Svenska VR-glasögonen Moggles på Indiegogo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

VR som bygger på att man använder en telefon eller surfplatta, tror jag inte ett skvatt på.

Kanske om några år om telefoner/plattor har displayer med 8K och tillräcklig hårdvara för att kunna driva detta utan problem, men idag inte en chans.

VR med dedikerade små skärmar 2 x 4K eller bättre samt grafikkort kapabla att driva detta med höga Hz minst 60hz per skärm, då kan VR bli nått, men tills dess är det bara att glömma mer eller mindre.

Herregud all denna hat på vr. Detta kallas för utveckling och vi ska vara glada för att det finns folk ned nya idéer annars skulle vi inte vara där vi är idag.
Jag kan hålla med dig till en viss del att vr behöver en slipning men den är verkligen inte dålig. Vi är i ett utvecklingsstadie och kanske blir vr ultimat med 4k skärmar. Du får gärna vänta tills dess men jag kommer iaf hoppa på denna fantastiska resa och uppleva vr från start.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Vad är det för porrmusik i slutet?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Oculus är redan en lyckad lösning och den rätta vägen att gå just nu. Alla andra billiga och enkla lösningar är bara skit. Det är lite som att jämföra polariserad 3D med anaglyfisk 3D. Man får 3D effekten med anaglyfisk 3D, men man får också dåliga färger och huvudvärk.

En öppen standard är öppen för alla att utveckla. Så det stänger inte ute nya lösningar som kan göra upplevelsen bättre. Det finns mängder med alternativ där en standard inte har inneburit ett hinder för andra utvecklare. Ett exempel är Android där alla kan göra sina egna enheter på sitt sätt men där man i slutändan har en gemensam kompatibilitet.

Med en öppen standard så hade en produkt som Moggles varit en betydligt intressantare produkt. Men nu är det ett osäkert kort då ingen vet om utvecklare kommer stöda den eller inte.

Men detta ska ses som en konkurrent till Oculus ungefär lika mycket som din telefon ska ses som konkurrent till din gaming PC.
Du kan spela spel på båda men troligtvis vill du inte kasta ut din dator ändå.
Denna är inte gjord för att sitta fast vid ditt skrivbord och spela tunga spel.

Permalänk
Inaktiv

Alla dessa kan sluta med vad dom håller på med. När Microsoft släpper sin HoloLens så kommer alla andra att blekna i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Men detta ska ses som en konkurrent till Oculus ungefär lika mycket som din telefon ska ses som konkurrent till din gaming PC.
Du kan spela spel på båda men troligtvis vill du inte kasta ut din dator ändå.
Denna är inte gjord för att sitta fast vid ditt skrivbord och spela tunga spel.

Nu syftade jag mer på tekniken i sig. Oculus Rift har högre uppdateringsfrekvens samt low persistence, vilket ger en mycket behagligare upplevelse. Detta är på hårdvarunivå i displayen och är ingenting som Moggles kan göra något åt. Dagens telefoner kör i 60 Hz vilket gör att du kommer uppleva en fladdrande bild. Framför allt när du rör på huvudet. Och av denna anledning så anser jag att såna här "strap on"-lösningar bara är skit i dagsläget. Det gäller inte bara Moggles, utan även GearVR, Cardboard m.m. Det är helt enkelt telefonernas begränsningar som är den felande länken, och på den fronten så har Carmack pushat displaytillverkar, framför allt Samsung, att börja tillverka displayer med möjlighet till högre uppdateringsfrekvenser.

Det är möjligt att vi framöver kommer få se telefoner som är VR-ready som har den hårdvara som behövs för att ge en behaglig upplevelse. Då kan en sån här lösning vara väldigt bra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Men detta ska ses som en konkurrent till Oculus ungefär lika mycket som din telefon ska ses som konkurrent till din gaming PC.
Du kan spela spel på båda men troligtvis vill du inte kasta ut din dator ändå.
Denna är inte gjord för att sitta fast vid ditt skrivbord och spela tunga spel.

Fast med mobilen kan du enkelt och obehindrat spela diverse skräpspel eller kolla på någon serie i några minuter medan du väntar på annat, jag tycker dock inte dessa fyller samma funktion jämfört med Oculus. Som nämndes tidigare i tråden, vem kommer att sitta med dessa på tunnelbanan eller i fikarummet? Och när folk måste köpa en till gadget som gör precis samma sak bara för att de inte orkar ta upp mobilen ur fickan, så känns det här fortfarande alldeles för omständigt för att det ska vara värt några minuters VR-nöje.

Kanske bara är jag som inte har något större intresse av VR överhuvudtaget, men jag ser inte riktigt hur portabilitet kan vara en så stor selling-point inom kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Alla dessa kan skuta med vad dom håller på med. När Microsoft släpper sin HoloLens så kommer alla andra att blekna i jämförelse.

Ett AR-headset med väldigt smalt synfält har iofs inte mycket gemensamt med t.ex. en Rift.

Olika tekniker för olika tillämpningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Min gissning: VR för telefoner kommer inte få något större genombrott. Kul gimmick, men inte praktiskt eller smidigt alls.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Vad säger Sweclockers om det här, mot Oculus Rift? (orkade inte läsa tråden)

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

VR som bygger på att man använder en telefon eller surfplatta, tror jag inte ett skvatt på.

Kanske om några år om telefoner/plattor har displayer med 8K och tillräcklig hårdvara för att kunna driva detta utan problem, men idag inte en chans.

VR med dedikerade små skärmar 2 x 4K eller bättre samt grafikkort kapabla att driva detta med höga Hz minst 60hz per skärm, då kan VR bli nått, men tills dess är det bara att glömma mer eller mindre.

Körde denna på test för över 1 år sedan på Samsung S2 med en massa appar samt en egenbyggd helikoptersimulator. Tyckte ändå jag fick koncentrera mig något för att urskilja pixeleringen.

Skrivet av mini-z1994:

Intressant alternativ helt klart med tanke på att det är endast telefon som man kan byta ut ifall T ex skärmen inte räcker upplösningsmässigt, eller att den är för sliten helt enkelt och inte kommer orka med.

Undrar dock en sak så som man sett den nu, kan man använda andra kontroller än den som visas?
Ifall man nu behöver fler knappar än de på kontrollern ni visat ?
T ex Moga's olika kontroller och diverse bluetooth kontroller som folk kanske redan har som funkar på android?

Hade nog varit lite mer publicitet och ha lite extra funktioner som detta som får er att stå ut lite extra från de andra kan jag tänka mig istället för endast vr headset ^^

Moggles är ju egentligen två saker, konceptet av VR på devices vilket skärm och deras driv i att vilja ha tuffa features webbintegrerade. Du kan ju köra hundratals appar för devices förutom deras egna ihop med brillorna. Jag lirade denna ihop med en playstationdosa när jag provade den. Hittar du blåtands ratt och pedaler så är det väl bara att köra med det

Skrivet av Gender Bender:

Oculus är redan en lyckad lösning och den rätta vägen att gå just nu. Alla andra billiga och enkla lösningar är bara skit. Det är lite som att jämföra polariserad 3D med anaglyfisk 3D. Man får 3D effekten med anaglyfisk 3D, men man får också dåliga färger och huvudvärk.

En öppen standard är öppen för alla att utveckla. Så det stänger inte ute nya lösningar som kan göra upplevelsen bättre. Det finns mängder med alternativ där en standard inte har inneburit ett hinder för andra utvecklare. Ett exempel är Android där alla kan göra sina egna enheter på sitt sätt men där man i slutändan har en gemensam kompatibilitet.

Med en öppen standard så hade en produkt som Moggles varit en betydligt intressantare produkt. Men nu är det ett osäkert kort då ingen vet om utvecklare kommer stöda den eller inte.

Så bra justerbara linser som sitter i en nice headstrap som du smackar ner en android device i är inte öppet nog och en nice take på VR i dess tidiga år?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Fast med mobilen kan du enkelt och obehindrat spela diverse skräpspel eller kolla på någon serie i några minuter medan du väntar på annat, jag tycker dock inte dessa fyller samma funktion jämfört med Oculus. Som nämndes tidigare i tråden, vem kommer att sitta med dessa på tunnelbanan eller i fikarummet? Och när folk måste köpa en till gadget som gör precis samma sak bara för att de inte orkar ta upp mobilen ur fickan, så känns det här fortfarande alldeles för omständigt för att det ska vara värt några minuters VR-nöje.

Kanske bara är jag som inte har något större intresse av VR överhuvudtaget, men jag ser inte riktigt hur portabilitet kan vara en så stor selling-point inom kategorin.

Det är ju det jag säger. Gaming burken och telefonen är två olika datorer men den ena utesluter inte den andra. Oculus och Moggles är VR glasögon och ska vi snacka användningsområde så tror jag nog inte heller att folk kommer sitta i vagnen med VR glasögon men däremot är det fler som har en smartphone än en gaming pc. Jag tror det kommer dyka upp mängder med tillfällen då dessa kan komma till användning i vardagsrummet. Ge det några år bara.

Permalänk
Medlem

Vill fortf ha 1080p på varje öga och att klydda med att trycka in och ut telefonen varje gång pallar jag ärligt inte riktigt med.

Deras mjukvara etc är ju också otroligt ointressant.

För mig handlar det också enbart om vad som blir standard och vad som kommer att funka i spel å där blir det knappast moggles.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mogglesVR:

Mer, ber om ursäkt om man inte alltid förstår frågan bakom svaret:

Vi har ju experimenterat en hel del med tekniken (obviously) och angående sensorerna så är det mer mjukvaran (sensorfusionen mellan accelerometer och gyro) som står för bra headtracking, det är inget lagg i rådatan från en sensor och de ger liksom framerates mätta kHz (mer än tillräckligt om man vill ha 60-120fps tracking). Jag tror att anledningen till att de valt att ha externa sensorer i headsetet mestadels är för att låsa till sin plattform (Samsung/MilkVR/Oculus platform) och på så sätt ha kontroll på (och därmed intäkter från) innehållet.

Dold text

Kanske kommer köpa en om ni fixar en touch kontroll som man kan styra sin mobil med.

Själv så ser jag bara fördelar med denna produkt man kan sätta ingång sin kamera i bussen och ta lite bilder och att man kan porrsufa utan någon ser det man kan logga in på sidor utan att någon ser mitt lösenord.

Det som är nackdel med den här produkten är att man kommer se väldigt dum ut när man sitter i bussen med den och stor risk att folk kommer att skratta åt en.

Klara den av Samsung Galaxy Tab 3 med 8 tum?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Kul men det kommer aldrig slå igenom förutom i spelbranchen.. Någon ensam stackare sitter säkert på tåget med den men mera tror jag tyvärr inte det blir

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul men det kommer aldrig slå igenom förutom i spelbranchen.. Någon ensam stackare sitter säkert på tåget med den men mera tror jag tyvärr inte det blir

...och spelbranchen är liten