allt är lite ringrostig med datorn då jag höll på mer förut med den. Men efter att ha läst lite inlägg här så installerades CCCP Codec och vips så blev det annat ljud i skällan 😄. Tack för insikten att jag saknade detta.