Permalänk

Hemmabiosystem <5000 kr

Har läst en del inlägg under ett par veckor här på forumet och insett att det finns väldigt mycket kunskap på detta forum. Är helt ny på detta ämne och vänder mig därför till er i hopp om en lösning. Nedan har jag försökt att sammanfatta min nuvarande situation

Jag har precis köpt en ny liten lägenhet och har en rätt ny Panasonic 55" tv som jag nu vill komplettera med ett ljudsystem och alla kablar och receivrar som behövs därtill. Utöver att koppla det till TV:n vill jag ha möjlighet att spela upp musik utan att sätta på TV:n, exempelvis via Spotify. Vad jag har förstått är en del nya receivers utrustade med Spotify Connect vilket låter väldigt lockande.

Eftersom budgeten är lite ansträngd för tillfället kan jag tänka mig att köpa en receiver och två fronthögtalare eller liknande för att senare bygga på med sub och eventuellt fler högtalare. Vad jag har läst mig till är att ljudfokus är en bra hemsida och att detta paket skulle kunna fungera:
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-lcr-4-ex-v-3-h...

Vad tror ni om detta paket? Och vad behöver jag mer för saker (kablar etc) för att koppla ihop det med TV:n och koppla upp det hela mot nätverket?
Andra alternativ?

Alla tips mottages tacksamt!

Hälsningar
Marcus

Permalänk
Medlem

Är begagnat ett alternativ för dig ?
Högtalare kan du hitta riktigt billigt på tex blocket osv, Då vi inte vet vart du bor så blir det lite svårt att rekommendera något men lägger upp några alternativ som är bra för prisklassen.

1: http://www.blocket.se/goteborg/Dali_450_58887716.htm?ca=15&w=...
2.http://www.blocket.se/stockholm/Audio_Pro_Avantek_Six___Avant...
3. http://www.blocket.se/ostergotland/Infinity_Alpha_5_0_paket_5...
4. http://www.blocket.se/goteborg/Hogtalare_Mourdant_Short_MS_90...
Och som Receiver kan du välja vilken du vill som har de egenskaperna du söker
Tex http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Permalänk
Medlem

Handla från Ljudfokus. Köp en Receiver först och golvhögtalare t.e.x så kan du komplettera med stativare center och Subwoofer sen

Köper du det paketet får du bara en receiver och ett par stativare. Bättre att börja med en receiver och golvhögtalare

Permalänk

kolla www.hifimagasinet.com också.
Sikta gärna på begagnade högtalare.
Förstärkare är också prisvärt begagnat, men gör en översyn på vad du vill att den skall klara av först. T.ex. spotify connect, styra med mobilen osv...

Köp hellre mindre högtalare och större stärkare än tvärt om.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Köp hellre mindre högtalare och större stärkare än tvärt om.

Dummaste jag hört,Vart har du fått det i från.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Är begagnat ett alternativ för dig ?
Högtalare kan du hitta riktigt billigt på tex blocket osv, Då vi inte vet vart du bor så blir det lite svårt att rekommendera något men lägger upp några alternativ som är bra för prisklassen.

Jag bor i Stockholm men är lite tveksam till att köpa begagnat eftersom min kunskap vad avser högtalare är högst begränsad. Vill inte köpa något som inte fungerar Köper hellre något nytt med garanti. Men om vi säger så här, har det inte hänt särskilt mycket på högtalarfronten sista åren? Dvs det spelar ingen roll om jag kopplar in en ny högtalare än en fem år gammal till min receiver? Det är receivern som sätter standarden?

Skrivet av Bazisten:

Handla från Ljudfokus. Köp en Receiver först och golvhögtalare t.e.x så kan du komplettera med stativare center och Subwoofer sen

Köper du det paketet får du bara en receiver och ett par stativare. Bättre att börja med en receiver och golvhögtalare

Har du tips på bra golvhögtalare från ljudfokus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stockshark:

Jag bor i Stockholm men är lite tveksam till att köpa begagnat eftersom min kunskap vad avser högtalare är högst begränsad. Vill inte köpa något som inte fungerar Köper hellre något nytt med garanti. Men om vi säger så här, har det inte hänt särskilt mycket på högtalarfronten sista åren? Dvs det spelar ingen roll om jag kopplar in en ny högtalare än en fem år gammal till min receiver? Det är receivern som sätter standarden?

Har du tips på bra golvhögtalare från ljudfokus?

Dom här funderar jag på att köpa

Dom behöver inte stå så långt ifrån väggen

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-event-655-black-oak/47...

Dessa finns oxå

Dom måste stå längre ifrån väggen och dom är mycket djupare

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill låta tråkig, Men nya högtalare i den prisklassen är fruktansvärt dåliga, alternativet är om man kan hitta ett par demo högtalare för hyfsad peng. Hur stort ar ditt rum ? Det kanske räcker med ett par stativare som du kan komplettera med en sub när du har råd.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Dummaste jag hört,Vart har du fått det i från.

Tack för kritiken!

Eftersom det är ett hembiosystem vi talar om lär det tillkomma en sub. Att ha en mindre högtalare med en kraftig förstärkare kommer ge bra kontroll på ljudet, röster kommer få lättare att separeras från andra ljud och stereobilden kommer hålla i sig även när volymen höjs.

Med det omvända kommer man kanske få mer bas, men allt annat kommer vara nerprioroterat. Dessutom så blir det väl tal om en sub, och då nyttjar man ju ändå inte kapaciteten under 80hz (vanligtvis).

Således, lägg krutet på stärkaren, men givetvis på en kapabel men inte onödigt kraftig högtalare.

Undantaget är såklart en större högtalare med bra känslighet, över 90 db isf.

Nu, motivera gärna hur du tänker att detta är fel och dumt?

Edit: jag kanske borde lägga till följande.
Med en mindre krsftig högtalare menar jag inte en mycket sämre serie. Tänk såhär. En högtalarserie kanale har fyra modeller. Största har tre 6.5" + diskant. Nästa har två 6.5" + diskant, sen en 6.5" + diskant. Minsta kanske istället har 4" + diskant.
Här kanske det är lämpligt att välja den näst minsta i serien, den med en 6.5".
Således drar man nytta av samma kvalitet på element och filter som övriga serien, men man lägger krutet på att få midbas och uppåt att låta bra, och låter sedan en framtida sub ta hand om botten.

Skriver från mobilen, ser förjäkligt ut

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Tack för kritiken!

Eftersom det är ett hembiosystem vi talar om lär det tillkomma en sub. Att ha en mindre högtalare med en kraftig förstärkare kommer ge bra kontroll på ljudet, röster kommer få lättare att separeras från andra ljud och stereobilden kommer hålla i sig även när volymen höjs.

Med det omvända kommer man kanske få mer bas, men allt annat kommer vara nerprioroterat. Dessutom så blir det väl tal om en sub, och då nyttjar man ju ändå inte kapaciteten under 80hz (vanligtvis).

Således, lägg krutet på stärkaren, men givetvis på en kapabel men inte onödigt kraftig högtalare.

Undantaget är såklart en större högtalare med bra känslighet, över 90 db isf.

Nu, motivera gärna hur du tänker att detta är fel och dumt?

Edit: jag kanske borde lägga till följande.
Med en mindre krsftig högtalare menar jag inte en mycket sämre serie. Tänk såhär. En högtalarserie kanale har fyra modeller. Största har tre 6.5" + diskant. Nästa har två 6.5" + diskant, sen en 6.5" + diskant. Minsta kanske istället har 4" + diskant.
Här kanske det är lämpligt att välja den näst minsta i serien, den med en 6.5".
Således drar man nytta av samma kvalitet på element och filter som övriga serien, men man lägger krutet på att få midbas och uppåt att låta bra, och låter sedan en framtida sub ta hand om botten.

Skriver från mobilen, ser förjäkligt ut

Som du precis skrev så handlar det delvist om känsligheten på högtalaren, Tex en Klipsch RF 62 II med en känslighet på 97 dB behöver inte massa effekt för att prestera. Och för det andra ska man inte stirra sig blind på effekten utan det handlar snarare om hur strömstarkt steget är

Permalänk
Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Som du precis skrev så handlar det delvist om känsligheten på högtalaren, Tex en Klipsch RF 62 II med en känslighet på 97 dB behöver inte massa effekt för att prestera. Och för det andra ska man inte stirra sig blind på effekten utan det handlar snarare om hur strömstarkt steget är

Absolut!

Men ett strömstarkt steg (reciver) lär ju inte kosta mindre än ett strömsvagt. Således tycker jag att det borde vara den prioriteringen.

Som du säger dock så har ju bl.a. Klipsh en fantastisk känslighet, och redan där är ju mycket vunnet dock!

Egentligen borde jag skriva såhär; Gillar han ljudet hos en högtalare med hög känslighet så kan en större del av budgeten läggas på den. Trivs han bättre med ljudet hos en högtalare med lägre känslighet måste han ta höjd i budgeten för en stärkare som orkar med.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Välj ett annat paket. Dom där kommer han nog inte bli nöjd med. Det är väldigt budget högtalare

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Dom här funderar jag på att köpa

Dom behöver inte stå så långt ifrån väggen

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-event-655-black-oak/47...

Dessa finns oxå

Dom måste stå längre ifrån väggen och dom är mycket djupare

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-...

Yamaha receivern vi var inne på tidigare tillsammans med ett par M65or borde väl vara en bra start på ett gott ljud?

Skrivet av micke7406:

Inte för att jag vill låta tråkig, Men nya högtalare i den prisklassen är fruktansvärt dåliga, alternativet är om man kan hitta ett par demo högtalare för hyfsad peng. Hur stort ar ditt rum ? Det kanske räcker med ett par stativare som du kan komplettera med en sub när du har råd.

Rummet är inte större än 25 kvm. Exakt, sub kommer till senare!

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Absolut!

Men ett strömstarkt steg (reciver) lär ju inte kosta mindre än ett strömsvagt. Således tycker jag att det borde vara den prioriteringen.

Som du säger dock så har ju bl.a. Klipsh en fantastisk känslighet, och redan där är ju mycket vunnet dock!

Egentligen borde jag skriva såhär; Gillar han ljudet hos en högtalare med hög känslighet så kan en större del av budgeten läggas på den. Trivs han bättre med ljudet hos en högtalare med lägre känslighet måste han ta höjd i budgeten för en stärkare som orkar med.

Det var många svängar fram och tillbaka. Lägre känslighet hos en högtalare är alltså tyngre att driva? Låter kontraproduktivt men jag kanske har fel

Kommer inte bygga något värstingsystem på sikt, har ju flera grannar men jag vill ha ett bra kraftfullt, fylligt ljud som även är välspelande vid lägre volymer.

Skrivet av Bazisten:

Välj ett annat paket. Dom där kommer han nog inte bli nöjd med. Det är väldigt budget högtalare

Budgetpaket, bara högtalare för 6000 kr... Ni lirar ju i en annan liga det är jag medveten om men jag tänker inte höja budgeten särskilt mycket för receiver + högtalare i detta första steg. Vi ska ha i åtanke, som jag skrev som svar till föregående skribent att jag har flera grannar att ta hänsyn till och därför är det viktigt att ljudet presterar bra även då det inte spelar så hög volym.

Tack för all respons!

Permalänk

Lite löjligt mycket text, men du kan där själv räkna och se vad stor skillnad känsligheten gör.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Dummaste jag hört,Vart har du fått det i från.

för att det är bättre att ha en bra förstärkare än tvärtom, du bygger utifrån förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stockshark:

Yamaha receivern vi var inne på tidigare tillsammans med ett par M65or borde väl vara en bra start på ett gott ljud?

Rummet är inte större än 25 kvm. Exakt, sub kommer till senare!

Det var många svängar fram och tillbaka. Lägre känslighet hos en högtalare är alltså tyngre att driva? Låter kontraproduktivt men jag kanske har fel

Kommer inte bygga något värstingsystem på sikt, har ju flera grannar men jag vill ha ett bra kraftfullt, fylligt ljud som även är välspelande vid lägre volymer.

Budgetpaket, bara högtalare för 6000 kr... Ni lirar ju i en annan liga det är jag medveten om men jag tänker inte höja budgeten särskilt mycket för receiver + högtalare i detta första steg. Vi ska ha i åtanke, som jag skrev som svar till föregående skribent att jag har flera grannar att ta hänsyn till och därför är det viktigt att ljudet presterar bra även då det inte spelar så hög volym.

Tack för all respons!

Då skulle det duga för dig säkert Bara köpa subben sen

Permalänk
Skrivet av Stockshark:

Yamaha receivern vi var inne på tidigare tillsammans med ett par M65or borde väl vara en bra start på ett gott ljud?

Rummet är inte större än 25 kvm. Exakt, sub kommer till senare!

Det var många svängar fram och tillbaka. Lägre känslighet hos en högtalare är alltså tyngre att driva? Låter kontraproduktivt men jag kanske har fel

Kommer inte bygga något värstingsystem på sikt, har ju flera grannar men jag vill ha ett bra kraftfullt, fylligt ljud som även är välspelande vid lägre volymer.

Budgetpaket, bara högtalare för 6000 kr... Ni lirar ju i en annan liga det är jag medveten om men jag tänker inte höja budgeten särskilt mycket för receiver + högtalare i detta första steg. Vi ska ha i åtanke, som jag skrev som svar till föregående skribent att jag har flera grannar att ta hänsyn till och därför är det viktigt att ljudet presterar bra även då det inte spelar så hög volym.

Tack för all respons!

Bör fungera ja, du har ingen möjlighet att lyssna i butik?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Inte för att jag vill låta tråkig, Men nya högtalare i den prisklassen är fruktansvärt dåliga, alternativet är om man kan hitta ett par demo högtalare för hyfsad peng. Hur stort ar ditt rum ? Det kanske räcker med ett par stativare som du kan komplettera med en sub när du har råd.

Fruktansvärd dåliga? Ta och läs alla recensioner om M-65 EX. Mycket prisvärd budget högtalare för liten peng.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Släng ett öga på dom här också, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-whi...

Impedans på 6 ohm och fortfarande lättdrivna passar bättre ihop med Yamahan.

Test på Yamahan, http://referencehometheater.com/review/yamaha-rx-v477-receive...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Fruktansvärd dåliga? Ta och läs alla recensioner om M-65 EX. Mycket prisvärd budget högtalare för liten peng.

Tror vi har helt olika referenser,och det är bättre att du provlyssnar än att läsa recensioner från tondöva personer.

Permalänk

Jag tror ju dock att t.ex. dom högtalarna eller liknande i samma prisklass låter bättre än att sitta och sjunga själv i soffan...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tror vi har helt olika referenser,och det är bättre att du provlyssnar än att läsa recensioner från tondöva personer.

Jag lyssnar på dom högtalarna varje dag och det är som alla recensioner säger. Prisvärda budget högtalare och tråden handlar om hemmabio system för mindre än 5000:-. Sen tror jag inte andra privat personer som köpt dessa högtalare inte är tondöva.Tror mera dina referenser passar inte alls i denna tråd.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Tror vi har helt olika referenser,och det är bättre att du provlyssnar än att läsa recensioner från tondöva personer.

Jag har själv en anläggning för 100 000:- +och har själv höga preferenser till ljud. Men för 6000:- så är det svårt att få ett vettigt komplett system för. Det är budget och man får vad man betalar för. Men kan garantera att TS blir mer än nöjd med det. Han vill ha ett komplett paket och betala 6000:-. Han vill inte köpa hälften nu och hälften sen. Om du enbart ska vara dryg för att folk inte lägger ut flera tusentals kronor på ljud så behöver du inte klanka ner på allt billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Stort tack för all respons och tack för att ni tog er tid att diskutera allt.
Speciellt tack till er som tagit er tid och styrt upp tråden för att svaren ska uppfylla mina krav.

Jag har fått många uppslag som jag tackar för. Nu blir det till att lägga en beställning bara...

Permalänk
Skrivet av Stockshark:

Stort tack för all respons och tack för att ni tog er tid att diskutera allt.
Speciellt tack till er som tagit er tid och styrt upp tråden för att svaren ska uppfylla mina krav.

Jag har fått många uppslag som jag tackar för. Nu blir det till att lägga en beställning bara...

Glöm inte att kolla om det ingår kablar i paketen. Då de till skillnad från färdiga paket från Samsung eller liknande ofta levereras utan kablar

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kablar får han köpa själv. Lika högtalarkabel det medföljer inte

Så glöm inte det TS