Mest prisvärda förstärkaren under 4000:- i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda förstärkaren under 4000:- i dagsläget?

Tjabba SweC!

Är ute efter en ny stärkare då min gamla Pionner VSX-917V inte kan skicka ljud genom HDMI.

Ska köpa projektor så det är såklart ett måste då.

Är inte längre uppdaterad i förstärkardjungeln så skulle verkligen uppskatta lite tips!

5.1 räcker gott, och vill gärna hamna under 4000:-. Men några 100-lappar över spelar ingen roll!

Här är en liten lista på några jag tittat på:

Onkyo TX-NR636

Sony STR-DN1050

Pioneer VSX-924

Onkyo TX-NR535

Kollar mest på Blu-ray och spelar PS4. (Vad annars liksom..:)

Edit: Spotify connect är också ett krav + 2 HDMI OUT.

Alla förslag uppskattas! Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har VSX-923, föregångaren till 924:an. Riktigt fin grej för det priset faktiskt. Den kan jag helhjärtad rekommendera.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Av dem tycker jag nog Onkyon låter bäst, men det har väl med preferenser och högtalare att göra också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag har VSX-923, föregångaren till 924:an. Riktigt fin grej för det priset faktiskt. Den kan jag helhjärtad rekommendera.

Ser väldigt bra ut, minst sagt. Bara ös på med förslag

Har Dynavoice Challenger M-65 + Centern och Surround-högtalarna i samma serie.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Southman:

Är ute efter en ny stärkare då min gamla Pionner VSX-917V inte kan skicka DTS genom HDMI.
Ska köpa projektor så det är såklart ett måste då.
Vad tycker ni?

Jag tycker du ska förklara det där, varför ska förstärkaren skicka DTS via hdmi till projektorn (eller någon annanstans överhuvud taget) ?
Dessutom verkar det ju vara en hembioreceiver du söker och inte en förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska förklara det där, varför ska förstärkaren skicka DTS via hdmi till projektorn (eller någon annanstans överhuvud taget) ?
Dessutom verkar det ju vara en hembioreceiver du söker och inte en förstärkare.

Well, hur ska jag formulera mig. Receivern kan inte hantera DTS genom HDMI. Capish?

Som sagt, är inte så inne på hemmabio. Men du kan väl läsa mellan raderna? Herregud.

Edit: Den klarar inte av något ljud alls via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Tjabba SweC!

Är ute efter en ny stärkare då min gamla Pionner VSX-917V inte kan skicka ljud genom HDMI.

Alla förslag uppskattas! Vad tycker ni?

Tack på förhand!

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v775-svart-receiver...

.

edit: Onkyo går bort av ren princip, deras "effektmätningar" hör hemma i en lekskola.

Onkyo: 160 W / kanal (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 kanal driven, d.v.s MONO
Yamaha: 95W (8ohms, 0.09% THD), 2 kanaler.

Permalänk
Medlem

Nu ville du ha tips på förstärkare av de du länkat skulle jag valt Onkyo, men om du kan hålla ut så brukar elgiganten ha superhelg i den prisklassen.

Förra veckan hade de http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst... för 3700kr.

Permalänk
Medlem

När man ska köpa en hemmabioförstärkare idag ska man vara medveten om två saker; HDMI 2.0 och HDCP 2.2. HDMI 2.0 ger stöd för 4K i 50/60 Hz. HDCP 2.2 är ett nytt kopieringsskydd över HDMI, som troligen kommer att implementeras med de nya 4K bluray-spelarna som förväntas släppas i slutet av året. I dagsläget är det tyvärr svårt att hitta en hemmabioförstärkare med HDCP 2.2, så om man känner att man måste ha det, bör man vänta ett tag till med att köpa nytt.

Edit: Såg nyss att du TS måste ha två HDMI out. Tog därför bort det sista stycket.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

HDCP 2.2 är ett nytt kopieringsskydd över HDMI, som troligen kommer att implementeras med de nya 4K bluray-spelarna som förväntas släppas i slutet av året. I dagsläget är det tyvärr svårt att hitta en hemmabioförstärkare med HDCP 2.2, så om man känner att man måste ha det, bör man vänta ett tag till med att köpa nytt.

Edit: Såg nyss att du TS måste ha två HDMI out. Tog därför bort det sista stycket.

Varför vill man ha HDCP då? Så att ingen ska kunna ta med en bränd film och spela? xD

Edit: Aha, haha. Sorry, läste på lite grann nu

Permalänk

Dubbla HDMI-out begränsar ju dig en aning. Om du hittar en i övrigt trevlig receiver, men som bara har en HDMI-out, så kanske en HDMI-splitter löser problemet.

Jag gillar Denons produkter, men tror tyvärr inte du hittar en i din prisklass som uppfyller kraven.

Permalänk
Medlem

Sonys 1050 ska vara den som ger MARGINELLT bättre ljud av dem. Jag själv köpte Pioneer vsx-924 för 2v sedan då priset på den var bra mycket bättre än Sonyn och är hel nöjd med den, den har alla funktioner man kan tänkas behöva och en app i telen som man verkligen kan göra ALLT med vilket jag ser som en fördel.

Det som dock klagats lite på är att den är "avancerad" det är mycket inställningar och settings och en rejält tjock manual för allt sammans, Sonyn ska vara lite simplare och enklare att hantera.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tycker Yamaha RX-V775 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1698641 eller Denon X1100W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2656785 är de bästa under 4kkr, med lilla Marantz NR1604 som bonusförslag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1801322.

Skrivet av DaydreamerVlad:

Nu ville du ha tips på förstärkare av de du länkat skulle jag valt Onkyo, men om du kan hålla ut så brukar elgiganten ha superhelg i den prisklassen.

Förra veckan hade de http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst... för 3700kr.

Såg någonstans effektmätning på A740 som visade att den är lika klen som instegsförstärkarna. A8xx och V77x-serierna och uppåt har inte samma problem. Skulle nog se V775/V777 som bättre än A740 då den senare mest verkar vara en upphottad lågprismodell.

Permalänk
Medlem

Pioneer VSX-924, Sony STR-DN1050 och Onkyo TX-NR636 var alla på test i Ljud och Bild nyligen. Onkyo fick bäst i test och räknades som framtidssäker för att den har HDCP 2.2., Dolby Atmos m.m. Den blev även tilldelad årets bästa receiver i den prisklassen för 2014. Jag har själv TX-NR626 och kan säga att det är en väldigt trevlig receiver så kan inte tänka mig att det skulle vara så många fel alls på TX-NR636. Har trådlöst nätverk också om det är ett krav.

Pioneer VSX-924 har jag hört mycket gott om på senare tid för att den har varit på rea och sålts för 3000kr lite då och då på elgiganten. Kommer antagligen på rea snart igen. Tydligen ska 924an vara helt fullproppad med funktioner som dessutom ska göra det lite jobbigt att hålla rätt på allt. Personligen gillar jag när saker har så många funktioner som möjligt. Har inte trådlöst nätverk men man får ofta med en wifi dongle när det är rea på den, däremot ska den funka rätt så skräp så om nätverk är ett krav p.g.a. att du vill använda spotify eller liknande och du inte kan ha kabel mellan router och förstärkaren så hade jag skippat den här.

Sony STR-DN1050 ska enligt ljud och bild vara väldigt enkelt att använda med en simpel handkontroll och bra interface. Den har även tillgång till trådlöst nätverk. Antagligen ett rätt så bra val om man inte vill bläddra i menyer längre tider och simpel handkontroll är ett +. Finns en app helt dedikerad till streaming som ska funka bra också.

Hur som helst, om jag vore du så hade jag kört på någon av de här tre just för att de verkar alla 3 som väldigt prisvärda receivrar. Däremot så finns endast DN1050 i lager för 5000kr vilket är en bit över din budget. Jag hade antagligen köpt den som kom på rea först och om du inte har lust att vänta på rea så hade jag kört på Onkyon just för jag tycker den verkar väldigt bra och jag har inte hört några klagomål om den heller.

Läs mer på http://www.ljudochbild.se/test/4-hemmabioreceivrar-2.

Edit: Vill krångla till det lite mer. Whathifi valde Sony STR-DN1050 som årets receiver och gav den väldigt bra betyg. På samma gång så gav de även Onkyon rätt dåligt betyg vilket jag tycker är lite underligt personligen, men har inte läst testet, länkade det endast. Och vill även lägga till ett till alternativ som jag tror är prisvärt, Yamaha V-677. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2579418. Fanns även med på ljud och bilds sida jag länkade tidigare. Har också Wifi.

Test Yamaha: http://www.whathifi.com/yamaha/rx-v677/review http://www.ljudochbild.se/test/yamaha-rx-v677
Test Onkyo: http://www.whathifi.com/onkyo/tx-nr636/review
Test Sony: http://www.whathifi.com/sony/str-dn1050/review

Edit2: Kanske är lite tråkigt av mig att länka massa tester och skriva olika punkter som nämndes i testat. Däremot så skrev jag också en liten egen uppfattning i slutet. Ville bara påpeka att jag står fast vid vad jag skrev tidigare och mitt personliga val utan att vänta på rea hade varit att köra på TX-NR636. Med det sagt, om du vet vilka funktioner som är viktigast för dig så ta reda på om de finns tillgängliga i någon av receivrarna. Det är också anledningen till att jag nämnde vilka som hade wifi just för att jag vet att väldigt många personer vill streama musik och inte alla kan eller vill ha massa sladdar överallt i lägenheten och använder endast wifi. Tänkte att om du är en sån person så blir du nog inte så nöjd med Pioneer receivern. Ett annat exempel kan vara om du gillar att finjustera i EQ efter kalibreringen har gjort sitt så kanske Onkyo inte är ett bra val längre för så vitt jag vet så är det väldigt sällan Onkyo låter en göra det. Oftast är det så att man har igång audyssey då den gör lite vad den vill eller stänga av det helt. Pioneer och Yamaha låter en rätt så ofta finjustera i EQn efter och Yamaha sparar även flera olika EQ settings på många av deras modeller som man kan skifta mellan medan man lyssnar.

Permalänk
Medlem

Såg inte att 2x hdmi out var nödvändigt, välj onkyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Wow! Tackar för att du tog dig tid att skriva detta!

Lutar faktiskt åt Pioneer VSX-924 då jag gärna spar in på nån tusenlapp om möjligt. Onkyon ska jag definitivt ha i åtanke!

Inga problem med att köra nätverkskabel till receivern för mig, då jag har ett fiberjack precis bakom Tv-bänken.

Tack & bock so far!

Edit: Värt att lägga en extra tusenlapp för Atmos och HDCP 2.2 då? Eller är Atmos bara en fluga? Någon som provat?

Permalänk

ett tips är att kolla begagnat om du har en budget, såg att de fanns en SC-LX71 ute för runt 5 har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Southman:

Well, hur ska jag formulera mig. Receivern kan inte hantera DTS genom HDMI. Capish?

Som sagt, är inte så inne på hemmabio. Men du kan väl läsa mellan raderna? Herregud.

Edit: Den klarar inte av något ljud alls via HDMI.

Va? Dom kan kan köpa i handel klarar DTS i alla fall

Skrivet av Southman:

Varför vill man ha HDCP då? Så att ingen ska kunna ta med en bränd film och spela? xD

Edit: Aha, haha. Sorry, läste på lite grann nu

Nej, handlar om att man inte ska kunna spela in filmen på annan skiva och bli av med kopieringsskyddet (typ så).

För 1080P finns det skydd med, men alla receivers har fullt stöd för det. 4K kommer du inte kunna spela upp, inte kopieringsskyddat material i alla fall (blir bara svart bild). Behövs viss hårdvara för HDCP skyddet.

Ska du köpa ny tv och vill ha 4K lär du få köra i 1080P i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Wow! Tackar för att du tog dig tid att skriva detta!

Lutar faktiskt åt Pioneer VSX-924 då jag gärna spar in på nån tusenlapp om möjligt. Onkyon ska jag definitivt ha i åtanke!

Inga problem med att köra nätverkskabel till receivern för mig, då jag har ett fiberjack precis bakom Tv-bänken.

Tack & bock so far!

Edit: Värt att lägga en extra tusenlapp för Atmos och HDCP 2.2 då? Eller är Atmos bara en fluga? Någon som provat?

Ingen fara. Svårt o säga om den är värd 1000kr extra. Beror också på vad du gillar för ljudkaraktär. Onkyo sägs ligga mot det varma hållet medan Pioneer ska ha väldigt neutral ton som vilket jag personligen gillar för det ändrar ljudet så lite som möjligt. Atmos är mer av en surround grej, det är för att du ska kunna få ljud uppifrån också genom Atmos högtalare eller högtalare i taket, läs mer om det på https://www.hembiobutiken.se/blogg/258-dolby-atmos-hemma/. Finns även enorma mängder info om Atmos på andra sidor på nätet, mer ingående info också men jag tog första bästa på svenska då det kan vara enklare att förstå.

När det gäller HDCP 2.2., så är det, som jag förstår det, också till för att man ska få tillgång till 4k i 60Hz. 60Hz i sig är väl rätt trevligt men jag är osäker på vad det hjälper för. Tror inte det gör något alls för filmtittande, rätta mig om jag har fel någon.

Skrivet av Broken-arrow:

Behövs viss hårdvara för HDCP skyddet.

Ska du köpa ny tv och vill ha 4K lär du få köra i 1080P i stället.

Är det inte så att man kan spela upp det men att man endast får 30Hz? Har för mig att det är det man får genom HDMI 1.4 och vilken hdcp version det nu tillhör.

Om inte annat så måste man väl inte koppla det via receivern heller antar jag, om det krånglar för mycket för en. Kan ju ta hdmi från bluray spelaren till TVn och sen koppla tvn till förstärkaren för ljud med hdmi, optisk eller vad man nu vill använda. Finns lösningar. Först måste han skaffa något att köra 4k filmer med, och på.

Permalänk
Medlem

Bra info Nirono, tack igen!

Vad är rimligt att sälja min Pioneer VSX 917v för? 500:-?

Permalänk
Skrivet av Nirono:

Ingen fara. Svårt o säga om den är värd 1000kr extra. Beror också på vad du gillar för ljudkaraktär. Onkyo sägs ligga mot det varma hållet medan Pioneer ska ha väldigt neutral ton som vilket jag personligen gillar för det ändrar ljudet så lite som möjligt. Atmos är mer av en surround grej, det är för att du ska kunna få ljud uppifrån också genom Atmos högtalare eller högtalare i taket, läs mer om det på https://www.hembiobutiken.se/blogg/258-dolby-atmos-hemma/. Finns även enorma mängder info om Atmos på andra sidor på nätet, mer ingående info också men jag tog första bästa på svenska då det kan vara enklare att förstå.

När det gäller HDCP 2.2., så är det, som jag förstår det, också till för att man ska få tillgång till 4k i 60Hz. 60Hz i sig är väl rätt trevligt men jag är osäker på vad det hjälper för. Tror inte det gör något alls för filmtittande, rätta mig om jag har fel någon.

Är det inte så att man kan spela upp det men att man endast får 30Hz? Har för mig att det är det man får genom HDMI 1.4 och vilken hdcp version det nu tillhör.

Om inte annat så måste man väl inte koppla det via receivern heller antar jag, om det krånglar för mycket för en. Kan ju ta hdmi från bluray spelaren till TVn och sen koppla tvn till förstärkaren för ljud med hdmi, optisk eller vad man nu vill använda. Finns lösningar. Först måste han skaffa något att köra 4k filmer med, och på.

Nej du blandar ihop det med HDMI 2.0 stödet, som klarar 60Hz och HDMI 1,4 som bara klarar 30Hz.

hdcp är ett hårdvarukopieringsskydd inbakat i HDMI, men TV:n kan ha HDMI2.0, men kan ändå inte spela upp 4k filmer, just för hdcp 2,2 behövs med (är inte automatiskt inbakat i HDMI 2.0).

Det är det som är felet på årets modeller av receivers, även förra årets modeller (klarar 4K i 30HZ och nya i 60Hz men ändå helt värdelöst utan hdcp stöd). Kommer nya receivers framåt våren/sommaren troligen med fullt hdcp 2,2 stöd får man hoppas.

Onkyo är den enda med hdcp 2,2 på en hdmi in och en ut.

Skrivet av Southman:

Bra info Nirono, tack igen!

Vad är rimligt att sälja min Pioneer VSX 917v för? 500:-?

Skulle vänta och se hur nästa gen ser ut i år om du vill ha en framtidssäker receiver. kommer nya modeller i april/maj och några i sommar. Sen är förra årets modeller billigare för dom reas ut. Jag köpte en i fjol 2013 modell just för dom nya inte var mer framtidsäkra än förra årets och dessutom prissänka, 2013 toppmodell var det halva nypriset på

Men klarar du dig utan 4K stöd, kör på en bra receiver och strunta i vad den har för 4k stöd (för du kan inte se 4k filmer tyvärr, om du inte tar andra vägar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om 4800 inte är för mycket så hade jag valt Denon AVR-X2100W. Har två HDMI-ut och spotify connect tillsammans med en massa andra grejer.

Så har du en hifiklubbutik nära dig så rekommenderar dig att boka en demo så att du kan test lyssna hemma med dina högtalare och i rätt rum. Det är stor skillnad på rummensegenskaper och i butik.

https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-strea...

Permalänk
Medlem

Slog faktiskt till på en Sony STR-DN1050! Läst väldigt mycket gott om den.

Tack för alla förslag!

Permalänk
Skrivet av Southman:

Slog faktiskt till på en Sony STR-DN1050! Läst väldigt mycket gott om den.

Tack för alla förslag!

så länge du ska köra 1080p lär du inte bli missnöjd i alla fall. har tydligen bara stöd för uppskalnkng av 4k och inget stöd för hdcp 2.2 vad jag hittade, Sony är riktigt dåliga på att ge ut info på sin hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Finns väll ingen förstärkare som har stöd för HDCP 2.2 i dagsläget?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Finns funnitgen förstärkare som har stöd för HDCP 2.2 i dagsläget?

Onkyo har vist stöd för det, på några modeller från 2014. TV har stöd för HDCP 2.2 nu mer i alla fall, den standarden har funnits sen 2013 vad jag vet. Men är ju största mjölkningen som sker på marknaden.
.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Finns endel bra priser här på stärkare.
https://www.hembiobutiken.se/kampanjer/30-sportlovskampanj/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Onkyo har vist stöd för det, på några modeller från 2014. TV har stöd för HDCP 2.2 nu mer i alla fall, den standarden har funnits sen 2013 vad jag vet. Men är ju största mjölkningen som sker på marknaden.
.

Jag blandade ihop det. Det finns inga produkter på marknaden med HDMI 2.0 Fullbandwidth 18 Gbps SAMT HDCP 2.2

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Kan väl passa på att slänga in en fråga ang. "Deep Color". Köpte med en HDMI-kabel som hade den funktionen, har också ett gäng gamla kablar som jag gissar är äldre än HDMI version 1.3. Bör jag införskaffa kablar med 1.3 eller senare?

Någon fördel med detta? Står det också på kablarna vilken HDMI-version de är?

Tack!

Edit: STR-DN1050 har Deep Color. Om PS4 och BenQ W1070 har Deep Color kan jag inte hitta något om..

Permalänk
Skrivet av Southman:

Kan väl passa på att slänga in en fråga ang. "Deep Color". Köpte med en HDMI-kabel som hade den funktionen, har också ett gäng gamla kablar som jag gissar är äldre än HDMI version 1.3. Bör jag införskaffa kablar med 1.3 eller senare?

Någon fördel med detta? Står det också på kablarna vilken HDMI-version de är?

Tack!

finns ingen kabel som påverkat signalen. bara ett sätt att luras. sen finns bara standard och high speed. versionsnummer är fel enligt hdmi organet som satt standarden. kan stå hdmi 10 och vara sämre än en kabel som är märkt high speed typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar